Mkv filformat
Fra : Mr D

Dato : 24-07-08 20:28

Hvad er det og hvilket afspiller kan afspille det?

Min Windows og min classic kan ikke spille formatet

simon

Fra : ASKF

Dato : 24-07-08 21:10

Mr D ytrede sig i <g6al45$1v7r$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

>Hvad er det og hvilket afspiller kan afspille det?
>
>Min Windows og min classic kan ikke spille formatet

Mkv er gerne endelsen for Matroska Video Stream
<http://filext.com/file-extension/mkv>.

Hvis du følger linket er der også tips til hvad du kan installere for at
afspille det. Ellers kan du jo hente VLC <http://www.videolan.org/vlc/>
som understøtter næsten alle codecs og container-formater.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-08 21:38

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech
"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
> can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Med chance for at du har dit paradigmefilter slået til, vil jeg gerne anføre
at mkv er noget forbandet hø! VLC går ofte i baglås når den skal spille det.
mkv kan lignes ved det den er opkaldt efter -en polsk kludedukke. Det er et
kluddermorformat som skal konverteres til noget stabilt hurtigst muligt.

Hilsen
Jens

Fra : Mr D

Dato : 24-07-08 22:04

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

-en polsk kludedukke. Det er et
> kluddermorformat som skal konverteres til noget stabilt hurtigst muligt.

Og hvordan gør man det Lyrik?

Forresten - fik du mit indlæg om, at jeg var ked af at I ikke kom og besøgte
os i menigheden?

simon

Fra : Lyrik

Dato : 25-07-08 11:46

> [...]
>>

> -en polsk kludedukke. Det er et
>
> Og hvordan gør man det Lyrik?
>
> Forresten - fik du mit indlæg om, at jeg var ked af at I ikke kom og

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Til det sidste.
Tak for dine venlige ord. Vi ærgrede os også over det, men det bliver måske
en anden gang.
Angående Matroska:

http://www.luen.dk/matroska.mp4

....spilles i VLC mediaplayer.
link:
http://ffdshow.Faireal.net/mirror/ffmpeg/

Hilsen
jens

Fra : Zeki

Dato : 24-07-08 22:19

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Med chance for at du har dit paradigmefilter slået til, vil jeg gerne
> anføre at mkv er noget forbandet hø! VLC går ofte i baglås

Jamen, i så fald er det jo VLC og ikke mkv der "er noget hø."

Brug en anden player - f.eks Media Player Classic eller BSPlayer med
Matroska filteret installeret. Så bør der ikke være problemer.

Fra : PerX ...

Dato : 25-07-08 02:53

In article <g6ap74$20o9$1@newsbin.cybercity.dk>, lyrikfjern@heaven.dk
says...

> [...]
> kluddermorformat som skal konverteres til noget stabilt hurtigst muligt.

Hørt! :)

Fra : Per

Dato : 25-07-08 15:11

> [...]
> spille det.
> mkv kan lignes ved det den er opkaldt efter -en polsk kludedukke.

LoL, det er da dig der er en kludedukke ;P

Jeg har aldrig set VLC anbefalet til mkv, så hold dig fra den. Jeg bruger
K-Lite codec pack med Media Player Classic (bedste afspiller!) og det funger
ganske fint. At bruge tid til at kode det om til noget andet er da for dumt.

Fra : PerX ...

Dato : 04-08-08 17:12

In article <wpednZdTaNlAQxTVnZ2dnUVZ8vqdnZ2d@giganews.com>,
ihate@spam.com says...
> [...]
> ganske fint. At bruge tid til at kode det om til noget andet er da for dumt.

Klart, man skal undgå at få det til at begynde med, så slipper man for
at kode om ;)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-07-08 18:26

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mkv kan lignes ved det den er opkaldt efter -en polsk kludedukke. Det er
> et kluddermorformat som skal konverteres til noget stabilt hurtigst

Det ved jeg nu ikke helt, jeg har såmænd aldrig haft problemer med at
afspille MKV filer i VLC.
Måske har jeg bare været heldig?

Mvh
Benjamin

Fra : Brian K

Dato : 03-08-08 06:33

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg nu ikke helt, jeg har såmænd aldrig haft problemer med at
> afspille MKV filer i VLC.
> Måske har jeg bare været heldig?

Hej

Heller ikke her - virker perfekt med VLC - i KANON kvalitet - dog spiser VLC
lidt mere CPU en mediaplayer Classic

mvh
brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-07-08 22:08

Mr D wrote:

> Hvad er det og hvilket afspiller kan afspille det?
>
> Min Windows og min classic kan ikke spille formatet

Haali splitter + ffdshow + AC3Filter, evt. CoreAVC hvis du vil betale.
Husk at disable MPCs interne MKV parsing filter.

--
Jesper Lund

Fra : Brian K

Dato : 03-08-08 06:32

----snip----

> Husk at disable MPCs interne MKV parsing filter.

Hvor dælen gør man det ?

/brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-07-08 22:11

PerX ... wrote:

> In article <g6ap74$20o9$1@newsbin.cybercity.dk>, lyrikfjern@heaven.dk
> says...

> Hørt! :)

Du skulle se hvordan det "polske kludetæppe" (polsk? Haali er fra
Rusland) performer på Popcorn Hour med den seneste beta firmware..

--
Jesper Lund

Fra : PerX ...

Dato : 04-08-08 17:20

In article <488a416e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet@jesperlund.com says...

> Du skulle se hvordan det "polske kludetæppe" (polsk? Haali er fra
> Rusland) performer på Popcorn Hour med den seneste beta firmware..

Hvad det så betyder. Men kvalitet har ikke noget med container formatet
at gøre.

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-07-08 22:13

Laziter [9440] wrote:

> Det ved jeg nu ikke helt, jeg har såmænd aldrig haft problemer med at
> afspille MKV filer i VLC.
> Måske har jeg bare været heldig?

Jeg har samme erfaring. Dog er VLC lidt mere CPU krævende end Haali
splitter + ffdshow, selvom begge løsninger er baseret på den samme
kodebase til x264 decodning, nemlig libavcodec.

--
Jesper Lund

Fra : ASKF

Dato : 26-07-08 01:45

Jesper Lund ytrede sig i
<488a41c9$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

>Jeg har samme erfaring. Dog er VLC lidt mere CPU krævende end Haali
>splitter + ffdshow, selvom begge løsninger er baseret på den samme
>kodebase til x264 decodning, nemlig libavcodec.

Jeg har heller ikke haft problemer med Matroska og VLC. Hvis jeg havde
ville jeg ikke have anbefalet den.

Da ingen i min omgangskreds har problemer med VLC, er jeg stort set
sluppet for at skulle hjælpe dem med at finde de rette codec (pakker)
til alle de obskure filer som de henter.

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-08 15:07

> [...]
> <488a41c9$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

> Jeg har heller ikke haft problemer med Matroska og VLC. Hvis jeg havde
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej det er der da noget om. Hvis det skal være så kan man køre den på VLC.
Med lodder og trisser. Men har du for eksempel en af de utallige DVD-players
som kan køre andre filer på dit TV, så skulle det have været DivX for
eksempel.
Eller har du en High Definition player som PS3 og du har erhvervet dig en
High Def .mkv, så kan den ikke spille på din PS3. Laver du den om til High
Def DivX, så kan den spille på din PS3 lige op på din TV-fladskærm i High
Def.

mkv er ikke alsidig! den er en snæver(synet) løsning som kan bruges på en
snæver måde. At noget står flot og "du skulle bare se!" har ikke noget med
containeren at gøre. I mkv ligger som regel H.264 mpg4 i open
sourceversionen x264.
H.264 og x264 kan også leveres i en .mov container eller i en mp4 container.
mp4 containeren er den rigtige løsning synes jeg. Den er all round. Den
spiller også på en PS3.

Skal man tækkes Windows så kan man jo fortrinsvis bruge .wmv! Den er
certificeret som officiel High Def. Så hedder den bare VC-1. Wmv kan også
køre 5.1 lyd. Man er ved at udvikle det til mp4 også. Mkv kører 5.1 lyd! Men
det kan kun spilles på en PC med den rette software. "Det er derfor vi laver
den og det er derfor vi hele tiden tvinger den ned over ørene på dig!"))

Hvis der kom hardwareafspillere til den så kunne den måske have
muligheder.IMHO. Prtoblemet er at den ikke er komerciel! Når noget er
komercielt så bliver der ofret penge på det! DivX var nødt til at blive
komerciel. Nu får den stempler på hardwaren.

Desværre er DivX-gruppen ved at miste interessen. De er ved at udvikle en
"DivX-H.264". Det synes jeg er et fejlskud, for den er noget l... at
redigere i. De skal beholde DivX. Den kan man redigere i VirtualDub der er
gratis og som ikke har sin ligemand.
Nåh det blev lidt off-topic-sorry!

Hilsen
Jens

Fra : ASKF

Dato : 27-07-08 12:07

Lyrik ytrede sig i <g6fb1p$ora$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>"DivX-H.264". Det synes jeg er et fejlskud, for den er noget l... at
>redigere i. De skal beholde DivX. Den kan man redigere i VirtualDub der er

Når du skriver 5.1 lyd, er det så AC3 eller DTS?

Generelt synes jeg at DTS giver den bedste lyd og bruger det sammen med
DivX når jeg selv ripper mine film (selvom jeg efterhånden er skiftet
til at rippe dem med DVDShrink og lade dem ligge ukomprimeret på
harddisken).

Jeg bryder mig i øvrigt ikke om .mov, .mkv eller .wmv som container
formater, fordi de netop som du nævner er besværlige at redigere.

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-08 14:42

> [...]

> Jeg bryder mig i øvrigt ikke om .mov, .mkv eller .wmv som container
> formater, fordi de netop som du nævner er besværlige at redigere.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har ikke taget en generel stilling til det hvis jeg skal være ærlig. Der
er et "religiøst" hundeslagsmål mellem Dolby- og DTS-folkene.

Dolby ligger på selve 35mm filmen ude ved hullerne, mens DTS ligger på en
seperat CD/DVD. Der er forskel i bitrate idet DTS bruger den højeste, mens
Dolby siger at kvaliteten af deres encoding er bedre.
Dolby er dialogafstemt hvilket vil sige at den ofte er tilbagetrukket med 4
DB. Måske er det derfor at Dolbylyd ofte virker som om der bliver skruet
ned?

Men anlæg, højttalere og indstillingen af surroundanlægget gør det muligt at
vende op og ned på det hele, hvilket besværliggør afgørelsen af hvad der er
bedst.
DTS er bedst for filmproducenten fordi han undgår at lave nye filmstrimler
med hvert sprog! Han kan nøjes med én strimmel og variere lydskiven for
hvert sprog!

Jeg synes når jeg selv sidder og ser film, at Dolby giver den smukkest
afstemte lyd, men jeg er ikke helt sikker. For når jeg sidder og nyder
velafstemtheden, så forlanger publikum at jeg stiller surroundanlægget til
den højeste og mest vulgære lyd!))

My paradigms are shifted every 3 month
that's what development demands!

Hilsen
Lyrik

Fra : ASKF

Dato : 28-07-08 10:04

Lyrik ytrede sig i <g6htvs$1mdv$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>afstemte lyd, men jeg er ikke helt sikker. For når jeg sidder og nyder
>velafstemtheden, så forlanger publikum at jeg stiller surroundanlægget til

Jeg har kun prøvet at eksperimentere med forskellene på et par Denon
anlæg med hhv. B&W og Dali højtalere. Da Denon har en lidt hård lyd og
de to højtaler mærker har en forholdsvis blød lyd matcher de hinanden
godt, men det er langt fra en neutral lyd man får. Jeg kan derfor
sagtens forestille mig at DTS derfor giver den bedste lyd på dem, mens
på andre anlæg vil det være Dolby som giver den bedste lyd.

Selv har jeg kun surround ved min computer og det er jo ikke det bedste
lydbillede til at vurdere filmlyden, da mit Logitech 5500 sæt er
pragtfuldt til spil, men ikke til til musik og halter også lidt mht. til
film.

>My paradigms are shifted every 3 month
>that's what development demands!

Så længe du selv er opmærksom på det er det jo en positiv udvikling

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-07-08 17:00

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> 4 DB. Måske er det derfor at Dolbylyd ofte virker som om der bliver skruet

Der er også den forskel at DTS er fuld frekvens i alle højtalere.

> DTS er bedst for filmproducenten fordi han undgår at lave nye filmstrimler
> med hvert sprog! Han kan nøjes med én strimmel og variere lydskiven for
> hvert sprog!

Nej, det kan han ikke. Der skal som minimum ligge et analogt spor på selve
filmen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-08 13:40

Brian K wrote:

> Hvor dælen gør man det ?

View -> Options -> Internal Filters -> Source Filters -> Matroska

(on second thought: det sker vist automatisk ved installation af Haali,
men nu kan du selv checke).

--
Jesper Lund

Fra : Mr D

Dato : 15-08-08 07:22

"Mr D" <sigri@fjerndetteemail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det og hvilket afspiller kan afspille det?
>
> Min Windows og min classic kan ikke spille formatet

Tak til alle for indspark omkring mkv. Det var en hjælp. Jeg har også fundet
ud af, at når min medieplayer og classic ikke vil tage formatet, så er det
på grund af en eller anden fejl i mit windows

simon