Togrejse Chicago - LA
Fra : Mort1s1

Dato : 28-07-08 13:51

Jeg har på et tidspunkt, det er nok et par år siden, læst om en togrejse fra
Chicago til LA, Turen var, som jeg husker det, med et specialtog, som kørte
nogle gange om ugen, hvorfor der var mulighed for at stå af og blive et par
dage under vejs, for derefter at stige på et følgende tog.

Nogen her, som ved noget om det?

Mort1s1

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 28-07-08 19:47

Hej

Jeg har aldrig hørt om et sådant tog, men du kan altid tage de almindelige
Amtrak tog og stoppe undervejs. Den direkte tur tager også over 70 timer, så
en pause er nok tiltrængt.

Kennet

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 28-07-08 20:06

UPS! Så forkert.... 43 timer.

Kennet

Fra : Mort1s1

Dato : 28-07-08 20:55

"Kennet og Pernille" <ikke@nogen.dk> skrev i meddelelsen

> UPS! Så forkert.... 43 timer.
>
> Kennet

Tak skal I have - jeg har allerede kikket lidt på Amtrak's køreplaner, men
jeg mener stadig, at det jeg læste i "Tante Berlinger" for 2 - måske 3 år
siden omtalte netop denne rejse, som om den var med et "særtog"; men
selvfølgelig er det de samme skinner der køres på, så der har måske blot
været tale om at turen var tilrettelagt (blev solgt af) et rejsesebureau
over there.

Mort1

Fra : N/A

Dato : 28-07-08 22:49

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 28-07-08 13:58

Det må være Texas Eagle I har hørt om.

http://www.texaseagle.com/

Pizzaman

Fra : Armand

Dato : 28-07-08 22:49

saruman@ofir.dk skrev:
> Det må være Texas Eagle I har hørt om.
>
> http://www.texaseagle.com/

Åh nej (endnu en til til "burde opleve -listen")

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-07-08 22:49

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 29-07-08 01:27

> Åh nej (endnu en til til "burde opleve -listen")
>
> --
> Armand.

Så kan du passende føje disse til listen:

Empire Builder. Fra Chicago til Seattle helt oppe langs den canadiske
grænse. Det er en udpræget "scenic route" der tager 46 timer.

California Zephyr. Fra Chicago til San Francisco på 53 timer. Ruten
går tværs gennem midtvesten og via Denver og Salt Lake City.

Southwest Chief kører fra Chicago til Los Angeles på 43 timer via
Kansas City, Albuquerque, Flagstaff.

Og endelig er der "ørkenruten", den barske Texas Eagle, der tager den
sydligst mulige rute fra Chicago til Los Angeles. Fra Chicago køres
der næsten stik syd helt ned til San Antonio, og herfra køres der
nærmest langs den mexicanske grænse helt til LA. Men så tager det også
70 timer! Det gennemgående tog kører 3 gange om ugen.

Grunden til at alle togene udgår fra Chicago og ikke fra f.eks. New
York, er iøvrigt at de togvogne der bruges er for store til en række
af tunnellerne på østkysten.

God tur

Pizzaman

Fra : Pernille

Dato : 29-07-08 10:27

<saruman@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Empire Builder. Fra Chicago til Seattle helt oppe langs den canadiske
grænse. Det er en udpræget "scenic route" der tager 46 timer.
Har du mon et bud på, hvor meget den tur koster?
Kan man hoppe af / gøre ophold, undervejs?
Den tur tror jeg kunne være rigtig spændende.

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 29-07-08 05:19

> [...]
> Har du mon et bud på, hvor meget den tur koster?
> Kan man hoppe af / gøre ophold, undervejs?
> Den tur tror jeg kunne være rigtig spændende.

Selve billetten er forbavsende billig. En enkeltbillet koster kun ca.
120 dollars, men det er så med siddeplads hele vejen. For ca. 300
dollars tillæg kan man købe en mini-kupe(meget lille) med soveplads
til to personer. Prisen er for hele kupeen og altså ikke pr. person.
Og for ca. 1.000 dollars tillæg kan man købe en rigtig kupe til to
personer med eget bad og toilet. Og hvis man betaler for en af
ovennævnte kupeer er alle måltider og alkoholfrie drikkevarer
inkluderet.

Så rejser man to personer kan man altså få to døgns togrejse i privat
kupe med eget bad og toilet og alle måltider undervejs for ca. 600
dollars pr. person. Det synes jeg faktisk er ret billigt.

Man rejser med Amtraks "Superliner"-tog med både restaurantvogn,
udsigtsvogn, snackbar mv. Man kan godt "splitte" rejsen op og stige af
og på undervejs, men det vil jeg ikke anbefale. Turen bør opleves
sammenhængende, og der opstår meget hurtigt et nærmest socialt
fællesskab mellem passagererne på toget, hvilket også er en del af
oplevelsen.

Og så er togpersonalet en oplevelse for sig selv. Hvert tog har sit
eget "crew", et fast hold bestående af lokoførere, konduktører,
tjenere, kokke, assistenter mfl., og hvert crew har sit helt eget
særpræg, traditioner, fællessange mv. Det er som regel en fornøjelse
at opleve. Sidst kørte jeg med "Crew 10" der er baseret i Los Angeles,
og de var voldsomt underholdende, drillede konstant hinanden, jokede
med passagererne osv.

Empire Builder er nok den naturmæssigt flotteste af ruterne, mens
Texas Eagle er den mest stemningsfulde. Men alle langruterne er en
oplevelse. Der kører også et tog fra New Orleans til Los Angeles, men
det kan jeg ikke lige huske hvad hedder.

Pizzaman

Fra : Mort1s1

Dato : 31-07-08 09:51

"Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kørte nogle gange om ugen, hvorfor der var mulighed for at stå af og blive
> et par dage under vejs, for derefter at stige på et følgende tog.

Ja nu kom der jo virkelig noget "på banen" (undskyld) og også den jeg
efterlyste.
Tak for det, og for de øvrige oplysninger, nu er der noget at gå i gang med.

Mort1s1