Tyndsteg - tyksteg - grill ---- Hjælp
Fra : vvv

Dato : 24-07-08 17:54

Jeg skal lave en oksetyksteg på lørdag.

Det er en lille steg på 1080 gram. Vejret taget i betragtning ville jeg
helst leve den på weberen, men jeg kan ikke finde en god opskrift. Nogen der
har opskrift eller er det bare bedst i ovn? Krølfedtet må jo gerne komme til
sin ret.

Jeg har også en tyndsteg på 1250 gram, men som jeg har forstået det er der
ben i den.. Er den måske bedre på grill?

Gode råd modtages med kyshånd.

vv

Fra : Gamle

Dato : 24-07-08 18:01

vvv wrote:
> Jeg skal lave en oksetyksteg på lørdag.
>
> Jeg har også en tyndsteg på 1250 gram, men som jeg har forstået det
> er der ben i den.. Er den måske bedre på grill?

Hvor skulle de ben komme fra?

Mvh.
Torben

Fra : vvv

Dato : 24-07-08 18:15

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor skulle de ben komme fra?

Tjoo..
I frk. Jensen står der at den kan skæres ud til T-bone steak, og dem er der
jo ben i. Jeg husker heller ikke at der skulle være ben i sådan en, derfor
spørger jeg her.

vv

Fra : Gamle

Dato : 24-07-08 18:55

vvv wrote:
> Tjoo..
> I frk. Jensen står der at den kan skæres ud til T-bone steak, og dem
> er der jo ben i. Jeg husker heller ikke at der skulle være ben i
> sådan en, derfor spørger jeg her.

Her kan du se udskæringerne
http://www.dk-kogebogen.dk/billeder-partering/udskaring-okse.php

Men jeg vil anbefale en marinering af tykstegen. Bruger selv barbeque
blanding med lidt forskellige krydderier.
Tyndstegen smager af lidt mere i sig selv. Men rids krølfedtet og steg den
først lidt med fedtet nederst til det har fået nok (efter din smag).
Kernetemperatur for begge stykker ca. 60 grader og derefter trække 15 min.
Husk lige at skære hinderne af. De er ikke til at tygge

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 24-07-08 19:05

vvv wrote:
> Tjoo..
> I frk. Jensen står der at den kan skæres ud til T-bone steak, og dem
> er der jo ben i. Jeg husker heller ikke at der skulle være ben i
> sådan en, derfor spørger jeg her.

Jeg gik da ud fra du mente tyndstegsfilet.
Selve tyndstegen fylder ikke meget i bredden, hvis den kun vejer 1250 gram.

Mvh.
Torben

Fra : vvv

Dato : 24-07-08 19:26

> Jeg gik da ud fra du mente tyndstegsfilet.
> Selve tyndstegen fylder ikke meget i bredden, hvis den kun vejer 1250
> gram.

Det er det vist også.
Jeg købte en halv okse og det er noget af den. Det er ikke rasende godt
beskrevet hvad der er hvad, bare en lille håndskrevet lap. Og som du måske
kan fornemme har jeg ikke rasende meget forstand på det. Men jeg plejer at
slippe godt fra en steg.

Tak for hjælpen.

vv