Ost + svampestuvning
Fra : ASKF

Dato : 28-07-08 10:21

Jeg har tænkt mig at servere en flødesvampestuvning på ristet brød, og
vil så give det en tur i ovnen så der kan smeltes lidt ost på på toppen.

Jeg har før brugt Gorgonsola, men tænkte at en Camenbert måske kunne
være et godt alternativ?

Er der nogen som har erfaring med andre oste til det formål?

PS. Det får også en smule reven muskat som det eneste krydderi jeg vil
bruge.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-07-08 11:02

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har erfaring med andre oste til det formål?
>
> PS. Det får også en smule reven muskat som det eneste krydderi jeg vil

Jeg ville bruge revet gruyère. Så bibeholder du svampenes fine smag.

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-07-08 11:33

On Mon, 28 Jul 2008 11:21:00 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>være et godt alternativ?
>
>Er der nogen som har erfaring med andre oste til det formål?

Jeg synes, at parmesanost går godt til svampe af forskellig art. I går
spiste vi grove penne med kantareller i flødesauce på kyllingefond,
skalotteløg og hvidvin -- ovenpå flager af lagret parmesan, dryp af
god ufiltreret olivenolie og friskkværnet sort peber.

Camembert ville ikke falde mig ind som den første type at gratinere
svampe med.

Eksempler på svampe & parmesan:

Koteltter med bagt kartoffelmos med portobellosvampe & parmesan:
http://www.bergholt.net/koteletter_med_bagt_kartoffelmos_og_loegkompot_rose_bandol.html

Pasta med kantereller i hvidvin&fløde + parmesanost
http://www.bergholt.net/pasta_med_kantareller_gruner_veltliner_sauce_keralapeber_og_frisk_timian.html

---
Mvh.

Kasper Bergholt

http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Battlefield's

Dato : 28-07-08 13:49

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
http://www.bergholt.net/koteletter_med_bagt_kartoffelmos_og_loegkompot_rose_bandol.html

> Pasta med kantereller i hvidvin&fløde + parmesanost

Hej

Ih.. det lyder lækkert, her mener jeg især opskriften med kantareller.
Men jeg kan ikke forstå at du skriver at det ikke er sæson lige nu, faktisk
kan man sagtens finde kantareller her i juli:
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Svampe/Almindelig_Kantarel.htm
Et lille P.S. er der nogen, der ved hvilke ugedage, der er marked i
Flensborg, hvor man netop kan købe kantareller?
Hilsen Vibeke, der har ferie fra næste uge og derfor planlægger en tur
derned.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-07-08 14:33

Battlefield's skrev:

> Et lille P.S. er der nogen, der ved hvilke ugedage, der er marked
> i Flensborg, hvor man netop kan købe kantareller?

Südermarkt i sydenden af gågaden (grøntsager og gastronomi)
har marked to gange om ugen. I hvert fald lørdag formiddag, lagde
jeg mærke til her i marts måned. Der er også marked i den anden
ende, nær Nordertor, men jeg kan ikke finde ugedagene.

--
Herluf :·)

Fra : Battlefield's

Dato : 28-07-08 14:38

> [...]
> jeg mærke til her i marts måned. Der er også marked i den anden
> ende, nær Nordertor, men jeg kan ikke finde ugedagene.

Hej Herluf
Tak for oplysningerne, det er netop også hverdagen vi søger, men måske er
det onsdag ligesom her i byen ?
Hilsen Vibeke

Fra : Inger D.

Dato : 28-07-08 17:44

> [...]
> faktisk
> kan man sagtens finde kantareller her i juli:

Jeg så friske kantareller i Kvickly i lørdags.

Inger D.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-07-08 18:22

Inger D. skrev:

> Jeg så friske kantareller i Kvickly i lørdags.

Jeg så friske kantareller i Irma i dag.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-07-08 18:57

On Mon, 28 Jul 2008 18:43:30 +0200, "Inger D." <blabla@no.no> wrote:

>Jeg så friske kantareller i Kvickly i lørdags.

Danske?

---

Fra : Inger D.

Dato : 28-07-08 19:09

> Danske?

Det ved jeg ikke. Min pengepung sagde, at jeg bare skulle gå forbi, selvom
det kriblede i fingrene

Inger D.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-07-08 19:31

On Mon, 28 Jul 2008 20:09:23 +0200, "Inger D." <blabla@no.no> wrote:

>Det ved jeg ikke. Min pengepung sagde, at jeg bare skulle gå forbi, selvom
>det kriblede i fingrene

Hehe! Det er jo også ved at være sidst på måneden... De kantareller,
jeg så, da jeg var ude at handle sidst, var fra Rusland.

---

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-07-08 18:57

On Mon, 28 Jul 2008 14:48:36 +0200, "Battlefield's"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Men jeg kan ikke forstå at du skriver at det ikke er sæson lige nu, faktisk
>kan man sagtens finde kantareller her i juli:

Jeg forstår din forundring. Forklaringen er, at opskriften blev
skrevet i januar -- derfor brugte jeg tørrede kantareller.

>Et lille P.S. er der nogen, der ved hvilke ugedage, der er marked i
>Flensborg, hvor man netop kan købe kantareller?

Desværre ikke.

---

Fra : ASKF

Dato : 28-07-08 14:49

Kasper Bergholt ytrede sig i
<nm7r84dhau1mhqe92psf0a4it6ecvsgkgo@4ax.com> med dette:

> [...]
>god ufiltreret olivenolie og friskkværnet sort peber.
>
>Camembert ville ikke falde mig ind som den første type at gratinere

Lyder også som en god ide.

> [...]
>http://www.bergholt.net/koteletter_med_bagt_kartoffelmos_og_loegkompot_rose_bandol.html
>
>Pasta med kantereller i hvidvin&fløde + parmesanost

Helt sikket noget der skal prøves, når friske kantareller er i det
lokales køledisk.

Kom i tanke om at jeg jo gerne bruger Roquefort i en svampesovs med
hvidvin og det passer glimrende til champignon eller rørhatte.

Er der nogen bestemt type parmasan du vil anbefale, de er jo alle mere
eller mindre lagret så det siger ikke så meget.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-07-08 19:02

On Mon, 28 Jul 2008 15:48:43 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

>Helt sikket noget der skal prøves, når friske kantareller er i det
>lokales køledisk.

De burde være på vej tyder indlæggende i tråden på. Jeg har kun set
russiske indtil videre (Føtex, København).

>Er der nogen bestemt type parmasan du vil anbefale, de er jo alle mere
>eller mindre lagret så det siger ikke så meget.

Tidligere købte jeg parmesan i en italiensk butik, men nu er jeg
flyttet og de sidste par gange har jeg brugt Føtex'
'Parmigiano-Reggiano' fra Princip-serien og den fungerer fint for mig.
Eksperter ud i det italienske køkken vil måske rynke på næsen ad det
valg. I så fald er jeg lutter øren over for gode alternativer
(Frederiksberg/København).

Jeg mener, at Bichel vine har parmesan i sortimentet, måske det skal
prøves næste gang, jeg bestiller derfra.

---

Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-07-08 09:53

Kender du www.supermarco.dk ?

Venlig hilsen Margrete/www.smagsuniverset.dk

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 30-07-08 10:15

On Tue, 29 Jul 2008 10:52:45 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

>Kender du www.supermarco.dk ?

Kender er så meget sagt. Jeg har vist hørt om butikken tidligere, men
aldrig selv været der. Jeg har lige kigget lidt på hjemmesiden, og det
er jo til at blive småsulten af. Jeg må forbi en af dagene.

Nogen speciel parmesanost, du kan anbefale derfra?

Hvad med Løgismose -- kunne de have noget interessant?

For resten så har jeg opdateret & ajourført opskriften på kantareller
i grüner veltliner og fløde samt en opskrift på frilandskylling med
kantarelfars. Hvis nogen skulle have mod på at kaste sig ud i den
slags eksperimenter.

Sidstnævnte her (frilandskylling):
http://www.bergholt.net/frilandskylling_med_kantareller_jordskokker_sauce_paa_macon_skalotter_og_floede.html

Førstnævnte her (pasta med kantareller)
http://www.bergholt.net/pasta_med_kantareller_gruner_veltliner_sauce_keralapeber_og_frisk_timian.html

Jeg tror, der skal unghane på bordet i aften -- med kantareller i en
eller anden tilberedning.

---

Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-07-08 17:18

> [...]
>
> Nogen speciel parmesanost, du kan anbefale derfra?
>
> Hvad med Løgismose -- kunne de have noget interessant?

Der er jo kommet Løgismose i Nimb - tag ind og smag dig igennem
forretningen.
Og gør så det samme med supermarco - de er begge et besøg værd. Det der med
smag er jo meget individuelt, men der er nok af oste at smage (og alt muligt
andet lækkert).

Fra : Linde

Dato : 28-07-08 20:27

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være et godt alternativ?
>
> Er der nogen som har erfaring med andre oste til det formål?

Når jeg tænker varm camembert tænker jeg straks på den tykke skorpe...jeg
ville frygte at det ville overtrumfe smagen, at tygge i skorpen. Måske kunne
du skære skorpen af først. Men bortset fra det kunne det da nok være lækkert
med en god mellemlagret camembert på svampestuvning.

Mvh
Linde