Det gyldne kompas 2 - nej måske ikke
Fra : Smurf

Dato : 21-07-08 14:50

http://vip.tv2.dk/article.php/id-13337882.html
Skandale hvis begrundelsen er den katolske kirke!
Ikke nogen stor film, men den lægger så voldsomt op til en to'er at den
førse intet er værd, imo

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-07-08 16:25

Scripsit Smurf:

> Skandale hvis begrundelsen er den katolske kirke! Ikke nogen stor
> film, men den lægger så voldsomt op til en to'er at den førse intet
> er værd, imo

Den katolske kirke har aldrig haft nogen reel magt til at standse
produktionen af blockbusters - sidst jeg tjekkede! Kirken havde om
muligt endnu mere imod Da Vinci Mysteriet og nægter i øjeblikket at
samarbejde om indspilningen af Engle og Dæmoner - selvom den næsten
udelukkende foregår på meget vatikanrelevante steder rundt omkring i
Rom. Det standser så vidt jeg har hørt ikke dén film.

Når det er sagt, så er Pullmann-bøgerne nogle yderst grove
antireligiøse skrifter forklædt som børneunderholdning. Det er ikke så
udtalt i den første bog, men sniger sig ind på bog 2 og er fuldstændig
frådende i bog 3, hvor blasfemi og antireligiøse deklamationer står på
mangehovederne af hinanden. Det _kan_ have anfægtet en erklæret
katolik som Nicole Kidman. Og uden hende (for eksempel) eller uden de
helt store penge til at overtale hende kan det være svært at fortsætte
en film, som ikke genererede nogen kanonomsætning i hverken biograf
eller på DVD.

Lars Erik Bryld

Fra : Brian Kjeldsen

Dato : 23-07-08 07:41

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt store penge til at overtale hende kan det være svært at fortsætte
> en film, som ikke genererede nogen kanonomsætning i hverken biograf

Det er bare mærkeligt at hun så sagde ja til den første film...Det virker
hvis man har læst bøgerne, helt gak at slutte efter den første...men jeg
frygtede også noget ligende. Synes bøgerne var rigtig gode. De var dejligt
barske af en børne/ungdomsbog at være, og så var de særdeles filosofiske,
det var lige mig. Synes dog det er helt gak gak hvis man ikke vil være med
fordi de har et antireligiøs indhold, det er noget sludder, det er fantasi
og fiktionsbøger, som tager udgangspunkt i en anden tolkning af den kristne
religion, det er ikke en bibel, ved ikke om Pullman er kristen eller ikke,
men synes den slags bøger burde kunne skrives af både kristne og ateister,
de eneste der kan have et problem med dem, er fanatikere, og fanatikere er
farlige, om så de er kristne eller jøder eller andet!!!

Mvh. BK

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-07-08 17:12

Scripsit Brian Kjeldsen:

> Det er bare mærkeligt at hun så sagde ja til den første film.

Hvis hun ikke havde læst bøgerne, havde hun næppe nogen idé om
problemet - før bagefter. Der er intet i bog 1, som advarer om, hvor
historien er på vej hen.

> det er fantasi og fiktionsbøger, som tager udgangspunkt i en anden
> tolkning af den kristne religion

Det er en underdrivelse. Budskabet i bøgerne er, at den kristne kirke
som helhed er en forbryderbande, og at den gud, den kristne kirke
tilbeder, er en dæmon.

At den sande guddom er ophøjet på et for mennesker uerkendeligt plan,
og at en bedrager har indtaget dens plads er gnostisk kætteri - fra en
kristen synsvinkel er det anerkendt falsk lære siden 180 e. Kr.

At "støv" gennemtrænger alt, og at fangne sjæle skal frisættes i
intetheden ligner i øvrigt vulgærbuddhisme af værste skuffe.

> det er ikke en bibel

Det er propaganda for børn - specifik antikristen propaganda for børn.
Det kan man så være ligeglad med eller ej.

> ved ikke om Pullman er kristen eller ikke,

....særdeles forhenværende, så vidt jeg forstår.

> men synes den slags bøger burde kunne skrives af både kristne og
> ateister

Kommer an på, hvad du mener med "den slags bøger". To andre
fantasybøger for børn, som forskellige kristne grupperinger har
angrebet i fortiden er Ringenes Herre og Harry Potter. Omvendt blev
Narnia jo nærmest blåstemplet som en god kristen bog.

Ringenes Herre indeholdt ingen antikristne budskaber, og dens
mytologi var fuldt forenelig med en kristen synsvinkel. Sidste del af
Harry Potter sagaen er ligesom Narnia en regulær gendigtning af det
kristne evangelium.

Lewis var erklæret kristen, Tolkien ligeså. Hvad Rowling er, ved jeg
ikke, men hun virker kristen efter forfatterskabet at dømme.

> de eneste der kan have et problem med dem, er fanatikere, og
> fanatikere er farlige, om så de er kristne eller jøder eller
> andet!!!

Jeg har ikke noget problem med antikristen børnepropaganda. Jeg har et
problem med, hvis antikristen propaganda bliver en kommerciel success.

Jeg har læst bøgerne, og jeg skal nok også se filmen en gang - jeg
elsker steampunk. Selv mine unger vil jeg ikke forbyde at udsætte sig
for denne gang propaganda. Men jeg kaster ikke en krone efter denne
produktion, førend Dakota Blue Richards har vokset sig så storbarmet,
at det bliver umuligt at lave en fortsættelse

Lars Erik Bryld

Fra : Michael

Dato : 04-08-08 08:20

Jeg må si jeg syntes ikke filmen hadde noe med kristendommen å gjøre.
Enkelte kriste tror jo også at Harry Potter har noe med dem å gjøre. Jeg
tror heldigvis de overvurderer betydningen av kristendommen. Er det slik at
kristne tar logiske argumenter for å være onde? Det vil i så fall ikke være
farlig med slik "anti-kristen propaganda" fordi det ikke fører til
fordommer. Det er mye verre med kristen propaganda fordi det fører til
undertrykking av kvinner og homofile, seksuelt misbruk av barn og motstand
mot prevensjon i det aids-rammete afrika. Dette er alle synspukter hentet
fra den katolske kirken i dag. Du er kanskje uenig med meg i dette.

Mitt hovedpoeng er at de kristne tar eventyrene alt for alvorlig. Det var
dessuten helt glimmrende spesialeffekter i Det Gylne Kompasset.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-08-08 07:22

Michael <michaelwynn2@gmail.com> declared in:
4896ada1$0$90276$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> Mitt hovedpoeng er at de kristne tar eventyrene alt for alvorlig. Det
> var dessuten helt glimmrende spesialeffekter i Det Gylne Kompasset.

"Philosophy is questions that may never be answered.
Religion is answers that may never be questioned."

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-08-08 08:59

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> "Philosophy is questions that may never be answered.
> Religion is answers that may never be questioned."

Godt citat - hvor har du det fra? Jeg vil gerne bruge det på min citatside,
men har brug for ophavsmanden.

Per V
--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Holst

Dato : 05-08-08 09:03

http://en.wikiquote.org/wiki/Philosophy

Fra : Lyrik

Dato : 22-07-08 11:09

Den 21.07.2008 kl. 17:25 skrev Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid>:

> [...]
> helt store penge til at overtale hende kan det være svært at fortsætte
> en film, som ikke genererede nogen kanonomsætning i hverken biograf
Endnu en amerikansk bundskraberfilm. Étteren altså.IMHO.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech