Brændstofforbrug på speedbåd
Fra : Erik Hansen

Dato : 31-07-08 18:19

Hejsa.

Findes der en måde hvordan jeg kan må benzin forbruget på min speedbåd
med påhængsmotor, det er en 50 HK. Jeg tænker lidt samme princip som
en vandmåder på en husstand, den skal bare kunne måle benzin.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor jeg for mest ud af hastighed og
benzinforbrug, det kan også være der nogen som kan give mig en rette
snor, min båd har en topfart på omkring 25 - 27 knob, og hvor f.eks.
forbruger begynder at stige voldsomt.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Lars Hansen

Dato : 31-07-08 20:28

> Findes der en måde hvordan jeg kan må benzin forbruget på min speedbåd
> med påhængsmotor, det er en 50 HK.

Hvis det er en nyere motor, har du måske en mulighed via en evt. GPS eller
plotter (!)
Flere mærker har et elektronisk udtag på motoren, der kan føres instrument
og som kan registrere en masse forskelligt, bl.a. benzinforbrug. Min egen 50
HK Suzzi kan netop det.

Lowrance har muligheden i f.t. Evinrude, Suzuki og Yamaha, se:

http://www.jackrabbitmarine.com/lowrance-nmea-2000-outboard-engine-interfaces-3692

Andre instrumentmærker har sikkert lignende muligheder.

VH,
Lars

Fra : Erik Hansen

Dato : 01-08-08 18:49

On Thu, 31 Jul 2008 21:27:45 +0200, "Lars Hansen" <kedelig@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>og som kan registrere en masse forskelligt, bl.a. benzinforbrug. Min egen 50

Det er en ældre motor fra 1990, og den har desværre ikke den feature.
Jeg tror kun jeg kan find eud af det hvis jeg sætter en måler på
benzin slangen og så så måle gennemstrømningen.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-08-08 11:04

> Det er en ældre motor fra 1990, og den har desværre ikke den feature.
> Jeg tror kun jeg kan find eud af det hvis jeg sætter en måler på
> benzin slangen og så så måle gennemstrømningen.

Den omtalte Lowrance EP-10 måler brændstofflow og EP-15 måler
brændstofniveau - og de er altså ikke afhængige af motormærke og -årgang.
Det er kun en fidus, hvis man allerede har et egnet (GPS-)instrument og kan
spare pengene til et selvstændigt instrument.

God jagt på den rigtige løsning.

VH,
Lars

Fra : Per

Dato : 31-07-08 21:14

Erik Hansen wrote:
> [...]
> benzinforbrug, det kan også være der nogen som kan give mig en rette
> snor, min båd har en topfart på omkring 25 - 27 knob, og hvor f.eks.

Jeg har en båd med nogenlunde tilsvarende angivelser

Altså en 40 hk 4t motor og ca. 25 knob max speed.

Min båd er en Ørnvik 460.

Ved fuld hane ca. 6000 omdr/min bruger den 15 liter i timen.

Ved cruise speed 18-20 knob 4500 - 5000 omdr. bruger den 9-10 liter i timen.

Mon ikke din ligger forholdsvis tæt på.

Jeg har et instrument, der viser brændstof forbruget - og det er temmelig
nøjagtigt.

Mvh. Per

Fra : Erik Hansen

Dato : 01-08-08 18:52

On Thu, 31 Jul 2008 22:14:07 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Ved fuld hane ca. 6000 omdr/min bruger den 15 liter i timen.
>
>Ved cruise speed 18-20 knob 4500 - 5000 omdr. bruger den 9-10 liter i timen.

Hvad så ved 15-20, 10-15 knob har du nogen indikation på dette. Jeg
tror nu min 50 hk som er en 2takt bruger lidt mere.

>Jeg har et instrument, der viser brændstof forbruget - og det er temmelig
>nøjagtigt.

Er det noget som måler på selve motoren eller gennemstrømningen i
benzin slangen.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Per

Dato : 01-08-08 19:53

Erik Hansen wrote:

> Hvad så ved 15-20, 10-15 knob har du nogen indikation på dette. Jeg
> tror nu min 50 hk som er en 2takt bruger lidt mere.

Ja du skal nok regne med et merforbrug pga. kraftigere effekt og 2-takt....

Nu bliver det her så efter hukommelsen:

ved omkring 15 knob ca. 6-7 liter/timen.

Det er iøvrigt tydeligt, at den bruger forholdsvis mindre brændstof, når den
kommer op og planer.

Så den mindste hastighed du kan plane med = relativt mindst
brændstofforbrug.

> Er det noget som måler på selve motoren eller gennemstrømningen i
> benzin slangen.?

Det er et elektronisk instrument, der er er koblet til den elektroniske
indsprøjtning og således måler på motoren.

Ligesom i moderne biler.

Men det passer meget godt med totale forbrug som instrumentet også viser, og
den mængde brændstof jeg rent faktisk kan fylde på.

Det er iøvrigt sådan en fætter her jeg har monteret

http://www.nrmotors.ca/marine/images/outboards/mercury_verado_7.jpg

det hedder en smartcraft.
Mvh. Per

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 07-08-08 03:59

On 31 Jul., 19:19, Erik Hansen <nej_tak_spa...@mail.dk> wrote:
> [...]
> benzinforbrug, det kan også være der nogen som kan give mig en rette
> snor, min båd har en topfart på omkring 25 - 27 knob, og hvor f.eks.

Jeg har en 85 hk yamaha, som også er godt forslugen, især ved topfart.
(ender vi ikke altid ved topfart? :) )

Jeg har endda oplevet at sejle tør, så jeg er begyndt at tænke i
tilsvarende baner - om ikke man burde have en måler der viser hvor
meget man har brugt.

Jeg har på shipshop.dk fundet et instrument til ca. en tusse som måler
flowet igennem slangen.

http://www.shipshop.dk/instrumenter_forbrugs_instrumenter-c-524_256_406.html

Venlig hilsen,
Kilgasto