Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tilt sensor i D700/D3
Fra : Preben Holm

Dato : 22-07-08 17:54

Hej alle

Er der nogen der har et D3 som kan fortælle mig hvordan tilt-sensoren
virker i kameraet?

Jeg tænker der måske er mulighed for at aflæse tilt-information i EXIF,
således man kunne automatisere en korrektion af "vandret" i billedet.

Hvis vi nu kalder det tilt når vi roterer om den optiske akse (hvilket i
min terminologi egentlig er forkert), hvad kalder vi det så, når det er
en rotation om aksen parallel til kameraet's bund?

Men vigtigst af alt, når man fotograferer arkitektur er det næsten altid
nødvendigt at korrigere for perspektiv-forvrængningen efterfølgende. Er
der en sensor som registrerer hver denne hældning er.
Jeg har længe gerne ville have dette i et kamera, da jeg synes det er så
irriterende at sidde og prøve at korrigere for denne "forvrængning", som
man næsten aldrig rammer helt præcist (det kræver jo et kalibreret
objektiv/kamera-sæt og fjernelse af efterfølgende distortion).

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-07-08 17:59

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> man næsten aldrig rammer helt præcist (det kræver jo et kalibreret
> objektiv/kamera-sæt og fjernelse af efterfølgende distortion).

Måske du skulle overveje en af de nye t/s objektiver, som Nikon lige har
lanceret?
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/nikon_24_pc.shtml og
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/focusing-ts.shtml

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Preben Holm

Dato : 22-07-08 21:14

> Måske du skulle overveje en af de nye t/s objektiver, som Nikon lige har
> [...]

Men nu er jeg jo ikke millionær! Desværre.

Og vil hellere have D700 + 24-70 i min samling. Desuden skal jeg være
alene på ferie, hvis jeg skal have lov til at tage billeder med sådan en
"fætter"

/ Preben