blanchering
Fra : Harry Lund

Dato : 23-07-08 17:15

Hej, hvorfor skal man egentlig blanchere grøntsager ?
Harry

Fra : Ralph

Dato : 23-07-08 17:21

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, hvorfor skal man egentlig blanchere grøntsager ?

Godt spørgsmål, som jeg har causeret lidt over:

For at fjerne bakterier.

Hvorfor skal man så ikke blanchere tomater, agurk, løg og salat, der er jo
også bakterier på.
Fordi de bønner du blancherer skal i fryseren, og skal måske først bruges om
2-3 måneder, de andre skal bruges straks.
Hvorfor? Bakterierne dør godt nok ikke i en fryser, men de formerer sig
heller ikke, og bønnerne skal jo koges rigtigt når de er optøet.

Jeg synes det er et rigtigt godt spørgsmål

--
Ralph

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-07-08 17:53

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> heller ikke, og bønnerne skal jo koges rigtigt når de er optøet.
>
> Jeg synes det er et rigtigt godt spørgsmål

Helt komplet uvidenskabeligt: Kan det være for at ændre tilstanden af
de yderste lag celler i grøntsagen, så de ikke sprænger under
frysningen?

Mvh Trine

Fra : Ralph

Dato : 23-07-08 17:56

> Helt komplet uvidenskabeligt: Kan det være for at ændre tilstanden af
> de yderste lag celler i grøntsagen, så de ikke sprænger under
> frysningen?

Nu blev jeg nysgerrig, citat fra Wikipedia:

Rigtigt mange af vore fødemidler indeholder naturlige enzymer, der
uundgåeligt vil indlede en kemisk nedbrydning af de værdifulde stoffer i
maden og gøre smagen kedelig eller ubehagelig. Desværre er det netop de helt
friske produkter der indeholder de mest aktive enzymer, og derfor er man
nødt til at få ødelagt dem, før man bruger én af de andre
konserveringsmetoder. Det gøres lettest ved blanchering, hvor en kortvarig
opvarmning til mindst 42º denaturerer enzymerne, så de er sat ud af spillet.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 23-07-08 18:20

"Ralph" wrote:

> [...]
>uundgåeligt vil indlede en kemisk nedbrydning af de værdifulde stoffer i
>maden og gøre smagen kedelig eller ubehagelig.
<snip>

Dejligt med nogla fakta. Tak for det.
Mange krydderurter får smag af hø, hvis de ikke blanceres før
nedfrysning.

Jeg vil benytte lejligheden til at henvise til Arla´s nye tiltag:
<http://www.cookipedia.dk/Teknikker/Blanchere>
som dog (tydeligvis) er i beta-version, så det kan kun blive bedre.

m.v.h. Emil