Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket skal jeg vælge (nyt digitalkamera)
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-08 20:18

Jeg skal have udskiftet mit gamle Canon Powershot A80 med 4 Mpixel da det er
ved at dø en langsom død (og det kan ses på de billeder jeg tager) og kan
simpelthen ikke finde ud af hvilket kamera der er den optimale afløser.

Det tog mig evigheder at beslutte mig for mit nuværende kamera, og jeg er
mest tilbøjelig til "bare" at opgradere til en nyere Powershot model for at
blive ved det kendte...men hvad nu hvis et andet kamera var bedre til det
jeg skal bruge det til.

Jeg har snævret feltet ind til fem forskellige kameraer fra fem forskellige
producenter og håber I kan hjælpe med lidt feedback om de forskellige.

Feltet omfatter:

Canon PowerShot A720 IS (det sikre valg)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394884&searchArea=&Soegeord=

Nikon Coolpix P50
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=406154&searchArea=&Soegeord=

Fujifilm FinePix S5800
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=426701&searchArea=&Soegeord=

Sony Cyber-shot DSC-H3
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=396522&searchArea=&Soegeord=

Kodak EasyShare Z812 IS (i den dyre ende)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408968&searchArea=&Soegeord=

Hvad mit kamera skal bruges til/skal kunne:

Minimum 8 Mpixel
Rystesikring (eller hvad det nu hedder), da jeg har en tendens til at ryste
på hænderne og mit motiv ofte bevæger sig
Skal kunne fotografere indendørs uden blitz
God videosekvens funktion, da jeg ofte optager små film derhjemme
Til AA-batterier
Ikke lille og kompakt men noget at holde i - jeg har store fingre
En god stor skærm bagpå
Macro-funktion
God til fotografering af primært dyr og natur (mine katte er mine
hovedmotiver)
Max. pris omkring 1500 kroner - kan godt strækkes lidt, men ikke meget

Så....nogen forslag, nogle anbefalinger, nogen af kameraerne I ikke ville
røre med en ildtang?

Jeg er som sagt lidt på Herrens mark, har ikke selv den store forstand på
digitalkameraer og mærker, det skal bare virke og kunne det jeg skal bruge
det til - og så har jeg som sagt en tendens til at holde mig til det trygge.

Håber nogen kan hjælpe fotograf-spaden her

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-07-08 20:26

Tina Susanne Johansson wrote:

> Rystesikring (eller hvad det nu hedder), da jeg har en tendens til at ryste
> på hænderne og mit motiv ofte bevæger sig

Rystesikring hjælper kun mod bevægelser af kameraet. Hvis ikke kameraet
er lysfølsomt nok, og derfor vælger en lang belysningstid, vil det ikke
kunne fastholde motiver, der bevæger sig.

> Til AA-batterier

De fleste moderne kameraer bruger ikke "standard batterier", men med
200-800 billeder på en opladning er det vel heller ikke et problem ?

Bo //

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-08 20:57

Bo Bjerre skrev i en meddelelse...

> Rystesikring hjælper kun mod bevægelser af kameraet. Hvis ikke kameraet er
> lysfølsomt nok, og derfor vælger en lang belysningstid, vil det ikke kunne
> fastholde motiver, der bevæger sig.

Det er også primært det jeg søger, da jeg er overbevist om at det er mine
rystende hænder, der er det største problem når jeg fotograferer uden blitz
indendørs. Billederne bliver nemlig en smule bedre hvis jeg har begge hænder
på kameraet og forsøger at stå så stille som muligt

> De fleste moderne kameraer bruger ikke "standard batterier", men med
> 200-800 billeder på en opladning er det vel heller ikke et problem ?

Næh, ikke som sådan...bortset fra at det nogengange er rart at have den
ekstra sikring at man kan købe en pakke batterier når man løber tør for
strøm. Jeg skal gerne indrømme at jeg er dårlig til at huske at få ladet op
i god tid...

Mvh Tina

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-07-08 20:36

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Canon PowerShot A720 IS (det sikre valg)
> [...]

Ovenstående er dem jeg kender.

> Hvad mit kamera skal bruges til/skal kunne:
>
> Minimum 8 Mpixel
> Rystesikring (eller hvad det nu hedder), da jeg har en tendens til at
> ryste på hænderne og mit motiv ofte bevæger sig

Billedstabilisering

> Skal kunne fotografere indendørs uden blitz

Det kan de alle sammen, spørgsmålet er hvor godt det bliver. Du er nok nødt
til at låse dem til maks ISO 200, 400 kan også lige bruges. Over, så
begynder der at være meget larm.

> God videosekvens funktion, da jeg ofte optager små film derhjemme

Der er Sony'en klart bedst. 45 minutter på et 1 gb kort. Canon'en har ca. 9
minutter. Kvaliteten er ens, 640x480 pixels og 30fps, og lyd.

> Til AA-batterier

Der ryger Sonyen

> Ikke lille og kompakt men noget at holde i - jeg har store fingre

Man holder godt på alle tre

> En god stor skærm bagpå

De har alle sammen 2,5" skærm. Jeg synes at P50 og 720 is er lækre, da de
også har gammeldags søger. Og det er ikke sådan en elektronisk en som går og
bruger strøm. Jeg kan godt lide at have en rigtig søger. Sony H10 (som
afløser H3'eren) har en lidt større skærm på, mener den er 2,8 eller 3".

> Macro-funktion

Det har alle tre, og det fungerer udmærket.

> God til fotografering af primært dyr og natur (mine katte er mine
> hovedmotiver)

Sony'en har jo en del mere zoom, og kan tage billederne på lidt længere
afstand.
Sony: 10 x zoom
CAnon: 6 x zoom
Nikon: 3,6 x zoom (vist nok.. hm)

> Max. pris omkring 1500 kroner - kan godt strækkes lidt, men ikke meget

Tror jeg ville tage 720'eren.

> Så....nogen forslag, nogle anbefalinger, nogen af kameraerne I ikke ville
> røre med en ildtang?

Kodak ville jeg holde mig fra, det bryder jeg mig ikke om.
Fuji laver nogle super fede kamera, jeg kan dog ikke lide menusystemet, det
pisser mig af, at det er så langsomt om at slette et enkelt billede. Der
skal animation på skærmen og jeg ved ikke hvad :)

> [...]
> digitalkameraer og mærker, det skal bare virke og kunne det jeg skal bruge
> det til - og så har jeg som sagt en tendens til at holde mig til det

Køb Canon'en, den er jeg sikker på du kommer til at kunne lide. Menusystemet
er det samme som du er vant til.
Ved Sony'en skal du over i en anden korttype, da de bruger Sonys egne memory
stick. Kan ikke huske om A80 bruger SD kort, hmm.. det mener jeg det gør.
Men hukommelseskort er jo efterhånden noget man smider efter folk, de koster
intet.

Mvh Anders

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-08 20:54

Anders Houmark skrev i en meddelelse

> [...]
> memory stick. Kan ikke huske om A80 bruger SD kort, hmm.. det mener jeg
> det gør. Men hukommelseskort er jo efterhånden noget man smider efter

Mange tak for dit feedback, Canon'en er som sagt også den jeg føler mig mest
sikker på, primært fordi jeg har en ældre model nu og føler mig tryg ved
den. Og hvis den nye model så er de trin bedre som den helst skulle være,
vil jeg bestemt ikke blive skuffet.

Mvh Tina

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-07-08 20:55

"Tina Susanne Johansson" skrev i en meddelelse
> Jeg skal have udskiftet mit gamle Canon Powershot A80 med 4 Mpixel

Prøv at kigge lidt på tilsvarende indlæg i gruppen
news:dk.fritid.foto.indkoeb og prøv at spørge der, da "hvad skal jeg
købe" spørgsmål hører til der.

Jan

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-08 21:55

Jan Vestergaard skrev i en meddelelse...

> Prøv at kigge lidt på tilsvarende indlæg i gruppen
> news:dk.fritid.foto.indkoeb og prøv at spørge der, da "hvad skal jeg købe"
> spørgsmål hører til der.

Tak for henvisningen.

Det er så længe siden jeg har brugt nyhedsgrupperne, at jeg ikke anede der
var blevet lavet en undergruppe.

Mvh Tina

Fra : Svenskeren

Dato : 17-07-08 07:37

> [...]
> er ved at dø en langsom død (og det kan ses på de billeder jeg tager) og
> kan simpelthen ikke finde ud af hvilket kamera der er den optimale

Jeg har lige skiftet mit gamle canon ud med et nyt canon powershot s5 is.

Ligesom dig, var det vigtigt for mig der var almindelige batterier. Især da
jeg ligger i telt og ofte er flere uger steder hvor der ikke er adgang til
el.
Desuden bruger jeg kun kamera på disse ferier, så det ligger ofte 6 - 8
måneder uden at blive brugt, og der skal man jo helst oplade "faste"
batterier jævnligt, men med almindelige batterier kan jeg bare tage dem ud.

Jeg valgte også s5 IS, da jeg har brug for tele til at tage billeder af dyr,
og der er det rart man kan zoome ind.

Det koster 2180 hos Platan, så det er lidt mere end du vil give, men i
sidste ende kan de ekstra kroner være godt givet ud, når man ser på at man
har et sådant kamera i 3 - 4 år.

Men da jeg ikke kender dit behov, altså hvor du bruger kameraet mest, så er
det svært at pege på et bestemt kamera.

Prøv denne side www.dpreview.com der kan du sammenligne de forskellige
kameraer.

Mvh
Svenskeren der har været dansker.

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 17-07-08 12:50

> Det koster 2180 hos Platan, så det er lidt mere end du vil give, men i
> sidste ende kan de ekstra kroner være godt givet ud, når man ser på at man
> har et sådant kamera i 3 - 4 år.

Dem får hun jo hurtigt, bare undlade og købe de her 2-3 nye bluser og i
stedet for bruge de gamle 10 gange i stedet for 2.

Per

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 17-07-08 13:01

den rigtige fotograf skrev i en meddelelse...

> Dem får hun jo hurtigt, bare undlade og købe de her 2-3 nye bluser og i
> stedet for bruge de gamle 10 gange i stedet for 2.

Kan godt høre du ikke kender mig Kan ikke huske hvornår jeg sidst købte
en ny bluse - i hvert fald ikke til fuld pris.

Men jeg regner og regner på pengene og ser hvad der bliver til

Mvh Tina

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 17-07-08 13:00

Svenskeren skrev i en meddelelse...

> Men da jeg ikke kender dit behov, altså hvor du bruger kameraet mest, så
> er det svært at pege på et bestemt kamera.

Jeg bruger mest mit kamera hjemme i min lejlighed til at fotografere mine
katte (uden blitz) og ellers steder som Randers Regnskov (uden blitz) og
diverse dyreparker (udendørs fotografering).

> Prøv denne side www.dpreview.com der kan du sammenligne de forskellige
> kameraer.

Den kigger jeg lige på, tak for det.

Mvh Tina - 16. dels svensker af blod

Fra : Kent Hald

Dato : 18-07-08 23:03

> [...]
> katte (uden blitz) og ellers steder som Randers Regnskov (uden blitz) og
> diverse dyreparker (udendørs fotografering).

Hej,

Kan absolut anbefale Power Shot 720IS.
6x zoom - 2 stk. AA batterier - Macro ned til 1 cm.
+ mulighed for manuel indstilling.
Har selv haft det og var godt tilfreds, har opgraderet til S5IS.

Håber du finder et kamera , du bliver tilfreds med.

M.v.h. Kent - Begge mine sønner er svenskere (født i SE), jeg er 1/4 norsk.