"Driving stick"
Fra : Klaus G.

Dato : 03-08-08 20:38

Hey.

Jeg kom såen til at tænke på....Ja det gør faktisk lidt ondt :)

Men når man i mange amerikanske film ser nogen køre en bil med kobling og
gearstang, så er de somregl meget dårlige til det. Er aut. virklig så
udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det er
film"? :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Lars

Dato : 03-08-08 21:05

On Sun, 3 Aug 2008 21:38:21 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det er

Manuelt gear er tilvalg på nogen biler i USA... Andre fås slet ikke
med andet end automatisk...

** Lars

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-08-08 21:07

> [...]
> gearstang, så er de somregl meget dårlige til det. Er aut. virklig så
> udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det

Jamen Klaus - prøv at finde en US-bil her i landet. Det er let nok, siger
du. Jah - svarer jeg - men prøv så at finde en med manuelt gear.
Og så er din opgave begyndt
Du skal ikke bare over i mere specielle modeller - du skal ud i nærmest
gade-racer-versioner af deres sportsvogne for at finde manuelt gear.
Corvetten findes - kan dog ikke huske hvornår den er produceret med manuelt
gear - men dete er sikker kun i meget små oplag.
Faktisk kan jeg ikke lige komme i tanke om andre.
Jeg mener stadig at f.eks. Californien har 2 køreprøver; "begynder-modellen"
til aut. gear og så "videregående" til manuelt gear.
Importerede biler havde det ganske svært i USA - indtil de europæiske
fabrikker indså at der altså skal en 'tomat-kasse i for at sælge over there

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-08-08 05:39

On Sun, 3 Aug 2008 22:07:07 +0200, "Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu>
wrote:

>Jamen Klaus - prøv at finde en US-bil her i landet. Det er let nok, siger
>du. Jah - svarer jeg - men prøv så at finde en med manuelt gear.
>Og så er din opgave begyndt

Jeg havde samme problem for 10 år siden. Jeg ville have en Mustang.
Det skulle være en GT. Og det skulle være en convertible. Fint nok,
men da jeg spurgte forhandleren, om jeg kunne få den med manuel gear,
så så han sjov ud i ansigtet. Vi endte med at checke alle deres GT
convertible inkl. de uklargjorte. Vi fandt 2 med manuelt gear ud af
vel 60 biler!

>Du skal ikke bare over i mere specielle modeller - du skal ud i nærmest
>gade-racer-versioner af deres sportsvogne for at finde manuelt gear.

F.eks fås Mustang Cobra kun med manuelt gear, så det har du ret i.

>Jeg mener stadig at f.eks. Californien har 2 køreprøver; "begynder-modellen"
>til aut. gear og så "videregående" til manuelt gear.

Har jeg aldrig hørt om, og jeg har et kørekort fra Californien. I så
fald har jeg kun "begynder-modellen"

--
Lars Ehlers
2006 Dodge Magnum R/T - 5,7 HEMI V8 - 340 HK

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-08-08 06:34

On Sun, 03 Aug 2008 21:38:37 -0700, Lars Ehlers
<ehlersNOSPAM@yahoo.com> wrote:

>Har jeg aldrig hørt om, og jeg har et kørekort fra Californien. I så
>fald har jeg kun "begynder-modellen"

Okay, du har faktisk ret, ialtfald når det gælder erhvervskørekort.

http://www.dmv.ca.gov/pubs/vctop/d06/vc15263.htm

Fra : Bruno

Dato : 03-08-08 21:13

Klaus G. wrote:
> [...]
> udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det er

Jeg mener, at havde læst et sted at 4/5 af US biler er med automatgear.
Om det holder ved jeg ikke, men det er vist helt almindeligt og tage
kørekort uden og komme i nærheden af en manual gearkasse.

Kigger du på eksempelvis youtube, så finder du mange instruktionsvideor
om hvordan man kører med "stick" hvilket vel fortæller det er et udbredt
"problem". Så vidt jeg forstår det, så passer automat gear godt til
trafikken i US hvor man opfatter bilen som en forlængelse af ens hjem og
kører til alt. Cykler er en sportsting, offentlig transport er for de
fattige og mange villakvarterer har ingen fortove - en amerikansk
teenager er afhængige af forældrene indtil han/hun får hjul som 16 årig!

Mvh
Bruno

Fra : Lars

Dato : 03-08-08 22:05

On Sun, 03 Aug 2008 22:12:54 +0200, Bruno <x@c.d> wrote:

>"problem". Så vidt jeg forstår det, så passer automat gear godt til
>trafikken i US hvor man opfatter bilen som en forlængelse af ens hjem og
>kører til alt.

Automatgear passer sørme også godt til trafikken omkring byerne i
Danmark... Jeg har i det mindste indtil videre haft min sidste bil med
manuelt gear... Men mindre jeg skulle have en udelukkende "for sjov"
bil. Til daglig brug, så er automatgear det eneste...

** Lars

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-08 22:06

"Bruno" skrev

> offentlig transport er for de fattige ...

Er det ikke en myte?

Skal man ind til storbyen i fx New Jersey (Bound Brook) tager de fleste
toget da det ikke er til at komme til for biler
Det er godt en del år siden, men alligevel

- Peter

Fra : Bruno

Dato : 03-08-08 23:36

Peter Lykkegaard wrote:
> "Bruno" skrev

> Er det ikke en myte?

Man kan vel sige, at jeg forenklede lidt.

Jeg tror det kommer an på hvor du er i USA, måske noget med at desto
tættere du er på det nordøstlige USA desto mere europæisk tænker man.

Forøvrigt, så kan Amerikanerne takke bl.a. GM for at de ikke har god
offentlig transport ret mange steder. Der var en gang hvor de var langt
foran på det område, men så kom bilen og et bilfirma der havde en
strategi der gik up på at kvæle offentlig transport ved. bl.a. opkøb og
efterfølgende lukning!

> Skal man ind til storbyen i fx New Jersey (Bound Brook) tager de fleste
> toget da det ikke er til at komme til for biler
> Det er godt en del år siden, men alligevel

Du har helt ret

Mvh
Bruno

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-08-08 07:51

"Bruno" skrev

> Forøvrigt, så kan Amerikanerne takke bl.a. GM for at de ikke har god
> offentlig transport ret mange steder.

De blev spillet kraftigt på at bilen gjorde een uafhængig
Det er et skoleeksempel på godt lobbyarbejde imo - også et skrækeksempel på
hvor galt det kan gå hvis de skiftende regeringer ikke er opmærksomme nok :(

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-08 21:45

Bruno wrote:
> Jeg mener, at havde læst et sted at 4/5 af US biler er med
> automatgear.

Mercedes' bilproduktion er 80% aut.gear og resten med manuelt gear. Og de
sælger garanteret flest i biler i europa fremfor USA. Blot en sjov tanke at
en europæisk bilfabrikant sælger så mange biler med aut.gear. Og det er ikke
kun luxus-øser.

Fra : OZ3BTO

Dato : 05-08-08 10:38

"Duus" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> en europæisk bilfabrikant sælger så mange biler med aut.gear. Og det er

Fordi de fleste forbinder en mercedes med automat gear ligesom man forventer
der er automatgear i en taxa

Fra : Brian

Dato : 05-08-08 18:12

OZ3BTO wrote:

> Fordi de fleste forbinder en mercedes med automat gear ligesom man
> forventer der er automatgear i en taxa

Sjovt nok har jeg lagt mærke til i mange lande, at det med automatgear i
taxa'en, er et dansk/nordeuropæisk fænomen - også selv om taxa'en er en
Mercedes.

Som du siger, forventer man altid automatgear i en taxa (jeg har kun oplevet
2 herhjemme uden), så det springer sgu noget i øjnene, når chafutten sidder
og roder med gearskiftet selv

/Brian

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 21:30

> [...]
> gearstang, så er de somregl meget dårlige til det. Er aut. virklig så
> udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det

Kræver specielt kørekort for at man må køre med manuel gear over there

Fra : Jolin

Dato : 03-08-08 22:21

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Kræver specielt kørekort for at man må køre med manuel gear over there

Har du noget du kan underbygge den påstand med? Et link f.eks.?

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 23:29

"Jolin" <invalid@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Har du noget du kan underbygge den påstand med? Et link f.eks.?

Nej jeg ved det fra en kammerat som kommer derovre fra
Han måtte nemlig kun køre med automat gear i USA.. Krævede en extra prøve +
undervisning at få til manuel.. Han lærte dog ret hurtig at køre med manuelt
gear

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-08-08 05:32

On Mon, 4 Aug 2008 00:29:27 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>undervisning at få til manuel.. Han lærte dog ret hurtig at køre med manuelt

Hvilken stat boede han i? Jeg har aldrig hørt om den regel, og jeg har
et gyldigt amerikansk kørekort.

Fra : thl

Dato : 03-08-08 21:49

On 4 Aug., 00:29, "OZ3BTO" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> undervisning at få til manuel.. Han lærte dog ret hurtig at køre med manuelt

Sakset fra answers.com

In some countries, such as the United Kingdom, Israel, Ireland,
Switzerland, Germany, Austria, The Netherlands, Greece, Sweden, Japan,
Belgium, Finland, Singapore, Australia, the United Arab Emirates and
New Zealand, when a driver takes the licencing road test using an
automatic transmission, the resulting licence is restricted to the use
of automatic transmissions (or clutchless manual vehicles in the case
of Australia).

mvh
Thorbjørn

Fra : Evo Light

Dato : 04-08-08 17:26

On Sun, 3 Aug 2008 20:49:22 -0700 (PDT), thl <lykkebo47@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>automatic transmission, the resulting licence is restricted to the use
>of automatic transmissions (or clutchless manual vehicles in the case

Det samme gør sig faktisk gældende i danmark
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Klaus G.

Dato : 04-08-08 15:33

Hej igen...

Tak for input og det var faktisk sandt at de ikke magter at køre med kobling
og gearstang. Trist...

Men det er jo ikke bare biler som køre med manuel gear, hvad gør de så hvis
de skal på en knallert eller Motorcykel?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-08 16:06

"Klaus G." skriver:

> Men det er jo ikke bare biler som køre med manuel gear, hvad gør de så hvis
> de skal på en knallert eller Motorcykel?

Lærer det, eller får dem med "automatgear".

Men se hvor få knallerter der kører "over there"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-08 16:20

Den Mon, 4 Aug 2008 16:32:52 +0200 skrev Klaus G.:
> [...]
>
> Men det er jo ikke bare biler som køre med manuel gear, hvad gør de så hvis
> de skal på en knallert eller Motorcykel?

Knallert? Gear? Prøv lige at køre en tur på en Puch Maxi...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-08 16:29

Kent Friis skriver:

> Knallert? Gear? Prøv lige at køre en tur på en Puch Maxi...

Tilsæt selv en århusianers sønderjydske accent:
Puch Maxi - det en fed maskine
Puch Maxi - du skal fandeme ikke grine

Fra : Sørensen

Dato : 05-08-08 07:15

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gearstang, så er de somregl meget dårlige til det. Er aut. virklig så
> udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det

Ja det er ikke nogen gyldig statistik, men da vi var der ovre på rundtur i
en del måneder og ville købe bil, prøvede vi omkring 10 biler før vi fandt
en brugbar. 9 af de 10 var med automatgear..

Der var i øvrigt rigtig mange problemer med disse automatgear i den
prisklasse vi kunne købe i - vi blev direkte frarådet at købe
amerikanerbiler fra 80'erne - særligt Ford, fordi deres automatgear i mange
tilfælde var problematiske 8på vej til at gå døde) og reparation/udskiftning
meget kostbar.. Så enten skulle vi finde os en japaner (hvilket vi gjorde -
en Toyota Camry), eller også skulle vi tilbage og kigge på de meget ældre
amerikanere (men de var faktisk ikke så lette at finde og så billige, som
"rygterne" eller siger..)

MVH Sørensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-08 07:46

Klaus G. skrev den 03-08-2008 21:38:

> [...]
> udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det er

Derovre er manuelt gear lige så sjældne som automatgear er herhjemme.

Fra : Evo Light

Dato : 05-08-08 08:35

On Tue, 05 Aug 2008 08:45:39 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> wrote:

>Derovre er manuelt gear lige så sjældne som automatgear er herhjemme.

Yea, tror stort set kun at det er blandt taxa'erne, busser og
handicapbiler at man finder størstedelen af automatgearsbilerne her i
landet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-08 14:54

Evo Light skriver:

> Yea, tror stort set kun at det er blandt taxa'erne, busser og
> handicapbiler at man finder størstedelen af automatgearsbilerne her i
> landet.

Nej, der er en del flere end du lige går og regener med.

DSG er en del af årsagen.

Klaus (med 50% af biler med automatgear)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Evo Light

Dato : 05-08-08 22:09

On Tue, 05 Aug 2008 15:53:36 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Evo Light skriver:

>Nej, der er en del flere end du lige går og regener med.
>
>DSG er en del af årsagen.

Ja men DSG er nu ikke noget vidunder som sådan :P. Men ja DSG og andre
lignende kasser gør da at automatgear bliver mere udbredt.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-08-08 22:44

> Ja men DSG er nu ikke noget vidunder som sådan :P. Men ja DSG og andre
> lignende kasser gør da at automatgear bliver mere udbredt.

Men DSG er "nu tidens" automatgear og kan jo teknisk næsten ikke
sammenlignes med en konverter gearkasse.

Jeg har prøvet at finde ud af hvor meget HK tabet er på en DSG i forhold til
konvertér og manuel (med manuel som nul-tab)... nogle bud ??

Jeg prøvede forresten for en mindre krig siden, en Saab med manuel H-gear
uden kobling (ved ikke lige hvad det hed), men det krævede lige 10-20
gearskift at vende sig til.

-Leon

Fra : Evo Light

Dato : 06-08-08 00:22

On Tue, 5 Aug 2008 23:44:24 +0200, "Leon Hulstrøm"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg prøvede forresten for en mindre krig siden, en Saab med manuel H-gear
>uden kobling (ved ikke lige hvad det hed), men det krævede lige 10-20

Har ikke nogen god ide. Men synes så personligt at det skift der er i
min nuværende taxa (2004 Mercedes Sprinter 316 CDI) er så tæt på at
skifte lige så blødt som DSG gearene gør. Og DSG skifter kun 100%
blødt ved normal kørsel, hvis man kører meget "hårdt" så må og skal
man have automatgearet smækket over i sport. Men sport eller ej så er
der "lidt" lag eller rykken om du vil når den skifter.

Fra : alexbo

Dato : 06-08-08 09:40

"Leon Hulstrøm" skrev

> Jeg har prøvet at finde ud af hvor meget HK tabet er på en DSG i forhold
> til konvertér og manuel (med manuel som nul-tab)... nogle bud ??

Der er intet tab i en DSG i forhold til en alm. det er jo en ganske alm.
gearkasse bare forsynet med to koblinger.
Reelt set er der heller ikke tab i en alm. automatkasse, tabet er i
koblingen, som i dette tilfælde er en konverter.

Men enhver automatting vil bruge energi på den ene eller anden måde, når
føreren ikke gør noget er der en energikrævende ting der skal gøre arbejdet,
men det er langt fra tabet i en konverter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-08 05:02

Evo Light skriver:

> Ja men DSG er nu ikke noget vidunder som sådan :P.

Ikke ud over at det er dejligt at køre med og aat tabet gennem kasen
ikek er så stort.

> Men ja DSG og andre
> lignende kasser gør da at automatgear bliver mere udbredt.

Jeps.

Og nu, hvor den 7 trins kase er her med DSG, hvor koblingerne ikke er
oliebadet og serviceomkostningerne dermed bliver mindre - ja så bliver
der endnu flere biler på vejen med det.

Fra : Brian

Dato : 06-08-08 18:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Og nu, hvor den 7 trins kase er her med DSG, hvor koblingerne ikke er
> oliebadet og serviceomkostningerne dermed bliver mindre - ja så bliver
> der endnu flere biler på vejen med det.

Et olieskift ved 60.000 med tilhørende grundjustering af kassen, er vel ikke
noget der sprænger økonomien, eller holder folk fra at købe DSG ?

Jeg tager nu gerne det lille olieskift med, for at have mere end 250Nm (er
det ikke deromkring begrænsningen ligger?) at lege med

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 06-08-08 19:11

> Et olieskift ved 60.000 med tilhørende grundjustering af kassen, er vel
> ikke noget der sprænger økonomien, eller holder folk fra at købe DSG ?
Tror jeg nu heller ikke. Det der måske kan skræmme er nok nærmere at HVIS nu
sådan en aut kasse står af, så koster det er formue at udskifte.

> Jeg tager nu gerne det lille olieskift med, for at have mere end 250Nm (er
> det ikke deromkring begrænsningen ligger?) at lege med
Det er rigtigt, men fordelen ved den 7trins er jo at den er mere økonomisk,
eftersom den har nemmere ved at finde de rigtige RPM ved en given hastighed,
plus 7.gearet er et rent overgear. Skulle ikke undre mig at med den
gearkasse, der opnåes topfarten i 6.gear og ikke 7..

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian

Dato : 06-08-08 20:08

Klaus G. wrote:

> Tror jeg nu heller ikke. Det der måske kan skræmme er nok nærmere at
> HVIS nu sådan en aut kasse står af, så koster det er formue at
> udskifte.

Jeg tror også at det er dén slags, der skræmmer folk fra en aut.gearkasse af
den ene eller anden slags.

> [...]
> en given hastighed, plus 7.gearet er et rent overgear. Skulle ikke
> undre mig at med den gearkasse, der opnåes topfarten i 6.gear og ikke

Tjaajoo, jeg ved ikke om der er mange varianter af den 7-trinskasse, men den
de beskrev i Bilmagasinet (liggende i en Golf 1,4TSI så hut jeg visker) var
ikke synderlig højt gearet - 47km/t på højeste skive. Det klarer min vogn på
5 gear - for ikke at tale om mange nyere dieselvogne med 6 gear.

At Bilmagasinet så gav den "høje" gearing æren for at omtalte bil kan trille
16,9km/l, siger alt om det blad...

/Brian

Fra : Evo Light

Dato : 06-08-08 20:46

On Wed, 6 Aug 2008 19:41:26 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Jeg tager nu gerne det lille olieskift med, for at have mere end 250Nm (er
>det ikke deromkring begrænsningen ligger?) at lege med
>
>/Brian

7 trins ca ved 250 Nm og 6 trins ca ved 400 Nm

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 06-08-08 13:42

On 6 Aug., 19:41, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Et olieskift ved 60.000 med tilhørende grundjustering af kassen, er vel ikke
> noget der sprænger økonomien, eller holder folk fra at købe DSG ?

For mit vedkommende - jo

> Jeg tager nu gerne det lille olieskift med, for at have mere end 250Nm (er
> det ikke deromkring begrænsningen ligger?) at lege med

Jo, kassen kan maks tåle 250Nm

Nu er det jo ikke en dieselmotor, så den gearer bare ned og har dermed
samme kræfter til rådighed som ved 6 trins og flere nM.

Klaus (med 6 trins DSG, men næste personbil bliver vidst med 7 trins
og kompressor+turbo)

Fra : Brian

Dato : 07-08-08 18:22

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> For mit vedkommende - jo

Dét er klart - men du er også et kapitel for dig selv

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-08-08 21:01

Brian skriver:

> Dét er klart - men du er også et kapitel for dig selv

Arh gas med dig...

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 06-08-08 13:55

On 6 Aug., 21:46, Evo Light <fle...@gmail.com> wrote:

> 7 trins ca ved 250 Nm og 6 trins ca ved 400 Nm

6 trins er oprindeligt designet til 350nM

Klaus

Fra : Evo Light

Dato : 06-08-08 21:05

On Wed, 6 Aug 2008 12:54:40 -0700 (PDT), "Klaus D. Mikkelsen (google
groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

>6 trins er oprindeligt designet til 350nM

Ved jeg så ikke noget om. Har læst fornyligt at 6 trins var
certificeret op til 400 Nm nu her. Men hvis at 7 trins kun kan klarer
250 Nm så er det da ikke ret mange biler den faktisk kan monteres på

Fra : Klaus G.

Dato : 07-08-08 05:25

> Ved jeg så ikke noget om. Har læst fornyligt at 6 trins var
> certificeret op til 400 Nm nu her. Men hvis at 7 trins kun kan klarer
> 250 Nm så er det da ikke ret mange biler den faktisk kan monteres på
Jeg har også læst det med de 400nm og de kloge hoveder siger, at man kan
ændre i styringen på den, så der sprøjtes mere olie på et eller andet, så
den kan holde til endnu mere, hvilket tunings firmaerne gør når de grovtuner
DSG bilerne. Meen noget siger mig alligevel at det må slide godt på den.

250nm er snart kun forbeholdt de små benzin biler. Men mon ikke den bliver
udviklet noget mere og den så vil blive noget stærkere med tiden? Tror bare
det er et spørgsmål omg kroner og øre. I princippet har de jo teknikken, da
det også er DSG der sidder i Veyronen og den smider jo lidt mere end 250nm
:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 06-08-08 22:42

On 6 Aug., 22:04, Evo Light <fle...@gmail.com> wrote:

> Ved jeg så ikke noget om.

Nej, men det gør jeg

> Har læst fornyligt at 6 trins var
> certificeret op til 400 Nm nu her.

Der sker vel også lidt med en kasse i løbet af 5 år.

> Men hvis at 7 trins kun kan klarer
> 250 Nm så er det da ikke ret mange biler den faktisk kan monteres på

Det er derfor den kun er til rådgihed sammen med den lille 1,4TSI

Klaus

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 05-08-08 19:19

> [...]
> gearstang, så er de somregl meget dårlige til det. Er aut. virklig så
> udbredt derover, at man ikke lære at køre med andet, eller det fordi "det

Kørte i sen 80'erne en del i en Ford F150 pick-up i Canada. Den var såmænd
udstyret med manuelt gear i en automatgearkasse (uden converter)..! Dvs.
alm. 'fod-kobling', rat-gearstang og kun tre fremadgående gear + bakgear.
Jeg fandt aldrig ud af, hvorfor den var konstrueret sådan, men det fungerede
dårligt og meget knoklet. Besynderlig bastard-løsning..!

/Asger Ellekrog