Spørgsmål til langturssejlere
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-07-08 11:19

Kom lige til at sidde og tænke på langturssejlads her på min weekend
tur, og der var et par ting jeg undrede mig over, så håbede at jeg
måske kunne få svar her i gruppen

Affald :
På vores tur lå vi for anker 2 nætter, og jeg endte med at smide 5
affaldsposer ud da vi kom tilbage til hjemhavnen. Er dette ikke et
problem når man f.eks. sejler over Atlanten eller lign.? Hvad gør man?
Smider man det bare (selvom det vel er lidt forkert) i havet? Ellers
kan man vel ikke være på skibet til sidst.

Toilet :
Jeg vil gætte på at de fleste vel har sø-toilet eller bare bruger en
spand og hælder overbord, men hvis man har kemisk toilet, kan man så
bare fylde saltvand i det som skyllevand? Eller ødelægger det kemien?

Fra : Michael Larsen

Dato : 27-07-08 23:26

<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
Kom lige til at sidde og tænke på langturssejlads her på min weekend
tur, og der var et par ting jeg undrede mig over, så håbede at jeg
måske kunne få svar her i gruppen
<snip>
[...]

Et camping trick; Brug flydende Ajax istedet for den dyre kemi. Det virker
lige så godt.
Jeg tror ikke lidt salt ødelægger kemien i sæben, jeg har gjort meget rent
med saltvand og flydende Ajax.

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk

Fra : blueocean

Dato : 07-08-08 08:31

On 28 Jul., 00:26, "Michael Larsen" <m...@post3.tele.dk> wrote:
> [...]
> med saltvand og flydende Ajax.
>
> --
>  Michael from the mellow beach at Vemmetofte.

Her er lidt historie om affald til havs..

Da vi for mange år siden nu krydsede atlanten havde vi dette spørgsmål
til debat.. hvad gør man med alt det affald.. som du selv antyder vil
det jo fylde båden op....
Så.. gode ? var dyre og .... hvad så...
Jo man gør bare det du selv er inde på... alså ikke bare smider alt
over bord.. men sotere lidt i det... alt organisk blev smidt i sække
og opbevaret nogle dage.. derefter blev det til hajføde, konserves
blev mast sammen dåser blev mast og opbevaret i sække, men inden da
blev det hele skyllet i saltvand for at rengøre det for rester der vil
komme til at lugte. Papir affald hvade vi næsten intet af.. alle dåser
blev inden vi forlod kanarieørne hevet af og påskrvet med vandfast
tusch hvad der var i dåsen, alt indpakket i pap og papir blev
ligeledes pillet af og for nogle ting blev de nummereret og skrevet på
en liste så man kunne finde ud af hvad der var hvad. Selvføkelig var
der andet affald, men der måtte man jo ty til at det blev til
hajføde... sådan er det bare.. men vi var ikke ligeglade og smed ikke
bare overbord. Da vi kom til Babados, havde vi 6 affaldsække og 3
sække med konserves dåser ..mast sammen. Og jo det fylder altsammen...
Vi kunne jo bare have valgt og være ligeglade som nogen desværre er og
ladet det hele gå overbord.

mvh.
Gert