Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt om copyright og ophavsregler
Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 08:43

Et kendt band er blevet så fornøjet over nogle af mine billeder, at de
har sat dem på deres officielle hjemmeside med angivelse af mit sites
navn. Men jeg er ikke blevet spurgt eller endsige modtaget nogen
godtgørelse. Billederne er taget ved en friluftkoncert, hvor der med
sikkerhed ikke var angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med
nogle tusinde andre stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er
de formmelle regler mon her?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-07-08 08:52

On Tue, 15 Jul 2008 09:42:44 +0200, Søren Friberg wrote:

> [...]
> sikkerhed ikke var angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med
> nogle tusinde andre stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er

Tillad mig en generel kommentar, som ikke er specielt rettet mid Søren
personligt:

Hvorfor går I så meget op i ophavsret? Vis dog lidt Public Domain-sind.
Tænk på de mange der sidder rundt omkring og bruger hundredevis, ja
tusindvis af timer på at udvikle software til alles glæde og som er ganske
gratis. De beder blot om at sende dem et postkort eller at donere et beløb
til velgørenhed, hvis man er tilfreds med programmet.

Herre Gud, et par snapshots fra en konceret ... Hvis der var tale om et
meget bevidst og kunstnerisk billede, så måske ...
--
/ Mikkel

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 08:58

Mikkel Mikkelsen skrev:

> [...]
> gratis. De beder blot om at sende dem et postkort eller at donere et beløb
> til velgørenhed, hvis man er tilfreds med programmet.

Jeg har slet ikke haft lejlighed til at vurdere om jeg ville forære mine
ting væk eller ej, men må blot konstare et tyveri. Jeg har gjort og gør
stadig masser af gratis ting, ex passer andres børns gratis, men det er
sagen helt uvedkommende her.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 09:15

Søren Friberg skrev:

> [...]
> ting væk eller ej, men må blot konstare et tyveri. Jeg har gjort og gør
> stadig masser af gratis ting, ex passer andres børns gratis, men det er

Og når vi er ved billeder har jeg selvfølgelig taget masser af billeder
fra mine børns forskellige fodboldstævner og foræret væk til klubberne
naturligvis uden honorer, men at et band, der har modtaget et ikke helt
lille honorar, stjæler billeder kommer altså bag på mig. Men nu vil jeg
nu ellers nødig have tråden over i noget moralsk sjov. Mit spørgsmål gik
jo på noget konkret fotojuridisk, hvor jeg tror nogen i gruppen kender
reglerne.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 15-07-08 09:00

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> gratis. De beder blot om at sende dem et postkort eller at donere et beløb
> til velgørenhed, hvis man er tilfreds med programmet.

De samme mennesker kan IKKE leve af det, der er mange mennesker der
lever af at lave software, eller være fotografer. Hvorfor pokker skulle
vi forære vores levebrød væk ?

Ja gratis billeder og gratis software er en fin tanke, men det er ikke
løsningen på alt.

Hvis folk vil bruge mit software skal de dælme betale for det, og nej de
får IKKE source koden. Den kan dog købes hvis de vil.

Ligeledes (skulle det nogensinde ske) så er mine billeder heller ikke
bare til gratis afbenyttelse.

> Herre Gud, et par snapshots fra en konceret ... Hvis der var tale om et
> meget bevidst og kunstnerisk billede, så måske ...

Nu ved jeg ikke hvad dit job er, men laver du også det gratis ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 09:27

Søren Friberg skrev:
> [...]
> sikkerhed ikke var angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med
> nogle tusinde andre stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er

Det morsomme er at et andet band ved samme arrangement til gengæld synes
de ville betale en mindre godtgørelse for at bruge noget tilsvarende på
samme vis.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 09:43

Søren Friberg skrev:
> [...]
> sikkerhed ikke var angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med
> nogle tusinde andre stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er

Spørgsmålet har jævnligt været oppe i news:dk.videnskab.jura bla her:

<http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/3ad40569802e5fe8/55b94a028807c3c4?lnk=gst&q=billeder#55b94a028807c3c4>

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 09:53

Robert Piil skrev:

> Spørgsmålet har jævnligt været oppe i news:dk.videnskab.jura bla her:
>
> <http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/3ad40569802e5fe8/55b94a028807c3c4?lnk=gst&q=billeder#55b94a028807c3c4>

Ja, jeg ved det, men der er måske - og kun måske - den finurlighed at
det jo er billeder fra en (frilufts)koncert, jvf de spidse indlæg fra
opraen. Det er her jeg er i tvivl. Jeg overvejede også at krydsposte,
men med al respekt gives ikke altid korrekte svar i jura-gruppen. Jeg
ville bedømme chancerne større her

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 10:10

Søren Friberg skrev:
> [...]

> opraen. Det er her jeg er i tvivl. Jeg overvejede også at krydsposte,
> men med al respekt gives ikke altid korrekte svar i jura-gruppen. Jeg

Det tror jeg nu at chancerne for at få det korrekte - juridiske - svar
er større i jura-gruppen. Selvfølgelig skal man være lidt kildekritisk,
når man bedømmer svarene, men det skal man alle steder på nettet.

Uanset hvad er billeder dine, og kan ikke benyttes lovligt uden din
tilladelse. At de muligvis også ulovlige med din tilladelse, er i den
forbindelse ikke relevant.

--
Robert Piil

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-07-08 10:10

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er her jeg er i tvivl. Jeg overvejede også at krydsposte, men med al
> respekt gives ikke altid korrekte svar i jura-gruppen. Jeg ville bedømme

Hej

Stod der ikke på billetten at der ikke måtte medbringes våben, drikkevarer
og kameraer?

Det gjorde der sidst jeg var inde at høre Runrig, det var også en
friluftskoncert med entre!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 10:53

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> og kameraer?
>
> Det gjorde der sidst jeg var inde at høre Runrig, det var også en

nej

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 11:04

Du har ophavsretten til billeder du har taget. Punktum. Det pågældende
orkester har ikke ret til at bruge dit billede med mindre du har givet lov.
Det eneste tidspunkt du ikke har ophavsretten er hvis det på den ene eller
anden måde er aftalt før en opgave.

Det kan så være at de kan komme efter dig for at have taget billeder, hvis
de klart har fremgået at du ikke måtte tage billeder. Det kunne f.eks. have
stået på billetten.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Soeren

Dato : 15-07-08 14:18

On Tue, 15 Jul 2008 12:04:12 +0200, "Marten Ølgaard"
<moesnabelacomonto.dk> wrote:

>Det eneste tidspunkt du ikke har ophavsretten er hvis det på den ene eller
>anden måde er aftalt før en opgave.

Ophavsretten kan ikke overdrages på nogen måde.
Den tilhører altid den der trykker på knappen.

Brugsretten kan overdrages.

Mvh
Søren C

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 16:34

Det er i pricippet rigtigt, men så vidt jeg husker er der lidt undtagelser,
som hvis du f.eks. arbejder hos en fotograf (som lærling eksempelvis); så
vil du typisk ikke have ophavsretten til de billeder du tager i
arbejdsmæssig sammenhæng.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 12:25

Søren Friberg skrev:
> [...]
> sikkerhed ikke var angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med
> nogle tusinde andre stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er

Jeg takker for det meget kvalificerede materiale der er sendt privat i
denne anledning. Det er straks taget i anvendelse.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 15-07-08 12:40

Søren Friberg wrote:

> Jeg takker for det meget kvalificerede materiale der er sendt privat i
> denne anledning. Det er straks taget i anvendelse.

Noget du vil dele med os andre ?

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 12:44

Soren 'theDiver' Reinke skrev:

> Noget du vil dele med os andre ?

Nej, personen har jo netop sendt det privat. Når jeg alligevel skriver
det er det blot for at gøre opmærksom, at man/jeg rent faktisk fik noget
kvalificeret ud af min forespørgsel her, hvilket en enkelt betvivlede
lidt

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 12:52

Søren Friberg skrev:

> [...]
> det er det blot for at gøre opmærksom, at man/jeg rent faktisk fik noget
> kvalificeret ud af min forespørgsel her, hvilket en enkelt betvivlede

Men som man ser i den tråd Robert henviste til er det en klokkeklar
overtrædelse, hvilket Bertil bl.a.(advokat) der og andre så klart
beskriver. Eneste problem er om der måtte tages billeder, hvilket der
altså måtte. Så er det jo op til et firma, hvor store omkostninger de
ønsker i sådan en forbindelse.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 12:58

Søren Friberg skrev:

> [...]
> beskriver. Eneste problem er om der måtte tages billeder, hvilket der
> altså måtte. Så er det jo op til et firma, hvor store omkostninger de

Bertel er så vidt jeg ved ikke advokat, men folkeskolelærer.

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 13:16

Robert Piil skrev:

> Bertel er så vidt jeg ved ikke advokat, men folkeskolelærer.

Ok, ved jeg ikke, men synes jeg fik den opfattelse for længe siden, da
jeg inde på en af hans sider. Det ændrer nu ikke noget for mig; men tak
alligevel.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 14:36

Søren Friberg skrev:
> [...]
> sikkerhed ikke var angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med
> nogle tusinde andre stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er

Jeg har fået det foreløbige svar, at man ikke kendte reglerne og at det
var en oldemor der lagde dem op LOL

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 14:46

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> angivet nogle fotoregler. Jeg har altså sammen med nogle tusinde andre
> stået foran scenen og fotograferet lidt. Hvordan er de formmelle regler

Jeg går ud fra du tænker på Rævebjerg Rock.

Jeg har klippet lidt fra ordensreglementet:
"Flasker, dåser, mad, drikkevarer, genstande der kan bruges som våben,
foto/audio-/videoudstyr og
fyrværkeri må ikke medbringes til arrangementet."

- men det giver dem jo på ingen måde ret til at benytte dine billeder.

--
mvh kajo

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 14:57

kajo skrev:

> [...]
> fyrværkeri må ikke medbringes til arrangementet."
>
> - men det giver dem jo på ingen måde ret til at benytte dine billeder.

Pudsigt for jeg holdt det jo ikke ligefrem hemmeligt. Stod med mit
kæmpestativ alle steder med ikke helt små linser bl.a i ca 4 timer i
forreste række med mange kontrollanter passerende foran. Den ønskede
endda at blive fotograferet - så regler eller ej, tror jeg, det er svært
at komme efter mig. Endelig fremviste jeg vidnefast mit udstyr ved
indgangen.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 15:00

Søren Friberg skrev:

> [...]
> endda at blive fotograferet - så regler eller ej, tror jeg, det er svært
> at komme efter mig. Endelig fremviste jeg vidnefast mit udstyr ved

Og endnu morsommere har jeg spurgt arrangørerne om de var interesseret i
mine billeder og har fået svar.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-08 15:15

Søren Friberg skrev:

> Og endnu morsommere har jeg spurgt arrangørerne om de var interesseret i
> mine billeder og har fået svar.

Og der er da i øvrigt aldeles fortrinlige billeder fra koncerten på din
side (når det nu skal være koncertbilleder) - noget mere atmosfære
end man ofte ser på den slags - jeps

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 15:17

Ole Larsen skrev:

> Og der er da i øvrigt aldeles fortrinlige billeder fra koncerten på din
> side (når det nu skal være koncertbilleder) - noget mere atmosfære
> end man ofte ser på den slags - jeps

Ok, det synes jeg så ikke selv, men tak

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-08 15:43

Søren Friberg skrev:

> Ok, det synes jeg så ikke selv, men tak

Så smid dem ud....

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 15:49

Ole Larsen skrev:

> Så smid dem ud....

Hallo kammerat. Jeg bestemmer, hvad jeg vil have på mit site

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-08 17:43

Søren Friberg skrev:

> Hallo kammerat. Jeg bestemmer, hvad jeg vil have på mit site

Bare et forslag - at smide ud hvad man ikke finder godt.
Og "kammerat" - må jeg være fri - det parti har set bedre dage

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 17:48

Ole Larsen skrev:

> Bare et forslag - at smide ud hvad man ikke finder godt.
> Og "kammerat" - må jeg være fri - det parti har set bedre dage

Nej, men der ligger det i det at nogle af mine billeder har nogen en
interesse i - ikke nødvendigvis mig. Det gælder bl.a. hver gang jeg har
taget billeder til en fodboldkamp. Så siger jeg altid til de relevante
interessenter, at jeg lader det ligge i et stykke tid og så beholder
jeg, hvad jeg kan bruge. I billedgruppen henviser jeg derfor også altid
til enkeltbilleder - det skal man jo også så vidt muligt. En enkelt gang
sårede det min stolthed at alle mulige billeder blev kommenteret, som
jeg aldrig havde henvist til Men derfor har du muligvis ret i at jeg
skal have ryddet op. Heri er min kone i hvert fald også meget enig i at
jeg skal

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 15-07-08 16:30

> [...]
> at blive fotograferet - så regler eller ej, tror jeg, det er svært at
> komme efter mig. Endelig fremviste jeg vidnefast mit udstyr ved indgangen.

Man kan så sige, at du er lidt ude i en lidt sjov situation her. For dine
billeder er jo heller ikke ligefrem tilladte efter regelsættet for
festivalen. Der er et forbud mod udstyr (ja, jeg ved godt, at gud og hver
man har et kamera i sin mobiltelefon, og jeg ved også at brugen af dine
billeder er ulovlig), men de bruger nogle, i den her sammenhæng, ulovlige
billeder. Hvem er den mest forurettede? Er det dig eller er det festivalen?

Mange kunstnere har også regler eller krav om, at deres optræden ikke må
fotograferes. Jeg har selv lige været fotograf for Kløften-festivalen i
Haderslev. Nogle kunstnere har også krav om, at det kune er de første tre
numre der må fotograferes.

MVH
Thomas

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 16:41

www.tsp-photo.com skrev:

> Man kan så sige, at du er lidt ude i en lidt sjov situation her.
Ja, men enkel nok sådan set

For dine
> billeder er jo heller ikke ligefrem tilladte efter regelsættet for
> festivalen.

De regler tror jeg ikke på er gældende for mig. Jeg har godt
efterfølgende set en hjemmside, hvor jeg kan trykke mig frem til et
regelsæt, der er citeret i denne tråd. Men intet er angivet på den
billet jeg sidder med. Adskillige kontrollører er vidne til mit udstyr
hvilket andre kan bekræfte bl.a. har jeg fremvist mit rimelig kraftige
Manfrotto stativ, som jeg i øvrigt benyttede overalt. En enkelt
kontrollør ønskede at medvirke på en optagelse, efterfølgende har jeg
tilbudt billeder til arrangørerne, hvilket de ganske vist har afvist,
men ikke med påtale om at der var noget galt med min fotografering. Jeg
tvivler på - og har fået det bekræftet andet steds - at de regler kan
have juridisk gyldighed i dette tilfælde

> [...]
> billeder. Hvem er den mest forurettede? Er det dig eller er det festivalen?

Hvis nogen er forudrettet over min fotografering er det ubetinget
arrangørerne og ikke de optrædende. Jeg kan være forudrettet over at min
ophavsret er blevet krænket. Og nu taler vi jo ikke om en
velgørenhedskoncert eller en lille privat hjemmeside.

> [...]
> fotograferes. Jeg har selv lige været fotograf for Kløften-festivalen i
> Haderslev. Nogle kunstnere har også krav om, at det kune er de første tre

Det tror jeg ikke har været tilfældet, når man er så glad for billederne
at man lægger dem på sin hjemmeside.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 17:12

Søren Friberg skrev:

> De regler tror jeg ikke på er gældende for mig.

Ved du det? Det kan da godt være du ikke vidste det på daværende
tidspunkt, men det gør du nu. Hvordan den situation skal fortolkes rent
juridisk mener jeg stadigvæk du har den bedste mulighed for et korrekt
svar i juragruppen.

> [...]
> ophavsret er blevet krænket. Og nu taler vi jo ikke om en
> velgørenhedskoncert eller en lille privat hjemmeside.

Har du overhovedet set haft tilladelse til at offentliggøre billederne?
Har du en modelrelease fra de personer du har fotograferet?

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 17:42

Robert Piil skrev:

> [...]
>
> Har du overhovedet set haft tilladelse til at offentliggøre billederne?
> Har du en modelrelease fra de personer du har fotograferet?

Du kan også spørge om jeg må offentliggøre et billede af
statsministeren, der taler ved Københavs rådhus. Vores lokale sprøjte
beder i øjeblikket folk sende billeder ind til deres avis fra en lokal
festival mhp. offentliggørelse.

Men altså det kan vi jo diskutere længe og jeg er ikke jurist, men hvis
jeg har brug for en jurist klarer jeg den. Lovgivning tolkes endegyldigt
af domstole og ikke af dig og mig.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 17:54

Søren Friberg skrev:

> [...]
> statsministeren, der taler ved Københavs rådhus. Vores lokale sprøjte
> beder i øjeblikket folk sende billeder ind til deres avis fra en lokal

Der er forskel på hvad man må offentliggøre i en avis og på internettet.
Der er også forskel på hvad pressen må offentliggøre, og hvad man må
offentliggøre som privatperson.

> Men altså det kan vi jo diskutere længe og jeg er ikke jurist, men hvis
> jeg har brug for en jurist klarer jeg den. Lovgivning tolkes endegyldigt
> af domstole og ikke af dig og mig.

Næ, men det virker ikke som du er interesseret i at få et juridisk
korrekt svar, men blot moralsk opbakning. Jeg skal på ingen måde påstå
at jeg kan give dig det korrekte svar, men jeg kan da påpege nogle ting
i din argumentation som afgjort ikke er juridisk.

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-07-08 18:04

Robert Piil skrev:
> [...]
> at jeg kan give dig det korrekte svar, men jeg kan da påpege nogle ting
> i din argumentation som afgjort ikke er juridisk.

Robert, jeg gider altså, så vidt muligt, ikke det der personfnidder, og
jeg ved godt at det ikke helt er lykkedes. For et stykke tid siden skrev
jeg i denne tråd, at jeg sådan set havde fået det ud af min
forespørgsel, som jeg ønskede. To henvendelser og den ene med sikkerhed
fra en jurist. Du behøver altså ikke spille småfornærmet, fordi jeg ikke
i denne sag ønsker at skrive i juragruppen. Jeg synes da, at du skal
lade mig afgøre hvilke svar jeg er interesseret i og har glæde af.

Jeg trækker fra denne del af tråden.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 20:05

Søren Friberg skrev:

> [...]
> i denne sag ønsker at skrive i juragruppen. Jeg synes da, at du skal
> lade mig afgøre hvilke svar jeg er interesseret i og har glæde af.

Jeg ved ikke hvor du mener jeg begynder på personfnidder.

Mht. til dine oplysning, vil du jo ikke delagtiggøre resten af gruppen i
det du mener er det korrekte svar. Det er da dårlig stil at starte med
at spørge gruppen om hjælp, og så tilbageholde det korrekte svar på dit
spørgsmål, som du har fået andetsteds fra.

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-07-08 01:05

Robert Piil skrev:

> [...]
> at spørge gruppen om hjælp, og så tilbageholde det korrekte svar på dit
> spørgsmål, som du har fået andetsteds fra.

At deltage i negativt pladder er en tvivlsom luksus, som jeg ikke har
råd til, og sådan er det. Hvis jeg skulle have lagt op til det er det
min fejl, som jeg beklager.

Mht. hvad jeg vil tilbageholde, ser jeg sådan set udmærket
problematikken, men kan ikke gøre noget ved det. 2 personer har læst
denne tråd og vælger altså at sende private mails i den anledning. Det
tilkommer altså ikke mig at offentliggøre indholdet af sådanne mails,
hvor interessant det end kunne forekomme. Vedkomne ser jo formodentlig
fortsat tråden kan jo selv offentliggøre hvad de ønsker. Den ene er en
ren privat hjælpsomhed der aldrig ville kunne skrives offentligt for nu
at sige det som det er. Den anden et materiale som jeg tvivler på jeg må
offentliggåre. Det er beklageligt for dig, og det forstår jeg udmærket godt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : KsK

Dato : 16-07-08 18:55

> spørgsmål, som du har fået andetsteds fra.
>
> --
> Robert Piil

Robert ha ret ,, men Søren er altså ikke helt dårlig til at tag billedere
... at han så spørge om hjælp i gruppe og der efter ikke vil del viden med os
andre gør ham bare til en snylter

KsK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-07-08 19:36

In article <487cd63d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>,
Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Der er forskel på hvad man må offentliggøre i en avis og på internettet.
> Der er også forskel på hvad pressen må offentliggøre, og hvad man må
> offentliggøre som privatperson.

Hmmm... jeg må endnu en gang konstatere, at Robert Piil spiller
kloge-åge, og udtaler sig om noget som det er helt åbenlyst, at han ikke
aner en hujende fis om.

Og jeg kan dernæst konstatere, at der er skrevet utroligt meget vrøvl og
sludder i denne tråd, folk bør læse og sætte sig ind i lovgivningen,
inden de udtaler sig om ophavsretten, gyldighedden og evt. juridiske
konsekvenser af et fotoforbud.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - 3650 Ølstykke - 47 17 56 22 - 40 33 69 40
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 20:03

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmmm... jeg må endnu en gang konstatere, at Robert Piil spiller
> kloge-åge, og udtaler sig om noget som det er helt åbenlyst, at han ikke
> aner en hujende fis om.

Du må da gerne fortælle hvor jeg tager fejl, det kunne evt. også hjælpe
andre der måtte falde over denne tråd.

> [...]
> sludder i denne tråd, folk bør læse og sætte sig ind i lovgivningen,
> inden de udtaler sig om ophavsretten, gyldighedden og evt. juridiske

Hvilken lovgivning?

Det der kan komme på tale her er:
- Persondataloven:
http://www.datatilsynet.dk/offentlig/internettet/billeder-paa-internettet/
Der omhandler offentliggørelse af billeder på internettet.
- Ophavsretsloven - hvor det relevante er beskrevet på:
http://www.pressefotografforbundet.dk/fotografi/ophavsret.php eller den
fulde tekst på:
http://www.ophavsret.dk/ophavsret/ophavsretsloven.htm

En advokat har skrevet lidt om det:
"Er der personer på fotografiet, vil udgangspunktet være, at personen
beskyttes efter persondataloven, og det indebærer, at personen skal give
samtykke til, at fotografiet lægges ud på nettet. Det er ikke nok, at
personen ikke har protesteret mod, at fotografiet blev taget eller givet
samtykke til, at du tog fotografiet. Du bør sikre dig et udtrykkeligt
samtykke til at lægge det ud på nettet. Der er intet krav om at der skal
gives et skriftligt samtykke, men det kan være vanskeligt at bevise et
mundtlig samtykke."
Fra:
<http://www.oddernettet.dk/templates/a_standard.asp?ArticleID=824&ParentID=&LangRef=1&MenuID=0&ExpandID=3&Zoom=>
Der er også en artikel her:
http://www.bvhd.dk/videnbase/?task=show&uid=687&target=&category=21&cHash=de130d86d3

....og så har jeg været med i en diskussion i juragruppen omkring noget
af det samme:
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/6fc1b0ac8d2452e0/95122ecdd53128ff?lnk=st&q=#95122ecdd53128ff

--
Robert Piil
- Attitudes are contagious. Mine might kill you.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-07-08 20:24

In article <487cf453$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>,
Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Du må da gerne fortælle hvor jeg tager fejl, det kunne evt. også hjælpe
> andre der måtte falde over denne tråd.

Denne diskussion er ikke ny, så det vil være mere relevant, at du og
andre søger tilbage i gamle tråde, og læser hvad der tidligere er
skrevet om emnet.

Og jeg kører med X-No-Archive: yes i min header, så der er grænser for
hvor længe mine svar kan læses.

Fra : Robert Piil

Dato : 15-07-08 21:35

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Denne diskussion er ikke ny, så det vil være mere relevant, at du og
> andre søger tilbage i gamle tråde, og læser hvad der tidligere er
> skrevet om emnet.

Det er ikke anderledes end jeg havde ventet. Du er god til at
latterliggøre folk, men ikke meget bevendt når det gælder om at
underbygge det.

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-07-08 22:36

In article <487d09d9$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>,
Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Det er ikke anderledes end jeg havde ventet. Du er god til at
> latterliggøre folk, men ikke meget bevendt når det gælder om at
> underbygge det.

Hmm... hvorfor skulle jeg dog bruge min tid på at skrive en større
udredning, når der findes kloge-åger, som elsker at lege juridiske
eksperter, og som benytter enhver lejlighed til at fyre en masse
forkvaklet sludder af.

Og jeg kan ret beset være temmelig ligeglad med, hvis der er nogen som
havner i en mindre fordelagtig situation, fordi de baserer sig på, at
den juridiske rådgivning som bliver fremført i denne gruppe, også er
gangbar ude i den virkelige verden.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 15-07-08 22:58

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> havner i en mindre fordelagtig situation, fordi de baserer sig på, at
> den juridiske rådgivning som bliver fremført i denne gruppe, også er

Du er så meget efter folk der poster i forkerte grupper.

Men hvorfor posteer du så selv denne her ?

Mudderkaster gruppen havde været et mere korrekt sted, du har jo intet
fornuftigt at sige til denne trå.
Korrekt det har jeg heller ikke, men i det mindste indrømmer jeg det da.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-07-08 09:21

In article <487d1d61$0$23308$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com>,
Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> wrote:

> [...]
> fornuftigt at sige til denne trå.
> Korrekt det har jeg heller ikke, men i det mindste indrømmer jeg det da.

Vrøvl... det ka' aldrig blive off-topic, at informere om, at der er
skribenter som har postet ukorrekte og vildledende oplysninger i en tråd.

Og nej, jeg er ikke forpligtet til at komme med en større udredning
omkring de juridiske aspekter i denne sag, Søren Friberg kan ofre et par
tusser til rådgivning hos en "savskærer".

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-07-08 12:10

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Vrøvl... det ka' aldrig blive off-topic, at informere om, at der er
> skribenter som har postet ukorrekte og vildledende oplysninger i en tråd.

Men hvis du ville bidrage på en brugbar måde, ville du selvfølgelig
havde forklaret hvorfor og hvor de tager fejl.

Men du bidrog jo med absolut INTET.

> Og nej, jeg er ikke forpligtet til at komme med en større udredning
> omkring de juridiske aspekter i denne sag, Søren Friberg kan ofre et par
> tusser til rådgivning hos en "savskærer".

Korrekt, derfor var det jo også spam.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-07-08 13:17

In article <487dd712$0$25109$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com>,
Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> wrote:

> Men du bidrog jo med absolut INTET.

Jow... jeg har netop bidraget med info om, at det er meget uklogt at
stole på de juridiske råd, som nogle skribenter har fremført.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-07-08 13:51

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jow... jeg har netop bidraget med info om, at det er meget uklogt at
> stole på de juridiske råd, som nogle skribenter har fremført.

Men siden du kan påstå det er uklogt, må du jo mene du er bedrevidende.
Men alligevel har du ikke underbygget dette med facts.

Altså er din påstand stadigvæk ubrugelig. Men kunne du derimod fortælle
hvorfor det er uklogt og hvad du mener er sandheden, så var det
pludseligt anvendeligt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-07-08 16:58

In article <487deeb5$0$1548$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com>,
> [...]

> Altså er din påstand stadigvæk ubrugelig. Men kunne du derimod fortælle
> hvorfor det er uklogt og hvad du mener er sandheden, så var det

Hmm... går du også til en kvaksalver når du er syg, eller foretrækker du
en rigtig læge...?

Jeg har det i hvert fald sådan, at når jeg har brug for juridisk
rådgivning, så henvender jeg mig til en jurist, det giver nemlig en stor
sikkerhed for, at jeg får nogle brugbare råd som jeg kan stole på.

Og da jeg ikke er jurist, så vil jeg ikke rode mig ud i at gi' juridisk
rådgivning, jeg vil blot nøjes med at konstatere, at nogle skribenter er
kommet med råd og konklutioner, som ikke er i overensstemmelse med den
rådgivning som jeg har fået af en jurist.

Fra : Robert Piil

Dato : 16-07-08 17:07

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> kommet med råd og konklutioner, som ikke er i overensstemmelse med den
> rådgivning som jeg har fået af en jurist.

Det jeg har svært ved at forstå er hvor du ser, jeg har givet juridisk
råd. Det eneste konkrete råd jeg har givet, er at Søren skulle spørge i
jura-gruppen fremfor i fotogruppen. Derimod har jeg flere gange
understreget at jeg ikke kunne give ham det korrekte svar.

--
Robert Piil

Fra : KsK

Dato : 15-07-08 23:17

> [...]
> havner i en mindre fordelagtig situation, fordi de baserer sig på, at
> den juridiske rådgivning som bliver fremført i denne gruppe, også er

Hvorfor smide du så ikke bare dit tastatur i container !!!!
i stede for at smid dit affald ud her på nette

KsK

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-07-08 22:30

> Og jeg kører med X-No-Archive: yes i min header, så der er grænser for
> hvor længe mine svar kan læses.

På menneskehedens vegne må jeg takke dig mange gange!

Det må også være irriterende at blive konfronteret med ældre indlæg, hvor du
modsiger dig selv.

Men jeg lover dig at dine indlæg gemmes lokalt

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-07-08 22:22

> [...]
> sludder i denne tråd, folk bør læse og sætte sig ind i lovgivningen,
> inden de udtaler sig om ophavsretten, gyldighedden og evt. juridiske

Du kunne måske svare på spørgsmålet?

Eller skulle du bare svine Robert Piil til?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 17:25

> [...]
> at blive fotograferet - så regler eller ej, tror jeg, det er svært at
> komme efter mig. Endelig fremviste jeg vidnefast mit udstyr ved indgangen.

Jeg tror også det bare er et standard regelsæt de kører med.
Kontrollanterne er jo bare frivillige fra de lokale foreninger og de har nok
heller ikke læst websiden, som vist er det eneste sted hvor fotoudstyr
bliver omtalt.
Et fotoforbud som kun er omtalt på hjemmesiden er efter min mening også lidt
skummelt.

Jeg var selv på Vigfestival og på deres hjemmeside står ikke noget om
fotoforbud, derfor ringede jeg og forhørte hvordan deres regler var.
Beskeden var, at hvis der ikke blev sagt noget om forbud fra scenen, så
kunne man bare skyde løs.

Men uanset hvad, så ændrer det jo ikke ved den kendsgerning, at der er nogen
der har stjålet et af dine billeder uden tilladelse.

--
mvh kajo