Nye regler for import af veteranbiler?
Fra : ChrisH

Dato : 02-08-08 23:35

Historien går som følger: En bekendt af mig importerede for ca. 5 år
siden en Harley-Davidson MC fra 1965. Han fik dengang præsenteret et
registreringskrav på 22.000, som han valgte ikke at betale. Da han så
i sidste måned endelig blev træt af hele tiden at køre på prøveplader
tog han op på kontoret og bad om at få en ny sagsbehandling og betale
de 22.000. Her fik han at vide at på grund af de nye regler fra
foråret, der skulle sætte en stopper for eksporten af ’lig’ fra
Danmark, var registreringsafgiften i dette tilfælde faldet til 0. Et
eller andet med at hvis man ville forhindre at staten skulle
tilbagebetale afgift ved udførsel, kunne de heller ikke kræve afgift
ved indførsel. Er der nogen af jer der kender til de nye regler og kan
forklarer hvordan det hele hænger sammen?

Fra : Mogens

Dato : 03-08-08 08:37

"ChrisH" <chris.hvelplund@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer der kender til de nye regler og kan
> forklarer hvordan det hele hænger sammen?

Hvis din bekendte lige har været hel møllen igennem, var det da nærliggende
at tage udgangspunkt i den sag - og høste/tro på erfaringerne fra sagen...

Peter Dyrelund er ansat ved Færdselsstyrelsen, ligesom han er redaktør på
Alfa Romeo klubbens fantasiske blad. Han har angivet følgende -
www.alfaklub.dk/_cl0512_35arsregel.html - hvor der nederst er et link til
Færdselsstyrelsens skriv desangående.

Fra : Mogens

Dato : 03-08-08 08:40

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Peter Dyrelund er ansat ved Færdselsstyrelsen, ligesom han er redaktør på
> Alfa Romeo klubbens fantasiske blad. Han har angivet følgende -

Iøvrigt handler de link nok mere om syn og tilladelser end afgiftsvurdering

Snak med SKAT med kammeratens eksempel som udgangspunkt - that's the way to
do it

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-08-08 09:34

ChrisH skrev:
> [...]
> ved indførsel. Er der nogen af jer der kender til de nye regler og kan
> forklarer hvordan det hele hænger sammen?

Som tommelfinger regel skal der svares afgift svarende til ca. 60% af
motorcyklens handelspris i danmark.

Der er afgiftberigtiget 2 HD fra hhv 1965 og 1966, til hhv 34000,-
(2004) og 95000,- (2007)

Ændringerne af registreringsafgiften i 2008 hidhører under "L42 vedtaget
den 17. april 2008" og ændrer ikke væsentligt på afgifterne på
importerede køretøjer.

Stk. 6 .3) Afgiften for brugte køretøjer beregnes af køretøjets
afgiftspligtige værdi og efter dets alder med følgende satser:

1) Motorcykler:

1-2 år: 105 pct. af 5.300-9.600 kr. og 180 pct. af resten.

2-3 år: 105 pct. af 4.400-7.900 kr. og 180 pct. af resten.

3-4 år: 105 pct. af 3.500-6.300 kr. og 180 pct. af resten.

4-5 år: 105 pct. af 2.600-4.700 kr. og 180 pct. af resten.

5-6 år: 105 pct. af 1.700-3.000 kr. og 180 pct. af resten.

Over 6 år: 105 pct. af 800-1.400 kr. og 180 pct. af resten.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Søren

Dato : 03-08-08 20:15

J.C.Kløve skrev:

> Som tommelfinger regel skal der svares afgift svarende til ca. 60% af
> motorcyklens handelspris i danmark.

Hvis afgiften for en veteranmotorcykel beregnes på samme måde som for en
veteranbil - er reglen således:

105% af 40% af den oprindlige nypris uden afgift, men incl. moms.

Fra : RP

Dato : 08-08-08 02:19

> Ændringerne af registreringsafgiften i 2008 hidhører under "L42 vedtaget
> den 17. april 2008" og ændrer ikke væsentligt på afgifterne på
> importerede køretøjer.

Jo, for importerede veteranbiler gør den.

Grænserne for 105 % reglen er flyttet for brugte biler, såvidt som jeg
forstår det.

Eksempelvis:

I forår 2007 indregistrede jeg en 5.4 liters corvette cabriolet fra
1968. Den kostede 28.000 i afgift.

I forår 2008 indregistrede jeg endnu en 5.4 liters corvette cabriolet
fra 1968, endda i bedre stand og med mere udstyr. Den kostede 19.470 i
afgift.

Fra : ChrisH

Dato : 14-08-08 06:09

Motorkontoret oplyser at de har en minimumsgrænse på 8500,-. Beregnes
afgifte til et lavere beløb bliver den ikke opkrævet. Er der i øvrigt
nogen der kender et alternativt forum hvor man kunne stille
spørgsmålet?