Klægt brød
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 30-07-08 19:15

En af mine legekammerater får altid klægt franskbrød, når han følger
standardopskrifter. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl. Er der en
tommelfingerregel for, hvad der kan være galt?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-07-08 20:18

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En af mine legekammerater får altid klægt franskbrød, når han følger
> standardopskrifter. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl. Er der en
> tommelfingerregel for, hvad der kan være galt?

Måske er hans ovn ikke så varm som han tror, og derfor tager han det ud for
tidligt?
Det gamle trick med at banke på undersiden af brødet kunne hjælpe- Hvis det
lyder hult, er brødet færdigt.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com
www.vinkritik.dk

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 30-07-08 22:53

Anders Halskov-Jensen wrote:
> [...]
> ud for tidligt?
> Det gamle trick med at banke på undersiden af brødet kunne hjælpe-

Manden, der er måleautist, har tjekket ovnen - der er ganske almindelig -
med grej, der koster spidsen af en rumraket.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-07-08 23:25

> Manden, der er måleautist, har tjekket ovnen - der er ganske almindelig -
> med grej, der koster spidsen af en rumraket.

Tjaaaaah, så må han prøve at bage brødene længere end angivet i opskriften.
Fugtigheden af mel varierer jo, og derfor er bagetider kun
vejledende..........

Anders

Fra : Ole Christiansen

Dato : 31-07-08 07:06

> Manden, der er måleautist, har tjekket ovnen - der er ganske almindelig -
> med grej, der koster spidsen af en rumraket.

> [...]

Jeg ville ikke tro på en opskrift, der hele tiden giver klægt brød. Mere mel
eller mindre væde.

--
Ole

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 31-07-08 19:06

Ole Christiansen wrote:

> Jeg ville ikke tro på en opskrift, der hele tiden giver klægt brød.
> Mere mel eller mindre væde.

Så man ender med et tørt og kedeligt brød fordi der er for meget mel i?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Hauge

Dato : 31-07-08 19:18

Erik Olsen DK wrote:
> Så man ender med et tørt og kedeligt brød fordi der er for meget mel
> i?

Du har ikke tænkt over, at der er en mellemting mellem klægt og tørt?

/Hauge

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 31-07-08 20:05

Hauge wrote:

> Du har ikke tænkt over, at der er en mellemting mellem klægt og tørt?

Jeg har aldrig oplevet at bage hvedebrød der blev klægt, selvom dejen
var lidt blød. Faktisk plejer det at give det bedste brød hvis dejen er
så blød at den under æltningen kun netop slipper bordet med en smule mel
på overfladen.

Fra : Tina.

Dato : 31-07-08 06:31

> [...]
> standardopskrifter. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl. Er der en
> tommelfingerregel for, hvad der kan være galt?

De mest alm. fejl:

- Gær der udrøres i for varm væske
- Dejen bliver enten ikke æltet tilstrækkeligt eller alt for længe
- Fedtstoffet kommer i sammen med gæren
- Væsken er for kold, og dejen ikke får lov til at hæve i længere tid

Tina

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 01-08-08 12:30

3140 Abildgaard wrote:
> En af mine legekammerater får altid klægt franskbrød, når han følger
> standardopskrifter. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl. Er der en
> tommelfingerregel for, hvad der kan være galt?

Tror, jeg har lokaliseret "fejlen" til anvendelse af malt. Efterfølgende er
jeg på jagt efter manualer for brug af malt i brød.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Tina.

Dato : 01-08-08 17:36

> Tror, jeg har lokaliseret "fejlen" til anvendelse af malt. Efterfølgende
> er jeg på jagt efter manualer for brug af malt i brød.

Øhhhh..... Malt? I franskbrødet? Eller er det slet ikke franskbrød men et
helt andet brød der er tale om? Det må det næsten være.

- Tina

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-08-08 18:14

Tina. wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhhh..... Malt? I franskbrødet? Eller er det slet ikke franskbrød
> men et helt andet brød der er tale om? Det må det næsten være.

Tja, lidt mere forklaring er ønskelig.

Medmindre problemet ikke skyldes malt i brødet, men indtagelse af
flydende malt og humle samtidigt med tilberedning og bagning af brødet.