Gl. lig søges
Fra : Nordsted@gmail.com

Dato : 27-07-08 02:35

Jeg leder efter et lille, gammelt (læs gratis) sejlskib. Det skal
bruges til et renoverings-projekt for en flok unge båd entusiaster. Er
der nogen der har en ide om hvordan/hvor noget lignende findes?
Jeg bor i Taarbæk, 20 km nord for københavn.

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 28-07-08 13:35

On 27 Jul., 10:35, Nords...@gmail.com wrote:
> [...]
> der nogen der har en ide om hvordan/hvor noget lignende findes?
> Jeg bor i Taarbæk, 20 km nord for københavn.

Du kunne prøve at spørge havnemesteren rundt omkring på marinaer.

Jeg ved at man i min hjemhavn i havnebladet advarede imod at man ville
fjerne både der havde været efterladt på vinterpladserne i flere år,
og sende regningen til ejerne (hvis man kunne finde dem). En sådan båd
kunne I da sikkert få gratis hvis I selv ville hente den - umiddelbart
burde både ejer og havn da være med på den idé.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 28-07-08 20:49

Jeg tror der er mange havne der er i den situation. Men tør de ? Her i
Hundige står der også en hundfuld "forladte" både på land. Vi vil meget
gerne af med dem, men havnebestyrelsen er usikre på hvad de må gøre, når det
ikke er deres ejendom.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : claus b. p.

Dato : 28-07-08 21:36

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> wrote in message
> [...]
> Hundige står der også en hundfuld "forladte" både på land. Vi vil meget
> gerne af med dem, men havnebestyrelsen er usikre på hvad de må gøre, når

Formelt er der vel tale om hittegods, som skal anmeldes / afleveres til
politiet, hvis ikke ejeren kan findes. Der kunne strengt taget også være
tale om en stjålen båd. Men hvis bådens tilstand er sådan at man kan betegne
den som efterladt affald, er det vel både havnens ret som pligt at sørge for
at den bliver fjernet...

Jeg tænkte at man forholdsvis nemt kunne lave regler for det i
havnereglementet. Fx: "Både og andet udstyr der efterlades på havnearealet
uden havnemærke eller anden identifikation, og hvor ejeren efter fremlysning
på opslagstavlen ikke har fjernet eller identificeret sig som ejer,
tilfalder havnen efter 6 måneder, og fjernes eller sælges. " Men det kræver
nok at politiet eller en advokat siger god for at man kan det. Den går jo
fx. nok ikke hvis man finder en efterladt papkasse med 100000 kr i!

Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 28-07-08 21:41

Hej Bjarke,

I Standardreglement for lystbådehavne står der:
-------------
"Efterladte, sunkne eller strandede fartøjer kan
havnemyndigheden forlange flyttet inden for en af
havnemyndigheden fastsat rimelig tid. Efterkommes et pålæg herom
ikke, kan havnemyndigheden efter endnu en meddelt frist lade
fartøjet fjerne og sælge for ejerens regning. Inden salget skal
havnen så vidt muligt give ejeren besked. Provenuet fra et salg
kan anvendes til hel eller delvis dækning af havnens
omkostninger.

Såfremt en uafhængig vureringsmand har erklæret, at fartøjet er
værdiløst, eller at dets værdi ikke overstiger de skønnede
salgsomkostninger, kan havnemyndigheden skaffe fartøjet bort
efter at have givet skriftlig meddelelse herom til ejeren.
Såfremt ejeren eller dennes opholdssted er ukendt for
havnemyndigheden, kan meddelelse i stedet gives ved opslag på
fartøjet samt ved annoncering i et lokalt dagblad/ugeblad.

Uanset sådant salg eller bortskaffelse hæfter ejeren fortsat for
fuld betaling af havnemyndighedens omkostninger."
--------------
Det må da ikke være svært for en havnebestyrelse at forstå.

Så længe "ejerne" betaler for vinterpladsen kan havnebestyrelsen
intet stille op selv om "liget" er i en meget sørgelig
forfatning. Standarden af det opbevarede materiel er ikke
defineret.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 23:02

Men hvad hvis man ikke har valgt at inkludere den standard tekst i
reglementet ?

Vi har fx en Granada 23 og en X-95 stående, hvor ejerne er blevet væk. De
repræsenterer jo trods alt en anseelig værdi og lidt ud over hittegods
niveau'et ...

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet 2KPLT)" <harding@2KPLTlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12172780810.871841253101604@dtext.news.tele.dk...

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 28-07-08 23:41

> Vi har fx en Granada 23 og en X-95 stående, hvor ejerne er blevet væk. De
> repræsenterer jo trods alt en anseelig værdi og lidt ud over hittegods
> niveau'et ...

En kan da godt hjælpe jer af med X'eren

Vi har lidt samme problem med en gammel kutter, den har flere gange revet
sig løs og ødelagt broen, ejeren har ikke betalt ligge-penge i flere år.
Alligevel tør havnen ikke træde ind og "bortskaffe" den, så noget tyder at
det er et område, hvor mange havne holder sig tilbage.
Det vildeste jeg har set er, at båden bliver flyttet på land og får lov til
at rådne op på vinterpladsen indtil den falder sammen og havner på
Sgt.Hans-bålet.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-08 10:02

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:488e41ef$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Men hvad hvis man ikke har valgt at inkludere den standard tekst i
> reglementet ?

Det skal man.
Det fremgår ligeledes af havnereglementet for lystbådehavne.
Dette er en lov, folketing og det hele, og det eneste man lokalt må, er at
lave tilføjelser.
Som endog skal godkendes.

Mange havne har således reelt ikke et lovligt havnereglement.

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-07-08 11:14

Hejsa
Vi har ofte haft Århus Havn til at fjerne "problembåde" fra vores område. Nu
har Århus Kommune overtaget, og de er ikke særligt villige, så nu har vi
også problemet. Men hvorfor kunne "Havnen" gøre det, og ikke "Kommunen"?
http://www.krogen.biz/vinterpladser.htm
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : Carsten Jensen

Dato : 29-07-08 12:58

Den Tue, 29 Jul 2008 00:02:19 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> Men hvad hvis man ikke har valgt at inkludere den standard tekst i
> reglementet ?

Vallensbæk havn har lavet et reglement som henviser til Kystdirektoratets
standardreglement, så den passus Harding citerer, gælder i Vallensbæk
havn. Reglementet kan hentes på deres hjemmeside.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 29-07-08 13:09

Den Tue, 29 Jul 2008 11:01:57 +0200 skrev Egon Stich:
> Det fremgår ligeledes af havnereglementet for lystbådehavne. Dette er en
> lov, folketing og det hele, og det eneste man lokalt må, er at lave
> tilføjelser.

Er du helt sikker på det? Der står ellers i bekendtgørelsen at den er
udarbejdet af Kystdirektoratet. Det står helt fremme i begyndelsen, lige
efter overskriften og desuden i underskriften.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-07-08 11:41

Den Thu, 31 Jul 2008 08:21:16 +0200 skrev Egon Stich:
> Ja.
> Jeg er sikker.

NÃ¥, men det er da fint. Jeg synes det er noget sludder at kalde
ordensreglementet for en lov, og de henvisninger du giver, støtter heller
ikke den brug af betegnelsen. Men hvis du synes du vil kalde det lov, så
for min skyld ingen alarm.

Mvh

Carsten