Vildsvinekølle
Fra : Inger D.

Dato : 22-07-08 12:42

Jeg har købt en vildsvinekølle, med ben, på 2 - 3 kg., men hvordan bliver
sådan en egentlig bedst. Jeg forestiller mig, at den skal spises her i
sommer, så jeg tænker der skal noget let tilbehør til. Har nogen en ide om,
hvor mange man kan bespise med sådan en sag? Jeg har aldrig smagt vildsvin
før, og har ingen fornemmelse af, hvor fedt det er.

Inger D.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 22-07-08 13:00

On Tue, 22 Jul 2008 13:42:14 +0200, Inger D. wrote:

> [...]
> hvor mange man kan bespise med sådan en sag? Jeg har aldrig smagt vildsvin
> før, og har ingen fornemmelse af, hvor fedt det er.

Der var nemlig omkring fem tusind mænd. Men han sagde til sine disciple:
»Få dem til at sætte sig ned i grupper på omkring halvtreds hver.« Det
gjorde de og fik alle til at sætte sig. Og han tog de fem brød og de to
fisk, så op mod himlen og velsignede dem, brød dem og gav disciplene dem,
for at de skulle dele ud til skaren. Og alle spiste og blev mætte, og de
stykker, de fik tilovers, blev samlet sammen, tolv kurve i alt.

- Lukas, kapitel 9, vers 15-17.
--
/ Mikkel

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-07-08 15:04

> [...]
> for at de skulle dele ud til skaren. Og alle spiste og blev mætte, og de
> stykker, de fik tilovers, blev samlet sammen, tolv kurve i alt.

Åndsbolle, hvad har det med en opskrift på vildsvinekølle at gøre ????

Fra : fix

Dato : 22-07-08 15:27

Michael Nielsen wrote:
> [...]
Asteriks og de gæve gallere kunne vist godt have haft hjælp af ham, med det
indtag af vildsvin de har gang i.

> Åndsbolle, hvad har det med en opskrift på vildsvinekølle at gøre ????
det har nok mere med hvormange g. kød man skal beregne at gøre.

unge skal nok beregnes til godt 300 g/mk, vi andre mættes rigeligt af 200

lidt humor og lidt øl/vin til skader heller ikke.
krydr iøvrigt gerne med masser af timian!

velbekomme
finn

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 22-07-08 15:42

On Tue, 22 Jul 2008 16:04:13 +0200, Michael Nielsen wrote:

> Åndsbolle, hvad har det med en opskrift på vildsvinekølle at gøre ????

Intet, men hun spurgte om hvor mange mennesker hun kunne bespise med en
vildsvinekølle på 2-3 kg. Mit gæt er ca. 100.000. Til sammenligning bragte
jeg skriftstedet, hvor Jesus bespiser 5.000 med to fisk og 5 brød.

Det er i orden at du ikke har forstået humoren, eller i givet fald finder
den upassende, men gider du godt holde op med at bruge udtryk som
"åndsbolle"? Det fremmer ikke den ellers gode tone i denne gruppe.
--
/ Mikkel

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 15:51

Mikkel Mikkelsen wrote:
> .. men gider du godt holde op med at bruge udtryk
> som "åndsbolle"?

Det hænger ellers fint sammen med det du fik skrevet i dit indlæg, for hvem
her i gruppen tror du er jesus eller gud? Men der findes grupper for syge
religiøse indlæg, og der bedes du kaste dit hellige skrammel.

/Hauge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 22-07-08 17:16

On Tue, 22 Jul 2008 16:50:46 +0200, Hauge wrote:

> Det hænger ellers fint sammen med det du fik skrevet i dit indlæg, for hvem
> her i gruppen tror du er jesus eller gud? Men der findes grupper for syge
> religiøse indlæg, og der bedes du kaste dit hellige skrammel.

Hvis noget morsomt skal forklares, er det ikke morsomt. Mit indlæg er ikke
religiøst; pointen er, som jeg svarede Mikkel, antallet af personer der kan
bespises med en given mængde mad.

EOD
--
/ Mikkel

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-07-08 15:07

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> om, hvor mange man kan bespise med sådan en sag? Jeg har aldrig smagt
> vildsvin før, og har ingen fornemmelse af, hvor fedt det er.

Du går ca. 300 g. kød til pr. person (husk fradrag for ben), af tilbehør kan
du bruge næsten alt - stegen har karakter af skinkesteg blot med meget mere
smag, og så denne lidt specielle "vildt" smag - det smager vidunderligt,
velbekomme

Michael

Fra : Ralph

Dato : 22-07-08 17:24

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
> før, og har ingen fornemmelse af, hvor fedt det er.

Den er meget mager, jeg smagte engang en der havde fået ca. 2 timer for
meget, ingen fornøjelse.

--
Ralph

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 23-07-08 14:20

On 22 Jul., 13:42, "Inger D." <bla...@no.no> wrote:

> [...]
> hvor mange man kan bespise med sådan en sag? Jeg har aldrig smagt vildsvin
> før, og har ingen fornemmelse af, hvor fedt det er.

En vildsvinekølle, som vi ser flest af i Danmark, kan som eneste ret
bespise omtrent 6 mennesker. Jeg har bespist en 8-10 stykker med en,
men der var vi også flere.

Smagen er omtrent som en glad gris, mens struktur og udseende snarere
er som lammekød. Vildsvin bør tilberedes varsomt eller i væde. Min
yndlingsmetode er en italiensk sursød-opskrift, som jeg gerne graver
frem, hvis det har interesse. Skal det være super nemt, er det ned i
en stegegryde med selleritern, løg og gulerødder og så en flaske vin
over og låg på, svag varme i et par timer og så er der dejlig nem mad..

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-07-08 22:45

Grav du bare, det lyder spændende med den sur/sød

--

Michael Nielsen

Fra : Inger D.

Dato : 24-07-08 19:19

> [...]
>en stegegryde med selleritern, løg og gulerødder og så en flaske vin
>over og låg på, svag varme i et par timer og så er der dejlig nem mad.

Hvis den italienske er bedst, så vil jeg meget gerne se den.
Tak for den gode beskrivelse. Det var lige sådan noget, jeg var på udkig
efter.

Inger D.