Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvbad mener i om denne skærm:
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-07-08 13:39

hej

hvad er Jeres mening omkring skærm:
22" ColorEdge CG222WK

skal udelukkende bruges billed redigering.
torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:01

On Tue, 22 Jul 2008 14:38:45 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>hej
>
>hvad er Jeres mening omkring skærm:
>22" ColorEdge CG222WK

Jeg mener den er for lille.

Selv har jeg en 20,1" (men med garanti samme opløsning som den du
kigger på) og det er lige en tand for småt arealmæssigt og
opløsningsmæssigt. Du får ikke mere på skærmen med en 22", men blot
forstørret det op.

Jeg ville gå efter en 24", 1920x1200 - sådan en har jeg selv i
kiggerten.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 09:27

> On Tue, 22 Jul 2008 14:38:45 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
> <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:
har netop modtaget:
24.1" ColorEdge CG241W

fantastisk lækker skærm, shit en foreskel der er på denne og min gamle Lacie
22"blue :0)..

mvh torben

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-08 09:29

> [...]

> 24.1" ColorEdge CG241W
>
> fantastisk lækker skærm, shit en foreskel der er på denne og min gamle Lacie

Du har forhåbentlig en kalibrator og bruger ColorNavigator til at lave
hardware kalibrering af din skærm ?

/thomas

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 09:59

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> Du har forhåbentlig en kalibrator

spyder3pro

>og bruger ColorNavigator til at lave

Jepper...men har dog ikke rodet med det inu, den er lige kommet ind af
døren..

mvh torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-07-08 09:53

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:48898e68$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

[8<8<8<]
> 24.1" ColorEdge CG241W

Hvad måtte du bløde for sådan en fætter ?

> fantastisk lækker skærm, shit en foreskel der er på denne og min gamle
> Lacie 22"blue :0)..

Var den gamle en LCD eller CRT skærm ?

--
Venlgi hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 09:57

ctr
mvh torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-07-08 10:17

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4889953f$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

[8<8<8<]
> ctr

Det stemmer også med min erfaring.
Selv _gode_ CRT skærme (dyre Trinitron) kan ikke hamle op med _gode_ LCD
skærme.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 12:30

> Det stemmer også med min erfaring.
> Selv _gode_ CRT skærme (dyre Trinitron) kan ikke hamle op med _gode_ LCD
> skærme.

Jeg er ihvertfald blivet meget positivt overrasket, og det er før den nye er
blivet kalibret på den ene og den anden måde...

mvh torben

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 09:57

> Hvad måtte du bløde for sådan en fætter ?
10K eks moms

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-08 14:18

On Fri, 25 Jul 2008 10:27:21 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>har netop modtaget:
>24.1" ColorEdge CG241W

Er slet ikke misundelig.. tillykke med den

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-08 14:03

> [...]

> hvad er Jeres mening omkring skærm:
> 22" ColorEdge CG222WK
>
> skal udelukkende bruges billed redigering.

Det bliver næsten ikke bedre .. især da den kalibreres og justeres i
hardware ...

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-07-08 14:54

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4885d4c7$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> hej
>
> hvad er Jeres mening omkring skærm:
> 22" ColorEdge CG222WK

Jeg ville kigge alvorligt på en Dell 2408WFP
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=147255
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302
om den er bedre eller dårligere end Eizo'en ved jeg ikke, men skulle
angiveligt være på højde med 30" skærmen HP3065 - og det er ikke så ringe
endda (den var fornyligt på tilbud til under 5kkr).
Eller måske Dell 2709W, som er på tilbud for tiden
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=170545

Endelig, hvis du er oppe i den højere ende af prisskalaen, hvor Eizo'en
ligger, bør man lige overveje en 30" HP3065.
Men check lige at din bærbare kan levere signal til den, hvis du har brug
for det (en Lenovo T60P kan ikke - T61P kan).

Naturligvis sammen med hardware kalibrering - men det har du jo styr på.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-07-08 15:29

Hej mogens
ja desværre strøj min stationere pc og skærm igår, torden vejr.. heldigvis
får jeg dækket noget af forsikringen... men men det kommer nok til at koste
min bærbare, havde eller besluttet for inova men den må vente lidt i værste
fald..

Mogens hvad ville du anbefale som stationer PC som udelukkende skal bruges
til billedbehandling, NO GAMMING..
hvis man kan holde sig omkring de 10-12K ville det være super.

Mvh Torben ager

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-07-08 16:35

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4885eeaa$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

[8<8<8<]
> Mogens hvad ville du anbefale som stationer PC som udelukkende skal bruges
> til billedbehandling, NO GAMMING..
> hvis man kan holde sig omkring de 10-12K ville det være super.

Det burde nemt kunne gøres inden for den pris.

Jeg er ikke helt up to date, med hvad der rører sig, men en quad Intel Core2
(45nm) maskine, med masser af hurtig RAM (8-16GB) og pænt hurtige diske
(RAID) som kører Vista 64 (Photoshop og Lightroom kommer snart som 64 bit).
Et bud er at stikke ned i Aldi
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_29/OFF01.SHTML
og smide lidt mere RAM og disk i og opgradere Vista'en.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-07-08 17:28

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> Men check lige at din bærbare kan levere signal til den, hvis du har brug
> for det (en Lenovo T60P kan ikke - T61P kan).

Jeg vil sige i tillæg til hvad Mogens har sagt her, at en stor skærm er
virkelig nyttig hvis man skal sortere en masse billeder og jeg har indtryk
af at du tager en masse. En 24" har selvfølgelig en god opløsning på
1920x1440, men en 30" skræm på 2560x1600 er virkelig fantastisk til f.eks.
Lightroom. Når man skal sortere billeder, så er det rigtigt godt at have en
masse thumbnails på skærmen for overblik og et blik på et enkelt billede i
enkeltbilledvisning viser som regel uden at skulle zoome ind om billedet er
skarpt og fokuseret korrekt. Desuden ser billeder altså flotte ud på en
sådan størrelse skærm under alle omstændigheder. Et blik på Mogens 30"
skærm da jeg skulle udskifte var nok til at overbevise mig.

> Naturligvis sammen med hardware kalibrering - men det har du jo styr på.

Ja, stort set alle skærme har brug for kalibrering.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-07-08 23:33

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Tak til Jer for Jeres input...

smutte ned i aldi bliver svært på bornholm, for det har vi HELLER ikke :0(..
men hvis man skal skærer det ud i pap, så er det masser af ram og en hurtig
cpu samt raid diske..
Men hvad med gafikkortet?

mvh torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-07-08 23:34

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:48865ffe$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tak til Jer for Jeres input...
>
> smutte ned i aldi bliver svært på bornholm, for det har vi HELLER ikke
> :0(..
> men hvis man skal skærer det ud i pap, så er det masser af ram og en
> hurtig cpu samt raid diske..
> Men hvad med gafikkortet?

Du kan få et grafikkort, der kan drive en skærm i 2560x1600 med dual DVI til
5-600kr.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-07-08 08:38

> [...]

[8<8<8<]
> men hvis man skal skærer det ud i pap, så er det masser af ram

Det er vist ikke voldsomt dyrt, og Vista 64 kan bruge det til disk-cache
selvom man kører 32 bit programmer.

> og en hurtig cpu

Ja - det er selvfølgelig altid rart
Men jeg vil nok sige at vælg en Quad Core (4 CPU) i stedet for Dual Core (2
CPU) hvis du bruger Lightroom meget, selvom det måske betyder en 10-20%
lavere clock-frekvens. Altså en Intel Q9300 eller Q9450 - ikke Q6??? som er
en ældre generation med langsommere front-side-bus og højere strømforbrug.

> samt raid diske..

Jep - det vil jeg sige er vigtigt

> Men hvad med gafikkortet?

Det er _næsten_ ligemeget - som Hans skriver kommer man langt for 5-600 kr.
Kig efter noget med passiv køling (køleprofil uden blæser) - det larmer
mindre, og bruger mindre strøm.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-07-08 08:58

Super tak for svaret !

Mvh Torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-07-08 09:18

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4886e475$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse
>
> Super tak for svaret !

Jeg er enig i Mogens svar. Jeg kører stadig med Windows XP og core2 duo, men
det er kun et spørgsmål om tid før jeg opgraderer til 64 bit. Det er ofte at
Photoshop står af med mine store 1Ds mk3 filer, f.eks. merge to HDR og
Photomatix i 32bit er problemområderne. Der vil 64 bit klart hjælpe selv med
32 bit applikationer. Den rigtige løsning er naturligvis 64bit versioner af
både Photoshop og Lightroom, selvom jeg ikke har memory problemer med
Lightroom. Men når du skal ud og investere så gå efter 64 bit og masser af
ram og processorer (quad core).

Fra : Gert Nielsen

Dato : 24-07-08 09:06

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4886e475$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse
>
> Super tak for svaret !

Kik på Dells VostroTM 410
Sælges under mindre virksomheder for godt 5000- med større ydeevne end
Aldis.
Jeg har selv besluttet mig for Dell 2709. pt til 4800- inkl. moms.
Netop nu er den billigere end 2408, og en generation nyere.
Den har fået fin anmeldelse på Prad.de.
Gert

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 09:38

Hej mogens og hans...

har fået overtalt en bekendt at samle en pc til mig..

har bestilt en maskine med:
Core 2 Quad Q9450 12 MB
raid diske 2x500 gb, eller som minimum 500gb kommer an på hvad han støver
op.
grafikkort skaffer han et ca. 800-1000kr..han ævlede om et 9800GTX-512 han
kunne få det til en meget god pris..noget I kender til? hot or snot ?

8gb ram, vista ultimate..

håber det vil giver godt med knald på cs..
Tak for Jeres dejlige råd.

mvh torben

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-07-08 09:48

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> [...]
>
> 8gb ram, vista ultimate..
>
> håber det vil giver godt med knald på cs..

Jeg har næsten samme maskine, dog med et lidt ældre gfx kort, og tro mig
den sparker SÅ MEGET RØV, rent hastighedsmæssigt.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-07-08 09:52

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:488990e7$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

[8<8<8<]
> han ævlede om et 9800GTX-512 han kunne få det til en meget god pris

Det lyder som et godt argument

>..noget I kender til? hot or snot ?

Ikke specifikt - men det må være rigeligt. Det ser nyt og stort ud.
Er det et støjende, strømforbrugende kort ?

> 8gb ram, vista ultimate..

64 bit antager jeg - ellers får du ikke noget ud af de sidste 5GB

> håber det vil giver godt med knald på cs..
> Tak for Jeres dejlige råd.

Du må gerne lige fortælle hvordan du syntes det kører, når det kommer op og
spille.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-08 10:07

> 64 bit antager jeg - ellers får du ikke noget ud af de sidste 5GB

Ja klart 64 bitt

> Du må gerne lige fortælle hvordan du syntes det kører, når det kommer op
> og spille.

Klart meget gerne!
mvh torben

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-07-08 12:37

On Tue, 22 Jul 2008 15:53:39 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

>Jeg ville kigge alvorligt på en Dell 2408WFP

Hvilket grafikkort ville passe godt/bedst til ovenstående?

kører med Asus 6600 på denne skærm og er lidt i tvivl om jeg burde
købe et nyt grafikkort, det er jo trodsalt 3.5 år gammel.

Fra : Jens G

Dato : 23-07-08 13:29

On Wed, 23 Jul 2008 13:37:21 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Hvilket grafikkort ville passe godt/bedst til ovenstående?
>
>kører med Asus 6600 på denne skærm og er lidt i tvivl om jeg burde
>købe et nyt grafikkort, det er jo trodsalt 3.5 år gammel.

Jeg bruger et 6600GT med samme skærm, og det går fint. Så mon ikke
også 6600 er god nok?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-07-08 23:11

On Wed, 23 Jul 2008 14:29:07 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

>Jeg bruger et 6600GT med samme skærm, og det går fint. Så mon ikke
>også 6600 er god nok?

Er lige gået fra CRT til LCD og ville have en skærm, der var velegnet
til fotoredigering så jeg er ikke just så erfaren i hvad en fladskærm
skal kunne og umiddelbart er jeg glad for skærmen - som netop er
kalibreret. Men nogle gange ser det ud som om billeder ikke er helt
skarpe - men jeg har mistænkt skærmen for at være så meget bedre end
den gamle at det nu sætter højere krav til billedkvaliteten. Tænkte
blot på om mit grafikkort var godt nok

Fra : Jens G

Dato : 24-07-08 07:25

On Thu, 24 Jul 2008 00:10:59 +0200, Karsten Jensen
> [...]

>skarpe - men jeg har mistænkt skærmen for at være så meget bedre end
>den gamle at det nu sætter højere krav til billedkvaliteten. Tænkte

Hvis du har sat det til 1920*1200 pixels, så burde det vel ikke kunne
blive uskarpt, med mindre dine billeder er uskarpe

Jeg har min skærm tilsluttet med DVI, og oplever ihvertfald ingen
problemer med skarphed.

Hvordan har du kalibreret den?
Jeg synes jeg har haft store problemer med at få den indstillet
ordentligt.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-07-08 21:20

On Thu, 24 Jul 2008 08:25:07 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

>Hvis du har sat det til 1920*1200 pixels, så burde det vel ikke kunne
>blive uskarpt, med mindre dine billeder er uskarpe

Det er den. Og 32 mio. farver. Men som sagt har jeg også erfaret at
skærmen stiller større krav til billederne Og DVI, ja.

>Hvordan har du kalibreret den?

Med Spyder3 Elite. Kørte hele proceduren - inkl. RGB-justeringer. Her
var rød og grøn ok, mens der var for meget blå. Efter kalibreringen
ligger alle tre farver inden for grænsen (vist 0.13 i forskel -
spyder3 siger maks 0.5 i forskel). Desværre kunne jeg ikke opnå 6500K,
men tror den lå på 6617. Mærkeligt man med denne skærm ikke kan stille
på temperaturen, med mindre man bruger presets.

Resultatet efter kalibreringen er at den røde farve ser lidt bedre ud.
Særligt på hvid skærm, eks. rød tekst på hvid baggrund, som så lidt
for dramatisk/orange ud. Generelt har den røde farves ændring gavnet
efter kalibrering.

>Jeg synes jeg har haft store problemer med at få den indstillet
>ordentligt.

Hvordan?

Fra : Jens G

Dato : 24-07-08 22:08

On Thu, 24 Jul 2008 22:20:12 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

[...]
> [...]
>men tror den lå på 6617. Mærkeligt man med denne skærm ikke kan stille
>på temperaturen, med mindre man bruger presets.

Sådant udstyr har jeg slet ikke brugt, eller har adgang til. Jeg
indstillede efter "gehør"

[...]
>Hvordan?

Der var alt for meget knald på den røde. Skruede jeg så lidt ned, blev
den grønne fesen. Det tog flere dage før jeg fik eksperimenteret mig
frem til noget der så ordentligt ud.

Og din bemærkning om presets er helt korrekt. Det er endt med at jeg
har presets stående:
Gamma: PC
Color Settings Mode: Graphics
Preset Modes: sRGB

Og så en profil fra Adobe Gamma.

Det gav et udmærket resultat, men jeg har selvfølgelig ikke nogen
måleresulater.