/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
[Jesus og Messias] - Kun Jesus frelser?
Fra : Cyril Malka


Dato : 13-07-08 21:53

Frelsen kommer ud fra et personligt forhold til Gud og kan kun komme gennem
Jesus. Det er en af kristendommens grundtanker. Ifølge de kristne har alle
syndet og mistet Guds herlighed (Rom. 3:23), og der kan kun være frelse ved
at få et personligt forhold til Gud, og dette kan ikke ske uden tro på Jesus.
Et andet meget brugt argument over for jøder er, at disse stadig skal ofre
dyreblod for at befri sig fra deres synder, og eftersom disse ofringer blev
stoppet efter templets ødelæggelse, kan også jøderne kun finde frelse ved at
tro på Jesus, som er "død på korset og har givet sit blod som ultimativ
ofring".

Denne tro på, at vi er alle forbandet ved fødslen, og at hvis jøderne ikke
kan ofre blod, kan de ikke befri sig selv fra synd, tyder på stor uvidenhed
om både Bibelen og jødedommen.

I første omgang lærer Bibelen, at synden er en HANDLING og ikke en TILSTAND.

Menneskeheden er blevet skabt med mulighed for at handle ondt (1.mos. 8:21),
men også med den egenskab at kunnne styre det (1.mos. 4:7), og faktisk med en
tilbøjelighed til at foretrække at gøre godt frem for at gøre ondt (sl.
37:27).

På den anden side har Gud givet mulighed for, at man kan befri sig for sine
synder.

Ofringerne i templet var kun for at rense fra de uforsætlige (3.mos. 4:1-ff)
synder, og de blev brugt til at motivere folk til ægte anger.

Mange steder, bl.a. i Hoseas (14:2 og følgende), 1.Kong (8:44-52) og
Jeremias, fortælles det, at i dag, når der hverken er ofringer eller tempel,
er det bønner, der erstatter dem.

Deriblandt kan man læse klart og tydeligt: mit offer, Gud, er en sønderbrudt
ånd, et sønderbrudt og sønderknust hjerte afviser du ikke, Gud. (sl. 51:19)
og Troskab ønsker jeg, ikke slagtofre, kundskab om Gud, ikke brændofre (Hos.
6:6).

Torahen (de fem første mosebøger) belærer, at ved anger, faste og gode
handlinger kan enhver komme direkte i forhold til Gud. Ingen mellemmand
behøves!

Den idé er også den, der illustreres i Jonas' og i Esters bog, hvor jøder og
ikke-jøder har angret, har bedt til Gud og er blev tilgivet deres synder uden
at have givet nogen ofring af nogen art.

De kristne misfortolker ofte (med vilje eller af uvidenhed? Efter at have
læst dette kan det så ikke være "af uvidenhed" længere) den jødiske
tradition, ifølge hvilken "de helliges lidelse er en slags forladelse".

De jødiske kilder fortæller ellers klart og tydeligt, at dette koncept
udelukkende omhandler den guddommelige straf, som har været talt mod det
jødiske folk i sin helhed, men den har intet at gøre med den enkeltes synder.
Hvert individ har ansvaret for sine egne synder og evt. tage det op med Gud:
"Men det menneske, der synder, skal dø. En søn skal ikke bære straffen for
sin fars synd, og en far skal ikke bære straffen for sin søns synd. Den
retfærdiges retfærdighed skal virke tilbage på ham selv, og den uretfærdiges
uretfærdighed skal virke tilbage på ham selv." (ez. 18:20).

Det hebraiske ord for "anger" er "Teshuva", hvilket ordret betyder: venden
tilbage til Gud.

Det personlige forhold, man har til Gud, tillader en at vende sig mod Ham til
hver en tid, således som det står skrevet: "Vend om til mig, så vil jeg vende
om til jer, siger Hærskarers Herre" (mal. 3:7) og "Og hvis den uretfærdige
vender om fra den uretfærdighed, han har begået, og øver ret og retfærdighed,
skal han bevare sit liv. " (ez. 18:27).

Derudover er der også fra kristen side en som oftest fejlagtig tolkning at
det jødiske gudsbillede og af budene. Gud er nemligt altid meget hurtig til
at tilgive og tilgiver tilmed yderst nemt. Som det står srevet: "Min Gud,
vend dit øre til og lyt! Luk dine øjne op, og se den ødelæggelse, der har
ramt os og den by, dit navn er udråbt over. Det er ikke vore retfærdige
gerninger, der får os til at trygle dig, men din store barmhjertighed." (Dan.
9:18).

I modsætning til de græske skrifter (rom. 4:15,16), som betragter budene som
en forbandelse, fortæller kong David, at "Herrens lov er fuldkommen, den
styrker sjælen." (Sl. 19:8).

Ifølge Kong Salomo er menneskehedens mål at holde Guds bud: "Frygt Gud, og
hold hans bud, det skal alle mennesker! For Gud kræver dig til regnskab for
enhver handling, alt det skjulte, godt eller ondt." (præd. 12:13b,14).

Ifølge de hebraiske skrifter er vejen til Gud mulig at følge og at finde for
ALLE mennesker. Direkte og UDEN mellemmand og uden tro på en bestemt person.
Tværtimod: "For det, jeg i dag befaler dig, er dig hverken ufatteligt eller
fjernt. Det er ikke i himlen, så man måtte sige: 'Hvem vil stige op til
himlen og hente det ned til os og forkynde det for os, så vi kan følge det?'
Det er heller ikke på den anden side af havet, så man måtte sige: 'Hvem vil
drage over til den anden side af havet og hente det til os og forkynde det
for os, så vi kan følge det?' Nej, ordet er dig ganske nær, i din mund og i
dit hjerte, så du kan følge det.
(< http://www.nytestamente.org/tekst/Kun_Jesus_frelser>)



--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka

.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.


 
 
Claudio Adam (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Claudio Adam


Dato : 14-07-08 08:50

Cyril Malka <malka@nytestamente.org> skrev:

>
>Ifølge de hebraiske skrifter er vejen
>til Gud mulig at følge og at finde for
>ALLE mennesker. Direkte og UDEN
>mellemmand og uden tro på en bestemt person.
>Tværtimod: "For det, jeg i dag befaler
>dig, er dig hverken ufatteligt eller
>fjernt. Det er ikke i himlen, så man
>måtte sige: 'Hvem vil stige op til
>himlen og hente det ned til os og
>forkynde det for os, så vi kan følge det?'
>Det er heller ikke på den anden side
>af havet, så man måtte sige: 'Hvem vil
>drage over til den anden side af havet
>og hente det til os og forkynde det
>for os, så vi kan følge det?' Nej,
>ordet er dig ganske nær, i din mund og i
>dit hjerte, så du kan følge det.
>(<
>http://www.nytestamente.org/tekst/Kun_
>Jesus_frelser>)
>
>
>
>--
>Venligst,
>
>Cyril
>
>Det nye testamente - Fortæller man dig
>alt? => http://www.nytestamente.org
>Følg mig på twitter:
>http://twitter.com/cyrilmalka
>
>... Catholic - which I was until I
>reached the age of reason.


- hvad siger Zen-Bud. I øvrigt.?)

- Nej, vi behøver ikke nogen mellemmand,
anden en troen på os selv.
- desværre er troen på vold, se ondskab=
viser sig altid at være et beret-tiget instrument uanset
tro/religion etc.

Mennesker i livstruende situationer,
se Mennesker.:
- Kan sikkert ikke bære den hjem, hvis De ikke tror på et eller
andet.

Man kan ligeledes uddrage/udtale at Skrifter læses bedst med
duggede briller.

NB.Du finder næppe mere ro:
End i en åben Kirke en almindelig hverdag.se ulåst.
- Hvad fanden betyder det at Kirkene muligvis står tomme.
Hvem ved hvor mange mennesker der kan finde trøst der, uden en
himmelods på stolen.
Låste Kirker uden for tjeneste tid, eller hvor man skal betale
for entre, taler vel lidt om visse afdelingers, mildt talt
dårlige styring.
- og hvis det kræver vagt/overvågning, jah så er det det der
skal til, hvis Vi den unterkupperkende ikke kan bruge Kirkerne
som asyl, når det passer os, og det uanset tidspunkt, er det
ikke De penge værd det er skrevet på.)




Adam.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste