Kristendom, Jesus og mirakler
Fra : Cyril Malka

Dato : 21-07-08 17:54

Mirakler beviser kristendommens gyldighed, og at Jesus var Messias

Af og til kan man høre eller læse kristne (gerne nyomvendte), som
forsikrer, at det, at de har vendt sig mod Jesus, har ændret deres liv.
De siger og skriver jævnligt, at som en direkte konsekvens af deres
konvertering har de set mirkakler ske.

Det, at man ser mirakler og forandringer, er ikke specifikt bundet til
en religion. Folk, der konverterer til andre religioner og andre
trosrestninger, kan også berette om mirakuløse hændelser og oplevelser,
som er sket for dem.

Hvis vi skal blive i kristendommen, som er en påstået følge af
jødedommen eller af de hebraiske skrifter, så advarer de hebraiske
skrifter om, at disse påståede "mirakler" i virkeligheden kan være
prøvelser, som Gud udsætter folket for.

Man finder det meste klassisk eksempel her:

Hvis der fremstår en profet eller en, der har drømmesyner, hos dig, og
han giver dig et tegn eller et varsel, og det tegn eller varsel, han har
givet, indtræffer, og han siger: »Lad os følge andre guder, som du ikke
før har kendt, og dyrke dem,« da skal du ikke lytte til, hvad den profet
eller den, der har drømmesyner, siger. Det er Herren jeres Gud, der
sætter jer på prøve for at få at vide, om I elsker Herren jeres Gud af
hele jeres hjerte og af hele jeres sjæl. Herren jeres Gud skal I følge,
ham skal I frygte, og hans befalinger skal I holde, ham skal I adlyde,
ham skal I tjene, og ham skal I holde fast ved.

Men den profet eller den, der har drømmesyner, skal lide døden, for han
har prædiket frafald fra Herren jeres Gud, som førte jer ud af Egypten
og udfriede dig af trællehuset. Han har villet lede dig bort fra den
vej, som Herren din Gud har befalet dig at vandre ad. Du skal udrydde
det onde af din midte. (5.mos. 13:2-6)

Disse verser betyder, at Gud kan lade en falsk profet udføre mirakler
for at tjekke, om menneskene adlyder Hans vilje, eller om vi lader os
fuppe af påståede overnaturlige hændelser.

Mirakler er ikke nødvendigvis guddommelig tegn: Fx kunne Farao ifølge de
hebraiske skrifter få sine tryllekunstnere til med magi at efterligne de
mirakler, som Moses og Aaron havde udført: "Men Farao tilkaldte
vismændene og troldmændene, og Egyptens mirakelmagere gjorde det samme
med deres hemmelige kunster" (2.mos 7:11)

Disse eksempler viser, at det ikke er mirakler, som vil bekræfte
mennesket i sin tro, eller som vil være kendetegnet for den messias, der
fortælles om i de hebraiske skrifter, og, især, er mirakler ikke bevis
for noget som helst.
(<http://www.nytestamente.org/tekst/Kristendom,_Jesus_og_mirakler>)

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-07-08 21:41

Cyril Malka <malka@nytestamente.org> skrev:

- et mirakel er, at Jorden spinder rundt i et permafrost-agtigt
intethed, med levende væsener ombord.

Med venlig Hilsen Adam.

Fra : kazai

Dato : 22-07-08 21:45

Cyril Malka wrote:
> Mirakler beviser kristendommens gyldighed, og at Jesus var Messias

hvor har du det fra?

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-07-08 22:11

Den 22.07.2008 kl. 22:44 skrev kazai <kazai@yahoo.de>:

> hvor har du det fra?

Den største gang quotefuck...

Der stod det præcis modsatte i det *oprindelige* indlæg, nemlig:

=== citat ===
[...]

=== citat slut ===

Henrik Blunck - Dianalund
Har du læst bloggen Kristendommens mangler?
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-07-08 23:08

Henrik V Blunck skreiv:

> [...]
> mennesket i sin tro, eller som vil være kendetegnet for den messias, der
> fortælles om i de hebraiske skrifter, og, især, er mirakler ikke bevis

På den andre siden. Der er mennesker som påstår at Moses aldrig har
eksistert. Men selvfølgelig, /det/ forhindrer ikke at underene er
virkelige hendelser.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-07-08 00:07

In article <48865a58$0$25395$8404b019@news.wineasy.se>,
Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> På den andre siden. Der er mennesker som påstår at Moses aldrig har
> eksistert. Men selvfølgelig, /det/ forhindrer ikke at underene er
> virkelige hendelser.

Du har -- igen -- fået galt fat i det: Jødedommen bygger IKKE på
personer, om Moses har eksisteret eller ej er uvigtigt, om han har
snakket med Gud eller ej er uvigtigt, om han har fået budene eller om
han selv har hugget dem i sten er ligegyldigt.

Tro er ingen betingelse for jødedommen. Tro på en bestemt persons
eksistens er ej heller nogen nødvendighed.

Pudsigt hvor mange personer der bliver ved med at over se denne (ellers
enkelt) forståelse.

Moses HAR HØJST SANDSYNLIGVIS ikke eksisteret.

De "undrer" har sandsynligvis ikke fundet sted eller har en anden
forklaring (jeg postede vist, i tidernes morgen, en anden -- og ganske
naturlig -- forklaring på de "10 plager".

Og hva' så?

Jødedommen er en samling om nogle love og en livstil, så kan det være
lige meget om disse kommer fra Moses, Gud, julemanden eller skæggede
folk, der har skrevet nogle ruller.

Det er ikke DET, det er det væsentlige.

Man skulle ellers ikke tro, det var så svært at fatte.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-07-08 00:59

Cyril Malka skreiv:

> [...]
> folk, der har skrevet nogle ruller.
>
> Det er ikke DET, det er det væsentlige.
>
> Man skulle ellers ikke tro, det var så svært at fatte.

Nå skuffer du meg virkelig. Kan det tenkes at det jeg skrev burde leses
på en annen måte?

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-07-08 10:18

In article <48867432$0$25403$8404b019@news.wineasy.se>,

> Nå skuffer du meg virkelig. Kan det tenkes at det jeg skrev burde leses
> på en annen måte?

Måske kunne det skyldes, at du ikke udtrykker dig så præcis, som du
tror, så?

Og det ville, i så fald, have gavnet mere debatten, at du, i stedet for
at fortælle om at "du er skuffet", du skrev: Nej, det var ikke det, jeg
mente, jeg mente at ... og så din forklaring. Hvad du føler i denne
situation er mig (og andre debatører) ligegyldigt.

Men det valgte du så ikke at gøre.

Det var måske en idé selv at være lige så seriøs, som du kræver af andre?

Så for at vende tilbage til emnet: hvad mente du så?

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 03:25

"Cyril Malka" skrev i en meddelelse:

> Tro er ingen betingelse for jødedommen. Tro på en bestemt persons
> eksistens er ej heller nogen nødvendighed.

Hvad er så det afgørende i jødedommen?
Er det at være født af en jødisk mor? - (hvilket
vil umuliggøre, at man konverterer til anden tro).
Eller er det at overholde en samling lovregler?

V.h. -- Ib