Smøre gashåndtag
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 29-07-08 06:34

Sejler i en Yamarin med Yamaha motor. Jeg har svært ved at indstille
farten, da gashåndtaget ikke glider nemt. Hvordan smører jeg det . . . og
med hvad?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-07-08 08:59

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Sejler i en Yamarin med Yamaha motor. Jeg har svært ved at indstille
> farten, da gashåndtaget ikke glider nemt. Hvordan smører jeg det . . . og
> med hvad?

Jeg bruger fedt på spray til selve gearvælgerens og motorens bevægelige
dele.
Og der hvor der på motoren har smørenipler bruger jeg en smørepistol.

Men hvis jeg var dig, så ville jeg først finde ud af hvor den er stram, for
der er flere muligheder.

Du skal have kablerne af i begge ender, så du kan bevæge gearvælger uden
kabler, trække i kabler alene og vippe gear & gas på motoren alene.
På nogle gearvælgere kan man justerer hvor stram den skal være.
Hvis det er en ældre installation er det ofte kablerne, det er galt med og
gerne nede ved motoren. Hvis den altid har gået meget stramt, så kan det
være kablerne er bukket for skarpt.

Husk også at smørere rat-konsollet, motorens dreje funktion og kablet, hvis
det er af teleflex-typen (wire/kabel).

Jeg har selv haft flere ældre Yamaha motorer (2T autolube) og jeg har ikke
haft nogle problemer overhoved, det er en god motor.

Mvh
Leon

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 30-07-08 07:06

Leon Hulstrøm wrote:
> [...]
>
> Husk også at smørere rat-konsollet, motorens dreje funktion og
> kablet, hvis det er af teleflex-typen (wire/kabel).

Takker.

Jeg skal have købt en smørepistol, hvor? Fedtet skal vel være specielt.
Sejler kun i saltvand.

Gearvælger ... der er jo kun frem og tilbage!?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-07-08 11:44

> Jeg skal have købt en smørepistol, hvor? Fedtet skal vel være specielt.
> Sejler kun i saltvand.

Du skal lige se hvilken type smørepistol du skal bruge på, det er afhæng af
nippel-typen.
Fedtet skal være af samme type er som der er blevet brugt tidligere !!!!
"Yamalube Grease", men ellers bare noget der er beregnet til påhængsmotorer.
Mærket er ikke så vigtigt. Du kan købe fedt til pistolen hos en hver
marine-forretning.

Det er dog ikke sikkert at du kan få fedt på spray der, jeg plejer at købe
Würts sprayfedt hos en bil-reservedele forhandler.

> Gearvælger ... der er jo kun frem og tilbage!?

Jo jo.. så lad os kalde den for en Gas-/Gear-vælger eller
fj.styrings-konsol... kært barn har mange navne.

-Leon