Snitte gulerødder i stave
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 21-07-08 17:53

Vi har fine friske gulerødder i haven. Ikke store, men meget lækre. Dem vil
vi gerne bruge i en salat og jeg vil gerne snitte dem i tynde
strimler/stave i stedet for i skiver.

Man skal dog ikke stå med kniven ved spækbrædtet, før man finder ud af, at
det er besværligt. Hvordan gør I? Er der ikke en nemmere måde, eller måske
et 'jern' man kan købe?
--
/ Mikkel

Fra : Ralph

Dato : 21-07-08 18:08

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> Man skal dog ikke stå med kniven ved spækbrædtet, før man finder ud af, at
> det er besværligt. Hvordan gør I? Er der ikke en nemmere måde, eller måske
> et 'jern' man kan købe?

http://www.himmelhav.dk/shop/juliennejern--gaveideer-668p.html

http://www.butikjespors.dk/catagories.php?catid=25&cat=K%C3%B8kken%20udstyr

På sidstnævnte side skal du næsten ned til bunden, her er både rivejern og
mandolinjern - men sikke priser, nu ved du dog navnet på hvad du skal søge
efter.

--
Ralph - som er for nærig og bruger kniven, skarp som bare fanden.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 21-07-08 21:27

On Mon, 21 Jul 2008 19:07:39 +0200, Ralph wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
>
> http://www.himmelhav.dk/shop/juliennejern--gaveideer-668p.html

Yep, 89 dask, sådan en køber jeg sgu kontant. Ikke så meget pjat!!!

> [...]
> mandolinjern - men sikke priser, nu ved du dog navnet på hvad du skal søge

Tø-hø, det er jo gode, gamle Jes Pors der står bag. Han var frimærkehandler
og havde auktionshus i sin tid, så ham kender jeg godt. Vær sikker på, at
hans priser ikke er kalkulerede efter indkøbspris + omkostninger + avance;
næh, han fokuserer på sit segment og vurderer hvor højt prisen kan sættes,
før folk står af
--
/ Mikkel

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 23-07-08 08:36

> Yep, 89 dask, sådan en køber jeg sgu kontant. Ikke så meget pjat!!!

Jeg har haft sådan en, og smidt den ud. Nu bruger jeg den lange onde
japanske kniv, og det gør ikke så meget, det tager lidt tid. Det er
meditativt at snitte

Anders

www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-07-08 10:10

> [...]
> næh, han fokuserer på sit segment og vurderer hvor højt prisen kan sættes,

Til gengæld sælger han fire forcromede margreteskåle til 149.- det er da
billigt og så ovenikøbet med 10% rabat!

Margrete/ www.smagsuniverset.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-07-08 10:20

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> writes:

> Til gengæld sælger han fire forcromede margreteskåle til 149.- det er da
> billigt og så ovenikøbet med 10% rabat!

Nej, han sælger den mindste til 149, resten af priserne står i
teksten. Og de 10% rabat, er hvis du køber dem alle sammen.

Mvh Trine

Fra : Ole Christiansen

Dato : 22-07-08 08:33

> [...]
> det er besværligt. Hvordan gør I? Er der ikke en nemmere måde, eller måske

Hvis du har en stor lang kniv, er det meget lettere at styre den.

--
Mvh Ole

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 22-07-08 10:08

On Tue, 22 Jul 2008 09:33:12 +0200, Ole Christiansen wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis du har en stor lang kniv, er det meget lettere at styre den.

Det har jeg skam og jeg kan også godt styre våbnet, så strimlerne bliver
fine og ensartede, men det er et tålmodighedsarbejde.
--
/ Mikkel

Fra : Padre

Dato : 22-07-08 09:09

Mikkel Mikkelsen skrev:

> [...]
> det er besværligt. Hvordan gør I? Er der ikke en nemmere måde, eller måske

Hvis jeg vil have lange gulerodsstave på 2*2/3*3 mm. gør jeg det, at jeg
først flækker guleroden på langs. Derefter skærer jeg hver halvdel i
skiver på langs, deler dem i to bunker, så jeg nu har 4 bunker, som set
fra den enden ligner kvartcirkler. Herefter skærer jeg bunkerne i stave
fra "yderkanten".

Skal stavene være mindre endnu og kortere, bruger jeg min mandolin.

Gad vide om vi skulle have en binær gruppe/hjemmeside til
instruktionsvideoer o.lign. ?

--
padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-08 09:49

Padre skrev:

> Gad vide om vi skulle have en binær gruppe/hjemmeside til
> instruktionsvideoer o.lign. ?

Man kan vel altid bruge YouTube el.lign.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-07-08 09:22

Mikkel Mikkelsen wrote:
> [...]
> det er besværligt. Hvordan gør I? Er der ikke en nemmere måde, eller måske

Jeg må bare lige reklamere for min börnerhøvl, som jeg blev anbefalet
her i gruppen : <http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=28&sub=28>

det er fandme et lækkert stykke værktøj!

Bemærk, at den også fås i plast til omkring 250kr

Mvh Christian