Bedste måde at stege deller?
Fra : Morten

Dato : 22-07-08 19:03

Hej!

Jeg ligger ofte mærke til, at når jeg køber deller i vores kantine, eller
hos delikatessen i supermarkedet, eller smørebrødsbutikken - så er det ofte
stegt anderledes end når jeg selv laver dem hjemme - det er som om de er
mere jævnt stegt over det hele, og i øvrigt aldrig brankede/brændte på nogen
sider (som jeg synes der nemt kommer hvis man steger mange deller i træk på
samme pande)...

Hvordan gør de?

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 19:08

Hejsa
Morten wrote:
> Hvordan gør de?

Ved ikke hvordan "de" gør, men jeg plejer at "stege" dem i frituren, med en
rimelig frisk olie. Det er alligevel samme type olie man bruger på panden,
som i frituren. De bliver ret jævnt stegt, og kan bruges som kugler til pool

Hvis du plejer at stege i margarine, så lad være med at bruge det i
frituren, jeg tror ikke det bliver godt

Mvh Hauge

Fra : Morten

Dato : 22-07-08 19:13

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> [...]
> en rimelig frisk olie. Det er alligevel samme type olie man bruger på
> panden, som i frituren. De bliver ret jævnt stegt, og kan bruges som

Dvs. du sænker dem helt i friture?

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 19:42

Hej
Morten wrote:
> Dvs. du sænker dem helt i friture?

Ja. Jeg sænker nettet ned i olien, og lægger hver enkelt delle (kugle) ned i
olien. Det er en bagdel at rulle dem først, for derefter at lægge dem i
nettet, da de brænder fast på nettet, derfor nettet ned og dellerne i
enkeltvis. Jeg steger 9-10 deller af gangen, og tager ca. 7-9 minutter ved
140-150 grader.

Mvh Hauge

Fra : Autocadster

Dato : 23-07-08 00:50

Hauge formulerede tirsdag:

> Ja. Jeg sænker nettet ned i olien, og lægger hver enkelt delle (kugle) ned i

Yak... :-?

Autocadster / 2620

Fra : Emil

Dato : 22-07-08 21:23

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>sider (som jeg synes der nemt kommer hvis man steger mange deller i træk på

De laver slet ikke frikadeller, men friturestegte kødboller!

Frikadeller er _pandestegte_ klumper af hakket svinekød, rørt med div.
ingredienser (= frikadellefars).

Hemmeligheden ved gode frikadeller ligger dels i selve opskriften,
dels i fremgangsmåden ved tilberedningen.

Fremgangsmåden er, først at stege begge sider af dellerne lysebrune i
svinefedt ved 130 grader C. i ca 3 minutter - 5 minutter hvis
køleskabskold fars.
Herefter simrer dellerne ved ca. 70 grader til de er gennemstegte -
det betyder ikke meget hvor længe, da kødet ikke ændrer sig noget
videre ved den temperatur, bortset fra at lange simretider gør kødet
mere mørt og saftigt. En timestid er fint, og 3 timer er nok max., da
der ellers fordamper for megen væde. Brug låg på panden.

Når dellerne tages fra panden kommes de på fedtsugende papir
(køkkenrulle) i nogle minutter, så det overskydende fedt fjernes, og
efterlader en sprød overflade på begge sider.

Problemerne i hverdagen er nok, at der ikke er styr på temperaturerne,
brug stegetermometer.

m.v.h. Emil

Fra : fix

Dato : 22-07-08 21:48

Emil wrote:

> De laver slet ikke frikadeller, men friturestegte kødboller!
enig!
##og de smager så ikke af noget!!

> Fremgangsmåden er, først at stege begge sider af dellerne lysebrune i
> svinefedt ved 130 grader C. i ca 3 minutter - 5 minutter hvis
> køleskabskold fars.
jeg vil højere op!
Frikadeller SKAL imho have nogle sorte (IKKE forkullede!) pletter.
Det er også her man får det lækre krymmel i fedtet som indgår i den ikke for
tykke sovs!

> Når dellerne tages fra panden kommes de på fedtsugende papir
> (køkkenrulle) i nogle minutter, så det overskydende fedt fjernes, og
> efterlader en sprød overflade på begge sider.
nemlig

> Problemerne i hverdagen er nok, at der ikke er styr på temperaturerne,
> brug stegetermometer.
- stop nu en kvart, stegetermometer til deller !!!!
Det bør "ligge i hånden"

Fra : Emil

Dato : 22-07-08 22:54

"fix" wrote:

>jeg vil højere op!
>Frikadeller SKAL imho have nogle sorte (IKKE forkullede!) pletter.

Nej. 120 - 130 grader er optimalt for udvikling af smagsstoffer i
hakket kød. Skal bruningen være mørkere, kan tiden forlænges indtil
det dobbelte.

>- stop nu en kvart, stegetermometer til deller !!!!
>Det bør "ligge i hånden"

Ja, det burde det. Men ikke alle børn er født med den sensorik, som de
først vil opnå efter en livslang uddannelse; så lad dem dog udnytte
fordelen ved at bruge et stegetermometer. Så kan vi andre nyde deres
kulinariske frembringelser, imens de bliver klogere.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 23-07-08 00:18

On Tue, 22 Jul 2008 23:53:49 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

<snip>

> [...]
>fordelen ved at bruge et stegetermometer. Så kan vi andre nyde deres
>kulinariske frembringelser, imens de bliver klogere.

Hæ, nu kommer jeg til at tænke på debatten om lommeregnere til
skoleelever og noget om, at lommeregneren måske kunne være skadelig
for deres fornemmelse for tal.

(Jeg ved ikke om den debat stadig kører, men det gjorde den da jeg gik
i skole)

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Kari Eiffert

Dato : 23-07-08 06:39

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> nogen sider (som jeg synes der nemt kommer hvis man steger mange deller i

Der er sikkert mange der synes det er heeeelt forkert men jeg smider dem
i ovnen 25-30 minutter på 200 grader alt efter størrelse. De bliver bare
fine synes vi her i huset og jeg kan bruge tiden på lidt lækkert tilbehør i
stedet for at stå og holde øje med dem.

Mvh Kari

Fra : ShutEye

Dato : 23-07-08 10:13

> [...]
> bare fine synes vi her i huset og jeg kan bruge tiden på lidt lækkert
> tilbehør i stedet for at stå og holde øje med dem.

Samme måde herhjemme. Dog ved 250 grader og 20-25 min - giver bedre
overflade.
Hvis vi er rigtig energiske bliver de vendt undervej, igen for overfladens
skyld.
På denne måde er det nemt at klaske 60 deller sammen :)
Og de er lækrere kolde end de stegte er imo.

Og ja, sikkert nogen der vil brokke sig :)

Fra : Morten

Dato : 23-07-08 15:45

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message

> Samme måde herhjemme. Dog ved 250 grader og 20-25 min - giver bedre
> overflade.

Men bliver de så sprøde, på samme måde som når man steger dem?

Fra : ShutEye

Dato : 23-07-08 16:23

> Men bliver de så sprøde, på samme måde som når man steger dem?

Ikke på samme måde, nej. Men sprøde, ja.