sejljolle til biltag
Fra : Andreas

Dato : 25-07-08 12:48

Vi er på jagt efter en Sejljolle som kan transporteres på et biltag og har
plads til mindst 2 voksne
og lidt hurtig at rigge til
Hvad fås der?
Vi har kikket lidt på Flipper men ved ikke om det er en særlig god løsning
europajoller er vel kun til en ikke?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-07-08 05:51

"Andreas" <nono@spam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Vi har kikket lidt på Flipper men ved ikke om det er en særlig god løsning

Flipperen er bestemt en mulighed.
Jeg har en ældre af slagsen til salg for 1000 kr

> europajoller er vel kun til en ikke?

Europa er bestemt kun til een.

Men ellers er en RS Feva XL en god, moderne mulighed men den fåes nok ikke
brugt.
Se
http://www.borresen.com/

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-07-08 10:31

Hej
En flipperjolle er fantastisk at sejle. Men den er ret tung til en
tagbagagebærer. Dog havde jeg for mange år siden min inkl. jollevogn på
taget af en bil fra Århus til Hals og retur. Det gik fint nok. Jollen er så
sikker, at man kan stå på rælingen af den, uden at den kæntrer. Jeg sejlede
østjylland tyndt i mine ferier. Jeg havde lavet et vandtæt mandehul til
forpikken, så jeg kunne have min sovepose, tøj og andet nødvendigt. Om
natten var det bare op på stranden og en pressening over bommen, så jeg
kunne ligge i tørvejr. Det var en pragtfuld måde, at holde ferie på. Nu er
jeg blevet for gammel og luxuriøs til den slags, men mindes med glæde.
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-07-08 20:53

"Andreas" <nono@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad fås der?
> Vi har kikket lidt på Flipper men ved ikke om det er en særlig god løsning

Hej Andreas

Flipperjollen er sjov at sejle i, men ikke så nem at transportere rundt på
taget af en bil.
For det første vejer den 78 kilo (+ sejl osv.) og for det andet har den en 6
meter lang mast og sidst men ikke mindst tager den noget tid at rigge til.
Til gengæld findes de MEGET billigt brugt.

Mit forslag ville klart være en Laserjolle.
Den vejer ca. 65 kilo inklusiv alt og masten er todelt så den ikke er så
lang at have på taget.
Ydermere følger der med de fleste brugte laserjoller en jollevogn som ikke
vejer mere end ca. 8-10 kilo (lavet af 40 mm afløbsrør).
Laserjollen på taget med bunden opad, jollevognen ovenpå, spænde fast og
afsted.
Som træner i diverse sejlklubber har jeg kørt mange kilometer rundt til
stævner med en laser på taget. To mand (ikke små drenge) kan sagtens smide
den op på taget uden problemer.
Når man når sit mål er det bare ned med båden, rigge til og ud på vandet. En
samlet operation på omkring 10 minutter.
Laserjollen er bygget til én person, men kan "sagtens" klare to voksne.

Som andre også har skrevet er Europajollen KUN til én person. Den kan på
ingen måde sejles af to voksne og skulle I finde på at prøve, så pas på at
masten ikke knækker!!

Et andet alternativ er en Sunfish som er den jeg har sejlet i mange år.
Kanon fed jolle som sagtens kan tage to voksne personer.
Den vejer ca. 59 kilo inklusiv alt og er derfor endnu nemmere at
transportere på at biltag.
Den har en lidt anderledes rig i form af en latinerrig, som jeg personligt
synes gør den endnu sjovere.
Uden at jokke nogen over tærerne vil jeg vove den påstand at en veltrimet
Sunfish "sagtens" kan stikke af fra en Laser.
Det er nok den båd jeg har kørt flest kilometer med på landevejen/motorvejen
og det er gået uden problemer. Igen ca. 10 minutter fra tag til sejlklar.
Desværre bliver det nok svært at finde en Sunfish brugt. Jeg solgte min for
et par år siden og den er nok én ud af 5-6 tilbageværende i Danmark.
Umiddelbart vil jeg tro at Rørvig Sejlklub er den eneste klub hvor de stadig
er i brug, og mon ikke man kan være heldig at der hænger et opslag på deres
opslagstavle om en der er til salg??

Ingen tvivl om at min anbefaling om en bår til to voksne og et biltag vil
være en Sunfish (Hvis der kan findes én). Jeg ægrer mig i hvert tilfælde
over at have solgt min...... Øv øv øv.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-07-08 20:54

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> være en Sunfish (Hvis der kan findes én). Jeg ægrer mig i hvert tilfælde

Glemte lige et link til Sunfish´en.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunfish_(dinghy)

Lars Hansen