Forskellen på øl og vin?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-07-08 01:09

For en del år siden diskuterede jeg definitioner med en af mine fætre,
og det kom ikke bag på mig da han gjorde opmærksom på at mjød jo ikke er
en form for øl, sådan som mange antager, men derimod en type vin.

Det gav god mening, dengang, og det gør det stadig.

Men hvorfor egentlig? Hvad er definitionen på en øl, kontra en vin?

Almindeligt øl laves af diverse kornsorter, altså komplekse kulhydrater
(stivelser), mens vin laves af druesaft, som er simple kulhydrater
(sukre). I den forbindelse passer det meget godt med at mjød er en vin,
fordi den laves af honning som er simple kulhydrater.

Men hvad med den japanske drik saké? Den oversættes konsekvent som
ris-vin, men hvis den laves af ris, så må det da være en øl (en ris-øl),
fordi ris er komplekse kulhydrater.

Og hvor kommer stærkere spiritus ind i billedet? Vodka laves af
kartofler (stivelse), mens rom laves af sukkerrør (sukre). Whisky (med
eller uden "e") laves af en eller anden kornsort (stivelse igen). Det
virker ikke som om de stærkere sager passer ind i billedet...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 12-07-08 01:16

Hej Peter

> For en del år siden diskuterede jeg definitioner med en af mine fætre,
> og det kom ikke bag på mig da han gjorde opmærksom på at mjød jo ikke
> er en form for øl, sådan som mange antager, men derimod en type vin.

Mig bekendt findes der kun gætterier omkring hvad mjød er,
men findes der kilder der fortæller hvad det er ?

--
Mvh Max

Fra : Stig Mogensen

Dato : 12-07-08 07:01

Max wrote:

> Hej Peter

> Mig bekendt findes der kun gætterier omkring hvad mjød er,
> men findes der kilder der fortæller hvad det er ?

Der er masser på nettet. Har selv lavet mjød med succes.

http://www.biavl.dk/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=21&Itemid=60

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Max

Dato : 12-07-08 08:58

Hej Stig

> Der er masser på nettet. Har selv lavet mjød med succes.

Ja, men har man nogen garanti for at de opskrifter er
historiske korrekte ?

--
Mvh Max

Fra : Stig Mogensen

Dato : 12-07-08 19:13

Max wrote:

> Hej Stig

> Ja, men har man nogen garanti for at de opskrifter er
> historiske korrekte ?

Ikke mig bekendt. Men relevansen af det vakler vel lidt, idet definitionen
af hvad der er mjød, vin og øl, vel også kan variere over tid?.

Der er iøvrigt også mange blandingsdrikke - altså feks. øl med honning eller
druesaft, mjød med humle, osv osv.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Max

Dato : 12-07-08 23:36

Hej Stig

> Ikke mig bekendt. Men relevansen af det vakler vel lidt, idet
> definitionen af hvad der er mjød, vin og øl, vel også kan variere
> over tid?.

Det har du ret i, men jeg syntes det kunne være interesant at
vide om hvor megen viden man egentlig har på området.

--
Mvh Max

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-07-08 01:14

Peter Knutsen wrote:

> Men hvorfor egentlig? Hvad er definitionen p� en �l, kontra en vin?

Godt spørgsmål! Jeg mener (med forbehold for små ændringer), at EUs
definition på vin er "den gærede most af friske druer". Spørgsmålet
er, hvad du mener med *definitionen* på vin. Er det lovgivningens
definition, eller er det, hvad almindelige mennesker forbinder med
ordet vin?

Den fremragende øltype barley wine (bygvin) er i følge EUs definition
ikke en vin. Den har sædvanligvis en høj alkoholprocent, men er det
virkelig det eneste kriterium, der skal opfyldes, for at kalde noget
en vin? Jeg aner det ikke, men det forhindrer mig ikke i at nyde øl og
vin i tide og utide

For øvrigt burde man fra EUs side lave en tilsvarende definition af
cider! Det er nærmest grotesk at se, hvor meget kulsyreholdigt vand
med æblearoma, der markedsføres som cider i dag.

--
Michael Knudsen

Fra : Linde

Dato : 12-07-08 10:43

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> "e") laves af en eller anden kornsort (stivelse igen). Det virker ikke som
> om de stærkere sager passer ind i billedet...

Som en anden også skriver, er der et godt eksempel i barley wine, som er en
øl, der er gæret med tilsat sukker for at opnå en høj alkoholprocent. Der er
for meget alkohol i til at kalde den en øl, men ingen vil vist, efter at
have smagt den, være i tvivl om at det ikke er en vin. Men med spiritus har
vi selv valgt at definere det som sådan så snart alkoholprocenten efter
volume er over 17 eller 21...kan ikke lige huske grænsen.

Mvh
Linde

Fra : fix

Dato : 12-07-08 11:00

Sikkert helt ude i hampen, men i min forståelse er en af de markante
forskelle kogeprocessen.
Ølfremstilling kræver kogning af råstoffet, hvorimod vinen gæres på
råstoffet direkte, evt. med en simpel skylning.

finn

Fra : Linde

Dato : 12-07-08 11:05

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Ølfremstilling kræver kogning af råstoffet, hvorimod vinen gæres på
> råstoffet direkte, evt. med en simpel skylning.

God pointe, for al øl koges jo i dag. Jeg tror dog ikke det kan bruges til
at definere det, for man kan godt lave øl uden at koge det...det kræver blot
længere mæsketid(meget længere). Og samtidig pasteuriserer de store
vinproducenter også deres mæsk, dette dog nok mere for at styre
bakterievæksten i den under gæringen. Men opvarmning er jo som udgangspunkt
kun til for at accelerere processen.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 12-07-08 11:01

> [...]
>
> Det gav god mening, dengang, og det gør det stadig.
>
> Men hvorfor egentlig? Hvad er definitionen på en øl, kontra en vin?

Der er jo flere ting, der adskiller de to, ud over sukkerkilden. Øl er jo
f.eks. tilsat humle for smags- og bitterstofferne. Gærtyperne har også meget
at sige, siden man er begyndt at rendyrke kulturerne. Noget gær er rigtigt
godt til at omdanne forskellige sukre til ren alkohol og få
smagsstoffer(vingær), mens andre har flere biprodukter end alkoholen, som
diacetyl, acetaldehyd og andre stoffer der tilføjer smag, farve eller
struktur til mæsken. Før starten af 1900-tallet var det nok noget sværere at
definere øl og vin, da man ofte lod mæsken vildgære...lod den stå uden låg i
et par dage, indtil der var "noget der boblede" i den. Problemet er jo så,
at man ikke ved hvad det er der gærer ens sukker, eller til hvad.
At skelne mellem de to er nok ikke så svært i vore dage...men se for
eksempel i fængslerne, hvor man laver "prison hooch" af maste appelsiner,
ketchup og hvad ved jeg, der vildgærer i en plasticpose bag radiatoren...er
det vin eller øl? Ja jeg vil ikke gætte

Mvh
Linde

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-07-08 06:06

On Jul 12, 12:00 pm, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

> Der er jo flere ting, der adskiller de to, ud over sukkerkilden. Øl er jo
> f.eks. tilsat humle for smags- og bitterstofferne.

Den primære grund til, at man tilsætter humle, er vel, at det har en
konserverende virkning? At det så samtidig smager hamrende godt, så
man ofte overdoserer, er en helt anden sag.

--
Michael Knudsen

Fra : ASKF

Dato : 13-07-08 00:54

Michael Knudsen ytrede sig i
<96d69f61-a83d-4635-a105-6426f423b9a0@w7g2000hsa.googlegroups.com> med
dette:

>Den primære grund til, at man tilsætter humle, er vel, at det har en
>konserverende virkning? At det så samtidig smager hamrende godt, så
>man ofte overdoserer, er en helt anden sag.

Ja humle bruges på grund af konserveringsefekten, men man har gennem
tiden også brugt mange andre former for planter til formålet. Bjarke
Bundgaard fortæller i bogen "Det gode øl - Grundbog for tjenere"(s28):

"Der er en tendens til at man ikke kun tilsatte urterne for at forbedre
(eller overdøve) øllets smag, men at man også gjorde det for at
balancere maltens sødme og frem for alt bidrage med en konserverende
effekt. I England var de foretrukne urter korsknap og rosmarin. I
Danmark, Nederlandene og det nordvestlige Tyskland var det porse og
muligvis også salvie og tidsler. I skandinavien og Skotland kunne det
være ædelgran, lyng, træflis, enebærkviste m.m."

I den forbindelse vil jeg lige anbefale porse øllene fra Thisted
Bryghus, hvis man vil prøve noget velsmagende lager øl.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-07-08 21:03

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvor kommer stærkere spiritus ind i billedet?

Destillation.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-07-08 22:24

Jens Bruun wrote:

> Destillation.

Jaja, det ved jeg godt. Mit spørgsmål går på om al spiritus er
vin-baseret, eller om man også kan begå distillation på øl-lignende drikke.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : fix

Dato : 13-07-08 22:35

Peter Knutsen wrote:

> Jaja, det ved jeg godt. Mit spørgsmål går på om al spiritus er
> vin-baseret, eller om man også kan begå distillation på øl-lignende
> drikke.
du kan vel destillere alt som indeholder en vis mængde alkohol!
- har brugt både hyben, og mirabeller med stor success, og øl kan give fin
sprit, hvis man har været uheldig med sit hjemmebryg. -Ellers er det vel
synd!

finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-08 19:54

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> du kan vel destillere alt som indeholder en vis mængde alkohol!
> - har brugt både hyben, og mirabeller med stor success, og øl kan
> give fin sprit, hvis man har været uheldig med sit hjemmebryg.

Husker svagt et trick med øl: Noget med stærk øl i en spand, der
efterfølgende fryses ned og vendes, hvorefter alkoholen kan tappes ud (den
er ikke frosset). Skulle give en slags Cognac/Whisky.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-07-08 10:58

> Jaja, det ved jeg godt. Mit spørgsmål går på om al spiritus er
> vin-baseret, eller om man også kan begå distillation på øl-lignende
> [...]

Whiskey er stort set destilleret øl.

Anders

www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Stig Mogensen

Dato : 14-07-08 19:17

Anders Halskov-Jensen wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Whiskey er stort set destilleret øl.

Ja, øl uden humle, og på ca 12-13% alkohol. Men whisky er først whisky efter
lagring. Inden da er den farveløs og stort set uden andet indhold end
procenter.

Iøvrigt er vodka stort set destilleret rug øl - uden humle. Derved ligger
det tæt op af den amerikanske rye whisky, som adskiller sig ved at være
lagret.

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-08 19:52

> [...]

> Jaja, det ved jeg godt. Mit spørgsmål går på om al spiritus er
> vin-baseret, eller om man også kan begå distillation på øl-lignende

Selvfølgelig kan man det. Whisky, som en anden nævner, er et rigtigt godt
eksempel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.