STRØM FORSVINDER UNDER START ---- GPS
Fra : Master Fat Bastard

Dato : 02-08-08 19:56

Hej,

Lidt irriterende problem: Inden bilen startes, indstilles GPS'en så jeg
kan køre og koncentrere mig om kørslen. Men lige idet jeg drejer nøglen
den sidste omgang og motoren tændes, slukkes gps'en ligesom radioen osv
(pga. batteriet vel). Det indtastede er ofte glemt og jeg må holde med
motoren i tomgang og indstille forfra... Der kan nogengange godt gå 10
minutter, fordi GPS'en er elendig og ikke lige kan finde det rigtige
sted osv.

Er jeg hurtig kan jeg nå at tænde gps'en og så husker den stadigt det
jeg tastede ind. Men det ikke så tit jeg er hurtig nok og jeg tror også
der er forskel på hvor længe jeg drejer nøglen (har ikke fundet ud af
det endnu)...

Kan problemet med strøm der forsvinder under start løses på nogen måde?

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-08 20:07

Master Fat Bastard <master@fat_group.com> skrev :

>Kan problemet med strøm der forsvinder under start løses på nogen måde?

Måske - især hvis du er lidt mere informativ om GPS'en, hvordan den er
tilsluttet i din bil, og hvilken bil det er.

typisk er det fordi man har den tilsluttet via tændingen, eller via et
cigartænderstik, hvor strømmen forsvinder medens man starter motoren

--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 02-08-08 20:15

"Master Fat Bastard" skrev

> Kan problemet med strøm der forsvinder under start løses på nogen måde?

Jeg formoder der er tale om en indbygget GPS uden eget batteri, så løsningen
er at flytte strømtilførslen til en sikring der holder strømmen også ved
start, men alligevel slukker når nøglen fjernes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 02-08-08 20:28

> Jeg formoder der er tale om en indbygget GPS uden eget batteri, så
> løsningen er at flytte strømtilførslen til en sikring der holder strømmen
> også ved start, men alligevel slukker når nøglen fjernes.
Jeps, det er bare igang med at prøve sig frem :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 03-08-08 15:21

alexbo wrote:
> [...]
> er at flytte strømtilførslen til en sikring der holder strømmen også ved
> start, men alligevel slukker når nøglen fjernes.

Er det noget du har erfaring med?

Og er du sikker på at der findes sådan en sikring der holder strømmen
ved start på alle biler (jeg må hen og kigge i bilens manual næste gang
jeg kører)?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-08 15:57

Master Fat Bastard skriver:

> Og er du sikker på at der findes sådan en sikring der holder strømmen
> ved start på alle biler (jeg må hen og kigge i bilens manual næste gang
> jeg kører)?

Ellers trækker du bare en ledning direkte fra batteriet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 03-08-08 16:35

> Ellers trækker du bare en ledning direkte fra batteriet.
Med en sikring helt ude ved batteriet, ikke først inde under
instrumentbordet. Kan godt være at det siger sig selv for de fleste, meen
ikke alle har rodet med el i en bil før :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : alexbo

Dato : 03-08-08 17:32

"Master Fat Bastard" skrev

> Og er du sikker på at der findes sådan en sikring der holder strømmen ved
> start på alle biler (jeg må hen og kigge i bilens manual næste gang jeg
> kører)?

Stort set på alle, det vil ikke være praktisk at bensinpumpen stopper når
man starter.
Hvis du tilslutter direkte på batteri risikerer du at løbe tør fra strøm,
hvis du glemmer at slukke navigationen.

Det er så lidt mærkeligt hvis bilen er født med navigationen, så et
spændingsfald som flemming foreslår er også en mulighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : F.Larsen

Dato : 02-08-08 22:36

"Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> wrote in message
> Kan problemet med strøm der forsvinder under start løses på nogen måde?

Hvis batteriet ikke er helt opladet falder spændingen til omkring 9 volt
under start hvilket får radio o.a. til at slukke.

En opladning af batteriet har løst problemet for mig...

--
Flemming

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 03-08-08 15:19

F.Larsen wrote:
> [...]
> under start hvilket får radio o.a. til at slukke.
>
> En opladning af batteriet har løst problemet for mig...

Ok, tak... Jeg tror du har fat i noget der...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-08-08 11:48

On 2 Aug., 20:56, Master Fat Bastard <master@fat_group.com> wrote:

> Kan problemet med strøm der forsvinder under start løses på nogen måde?

Ud over de andre forslag med at tilslutte direkte til batteri. Så ens
stor kondensator man normalt bruger til bilstereo kan jo være en stor
hjælp. Erfaringen plejer i hvertfald at være at bilradioen ikke
slukker ved start at motor når man har en sådan monteret.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 03-08-08 23:47

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> hjælp. Erfaringen plejer i hvertfald at være at bilradioen ikke
> slukker ved start at motor når man har en sådan monteret.

Gode forslag i er kommet med, tak!

Jeg går lidt videre med dem når jeg lige får lidt tid om et par dage og
så finder jeg nok ud af noget...