Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spidser og huller i histogram
Fra : Stig Holmberg

Dato : 23-07-08 12:10

Hej

Får i også store spidser og huller (spikes & gabs) i jeres histogrammer når
i bruger f.eks. "Curves" værktøjet i Photoshop?

Selv små justeringer giver dette resultat. (f.eks. output værdi fra 127 til
140)

Jeg har prøver at arbejde i både 8 og 16 bit pr. farve.

Har også prøvet at arbejde i forskellige farverum: sRGB, Adobe RGB og
PRoPhoto RGB, men det gør ingen forskel.

Kildefilerne er RAW-filer fra et Canon 400D.

Jeg har hentet forskellige billeder på nettet fra fotosites, billeder der
tydeligvis er kraftigt efterbehandlet, men disse har pæne histogrammer, så
derfor tror jeg at der er noget jeg gør forkert.

Mvh. Stig

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-07-08 13:44

"Stig Holmberg"
> [...]
> kraftigt efterbehandlet, men disse har pæne histogrammer, så derfor tror jeg at der er

Prøv at sætte dit histogram til lumi... istedet for rgb
så ser det hele sikkert meget flottere ud..-max-

Fra : Stig Holmberg

Dato : 23-07-08 18:19

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen
> Prøv at sætte dit histogram til lumi... istedet for rgb
> så ser det hele sikkert meget flottere ud..-max-

Ja, det ser pænere ud, men jeg forstår ikke forskellen mellem de 2
histogramtyper.

Og stadigvæk synes jeg af nogle af de billeder jeg har downloaded (der
tydeligvis er efterbehandlede) virker jævnere i histogrammet end det jeg har
kunnet opnå.

Mvh. Stig

Fra : N/A

Dato : 23-07-08 19:19

Fra : BRSF-DK

Dato : 23-07-08 19:19

"BRSF-DK" <bjafa@"FJERN"dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev i en meddelelse

Godaften igen Stig

Pas på linket virker ikke korrekt det skal være hele denne tekst inklusiv de
sidste !)_:

http://www.domains-admin.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#(Histogrammet!_Fotografens_bedste_ven!)_

undskyld

Bjarne

Fra : BRSF-DK

Dato : 24-07-08 14:30

> [...]
>
> "Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev i en meddelelse

> Godaften Stig
>
> Måske og kun måske kan du finde en forklaring her:

God eftermiddag

Da jeg har fået flere tilbagemeldinger om at link ikke vil virke er det nu
rettet, så dette skulle virke

http://www.domains-admin.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Histogrammet_Fotografens_bedste_ven

Bjarne
6855 Outrup

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-07-08 15:41

"BRSF-DK" <bjafa@dbmail.dk> skrev>

Da jeg har fået flere tilbagemeldinger om at link ikke vil virke er det nu
> [...]

Hej Bjarne

Tak for info, det var dog en imponerende samling artikler du har fået
skrevet.

Jeg ved dog godt hvad et histogram er, det er forskellen mellem et luminans
og rgb-histogram der forvirrer mig.

Mvh. Stig

Fra : BRSF-DK

Dato : 25-07-08 17:34

> [...]
>
> Jeg ved dog godt hvad et histogram er, det er forskellen mellem et
> luminans og rgb-histogram der forvirrer mig.

Godaften Stig

Helt OK. Finder du gode ting om denne forskel vil jeg blive glad for et
link.

Jeg håber bare, det kan være til hjælp for nogle andre, det som jeg har
samlet på min hjemmeside.

Bjarne

Fra : Stig Holmberg

Dato : 27-07-08 00:45

> [...]

> link.
>
> Jeg håber bare, det kan være til hjælp for nogle andre, det som jeg har

Hej igen

Jeg fandt forklaringen her (specielt histograms 2):

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/histograms1.htm

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/histograms2.htm

Mvh. Stig

Fra : BRSF-DK

Dato : 27-07-08 07:01

Bjarne

> "BRSF-DK" <bjafa@"FJERN"dbmail.dk> skrev

> Hej igen
>
> Jeg fandt forklaringen her (specielt histograms 2):

> [...]

Godmorgen Stig

Tak for disse link. Det er i øvrigt en rigtig god side med mange gode ting
når man kigger rundt og jeg har nu opdateret bl.a. mit link

http://www.domains-admin.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Histogrammet_Fotografens_bedste_ven

men der kom lige lidt flere opdateringer på "Fotolink" også

Tak for Link endnu en gang og få en god søndag

Bjarne

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-08 20:49

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> wrote in

> Får i også store spidser og huller (spikes & gabs) i jeres
> histogrammer når i bruger f.eks. "Curves" værktøjet i Photoshop?

Er det det de kalder "combing" på
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Histogram_01.htm
du mener?

Kan du ikke lægge enten selve billedet før og efter behandling op et sted
hvor vi kan hente det, så kan diverse kloge hoveder (jeg er ikke selv skarp
i fotoredigering) måske bedre komme med et bud på om det er selve
billederne du tager den er gal med, eller det du gør ved dem.

//flemming

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-07-08 15:46

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> i fotoredigering) måske bedre komme med et bud på om det er selve
> billederne du tager den er gal med, eller det du gør ved dem.

Hej Flemming

Ja kært barn mange navne, det er det samme der bliver snakket om.

Det er ikke noget bestemt billeder det sker med, det er alle billeder jeg
har forsøgt med også nogle jeg har fundet på nettet, så der er ikke så meget
grund til at lægge noget op.

Mvh. Stig