At ribbe ribs?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 20-07-08 18:34

Hej med jer

For første gang har vi plukket ribs fra busken i haven og tænker på at lane
noget gelé og/eller syltetøj. Til Gelé'en skal saften jo sies, men til
syltetøj kommer bærrene med i glasset (naturligvis). Og der står i
opskriften, at bærrene skal ribbes. Hvad betyder det helt højagigt? De skal
af stilkene, så langt er jeg kommet, men er det det? Hvad med den lille
sorte/brune tørre knop i den anden ende? Det er vel ikke meningen man skal
fumle med at pille dem af osse? Ryger det bare med i syltetøjet?
Hvordan forbereder i bærrene til syltetøj?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ralph

Dato : 20-07-08 19:00

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> fumle med at pille dem af osse? Ryger det bare med i syltetøjet?
> Hvordan forbereder i bærrene til syltetøj?

Det er vel et spørgsmål om temperament, min salig svigermor sad med en lille
sysaks og klippede og klippede, jeg tager det hele med (minus stilk)
Tip: brug en gaffel med langt mellem tænderne til at rippe? dem.

PS. Min datter ligner svigermor på det punkt, jeg har ALDRIG før set nogen
spise ærter een ad gangen. "Far hvordan kan du spise ærter uden at kigge på
dem, hvad nu hvis der er en orm?"
Svar: "Sådan een har jeg aldrig set i mine ærter"

En anden i gruppen skrev at hans far havde sagt at orm i hindbær smager af
hindbær.

Simpelt, men let.

--
Ralph

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-07-08 19:13

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> writes:

> Hvordan forbereder i bærrene til syltetøj?

Ribber dem med en gaffel. Resterne må man fjerne, når man spiser det.

Men bliver det ikke noget frygteligt surt noget?

Mvh Trine

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 20-07-08 13:13

On 20 Jul., 20:12, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Men bliver det ikke noget frygteligt surt noget?

Nej, det er dejligt syrligt. Jeg råsyltede de modne bær, jeg ikke fik
plukket til gelé. Bare en gang sukker over de ribbede bær og så i
køleren (kaldes også rysteribs).

Det er både vidunderligt i desserter og som tilbehør til stegt kød.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 20:55

edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
| køleren (kaldes også rysteribs).
|
| Det er både vidunderligt i desserter og som tilbehør til stegt kød.

Og de rester der bli'r tilbage fra gelé-fremstillingen smager pragtfuldt på
et stykke franskbrød. Dejligt syrlig.

Mvh Ebbe

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 22-07-08 22:02

>Hej med jer
>
>For første gang har vi plukket ribs fra busken i haven og tænker på at lane
>noget gelé og/eller syltetøj. Til Gelé'en skal saften jo sies, men til

Jeg har helt droppet at lave geléen i år - den kan fåes så billigt at
det ikke helt er besværet værd.

Hele høsten (fra svigerforældrenes have - de orker ikke at plukke
selv), bruges til ribs saft. Det er et kæmpe hit blandt børnene og
voksne, og bringer minder af sommeren frem midt i den mørke vintertid.

Nem opskrift:

- Bær (med stilke og det hele) kommes i gryden
- Dækkes af vand
- Koges i 10 minutter (til alle bær er bristet så saften kan komme
ordentlig ud)
- Bærene sies
- Saften der kommer ud af det tilsættes 250g sukker per liter saft og
gerne et par teskefulde vaniliesukker eller en vaniliestang.
- Saften koges igennem til sukkeret er opløst.

Den færdige saft hældes på rengjorte mælkekartoner (dem med skruelåg
er de bedste), og fryses ned. Perfekt til at slukke saftevandstørsten
indtil næste års høst.

I år bliver det til 25 liter saft, der blandes 1:4 - jeg tror der er
nok

/Jakob

Fra : Jakob Griffel

Dato : 22-07-08 22:26

> Hele høsten (fra svigerforældrenes have - de orker ikke at plukke
> selv), bruges til ribs saft.

Ja, det ender det nok osse med hér. Nu er de høstede sær frosset ned i
første omgang, men der er (mange!)flere derude...

Tak for opskriften - den prøver jeg!

> Den færdige saft hældes på rengjorte mælkekartoner

Ok?! Er de til at få rene (nok)?

--
Hilsen Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 23-07-08 11:49

>Ok?! Er de til at få rene (nok)?

Jeg skyller dem bare med koldt og varmt vand.
Saften kommer jo hurtigt i fryseren, og står kun i køleskabet 3-4 dage
når den er taget op. Så jeg håber (7-9-13) at de er rene nok. Men
ellers kan man måske bruge noget atamon ?

/Jakob