Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Four Thirds
Fra : basso

Dato : 17-07-08 17:47

Jeg overvejer at investere i et Olympus E520, der jo arbejder med en 4:3
sensor.
Hvad gør man, når man har billeder i 4:3 formatet og skal printe i for
eksempel 15x10? Skærer man lidt fra i bund og/eller top?
Det er jo spild af pixels at fotografere i et format og printe i et andet.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-07-08 17:59

"basso" <basso@sport.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eksempel 15x10? Skærer man lidt fra i bund og/eller top?
> Det er jo spild af pixels at fotografere i et format og printe i et andet.

Jeps, sådan er det bare. 4:3 er ikke et format jeg bryder mig om.

Steen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-08 20:25

"Steen Jakobsen"

> "basso"
>
> Jeps, sådan er det bare. 4:3 er ikke et format jeg bryder mig om.
>
> Steen.

Ja dagens tema er jo forskellighed - 3:4 formatet syns jeg er
meget mere harmonisk, specielt til portrætter og højkant,
hvor 2:3 ofte er helt håbløst, jeg ville måske nok savne
i bredden til andre former for billeder, landskab og street.
Så der er vel kompromisser ved alle formater. I maleri
verdenen er 3:4 formatet det mest udbredte. -max-

Fra : Robert Piil

Dato : 17-07-08 19:12

basso skrev:
> [...]
> eksempel 15x10? Skærer man lidt fra i bund og/eller top?
> Det er jo spild af pixels at fotografere i et format og printe i et andet.

Nogle steder (fx pixum) angiver de kun bredde på deres tryk. Dvs. at de
tilpasser længden af billedet, til det format det er taget i. Så vil du
få billederne i 10x13,33, hvis du ikke selv har beskåret til et andet
format inden. Man kan vist også vælge at de beholder 3:2 formatet og så
skærer de noget af motivet væk.

--
Robert Piil

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-07-08 20:35

Formatet på din billede sensor er ikke vitalt. Du kan let "konvertere" (dvs.
beskære) dig til det format du ønsker via. computeren.

Ofte er det ikke noget større problem at smide nogen pixels væk ved
beskæring. Sålænge du kun beskærer en smule går det generelt ikke specielt
meget ud over billedts tekniske kvalitet. Specielt ikke ved anvendelse af
spejlrefleks kamera med RAW format og hvis der anvendes et godt objektiv.

Mange fotografer beskærer mange af deres billeder på computeren. Andre
foretrækker at foretage beskæringen via kameraets søger på
eksponeringstidspunktet. Det kommer an på hvad man finder lettest.

Hvis du hører til den sidste gruppe kan det have stor betydning om formatet
på sensoren passer til det færdige print.

Men hvis du hører til den første gruppe, så er formatet ikke specielt
vigtigt.

Mvh
Anja

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-07-08 20:54

Anja Dunning-Krüger wrote:
> [...]
> foretrækker at foretage beskæringen via kameraets søger på
> eksponeringstidspunktet. Det kommer an på hvad man finder lettest.

Hvis ens fotografiske opvækst ligger FØR computerens liv, er der også to
typer:
1. de, der fotograferede i sort/hvid. De kunne lave en hel del i
mørkekammeret.
2. De, der fotograferede dias. Her var det afgørende at billedet blev
komponeret helt færdigt, inden man trykkede på knappen.

Jeg er af den sidste type

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-07-08 21:01

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> 2. De, der fotograferede dias. Her var det afgørende at billedet blev
> komponeret helt færdigt, inden man trykkede på knappen.

Vi var nogle som hørte til gruppe 1, men kopierede _hele_ negativet inkl.
lidt sorte kanter - så regel 2 var væsentlig

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-07-08 21:39

Mogens Hansen wrote:
> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Vi var nogle som hørte til gruppe 1, men kopierede _hele_ negativet
> inkl. lidt sorte kanter - så regel 2 var væsentlig

Jeg har ofte brugt at beskære kopien hvis der var lidt for meget "luft"
om motivet.

Hvem siger at en kopi skal have en ganske bestemt størrelse? Den rigtige
størrelse afhænger af motivet!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK