TV og VHF - antenner
Fra : Steffen Skov

Dato : 25-07-08 08:46

Jeg har fået en Nargus-antenne (iglo), som skal monteres i masten. Beslaget
er til at montere forrest på masten og rager ca. 25 - 30 cm ud, der er
derfor nemt plads til både Nargus og en VHF-antenne, men vil de forstyrre
hinanden? Jeg mener at Nargus´en er beskyttet mod VHF-frekvenser?
Hilse Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : OZ3BTO

Dato : 25-07-08 09:41

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor nemt plads til både Nargus og en VHF-antenne, men vil de forstyrre
> hinanden? Jeg mener at Nargus´en er beskyttet mod VHF-frekvenser?

Stil samme spørgsmål i dk.fritid.hamradio de har styr på det med antenner

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 16:28

Mine sidder monteret i samme højde ca 20 cm fra hinanden. Virke fint.

MEN.... *Hvis* de skulle forstyrre hinanden, så ville det være når man
sender på VHF'en. Og hvem sidder og taler i VHF'en *samtidig* med de ser TV
??

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : OZ3BTO

Dato : 26-07-08 16:54

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:488b4271$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> MEN.... *Hvis* de skulle forstyrre hinanden, så ville det være når man
> sender på VHF'en. Og hvem sidder og taler i VHF'en *samtidig* med de ser

Korrekt .. Men nu vidste jeg ikke hvad nargus´en var til derfor ville jeg
henvise til gutterne der ihvertfald vidste noget

Lavede også en anden post lidt sener som den første da jeg fandt ud af at
nargus var til TV men den er så ikke kommet med ... Vi sender takken til
cybercity

Umiddelbart ville brug af VHF radioen heller ikek forstyrre TV signalet da
skibs VHF og TV signalerne ligger et godt stykke fra hinanden i frekvens

Skibs VHF ligger omkring ~155-170 mhz (Frit efter hukommelsen) og største
delen af TV ligger enten langt nede i frekvens(under 70mhz) eller oppe
omkring 450mhz
DAB og DVB ligger heller ikke så tæt på men er dog nemme at forstyrre..
Dette kan dog også afhjælpes (Spørg i dk.fritid.hamradio de ved besked)

Jeg ville personligt sætte VHF antennen øverst da den er vigtigst og har
bedste sendeforhold øverst også Nargus nederst .. Øverste punkt såen 20-30cm
fra nederste punkt af VHFen

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-07-08 19:51

Tak for svarene. Jeg vil nu trygt gå videre med projektet. Det bliver
spændende!
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : claus b.p.

Dato : 27-07-08 19:59

> [...]
>
> Skibs VHF ligger omkring ~155-170 mhz (Frit efter hukommelsen) og største
> delen af TV ligger enten langt nede i frekvens(under 70mhz) eller oppe
Det er så i bedste fald kun delvis korrekt. TV benytter VHF III båndet, ca.
175-220MHz. Her ligger bl.a. Gladsaxe DR2 senderen. Men det væsentlige er
ikke hvilke frekvenser der sendes på, men om den direkte indstråling fra VHF
senderens 15W kan beskadige noget i indgangen på antenneforstærkeren i tv'et
eller antennen. Det vil den kunne, hvis ikke der er sat beskyttelse i
antenneforstærkeren. Om der er det, kan jeg ikke sige, for jeg har ikke
fundet nogen specs på den, der siger noget om indstrålingsbeskyttelse. Måske
er der nogen der kender et link til producenten? Der kræves reelt bare et
par beskyttelsesdioder i indgangen. Er det et low-cost produkt kan disse
udemærket være sparet væk...
Det sikreste er under alle omstændigheder at sætte VHF antennen og TV
antennen i forskellige højder. Hvis TV antennen sidder 20-30 cm under VHF
antennen er den godt beskyttet, hvis de sidder i samme højde, bør de være et
par meter fra hinanden. Dette gælder iøvrigt også for radarantennen, som
udsender en enormt koncentreret effekt.

Mvh. Claus