Life of Brian skal stadig forbydes
Fra : Cyril Malka

Dato : 23-07-08 21:05

Argh! Blasfemisk ! Siger præsten ...

Okay, jeg ved, at Life of Brian blev opfattet som kontroversiel, da den
udkom engang i 70'erne.

Jeg blev dog yderst forbavset engang i 1986 eller 1987, da jeg på dansk
fjernsyn så Johannes Møllehave i et program om humor, udtale, at han
syntes, at det var forkert, man gjorde grin med korsfæstelsen, som man
gjorde i Life of Brian.

Endnu mere forbavset blev jeg, da jeg fik at vide, at borgmesteren i
Aberystwyth, Sue Jones-Davis, i øjeblikket prøver, altså i 2008, småt 30
år senere, at få tilladt filmen i sin bys biografer ... Læs resten her:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Life_of_Brian_skal_stadig_forbydes>

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Vidal

Dato : 24-07-08 14:55

Cyril Malka skrev:
> [...]
> Aberystwyth, Sue Jones-Davis, i øjeblikket prøver, altså i 2008, småt 30
> år senere, at få tilladt filmen i sin bys biografer ... Læs resten her:

Såvidt jeg ved er den også forbudt i Norge.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 04:30

"Cyril Malka" skrev i en meddelelse:

> Okay, jeg ved, at Life of Brian blev opfattet som kontroversiel, da den
> udkom engang i 70'erne.

Den smule jeg husker af den, fra jeg så den midt i
1970'erne, er, at den var røv kedelig. Nogle fjollede
mænd, der løber rundt i fastelavstøj i en ørken.

For at overhovedet noget skal være morsomt, endsige
blasfemisk, skal producenten (kunstneren) have et
personligt og dybt kendskab til det, som han vil tage
gas på. Og hvis en vittighed ønsker at være satirisk,
skal den angribe en fordom eller fortrængning hos sit
publikum. Vel at mærke med ny indsigt, ikke ved at
løbe åbne døre ind.

Jeg har en ekstremt god "blasfemisk" satiretegning af
Lautrup fra ca. 1980, der lever op til disse kriterier:
To personer: En lidende Jesus med tornekrone,
blødende sår og det sædvanlige krucifiks-outlook.
Og en selvfed folkekirkepræst i uniform og med bibel
i hånden, en glorie svæver over hans hoved.
Præsten ryster Jesus' blødende hånd og siger:
"Det går sgu nok min dreng! - på med vanten!".

Se dette er humor! Tegningen rammer lige midt i den
danske velfærdskirkes forlorenhed.

V.h. -- Ib