nemme boller
Fra : Hm

Dato : 24-07-08 11:04

Hej
er der lige nogle som har en nem og god opskrift på nogle boller til
eftermiddagskaffen, som er lette og luftige

Hanne/ som ikke er god til at bage boller

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-07-08 11:12

Hm skrev:

> er der lige nogle som har en nem og god opskrift på nogle
> boller til eftermiddagskaffen, som er lette og luftige

Pernilles protesevenlige boller er altid et hit:

· http://knoter.zone237.dk/2005/06/pernilles-protesevenlige-boller.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-07-08 13:27

"Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote in news:488853a4$0$56787
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hanne/ som ikke er god til at bage boller

De fleste der tror de ikke kan bage, overser 2 af de vigtigste faktorer ved
godt brød:

1) Æltning. Det er ikke nok at daske til dejen indtil den ser pæn ud. Der
skal masseres og lægges kræfter i. Alt under 10 min er sløseri. Selv bruger
jeg "folde-vende" metoden. Bank en dejkugle flad, fold til en halvmåne,
vend og ælt en ny dejkugle. Gentag. Hele krummen og det færdige brøds
struktur bestemmes af æltningen.

2) Hævetid. Brød skal hæve 3 gange med æltninger imellem. Som en
tommelfingerregel lader jeg først den æltede dej hæve 1 time, æltning,
hævning i 30 min, æltning og formning, efterhævning i 15 min. Bagning.
Meget af brødets smag og syre ligger i æltningen.

Med ovenstående råd kan man faktisk producere hæderligt brød med mel, vand,
salt/sukker og gær.

Iøvrigt vil jeg da anbefale dig at prøve med scones til kaffen. De er ret
hurtige og nemme at have med at gøre, men smager bedst når de er friske.

Traditionelle Scones:
225 g mel
1/4 tsk salt
1 tsk bagepulver
25 g sukker
50 g smør
1,5 dl mælk

Bland mel, salt, sukker og bagepulver. Ælt det kolde smør ind i
melblandingen og herefter mælken. Det gælder om at ælte så lidt som muligt.

Rul dejen ud til 2 cm's tykkelse, og tryk scones ud med et lille rundt
glas. Læg dem på bagepapir, pensl med lidt mælk og bag dem midt i ovnen ved
225 grader i 10-15 min.

Dejen kan uden problemer tilsættes f.eks. 50 gram fed ost, rosiner eller
hakket chokolade.

Smager pragtfuldt med smør og/eller god marmelade.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-07-08 14:07

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> [...]
> jeg "folde-vende" metoden. Bank en dejkugle flad, fold til en halvmåne,
> vend og ælt en ny dejkugle. Gentag. Hele krummen og det færdige brøds

Min dej bliver æltet så længe jeg kan holde til det. Typisk omkring 2
minutter.

> [...]
> hævning i 30 min, æltning og formning, efterhævning i 15 min. Bagning.
> Meget af brødets smag og syre ligger i æltningen.

Jeg lader den hæve så lang tid jeg nu har. I går hævede den fire timer
i køleskabet. Andre gange får den en time på køkkenbordet. Æltes igen
et par minutter, efterhæver indtil jeg lige husker at stoppe dem i
ovnen.

Det bliver så godt som altid godt.

Mvh Trine

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-07-08 14:11

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Det bliver så godt som altid godt.

Nu er dine hævetider heller ikke så ringe endda. Men måske ved du ikke hvad
du går glip af

Fra : Ralph

Dato : 24-07-08 19:33

> Min dej bliver æltet så længe jeg kan holde til det. Typisk omkring 2
> minutter.

Invester i en ordentlig køkkenmaskine, vi bager næsten hver dag, i
øjeblikket er det min kones afdeling, og hun er ikke særlig stærk, det er
jeg, men alligevel bruger jeg maskinen til durum-brød og pizza (og hakket
kød, og flødeskum og...)

Opskrift som følger:

ca 3 dl kærnemælk
½ dl olie
sirup (ahorn eller hvad der nu er på tilbud)
kogende vand indtil temp passer

opløs gær

Kærner (solsikke, sesam, hel hvede, hørfrø - whatever)
Durummel (ca. 1/3)

hvedemel til det slipper skålen, hæve mindst een time, gerne flere, forme
boller, igen hæve mindst een time, næstnederste rille i ovnen 225 grader med
undervarme og varmluft i lidt under 10 minutter.

--
Ralph

Fra : Hm

Dato : 25-07-08 12:23

hej, og tak til alle der gav et bidrag

Jeg er ganske umulig til det med boller, så jeg satser på opskriften fra
Klaus og hævning som Kent skriver, så ser vi hvordan det går, så kan jeg jo
forsøge med de andre opskrifter senere.

tak
Hanne

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-07-08 13:10

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opskriften fra Klaus og hævning som Kent skriver, så ser vi
> hvordan det går, så kan jeg jo forsøge med de andre opskrifter

Hej Hanne.

Har først set dit indlæg nu. Mine hjemmelavede boller er højt
skattet både hos børn, børnebørn og gæster. Jeg har mange års
erfaring efterhånden, og aldrig været uheldig med bagningen, og jeg
synes at de er relativt nemme at lave. At ælte og ælte i én
uendelighed med hævninger ind imellem, er iflg. min mand (som er
udlært bager og konditor) en total misforståelse. Dejen skal kun
lige æltes så den slipper, ellers smadrer man gæren siger han.

Min opskrift er:

1 kg. mel (jeg bruger altid Amo)
½ ltr. minimælk
125 g. margarine (jeg bruger flydende Becel - 1-1/4 dl. )
125 g. sukker
1½ tsk. salt
50 g. gær (1 pakke)
1 æg (+ 1 æg og en lille smule vand pisket sammen til æggestrygelse)
Kardemomme efter smag (kan dog udelades hvis man ikke kan li'
smagen)
130-150 g. rosiner

Jeg luner mælk og becel i mikroovnen til det er håndvarmt, og kommer
det op i lerfadet. Tilsætter sukker, gær og æg, og rører lidt i det
til gæren er opløst. Derefter tilsætter jeg melet ad nogle gange
(saltet skal først tilsættes når halvdelen af melet er brugt) og så
ælter jeg til dejen slipper lerfadet, rosinerne kommer jeg også
først i når halvdelen af dejen er æltet.

Så putter jeg fadet i en stor plastpose og sætter dejen til hævning
et lunt sted, til den har dobbelt størrelse. Derefter kommer jeg den
ud på et melstrøet bord og trykker luften ud af den, og deler dejen
i fire lige store stykker som jeg igen deler i 5 stykker hver.
Former bollerne (20 stk.) og sætter dem på plader til efterhævning,
d.v.s. jeg sætter pladerne på komfuret hvor ovnen er tændt på lidt
under 200 grader, og så kommer jeg gerne et stykke plastic henover
dem mens de hæver, så pensler jeg med æggestrygelse. De skal bages i
ca. 10 min. til de er gyldne, og så skal jeg huske at styrte ind i
stuen til min mand med en bolle der er rygende varm, det er det
bedste han ved

P.S. Det er altså nemmere end det ser ud til.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hm

Dato : 25-07-08 14:55

Hej Tove
tak skal du have - dem må jeg prøve først - lige en beskrivelse jeg kan
finde ud af - men har du ca. tid på hæve tiden ??
Hanne

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-07-08 15:13

> Hej Tove
> tak skal du have - dem må jeg prøve først - lige en beskrivelse
> jeg kan finde ud af - men har du ca. tid på hæve tiden ??
> Hanne

Nej egentlig ikke Hanne, fordi det er forskelligt hvor jeg sætter
dejen. Om sommeren i udestuen. Der er forøvrigt pt 37 grader og
begge døre er endda åbne.

Om vinteren sætter jeg den i skabet med fjernvarmerørene, men en
time skulle vist være meget passende, dejen skal bare hæve til den
dobbelte størrelse. Efterhævningen giver sig selv. Når bollerne har
hævet til den ønskede størrelse bliver de penslet og sat i ovnen.
Jeg bruger ikke varmluft. Jeg har prøvet at have to plader i ovnen
samtidig med ovnen på 180 grader varmluft, men jeg synes ikke at det
bliver det samme, eller også har jeg måske ikke erfaring nok med
varmluften.

Du må da meget gerne melde tilbage når opskriften er afprøvet, hvis
bollerne lykkes lige så godt hos dig som her, så er det da forsøget
værd.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 25-07-08 08:11

On 25 Jul., 15:54, "Hm" <mish...@hongnet.dk> wrote:

> tak skal du have - dem må jeg prøve først - lige en beskrivelse jeg kan
> finde ud af - men har du ca. tid på hæve tiden ??
> Hanne

Dobbelt størrelse plejer at være ca. en time for almindelige
bolleopskrifter. Efterhævning på plader vel en god halv times tid. Det
kommer sig ikke så nøje, så hvis du ikke bryder dig om ca.-tider, så
tag simpelthen en time i første omgang og en halv time efter
formningen.

Uden at fornærme Tove ville jeg i øvrigt nok hoppe på Klaus'
proteseboller eller Amos klassiske fødselsdagsboller. Ingredienser
*betyder* altså noget, og der kommer ikke becel og minimælk i mine
boller :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-07-08 18:26

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> proteseboller eller Amos klassiske fødselsdagsboller. Ingredienser
> *betyder* altså noget, og der kommer ikke becel og minimælk i mine

Jeg er skam ikke fornærmet Jeg kunne til gengæld aldrig drømme
om at bage noget som helst med smør f.eks. smørbagte småkager smager
efter min mening forfærdeligt. Hvad angår mælken er der jo kun
fedtprocenten til forskel, og det indvirker ikke på smagen. Jeg
bagte tidligere bollerne med bagemargarine og sødmælk, og hvis du
spørger mig er smagen fuldstændig den samme eller rettere sagt jeg
kan bedre li' de boller jeg bager nu.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-07-08 18:52

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Jeg er skam ikke fornærmet Jeg kunne til gengæld aldrig drømme om
> at bage noget som helst med smør f.eks. smørbagte småkager smager
> efter min mening forfærdeligt.

Åh, den evige krig! Jeg er helt på din side, smør skal bruges på
nybagte boller eller til nye kartofler - nichts weider!

I øvrigt har Ryå Mejeri noget rigtig godt hjemmelavet smør med
sydesalt. Helt perfekt til kartoflerne.

Mvh Trine, der lige har spist nye kartofler med hjemmerørt
hvidløgssmør. Og dampede asparges. Mmm.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-07-08 19:10

> Åh, den evige krig! Jeg er helt på din side, smør skal bruges på
> nybagte boller eller til nye kartofler - nichts weider!

Tak for det Trine. Nu skyldes det ikke at jeg har aversion mod
smør - tværtimod, men min mand måtte på Rigshospitalet for nogle år
siden og have indsat 3 stenter i kranspulsåren, og skal have
kolesterolsænkende medicin resten af hans liv - derfor. Hospitalets
diætist foreslog Becel, og jeg er faktisk glædeligt overrasket, så
jeg bruger det til alt, også til at stege i.

> I øvrigt har Ryå Mejeri noget rigtig godt hjemmelavet smør med
> sydesalt. Helt perfekt til kartoflerne.

Nu bor jeg jo desværre på Sjælland, men er ikke i tvivl om at det er
noget supersmør du køber. Det sydesalt er jo utroligt populært.

> Mvh Trine, der lige har spist nye kartofler med hjemmerørt
> hvidløgssmør. Og dampede asparges. Mmm.

Det får tænderne til at løbe i vand her også. Vi er da heller ikke
så "hellige" at smør helt er bandlyst. F.eks. nye kartofler med
matjesfileter og hakket løg + koldt smør. Det er også lækkert, en
rigtig herreret.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-08 21:46

Tove Krieger skrev:

> Hvad angår mælken er der jo kun fedtprocenten til forskel,
> og det indvirker ikke på smagen.

Hvis dét var rigtigt, ville skummetmælk, letmælk og sødmælk
smage ens, og det er der vel næppe nogen der vil påstå.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Sybil

Dato : 25-07-08 15:35

Hej

I opskriften Klaus har linket til - protese boller - er der 50 g gær til ½
kg mel,
i Toves opskrift er der 50 g gær til 1 kg mel.
Hvilken betydning har dette? Bliver de mere luftige med mere gær pr mel,
eller ...?

Majken

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-08 16:12

Sybil skrev:

> [...]
> gær til 1/2 kg mel, i Toves opskrift er der 50 g gær til 1 kg mel.
> Hvilken betydning har dette? Bliver de mere luftige med mere gær

Mere gær (indenfor rimelighedens grænser) betyder kortere hævetid og
mere gærsmag. Mindre gær kræver længere hævetid, men giver efter min
mening bedre smag. Man kan vel nøjes med ca. 10 g gær pr. kg mel hvis
dejen hæver natten over.

Pernilles protesevenlige boller er blevet til på et plejehjem. Her er
der ikke tid til at vente i timevis på at dejen hæver og hæver, så gær-
mængden er meget stor i forhold til mængden af mel. Man kan snildt
halvere mængden af gær.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-07-08 22:20

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:g6cqgg$teg$1
@zdani.szn.dk:

> [...]
> mere gærsmag. Mindre gær kræver længere hævetid, men giver efter min
> mening bedre smag. Man kan vel nøjes med ca. 10 g gær pr. kg mel hvis

På et tidspunkt bagte jeg flere gange dagligt og havde et træfad jeg lavede
dejen i. Den dej jeg slog op "til natten", hævede helt uden gær.

Sammen med koldhævningen gav det en meget lækker morgenbolle

Jeg vil tro jeg har bagt brød af 2-3 tons mel i min tid. Primært ved
håndkraft. Gider heller ikke rigtig mere...

Fra : Sybil

Dato : 26-07-08 10:13

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg vil tro jeg har bagt brød af 2-3 tons mel i min tid. Primært ved
> håndkraft. Gider heller ikke rigtig mere...

Mange tak til jer begge, så blev jeg det klogere

Majken

Fra : Inger D.

Dato : 25-07-08 20:15

> er der lige nogle som har en nem og god opskrift på nogle boller til
> eftermiddagskaffen, som er lette og luftige

Jeg kan se du allerede har valgt en opskrift, men jeg fandt lige en, vi har
givet mange kokkehuer (vi giver altid opskrifterne kokkehuer, når vi har
prøvet dem af).
De er meget bløde og luftige, som du efterspørger:

Risteboller

1½ dl. lunet mælk
½ dl. olie
½ pk. gær
1 æg
6 - 7 dl. hvedemel
1 tsk. salt
3 spsk. sukker
1/4 tsk. kardemomme

Mælk, olie, gær og æg røres sammen.
Mel blandes med de tørre ingrdienser.
3/4-dele af melblandingen røres sammen med mælkeblandingen og hviler 10 min.
Dejen æltes færdig med resten af melblandingen, indtil den er elastisk og
ikke klistre til fingrene.
Hæld lidt olie over dejen, og vend den rundt, så hele dejen bliver dækket.
Lad dejen hæve 2 timer, og form den derefter til 12 boller.
Lad bollerne efterhæve ½ time under et fugtigt viskestykke og bag bollerne
midt i ovnen ved 200 grader.

Bollerne er gode som de er, men kan også ristes.
De kan også laves til tvebakker, hvis du køler dem af, flækker dem og tørrer
dem ved 150 grader i ca. ½ time, eller til de er lette og tørre.

Inger D.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 25-07-08 13:52

On 25 Jul., 19:25, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> Jeg er skam ikke fornærmet  Jeg kunne til gengæld aldrig drømme
> om at bage noget som helst med smør f.eks. smørbagte småkager smager
> efter min mening forfærdeligt.

Din smag står naturligvis ikke til diskusion, men jeg vil tillade mig
at være lodret uenig. En vaniljekrans smager nu engang bedst, når den
smager af smør... Nå ja, og så lidt af vanilje :)

> Hvad angår mælken er der jo kun
> fedtprocenten til forskel, og det indvirker ikke på smagen.

Jeg må igen erklære mig uenig. Jeg kan godt smage forskel på bagværk
med skummetmælk og så en god, økologisk sødmælk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : marlene

Dato : 25-07-08 22:30

> [...]
>
> Hanne/ som ikke er god til at bage boller
>det er nu ikke eftermiddag mere, men prøv denne, de er lidt tebolle agtige
den er nem og jeg ælter ikke........imod nogens principper.

1 pk gær
1 tsk. salt
1 spsk sukker
smeltes med 2 dl. lunt vand.
tilsæt 1 æg
1 dl olie
500 gr. mel - hvede

røres i skål til dejen slipper,
dækkes til i 1/2 time
deles og formes hurtigt til 16 boller - dejen er lettere klistret, mæt den
ikke med mel.
efterhæver 1/2 time
bages på 200 gr. ca 10 min.
kan pensles, bruger selv mest vand.

en god variant er tilsæt yderligere 2 dl. vand og 2 dl. solsikkekerner. følg
opskrift,

Fra : Hm

Dato : 26-07-08 08:53

hej og tak til jer alle,
nu har jeg ´jo mange muligheder, som jeg vil prøve efter hånden, hvis "mit
store projekt" lykkes,
Jeg prøver Toves først
- tak Kevin ang. tider, så har jeg noget at gå efter.
Når men har jo travlt
jeg kommer tilbage med resultatet,
Hanne

Fra : Hm

Dato : 28-07-08 08:42

Hej
Så blev projekt "nemme boller" overstået, og tak for al hjælpen, Bollerne
bleve rigtig gode og spist næsten alle sammen, jeg kom lidt i tidsnød, men
heldigvis kom gæsterne for sent, så alt gik op i en enhed, så tak til jer
hjælpere, nu må jeg prøve nogle af de andre opskrifter og se´hvordan det
går. Toves var i alt fald nemme og gode.

Hanne/ som må starte i bedere tid næste gang