Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp til foto af vinflasker....
Fra : sbjensen

Dato : 14-07-08 10:09

Hej NG

Jeg har nogle problemer med at tage ordentlige nærbilleder af
vinflasker.

Opløsning m.v er i orden - men da overfladen er blank - ses
reflekserne meget.

Hvad er den optimale måde at gøre dette på ?

350D med EFS 17-55 IS USM og 580EX blitz

Svend

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 14-07-08 18:06

"sbjensen" <sbj@events.dk> wrote in message
[...]

Dersom du ikke har en softboks til blitzen, ville jeg forsøkt å sette den på
et stativ, og så skyte gjennom et hvitt stoff som er plassert litt foran
blitzen. Dette burde spre lyset nok til at du ikke får de samme refleksene.
Husk bare på at stoffet vil stjele masser av lys, så jeg vil anta at du må
sette blitzen på mest mulig vidvinkel, og på full styrke for å få nok lys.

Jeg er dog usikker på om det var reflekser fra blitzen du henviste til, men
det var det jeg antok da jeg svarte.

mvh
Gunnar

Fra : sbjensen

Dato : 14-07-08 11:35

> Jeg er dog usikker på om det var reflekser fra blitzen du henviste til, men
> det var det jeg antok da jeg svarte.

Gunnar

Når jeg tager med blitz kommer der reflekser - det kan næsten ikke
undgås - så din løsning vil jeg prøve.

Men også når jeg tager billeder af flaskerne udenfor uden blitz kommer
der masser af reflekser.

Jeg har tænkt på at bygge en hjemmelavet lightbox - det kunne være det
hjalp ? - er der nogen der har erfaringer med dette ?

Svend

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-07-08 19:06

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

<Jeg har tænkt på at bygge en hjemmelavet lightbox - det kunne være det
<hjalp ? - er der nogen der har erfaringer med dette ?

Et godt gammelt reklamefotograftriks er et køle/ fryseskab
Fin dug materer, men lightboksen undgår du ikke helt.
Et pol filter er også godt til at fjerne uønskede reflekser - fra glas!
Brug i øvrigt fast lys - flasken flytter sig først, når den er drukket.
Gert

Fra : sbjensen

Dato : 14-07-08 15:43

> [...]
> Et pol filter er også godt til at fjerne uønskede reflekser - fra glas!
> Brug i øvrigt fast lys - flasken flytter sig først, når den er drukket.

Det lyder som gode gamle råd man ikke kan slå op i en fotobog - tak
for hjælpen :)))

Svend

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-07-08 08:44

"sbjensen"

> [...]
> Brug i øvrigt fast lys - flasken flytter sig først, når den er drukket.

Det lyder som gode gamle råd man ikke kan slå op i en fotobog - tak

Jeg er ikke vild med det køleskabs tip -
For det første skal der ikke være dug på rødvin. På hvidvin kan
der være både dug og dråber, og det er svært at kontrollere med
køleskabs metoden. Silikone spray og en blomster forstøver mener
jeg vi brugte, i sin tid, til at præsentere IS kold øl. Soft box, masser
af hvid, sort og sølv/guld pap og gaffa tape. Men dagslys evt. fra et
vindue kan vel klare den opgave..-max-

Fra : Gert Nielsen

Dato : 15-07-08 09:43

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg vi brugte, i sin tid, til at præsentere IS kold øl. Soft box, masser
> af hvid, sort og sølv/guld pap og gaffa tape. Men dagslys evt. fra et

Alle de "snyde" metoder er svære at styre. Det bliver let kunstigt.
Der skal selvfølgelig ikke være dugdråber på en rødvin, så billedet skal
tages inden der dannes dråber.
Har aldrig prøvet med rødvin, men med glas og smykker virker det fint - hvis
man er lidt hurtig
Gert

Fra : Peter

Dato : 15-07-08 10:45

[...]

Prøv med
flash med bouncer eller reflektor/paraply fra f.eks. venstre side lidt oppe
og så
et ordentligt backlight, så du får kraftigt lys genem flasken bagfra.

Kig i annoncer hvordan lyset er på flaskerne.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 11:10

Hæng et tyndt lagen op foran et stort vindue, i et rum med hvide vægge ud
for mange ting i. placer flasken så etiketten er der hvor reflektionen af
kameraet ville have været. Brug fjernudløser eller timer så du ikke står bag
kameraet, men ude af både billedefelt og reflektionsfelt.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk