Badeforhold ved østkysten i dag
Fra : Heidi

Dato : 29-07-08 06:34

Håber der er nogen der er tidligt oppe
Vi havde tænkt os at køre til Fjellerup strand og bade i dag, men er i
tvivl hvordan forholdene er ved pålandsvind - er der mange dyr/kryb
derude, både flyvende og vandmænd/brandmænd?

--
Heidi

Fra : Armand

Dato : 29-07-08 19:24

Heidi skrev:
> [...]
> tvivl hvordan forholdene er ved pålandsvind - er der mange dyr/kryb
> derude, både flyvende og vandmænd/brandmænd?

Ud fra tidspunktet må nedenstående være et generelt svar:
Fordelene ved pålandsvind er netop at der ikke kommer mange insekter ind
derudefra!
Derudover er vinden sval (á hav-afkølet) og de famøse badedyr driver kun
svært til havs.
Der kan ligeledes være mere brænding end ved fralandsvind.
Vand/brand -mænds vindpåvirkelighed har jeg ingen erfaring omkring

--
Armand.

Fra : LH

Dato : 29-07-08 20:27

Vestkysten er i hvertfald ulidelig på grund af en fandens masse
insekter. Dog ret skønt at der næsten er havblik grundet
fralandsvinden.

Fra : Marianne

Dato : 29-07-08 21:08

> [...]
> Der kan ligeledes være mere brænding end ved fralandsvind.
> Vand/brand -mænds vindpåvirkelighed har jeg ingen erfaring omkring

... men man skal tage sig mere i agt for hestehuller jf
http://www.respektforvand.dk/Leksikon/Strom%20og%20bolger/Stroem/Revlehuller.aspx.
De opstår navnlig ved pålandsvind.

mvh
marianne

Fra : Armand

Dato : 29-07-08 22:36

Marianne skrev:

> .. men man skal tage sig mere i agt for hestehuller jf
> http://www.respektforvand.dk/Leksikon/Strom%20og%20bolger/Stroem/Revlehuller.aspx.
> De opstår navnlig ved pålandsvind.

Korrekt!
Hvor der er bølger/brænding skal vandet fra disse også væk igen hvorfor
der dannes nogle "motorveje" gennem revlerne hvor der vil være en
kraftig understrøm, hvilket ikke er sjovt at blive fanget af!

--
Armand.

Fra : Heidi

Dato : 31-07-08 19:43

Heidi wrote:

Jeg siger tak for svarene - og skulle måske lige tilføje at vi endte med
at tage til Vesterhavet, Vedersø Klit. i stedet for østkysten.
Ja, der var insekter (svirrefluer, mariehøns og de små sorte runde), men
ikke i en grad som ikke var til at holde ud. Og mariehønsene bed os
ikke, som jeg ellers efterfølgende har læst de gør flere steder ved
Vestkysten i øjeblikket.

Der var også tusindvis af vandmænd - men heldigvis var de bittesmå - på
størrelse med en kontaktlinse, så man bemærkede dem kun når man kørte
hænderne gennem vandet - eller hvis man som gemalen badede i t-shirt og
brugte den til at fange dem med

--
Heidi