Hvilke rønnebær?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 26-07-08 11:20

Nu er det jo snart tid for rønnebær og de er rigtig gode til marmelade
(halvt æble, halvt røn), men nu står jeg uden personlig erfaring p.g.a.
visse ændringer i mit kærlighedsliv

Der er, så vidt jeg husker, 9 forskellige slags røn, bl.a. seljerøn,
bornholmsk røn m.fl., men de er bestemt ikke alle lige gode til
husholdningsbrug.

Hvilken art er det man træffer rundt om langsveje, i hegn og skovbryn og
dermed også: er det den man spiser? Særlige kendetegn

Krydspost til dk.kultur.mad+drikke og dk.fritid.hus-og-have med FUT til
førstnævnte.
--
/ Mikkel

Fra : Cindy

Dato : 26-07-08 20:26

"Mikkel Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilken art er det man træffer rundt om langsveje, i hegn og skovbryn og
> dermed også: er det den man spiser? Særlige kendetegn

Ja jeg mener også at der er temmelig synlig forskel på f.eks. den store
Bornholmske Røn ved landevejene og så det fine pyntelige træ, man ser i
haverne med masser at kønne bær, som man laver gele af.

Der må være flere forskellige latinske navne.

Cindy

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-08 21:15

Cindy skrev:

> Der må være flere forskellige latinske navne.

Wikipedia har en oversigt:

· http://da.wikipedia.org/wiki/Røn

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 26-07-08 22:13

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Wikipedia har en oversigt:
> · http://da.wikipedia.org/wiki/Røn

Tak for linket. Det førte mig videre til
<http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8nneb%C3%A6r>
som nok har størst interesse her i mad+drikke.

Jeg selv laver rønnebærgelé af halv del rønnebær (frosne) og halv del
umodne æbler (højt pektinindhold).
Ingen sukker, da det ødelægger smagsoplevelsen.

m.v.h. Emil