Kødpålægsmaskine
Fra : Henrik

Dato : 12-07-08 09:50

Jeg går og overvejer at købe ovenstående maskine og har set to varianter i
Metro - en til ca 350,- (Alaska) og en til ca 1.200,- (Bosch).

Motormæssigt ser de ud til begge og ligge på ca 120 watt, så hvad skal jeg
være opmærksom på .. noget med hvor nem den er at rengøre og ..?

Fra : Hauge

Dato : 12-07-08 10:24

Hej
Henrik wrote:
> .. noget med hvor nem den er at rengøre og

Det vigtigste er om den er nem at rengøre, altså om motoren kan hives af og
resten kan komme i opvaskemaskinen. Jeg købte for nogle år siden en af de
helt billige, der er motoren en løs blok for sig selv, så den er nem at tage
af. Resten ryger i opvaskeren. Købte en 500kr's model senere, og den står
stadig og glor, den er umulig at gøre ren.

Kik også på justeringen af tykkelsen den skal skære, da en del af dem har så
meget slup, at skivernes tykkelse varierer med 100%.

Mvh Hauge

Fra : Henrik

Dato : 12-07-08 11:45

"Hauge" skrev i en meddelelse

> [...]
> de helt billige, der er motoren en løs blok for sig selv, så den er nem at

Hmm motoren der kan tages af..den forstår jeg ikke helt - har du evt. et
link til en sådan model, så jeg kan se?

> Købte en 500kr's model senere, og den står stadig og glor, den er umulig
> at gøre ren.

Jeg lånte på et tidspunkt en maskine, som desværre ikke var gjort rent inden
da - det tog mig tre timer at få den skilt og rengjort - det havde været
nemmere og købe produktet færdigskåret.

> Kik også på justeringen af tykkelsen den skal skære, da en del af dem har
> så meget slup, at skivernes tykkelse varierer med 100%.

Med slup mener du, at for hver skive kan du risikere at skiverne bliver
tynde i starten og tykke mod slutning?

På førnævnte model jeg havde til låns, skulle jeg skære 8 Kg parmaskinke -
jeg lærte sidenhen at det var nemmere hvis kødet er let frossent. Er det
generelt, eller var det bare denne maskine?

Fra : Hauge

Dato : 12-07-08 12:57

Hejsa
Henrik wrote:
> Hmm motoren der kan tages af..den forstår jeg ikke helt - har du evt.
> et link til en sådan model, så jeg kan se?

Det ligner meget den her, dog er den udgået der:
http://www.el-forretningen.dk/shop/paalaegsskaeremaskine-ide-1792p.html

Men findes sikkert et andet sted.
Den ser ikke ud af meget, har ikke en specielt kraftig motor, men den
fungerer suverent godt.

> Jeg lånte på et tidspunkt en maskine, som desværre ikke var gjort
> rent inden da - det tog mig tre timer at få den skilt og rengjort -
> det havde været nemmere og købe produktet færdigskåret.

Ja det er også problemet med den "dyre" jeg købte.

> Med slup mener du, at for hver skive kan du risikere at skiverne
> bliver tynde i starten og tykke mod slutning?

Det bliver den tykkelse der svarer til hvor hårdt du lige trykker på kødet,
da hele ophænget fungerer aht. Også selvom der er mm-mål på justeringen.

> På førnævnte model jeg havde til låns, skulle jeg skære 8 Kg
> parmaskinke - jeg lærte sidenhen at det var nemmere hvis kødet er let
> frossent. Er det generelt, eller var det bare denne maskine?

Det er generelt, da kødet jo er lidt mindre slasket, når det er lidt
frossen, eller i hvert fald meget koldt.

Men enten køber du en meget billig, eller også kommer du til at købe en
hamper dyr en, ellers er forskellen for lille i kvaliteten og
funktionsevnen.

Mvh Hauge