Hjemmelavet marmelade
Fra : ursula@.dk

Dato : 13-07-08 18:52

Jeg skal til at lave solbærmarmelade. Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg
skal opbevare det når den er færdig. Skal glassene i køleskab eller ?

Håber nogen kan hjælpe :)

På forhånd tak

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-07-08 21:48

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal til at lave solbærmarmelade. Jeg er bare i tvivl om
> hvordan jeg skal opbevare det når den er færdig. Skal glassene i
> [...]

Jeg kommer altid konserveringsmiddel i form af Atamon i syltetøj og
marmelade, og lukker glasset straks den varme marmelade er kommet i.
Jeg har aldrig opbevaret det i køleskab. Det skal selvfølgelig
stilles det køligste sted du har udenfor køleskabet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ralph

Dato : 13-07-08 22:26

> [...]
> Jeg skal til at lave solbærmarmelade. Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg
> skal opbevare det når den er færdig. Skal glassene i køleskab eller ?

I forlængelse af Toves svar, glas OG låg skal skoldes inden påfyldning.

--
Ralph

Fra : ursula@.dk

Dato : 14-07-08 13:10

> "ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i en meddelelse

> I forlængelse af Toves svar, glas OG låg skal skoldes inden påfyldning.
>
> --
> Ralph

Tak til jer begge for svar. Jeg har skoldet både glas og låg og brugt
atamon. Nu blir det bare spændende at smage det :)

Ursula

Fra : Max

Dato : 14-07-08 13:36

Hej Ursula

> Tak til jer begge for svar. Jeg har skoldet både glas og låg og brugt
> atamon. Nu blir det bare spændende at smage det :)

Ja, du har skyllet glasene i Atamon ikke ?

--
Mvh Max

Fra : ursula@.dk

Dato : 14-07-08 17:30

> Hej Ursula

> Ja, du har skyllet glasene i Atamon ikke ?
>
> --
> Mvh Max

Jo :)

Fra : Max

Dato : 14-07-08 19:20

Hej ursula

> Jo :)

Flot :)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 16-07-08 00:03

"ursula@.dk" wrote:

>Jeg skal til at lave solbærmarmelade. Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg
>skal opbevare det når den er færdig. Skal glassene i køleskab eller ?

Marmeladen kan fint opbevares ved stuetemperatur. Det smager så godt,
at holdbarheden slet ikke er et problem; og jeg kan læse, at du har
overholdt alle hygiejnekrav.

Lidt generelt om sukkerholdige marmelader m.v.:

Problemet ved at komme marmelade på køl er, at der så meget let
_starter_ en krystaldannelse af sukkerindholdet.

Lektion1:
Krystaldannelse _starter_ nemmest ved lave (1-6 grader) temperaturer.

Jeg kender mange, som - efter åbningen af et (dyrt) glas marmelade -
herefter opbevarer det i køleskabet. Efter nogle uger starter
krystaldannelsen, lige efter lærebogen.
Herefter tager de marmeladen ud af køleskabet, i det fromme håb, at
krystallerne vil opløses ved stuetemperatur. Men nej!
Til deres rædsel opdager de, at inden der er gået en uge, er
marmeladen total udkrystalliseret, hvorefter de smider glasset ud.

Lektion 2:
En startet krystaldannelse, vokser hurtigst ved høj (20-30 grader)
temperatur.

Lektion 3:
Er skaden sket, opvarmes marmeladen blot langsomt igen.

Det nemmeste er, at sætte glasset øverst i en grydefuld grøntsager med
koldt vand, som skal opvarmes langsomt (f.eks. kartofler/rodfrugter
til mos eller fritering).

Ovenstående lektioner fandt jeg først ud af, da jeg skulle lave
'krystalhaver' til ungerne, og de første forsøg mislykkedes.
Børnelærdom kan også bruges i køkkenet, hvis man kan se selve
problemet.

m.v.h. Emil