Russisk luksus-mad?
Fra : Jesper

Dato : 29-07-08 09:15

Hey

Jeg har inviteret nogle venner på russisk aften efter indkøb af en
dåse ægte kaviar. Vi ved godt vi skal lave blinis, men er der andre
gode forslag til hvad russisk gourmet-mad kan være?

Nettet flyder sikkert af opskrifter på blinis, men jeg vil også godt
høre jeres erfaringer.

På forhånd tak
Jesper

Bonus-info fra ti år gammelt p1-program:
Franskmænd var for 500 år siden berygtet for at have europas dårligste
madkultur. Hoffet importerede den russiske skik med at opdele menuen i
søde og salte retter og at en helstøbt middag skulle bestå af en
forret, hovedret og dessert.

Fra : Esther

Dato : 30-07-08 06:36

Først blinis: (det er en Camilla Munk Plum opskrift)

Blinis

25 stk.

25 g. gær

1 tsk sukker

½ l. mælk

350 g. hvedemel

1 tsk smør

100 g. boghvedemel

1 æg

½ tsk salt

Opløs gær og sukker i trefjerdedel af den lune mælk. Lad dejen stå på
køkken bordet til det begynder at boble. Det kan godt tage et par
timer før det kommer igang.

Rør hvedemel og smeltet smør i.

Lad dejen hæve lunt i 1-2 timer. Rør den godt og tilsæt boghvedemel,
salt, æggeblomme og resten af den lune mælk. Lad det hæve igen. Pisk
æggehviden og bland den i lige før dejen skal bages.

Lad dejen stå lunt ved siden af komfuret under hele bageprocessen.
Dejen tykner efterhånden, så man må nok have lidt mere mælk i reserve,
hvis den bliver for tyk at arbejde med.

Enten har man en blinispande med 4 flade huller, og så er det ingen
sag at bage sine blinis , eller også må man bage dem et par stykker ad
gangen på en almindelig, stor, tung pande.

En blini skal være mellem 5 og 8 cm. i diam. og meget tykkere end end
en pandekage, omtrent som en amerikansk morgenmadspandekage.

Steg blinis i rigeligt smør, både fordi de så bliver sprøde, og fordi
det simpelthen er en del deres natur.

Læg dem i et ildfast fad, så de overlapper, og varm dem igennem i
ovnen når de skal spises.

Beregn 3-4 blinis til hver.

Jeg har ikke selv været i Rusland, men jeg har læst mange le Carre
bøger hvor de jævnligt sad ud i en datja og fyldte sig med:
Røget stør
kaviar
Blinis
Sur fløde (formentlig creme fraicheI
Sort brød
3-4 liter vodka pr. mand
Bortsj (en rødbedesuppe hvor der tilsættes et skvæt eddike så den
bli'r syrlig. Spises med reven peberrod og creme fraiche). Her er et
link der ser ok ud. Har ikke selv gemt en opskrift på det.
http://test.dinmat.no/dinmat/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Grønnsak/Rødbetesuppe-med-pepperrot/(tema)/1427

Kylling Kiev (nærmest en forløber for Kentucky Fried Chicken er
også en klassisk russer. Det er kyllingebryst fyldt med smør, paneret
og stegt. Lurpak har et bud på den her
http://www.lurpak.com/C1256ED9004B44F5/O/DSTE6RFBX6

Og ellers er de vist glade for laksepiroger, shaslik (kød på spyd, den
russiske version af kebab) og mere vodka. Eller russisk champagne.

Hilsen Esther

Fra : Jesper

Dato : 30-07-08 06:52

On 30 Jul., 14:36, Esther <ufo.danm...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Og ellers er de vist glade for laksepiroger, shaslik (kød på spyd, den
> russiske version af kebab) og mere vodka. Eller russisk champagne.

Tusind tak for et godt svar - det lyder som nogle spændende retter.
Jesper

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 30-07-08 15:51

On 29 Jul., 17:15, Jesper <jesp...@gmail.com> wrote:

> Jeg har inviteret nogle venner på russisk aften efter indkøb af en
> dåse ægte kaviar. Vi ved godt vi skal lave blinis, men er der andre
> gode forslag til hvad russisk gourmet-mad kan være?

Bøf Stroganoff smager i hvert fald enormt godt!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper

Dato : 28-08-08 07:51

> [...]
>
> Opløs gær og sukker i trefjerdedel af den lune mælk. Lad dejen stå på
> køkken bordet til det begynder at boble. Det kan godt tage et par

Fik aldrig nævnt, at den blinis-opskrift var fænomenal. Mere
brødagtige end almindelig pandekager og med en fantastisk smag og
konsistens - et hit!