Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støj
Fra : emj

Dato : 17-07-08 17:41

Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
Hilsen emj

Fra : Thomas Kjær

Dato : 17-07-08 17:46

On 2008-07-17, emj <emj@> wrote:
> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?

0%.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-07-08 18:01

"emj" <emj@> skrev i meddelelsen

> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
> Hilsen emj

2

Steen

Fra : .J.S...

Dato : 17-07-08 19:38

"emj" <emj@> wrote in message

> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?

Ikke vildt vigtigt.

Plejer at fjerne chroma støj men sjældent luminance støj.
Synes ikke det gør noget det er en smule grynet at se på, det kommer nemt
til at kunstigt ud og ligne noget der er malet med en pensel hvis man bruger
for meget luminance støjreduction.

mvh/JS

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-07-08 20:31

emj wrote:
> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
> Hilsen emj

Ikke vigtigt. Jeg kommer fra den tid, da der var film til, og der var
det en helt naturlig del. Efter at digital kameraerne har indtaget mange
af os, synes jeg "folk" er blever hysteriske med at det skal være HELT
støjfrit,

Bare min mening,

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 20:51

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en helt naturlig del. Efter at digital kameraerne har indtaget mange af
> os, synes jeg "folk" er blever hysteriske med at det skal være HELT

Jeg er helt enig. Støj betyder ingenting, hvis billedet i øvrigt er godt.

Og med hensyn til film...filmkorn og støj er vel ikke helt det samme
(undskyld jeg driller lidt). Er digital støj ikke nogle uforklarlige pixels?
På film er antallet af korn konstant over hele filmfladen. Filmstøj må
nærmere være støvkorn, pletter fra fremkaldelsen og ridser. Ikke fordi det
gør nogen stor forskel for mig, hvad det kaldes. Jeg bruger (stadig) film
ved siden af det digitale. Sort/hvid, farvenegativ og dias. Hvert medium har
sin berettigelse. Alle billeder er vel en slags organiseret støj - af
filmkorn eller pixels.

-Joachim

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 17-07-08 20:39

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
> Hilsen emj

Jeg gør ikke alverden for det. Det jeg gør mest er, at forsøge at bruge så
lav en ISO så muligt, men kommer der støj, well, så er det sådan det er.
Støj er en del af mediet i mine øjne, det kan sågar være med til at skabe en
stemning i billedet.

MVH
Thomas

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-07-08 20:59

emj skrev:
> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
> Hilsen emj

Jeg så et kursus i hvordan man laver støj for at et skulle ligne
gammeldaws billeder

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : KsK

Dato : 17-07-08 21:38

"emj" <emj@> skrev i meddelelsen

> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
> Hilsen emj

en hel del .. derfor bleve der indkøbt et d3 til huset ,, utroligt som folk
skift menig .. alle hvad der dybt imporet over d3 ved høj iso og flere fra
gruppe skifte da også pga af støj ,, nikon folkene ha kigge længe efter
canon høj iso kvalitete ,, så selvføælglig betydere det noget uanset hvad
folk skrive her

støj er et emme i gruppe !!!

KsK

Fra : KsK

Dato : 19-07-08 23:31

> støj er et emme i gruppe !!!
>
> KsK

måske man skulle høre lidt om hvilker Kamera folk ha ,, nå de skriv støj
ingen betydning har ,, eks. så ha Bo B skifte sit D2x ud med et D3 .. og den
endste væselig fordel meller de 2 kamera er da den hæj iso præf,,,,

jeg tror simplehen ikke på jer nå i skrive støj ingen betydning har .

KsK

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-07-08 00:25

"KsK" <kxk@allg.dk> wrote in message
> måske man skulle høre lidt om hvilker Kamera folk ha ,, nå de skriv støj
> ingen betydning har ,, eks. så ha Bo B skifte sit D2x ud med et D3 .. og
> den endste væselig fordel meller de 2 kamera er da den hæj iso præf,,,,

Hehe, det var også min tanke.

> jeg tror simplehen ikke på jer nå i skrive støj ingen betydning har .

Selvfølgelig har det betydning, men hver har nok sin grænse for, hvor det er
acceptabelt.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 00:54

"KsK" <kxk@allg.dk> skrev i en meddelelse

> jeg tror simplehen ikke på jer nå i skrive støj ingen betydning har .
>
> KsK

Jeg tror desværre, at du misforstår min pointe. Selvfølgelig har støj
betydning. Ingen af os ønsker vel mere støj end nødvendigt. For mit eget
vedkommende vægter parameteren "støj" ikke særlig tungt i min egen vurdering
af mine egne billeder. Nogen ville nok sige, at mine billeder er fulde af
støj.
Et godt billede handler (for mig) om andre ting end støj: Komposition,
farvebalance, kontrast - men især "stemningen" og "begivenheden". At der så
er lidt støj på, er uden betydning. Det samme kunne jeg sige om fokus. Hvis
billedet er godt "ramt", generer det mig ikke, hvis det er lidt uskarp eller
bevægelsessløret. Indholdet kommer før formen.

Nu var det oprindelige spørgsmål meget åbent, og derfor er åbne svar
forventelige.

-Joachim

Fra : jagge

Dato : 20-07-08 14:18

> måske man skulle høre lidt om hvilker Kamera folk ha ,, nå de skriv støj
> ingen betydning har ,

ha ha god pointe. Det er en pointe man typisk ser når gamle travere
trækkes af stalden, såsom "det er fotografen og ikke kameraet der gør
forskellen" og "6 MP er rigeligt til stort print".

Sådanne "puritanistiske" udsagn kommer ofte fra folk der har de helt
store udstyrssamlinger :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 14:30

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellen" og "6 MP er rigeligt til stort print".
>
> Sådanne "puritanistiske" udsagn kommer ofte fra folk der har de helt

Den sammenhæng bliver du nødt til at uddybe

-Joachim

Fra : jagge

Dato : 20-07-08 21:08

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> wrote:

> Den sammenhæng bliver du nødt til at uddybe

Det sker så ofte når man debaterer udstyr/fotografering at deltagere i
debatterne griber til det argument at al den udstyrssnak er overflødig,
og at det der betyder noget er fotografen.

Det viser sig ofte at det kommer fra folk der i høj grad dyrker det at
få det nyeste/bedste udstyr. Det hedder hykleri, og er ret
tilbagevendende hvis man følger diskussioner på nettet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 00:13

> [...]
> få det nyeste/bedste udstyr. Det hedder hykleri, og er ret
> tilbagevendende hvis man følger diskussioner på nettet.

Ok, så er jeg med. Jeg møder da også nogen af og til, som går meget op i
udstyr uden at de fortæller ret meget om deres billeder. Kan vi kalde det
"kamera-mode"?

mvh
Joachim

Fra : jagge

Dato : 21-07-08 09:46

Jakob

> Ok, så er jeg med. Jeg møder da også nogen af og til, som går meget op i
> udstyr uden at de fortæller ret meget om deres billeder. Kan vi kalde det
> "kamera-mode"?

Well jeg er bestemt ikke imod teknisk flueknepperi, udstyrs debatter og
så videre.

Der hvor filmen knækker er når brugere gør en dyd ud af at belære andre
omkring hvor overflødig denne udstyrsmani er, når de så samtidig selv
har alt det dyre grej ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-08 10:23

"jagge" <jagge@noname.invalid> wrote in message

> Der hvor filmen knækker er når brugere gør en dyd ud af at belære andre
> omkring hvor overflødig denne udstyrsmani er, når de så samtidig selv
> har alt det dyre grej ;0)

Når man har det gode udstyr så er det jo ikke nødvendigt at bekymre sig om
det længere

Fra : jagge

Dato : 21-07-08 14:33

> Når man har det gode udstyr så er det jo ikke nødvendigt at bekymre sig om
> det længere

ha ha, ja der har du sgu en pointe ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-08 14:41

> ha ha, ja der har du sgu en pointe ;0)

Ja, jeg har hørt at Nikon overvejer at markedsføre nogle støjfiltre som
ekstraudstyr til deres D3 og D700 kameraer, så Nikon folk ville føle sig
mere hjemme med deres nye udstyr

Fra : jagge

Dato : 21-07-08 22:10

> Ja, jeg har hørt at Nikon overvejer at markedsføre nogle støjfiltre som
> ekstraudstyr til deres D3 og D700 kameraer, så Nikon folk ville føle sig
> mere hjemme med deres nye udstyr

Ha ha, ja en certificeret "dirt-spray" til sensoren, der giver den helt
fede filmagtige støj ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 22:29

> Ha ha, ja en certificeret "dirt-spray" til sensoren, der giver den helt
> fede filmagtige støj ;0)
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Det minder mig om dem som sidder i Photoshop og klistrer en digital ramme
på, så deres billede ligner et kontaktprint fra et negativ.

-Joachim

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-07-08 06:22

Hans Kruse skrev:
> [...]
>>
> Ja, jeg har hørt at Nikon overvejer at markedsføre nogle støjfiltre som
> ekstraudstyr til deres D3 og D700 kameraer, så Nikon folk ville føle sig

Der er allerede lavet en Canon adapter, så pixelpillerne kan få tiden
til at gå

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-07-08 15:13

jagge skrev:

> [...]
> forskellen" og "6 MP er rigeligt til stort print".
>
> Sådanne "puritanistiske" udsagn kommer ofte fra folk der har de helt

Ksks bemærkning er væsentlig bedre funderet end din:

180 px/inch er rigeligt til god betragtningskvalitet og det sv. t.
knapt A3+ fra 6 mp.

og naturligvis gælder, at

"det er fotografen og ikke kameraet der gør forskellen"

ellers ville "alle" billeder taget med et dyrt være bedre end "alle"
taget med et mindre dyrt..

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-07-08 16:11

KsK wrote:

> [...]
> iso præf,,,,
> jeg tror simplehen ikke på jer nå i skrive støj ingen betydning har .

Jeg tror helt bestemt du har ramt hovedet på et ret så stort søm.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Bo Hellum

Dato : 21-07-08 10:43

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Hvor vigtig synes I at det er at fjerne den mindste støj fra et foto?
> Hilsen emj

Kommer jo helt an på motivet. Støj kan tilføje en stemning til et billede,
men det kan også splitte det ad. Selv et portræt billede kan blive
fantastisk hvis der er "støj" på billedet. Men igen det kommer jo helt an på
hvad billedet skal bruges til. Jeg har aldrig gået så meget op i at fjerne
støj fra et billede, synes ikke det har fået den ønskede effekt.

Hygge

Bo