Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D-Lighting (har Canon også det?)
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 19:00

Nikon dSLR kameraer har en funktion der hedder D-Lighting. Har Canon dSLR
noget tilsvarende? Og virker det i praksis på Nikon?

Mvh Ralf

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 21:43

"Rolle" <---> wrote in message
> Nikon dSLR kameraer har en funktion der hedder D-Lighting. Har Canon dSLR
> noget tilsvarende? Og virker det i praksis på Nikon?

Jeg ved ikke om Canon har det, men det virker ret godt på Nikon

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 21:50

Kim Frederiksen wrote:
> Jeg ved ikke om Canon har det, men det virker ret godt på Nikon

Hvad er det for et kamera du har?

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 22:06

"Rolle" <---> wrote in message

> Hvad er det for et kamera du har?

D300

/Kim

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-08 06:46

Kim Frederiksen skrev:
> "Rolle" <---> wrote in message

> D300
>
> /Kim

Det er måske værd at nævne, at fra D40 (og måske tidligere) har Nikon
haft D-Lighting, der efter eksponering hæver skygger og sænker højlys i
3-4 trin. Med D3 og D300 er kommet en Aktiv D-Lighting til, der desuden
justerer lidt på eksponering (også evt. blits)i forhold til hvilken grad
man har valgt. Metoden er effektiv på højkontrastmotiver (ikke en
gimmick) - eksempler kan ses hos kenrockwell og på dpreview og sikkert
flere steder.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-07-08 10:12

> [...]
>man har valgt. Metoden er effektiv på højkontrastmotiver (ikke en
>gimmick) - eksempler kan ses hos kenrockwell og på dpreview og sikkert

Virker det også hvis man skyder i raw og efterbehandler i ACR?
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-08 10:50

Martin Johansen [6000] skrev:

> Virker det også hvis man skyder i raw og efterbehandler i ACR?

Ja, men ikke komplet - du får expon. kompensation, men ikke rigtige
kurve kompensation. Det kræver CaptureNX (ifgl. Tom Hogan) - eller ViewNX ??

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-07-08 11:00

>Ja, men ikke komplet - du får expon. kompensation, men ikke rigtige
>kurve kompensation. Det kræver CaptureNX (ifgl. Tom Hogan) - eller ViewNX ??

Tak for svar. Jeg har nemlig godt set funktionen på mit spejl, men har
ikke rigtig tænkt yderligere over hvad den kan og hvordan.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 11:10

Ole Larsen wrote:
> Med D3 og D300 er kommet en Aktiv D-Lighting til, der
> desuden justerer lidt på eksponering (også evt. blits)i forhold til
> hvilken grad man har valgt. Metoden er effektiv på højkontrastmotiver

Har D80 ikke også Aktiv D-Lighting?

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-08 11:16

Rolle skrev:

> Har D80 ikke også Aktiv D-Lighting?

Aner det ikke, men det skulle ikke være svært at finde ud af.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 12:37

Ole Larsen wrote:
> Aner det ikke, men det skulle ikke være svært at finde ud af.

Ok, det lød bare som om at kun D3 og D300 havde.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 16-07-08 14:48

Hej
Rolle wrote:
> Har D80 ikke også Aktiv D-Lighting?

Mit D60 har i hvert fald.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 21:28

Martin [TMM] wrote:
> Mit D60 har i hvert fald.

Er det D-Lighting eller Active D-Lighting?
Har det forøvrigt en funktion, hvor man skyder 1 billede men kameraet gemmer
det i 3 forskellige versioner med forskellig belysning (over- /underbelyst)?

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 09:34

"Rolle" <---> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for et kamera du har?

Hej - Kan tilføje at D-Lightning er med i softwareform ( med 3 trin ) var
med i Nikon Picture projekt ver. 1,6 da jeg købte D200. Og det virker
udemærket, men er selvfølgeligt ikke en mirakkelkur...

mvh.

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-07-08 13:32

"Rolle" <---> wrote in message
> Nikon dSLR kameraer har en funktion der hedder D-Lighting. Har Canon dSLR
> noget tilsvarende? Og virker det i praksis på Nikon?

Canon 450D har en "Auto Lighting Optimizer" (ALO) funktion som skulle have
en tilsvarende funktion som D-Lighting. Den er ikke justerbar og virker kun
på JPG optagelser. Der er også en Highligt Tone Priority, som skulle virke
også i RAW, men jeg har ikke kunnet se effekten der (på mit kamera Canon 1Ds
mk3). Jeg har set i anmeldelser af 450D at man ikke var så imponeret af ALO
funktionen. Det er selvfølgelig fint at have den slags funktioner bygget ind
i kameraet, men jeg foretrækker nu at skyde i RAW og justere bagefter, hvor
der er meget bedre muligheder for at opnå det rigtige resultat.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/