Skal masten sidde fast i foden?
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 31-07-08 05:40

Fik sat min mast på her for noget tid siden og undrede mig (igen) over
at den slet ikke er låst fast nede i beslaget. Den står bare derpå, og
bolten forhindrer den kun i at kunne flytte sig frem eller tilbage,
men ikke opad. Jeg har en Junker 22. Er det sådan på alle Junkere
eller på andre sejlbåde? Hvis ja, er der nogensinde nogen der har hørt
om episoder hvor masten har løftet sig op af beslaget? Hvis nej, er
det noget jeg burde være bekymret over?

Mvh Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-08 13:16

[...]

På begge mine både sidder masten løs på beslaget. Begge på kuglebeslag, men
det er jo også kun joller.
Vanter og stag holder masten på plads.

/karsten

--
http://www.youtube.com/watch?v=JJsKB_t5s48

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 31-07-08 06:28

> På begge mine både sidder masten løs på beslaget. Begge på kuglebeslag, men
> det er jo også kun joller.
> Vanter og stag holder masten på plads.

Hej Karsten.

Ja, det tænkte jeg også, undrer mig bare over at der ikke er en bolt
igennem et hul eller lign. - bare for at sikre at den ikke kan hoppe
op. Men der er vel ret meget træk nedad med wirerne.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-08 13:40

Min Selden mast står også bare oven på beslaget. Det er helt normalt. Det er
jo mange hunderede kg i vanterne, så den hoppe ingen steder. Hvis du holder
noget over båden, når du spænder vanterne vil du også se, at den trykker
hele dækket et par cm, så er der er så meget tryk på foden, at de nok skal
blive sammen.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Torben Bach

Dato : 31-07-08 21:32

elquapo@ofir.dk wrote:
> [...]
> eller på andre sejlbåde? Hvis ja, er der nogensinde nogen der har hørt
> om episoder hvor masten har løftet sig op af beslaget? Hvis nej, er

Hej Jesper
Da jeg for en del år siden anskaffede mig en mindre sejlbåd, havde jeg samme
overvejelser - dog med den undtagelse, at jeg var HELT sikker på, at det
masten ikke bare stod i et spor og kun blev holdt på plads af en splitbolt.

Det medførte et par episoder, som jeg har lært meget af.

Dels troede jeg, at jeg og datteren (voksen) sagtens kunne lægge masten ned,
mens båden lå på sin plads ved broen - lidt i lighed med at lægge en
flagstang ned. Det kunne jeg bare ikke, og jeg var lidt heldig, at det kun
var agterpulpitten, der blev skævvredet (fik det rettet op efterfølgende) -
en meget kostbar motorbåd på nabopladsen slap med nød og næppe at blive
spiddet af sallinghornene.

Næste dårlige erfaring var en sommer, hvor jeg ville regulere på
mastekrumningen. Jeg lå på maven i stævnen og fjernede en splitbolt i
forstaget.
Det bevirkede, at masten ikke længere stod i "sporet", men på det nærmeste
lå ned - læs tordnede ned med div. skæve træk i vanter og agterstag.
Gode råd var dyre. Jeg ringede til div. sejlerkammerater, som ikke var
hjemme.
Sad på broen og opgav det hele, indtil en erfaren sejler gav en hjælpende
hånd med at på rejst masten op igen (længere forklaring, der undlades her).

Herefter rører jeg aldrig - eller regulerer noget i relation til min mast -
heller ikke på min nuværende båd - uden at jeg sejler til vores mastekran,
så jeg har hold i masten, mens jeg gør det ene eller andet. Det er trods alt
kun noget i retning af 10 milimeter, der gør forskellen, men som Bjarke
skriver, så står masten solidt og godt, hvis man eller har strammet riggen,
som den skal.
Anskaf den lille bog, der hedder "Illustreret Sejl- & Rigtrim" udgivet af
John Mast (kostede godt nok 170 kr. for nogle år siden, men de penge er
givet godt ud, for det er en lille bog, man virkelig kan lære noget af).
ISBN 82-91443-07-6 (er vist et nr., der kan bruges af boghandleren)

Mvh
TORBEN

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-08 23:08

Jeps god bog....

Nu skal det vel ikke blive en tråd om hvad vi dummede os med da vi var
nybagte bådejere ?? I så fald kan jeg godt levere et par gigabytes tekst

Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> wrote in message
snip

Fra : Torben Bach

Dato : 31-07-08 23:37

Bjarke M. Christensen wrote:
> Jeps god bog....
>
> Nu skal det vel ikke blive en tråd om hvad vi dummede os med da vi var
> nybagte bådejere ?? I så fald kan jeg godt levere et par gigabytes
> tekst ....

Klip en hel masse

Jo - det tror jeg faktisk ville være en god idé.
Man siger jo, at der ikke er nogen grund til at opfinde den dybe tallerken
mere end én gang, så den devise må vel også kunne bruges, når vi taler om
det at dumme sig
Jeg kan også bidrage med nogle beretninger om at vinde hævd på nogle
grundstykker hist og pist, men det må vente til den rette tråd

Torben

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-08-08 00:46

> Jeg kan også bidrage med nogle beretninger om at vinde hævd på nogle
> grundstykker hist og pist, men det må vente til den rette tråd

Ja "lovligt grundstykke tyveri hvis man har brugt det i over 20år"... det
bør sgu afskaffes med tilbagevirkende kraft, tænk at en sådanne lov fra
Chr's V's tid får lov til at blive praktiseret i det moderne Danmark.

Jeg har selv været udsat for det, men jeg vandt sagen da han selv havde
flyttet skelpælen. Han peb sgu noget da jeg kørte motorsaven igennem hans
garage, han fik jo ikke selv fjernet den inden for tidsfristen.

Så man skal passe på, hvis man har "fælles" indkørsel med naboen, selvom det
forgår på "din" grund og han bruger den i 20år, så kan han kræve permanent
brugsret, få det tinglyst og så er man ellers på røven for brugsretten
følger så naboens ejendom.

Så hvert 19år skal man meddele ham at det nu er slut... og ugen efter kan
han så bruge den igen, for så går det 20år igen.
Det gælder også hvis nabo-huset bliver solgt, hvæd-tiden går nemlig i arv.

Hævd-retten gælder i princip alt, bil, båd, ejendom, grund mm...

Nå ja.. man kan ikke "stjæle" offentlig ejendom og jord. Har man en ulovlig
bygning på grunden i 20år uden at nabo'en klager, kan man kræve hævd og lade
bygningen stå.

fantastisk lov :-/

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-08 09:59

>"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> fantastisk lov :-/
>
> Mvh
> Leon

Kom du ikke til Als ?. Jeg har været ude her i denne uge, med over 10 m/s -
det er bare fedt at køre en masse vand- og brandmænd over.

/karsten

--
hobie 16, nacra 6

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-08-08 16:39

> Kom du ikke til Als ?. Jeg har været ude her i denne uge, med over 10
> m/s - det er bare fedt at køre en masse vand- og brandmænd over.

Nej ferien er solgt til husbyggeri :-/

Ja, Det har været fantastisk CAT-vejr de sidste 2 uger
Jeg får desværre næppe rundet 100mil i år, det er prisen for at blive
selvstændig, imens jeg står med total renovering af hus.
Men næste år der tager jeg revanche.

-Leon

Fra : Per Kaaber

Dato : 02-08-08 00:51

> Kom du ikke til Als ?. Jeg har været ude her i denne uge, med over 10 m/s -
> det er bare fedt at køre en masse vand- og brandmænd over.
>
> /karsten

Det var nu mig der lovede at komme forbi. og det kom jeg næsten også.
så dog en 4-5 stk nacra 18'er komme fra illumø mens jeg var på kryds
ned mod ærø syd om lyø, så du kan nok ha' været iblandt dem . Det
ser sgu bare fedt ud. så jeg skal nok komme forbi engang. men denne
gang har jeg måttet afkorte ferien pga. problemeer med rullesystemet på
forstaget. håber og tror leon hjælper med at fikse det på søndag :)
Er der nogen der i den forbindelse der ved, om man kan genbruge konus
m.m. til gensamling af øjet på wiren?

Mht til trim og mastefif, kan jeg anbefale bogen fra selden, som kan
hentes her:
http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=6622&randnum=922786832

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-08 06:37

> [...]
> fedt ud. så jeg skal nok komme forbi engang. men denne gang har jeg måttet
> afkorte ferien pga. problemeer med rullesystemet på

Desværre, min sejlllads begrænser sig oftest til Augustenborg Fjord, da der
her er nogenlunde flade bølger, medens vi prøver en masse af. Vi kører
stadig med hobie-syndrom, det skal vi have rystet af os.
Jeg skal ud en tur igen i eftermiddag, hvis altså vinden gider at komme lidt
op. Vind på under 5 ms, gider vi ikke mere

/karsten

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 02-08-08 07:26

> Vi kører stadig med hobie-syndrom, det skal vi have rystet af os.

Jeg kunne forstille mig at den ikke er som en HC16, som jo er MEGET levende
og en HC18 som ikke er til at vælte i under 8ms (måske Per & jeg skulle på
skrump)
Er den så meget anderledes end HC udover at den sikkert har et andet balance
punkt?

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-08 17:40

> [...]
> skulle på skrump)
> Er den så meget anderledes end HC udover at den sikkert har et andet

Vi er ikke væltet i den endnu, den er flink til at komme roligt ud af vandet
og nem at holde ude, hvor hc16 jo nærmest er on/off eller vælt.
Den kører rigtigt fint gennem vandet, hvor hc16en vugger meget..... og så er
den bare meget større end hc'en.
Hc'en er i øvrigt solgt i dag, så den kommer jeg ikke ud i mere - snøft, men
n6 ligger jo stadig sejlklar i fjorden - yes.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-08 09:56

> Nu skal det vel ikke blive en tråd om hvad vi dummede os med da vi var
> nybagte bådejere ?? I så fald kan jeg godt levere et par gigabytes tekst

Det er da rart at vide, at man ikke selv er den eneste - som dummede sig
(dummer sig)......

/karsten

--
hobie 16, nacra 6

Fra : Bent Pedersen

Dato : 01-08-08 11:59

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> givet godt ud, for det er en lille bog, man virkelig kan lære noget af).
> ISBN 82-91443-07-6 (er vist et nr., der kan bruges af boghandleren)

Der sker nok ikke noget hvis man lader et stag/vant sidde i hvert "hjørne",
men det gjorde du så heller ikke

En anden gang kan du bruge et af faldene til at holde masten, medens staget
er demonteret. Riggens vægt skal nok holde det hele nede på plads, som også
andre skriver.

I det hele taget ser jeg ingen grund til at være nervøs for at trimme
masten, så længe alle stag/vanter er monteret kan der ikke ske noget.

mvh
Bent

Fra : Torben Bach

Dato : 01-08-08 15:32

Bent Pedersen wrote:
Klip en hel masse

> [...]
>
> I det hele taget ser jeg ingen grund til at være nervøs for at trimme
> masten, så længe alle stag/vanter er monteret kan der ikke ske noget.

Det har du da helt ret i.
Moralen af mine dumheder for mit eget vedkommende er bare den, at jeg nu
bruger mastekranen i stedet for at forlade mig på, at en gammel sjækel eller
karabinhage klarer mosten
På den måde går jeg med livrem og seler - kan man sige, selvom man jo heller
ikke har nogen garanti for, at der ikke brister noget i relation til
mastkranen.
Til gengæld bliver mastekranen dog tjekket af myndighederne af og til,
hvilket min fald på båden ikke bliver bortset fra mig selv. Dertil kommer,
at materiellet i relation til mastekranen er en hel del kraftigere og dermed
nok så meget bedre i forhold til et af de andre fald på båden.

Uheld som følge af uvidenhed er ikke rare at opleve.
Uheld som følge af dumdristigheder er meget værre.
Uheld som følge af, at man tager nogle chancer er heller ikke at foragte,
når uheldet skal ses i bagklogskabens klare lys.

Brændt barn skyer ilden, men kan vi bidrage med gode råd til andre, så
undgår man måske, at der er nogen, der havner samme sted som mig, da jeg sad
opgivende på broen og ikke var i stand til at klare eller genoprette
normaltilstanden unden kyndig hjælp.

Mvh
Torben

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 01-08-08 02:07

Mange tak for svarene allesammen.

Er glad for at det ikke er noget jeg skal bekymre mig videre om så
længe jeg benytter mastekranen hver gang jeg vil rette lidt.

Mvh Jesper

Fra : Lars Thorborg

Dato : 01-08-08 13:27

Hej Jesper
Har selv en Bianca 28. Masten står på et beslag, der går 3-4 cm op inde i
masten. Den holdes således kun af stag og vanter, samt diverse fald, der er
ført tilbage til cockpit. Det holder fint.

--
Hilsen Lars Thorborg

ISIS - Bianca 28 - Frederikssund