Vest usa og telefon
Fra : Torremus

Dato : 19-07-08 10:16

Jeg skal til det vestlige usa Califonien, Nevada Arisona, Utah og skal jo
køre nogle lange stræk gennem ørkenområder. Jeg har fået at vide man mange
steder ikke kan bruge almindelig mobil, men hvad gør man så hvis den bil man
har lejet går istå på landevejen og der er 30 km til nærmeste hus ?
?

Mvh
Torremus

Fra : Bjarne

Dato : 19-07-08 10:20

Torremus skrev:
> [...]
> steder ikke kan bruge almindelig mobil, men hvad gør man så hvis den bil man
> har lejet går istå på landevejen og der er 30 km til nærmeste hus ?

Så kunne du evt leje en satellite phone

Bjarne

Fra : Torremus

Dato : 20-07-08 09:18

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så kunne du evt leje en satellite phone
>
> Bjarne
Kan man lje dem hos Hertz ? Eller i lufthavnen ?

Mvh Torremus

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 11:20

Torremus skrev:
> "Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan man lje dem hos Hertz ? Eller i lufthavnen ?

http://www.phonerentalusa.com/english/satellite_phone_rental.asp

Det er bare et eksempel
Søg på Google efter satellite phone rental
osv.

Bjarne

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-07-08 12:24

On Sun, 20 Jul 2008 10:17:53 +0200, "Torremus" <tmus@sonneqvist.dk>
wrote:

>"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Kan man lje dem hos Hertz ? Eller i lufthavnen ?

Er det virkelig nødvendigt, en satellittelefon koster sikkert det
hvide ud af øjnene....

Jeg har boet i USA i 12 år, rejser meget rundt, og jeg har aldrig
overvejet at bruge andet end min mobil....

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-07-08 19:16

Lars Ehlers <lars@NOSPAMehlers.us> wrote:

>Er det virkelig nødvendigt, en satellittelefon koster sikkert det
>hvide ud af øjnene....
>
>Jeg har boet i USA i 12 år, rejser meget rundt, og jeg har aldrig
>overvejet at bruge andet end min mobil....

Det passer meget godt med mine tanker.

Tag en GSM telefon med - men vær sikker på at det er mindst tri-band og gerne
quad-band.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-07-08 05:56

On Mon, 21 Jul 2008 20:15:32 +0200, Ove Kjeldgaard <n3ws@hiker.dk>
wrote:

>Det passer meget godt med mine tanker.
>
>Tag en GSM telefon med - men vær sikker på at det er mindst tri-band og gerne
>quad-band.

Præcis. Mine svigerforældre har lige kørt turen fra Connecticut til
Californien og derfra til Arizona. Der var vist meget få steder, hvor
de var uden for mobildækning.

Min egen trofaste quad-band GSM virker stort set overalt. Jeg er pt. i
Colombia, og min telefon virker perfekt.... Jeg har på intet tidspunkt
spekuleret på at anskaffe en sattelittelfon, men jeg skal heller ikke
ud i junglen
--
Lars Ehlers

Fra : Bjarne

Dato : 22-07-08 12:23

Lars Ehlers skrev:

> [...]
> Colombia, og min telefon virker perfekt.... Jeg har på intet tidspunkt
> spekuleret på at anskaffe en sattelittelfon, men jeg skal heller ikke
Risikoen er skam reel nok.
Når der er områder uden mobildækning, er man ret meget hægtet af, hvis
et eller andet brænder af i bilen langt fra alting.
Så må man vælge, om man vil leve med en relativt lille risiko eller
betale forsikringen imod den.

Min datter var i hvertfald meget glad for at have mobilkontakt, da hun
holdt på en øde landevej i bagende sol i louisiana, hvor det eneste i
nærheden var et skummelt afvænningssted for narkomaner.

Det lader til, at det koster under 500 kr. om ugen at leje en satphone.
Hvis jeg skulle tusse rundt i ørkenen, ville jeg nok overveje det.

vh

Bjarne

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-07-08 13:37

On Tue, 22 Jul 2008 13:23:17 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Det lader til, at det koster under 500 kr. om ugen at leje en satphone.
>Hvis jeg skulle tusse rundt i ørkenen, ville jeg nok overveje det.

Jeg holder stadig på, at chancen for at du får brug for sådan en
telefon er uendelig lille. Selvfølgelig kan jeg godt se, at den var
meget brugbar i din datters tilfælde, men sådan noget sker ikke ofte.

Hvis man VIL have satellitkontakt, så kan man evt. overveje at leje en
bil med Onstar (GM biler), så er telefonen indbygget i bilen. Man kan
ringe on hjælp, de kan låse bilen op, hvsi du har låst dig ude, de
ringer automatisk efter hjælp, hvis airbaggen bliver udløst osv.

--
Lars Ehlers

Fra : Bjarne

Dato : 22-07-08 15:03

Lars Ehlers skrev:

> [...]
> ringe on hjælp, de kan låse bilen op, hvsi du har låst dig ude, de
> ringer automatisk efter hjælp, hvis airbaggen bliver udløst osv.

Du har ikke ret i at risikoen - eller chancen som du siger - er
uendeligt lille.
Du har ret i at risikoen er lille, men den er der.
Det sker ikke ret ofte, at en udlejningsbil punkterer og man ikke kan få
reservehjulet fri (som min datter oplevede i går) eller det elektriske
kredsløb brænder sammen eller batteriet står af eller generatoren ikke
lader eller... find selv på mere
.... eller man får en mindre blodprop eller på anden måde kommer galt
afsted eller får brug for at tilkalde politi osv.

Men *hvis* det endelig sker, ville jeg være meget glad for at kunne
tilkalde hjælp.

På den anden side kan man naturligvis håbe på, at det sandsynlige ikke
sker og spare masser af penge på kaskoforsikring, brandforsikring,
ulykkesforsikring, livsforsikring osv.

Bjarne

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-07-08 16:54

> [...]
> ringe on hjælp, de kan låse bilen op, hvsi du har låst dig ude, de
> ringer automatisk efter hjælp, hvis airbaggen bliver udløst osv.

Hvordan pokker kan den finde ud af at den har låst dig ude ?? - for hvordan
kan du stå udenfor bilen og få den til til at ringe om hjælp ? - telepati ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 23-07-08 04:37

On Tue, 22 Jul 2008 17:53:50 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Hvordan pokker kan den finde ud af at den har låst dig ude ?? - for hvordan
>kan du stå udenfor bilen og få den til til at ringe om hjælp ? - telepati ?

Hehe... Man kan jo også ringe til Onstar fra enhver telefon...

--
Lars Ehlers

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-07-08 06:21

> Hehe... Man kan jo også ringe til Onstar fra enhver telefon...

Ja hvad ved os bønder om agurkesalat...
Det er nok bare mig som ikke forstår systemet...
Du står ude i ørkenen hvor der ikke er noget mobilnet - og du har låst dig
ude af din bil - hvordan ringer du så til Onstar ?
Nu hr jeg været inde på www.onstar.com - og der ser jeg et billede af et
lille panel med en knap man skal trykke på - men denne knap sidder vel inde
i bilen ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 23-07-08 13:57

On Wed, 23 Jul 2008 07:20:39 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lille panel med en knap man skal trykke på - men denne knap sidder vel inde

Det er en særdeles dårlig ide at låse sig ude af bilen et eller andet
sted, hvor der er ikke er mobildækning...eller adgang til en telefon.
Så er der ikke meget at gøre.

Min kones Saab har Onstar (det er en lille panel med et par knapper),
men hun bruger det ikke meget. Dels kan man snakke i telefon
(handsfree natuligvis) via satellit, få hjælp hvis man er faret vild
(Onstar er baseret på GPS), få dørene låst op, eller få hjælp hvis man
har været i en ulykke.
--
Lars Ehlers

Fra : Pernille

Dato : 24-07-08 08:37

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse

> Jeg har boet i USA i 12 år, rejser meget rundt, og jeg har aldrig
> overvejet at bruge andet end min mobil....

Og jeg har kørt rundt derovre, uden mobil, mange gange, netop på nogle af de
nævnte strækninger. Jeg har end ikke overvejet at medbringe en mobiltelefon.
Hold da helt op, jeg har levet livet farligt! Det ka' være, at jeg skal
gøre det næste gang.

Fra : Bjarne

Dato : 24-07-08 12:32

Pernille skrev:

> [...]
> Hold da helt op, jeg har levet livet farligt! Det ka' være, at jeg skal
Ja, når det er gået godt hidtil, skal det nok også gøre det fremover.
Og sikke en masse penge vi kunne spare på alle de komplet overflødige
brandforsikringer, indboforsikringer, kaskoforsikringer, kondomer,
vinterdæk og meget andet.
Bare smil og vær glad

Bjarne

Fra : N/A

Dato : 25-07-08 11:25

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 22:59

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-07-08 13:37

>steder ikke kan bruge almindelig mobil, men hvad gør man så hvis den bil man
>har lejet går istå på landevejen og der er 30 km til nærmeste hus ?

Hvis det var mig så ville jeg håbe jeg havde husket de gode
vandresko...

Eller satellittelefonen som en anden skriver.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-07-08 13:52

> Hvis det var mig så ville jeg håbe jeg havde husket de gode
> vandresko...

Og det er så en af de ting som man på det kraftigste fraråder i Nevada og
omegn.

Varmen slår dig ihjel

Det står i enhver turguide at man SKAL blive ved bilen og så søge hjælp når
der en gang kommer en forbi.
Hitchhiking frarådes også i disse områder af samme årsag

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-07-08 14:17

>Varmen slår dig ihjel

Pja.. en god kasket og lidt vand

>Det står i enhver turguide at man SKAL blive ved bilen og så søge hjælp når
>der en gang kommer en forbi.
>Hitchhiking frarådes også i disse områder af samme årsag

Ok :)
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-07-08 14:47

> Pja.. en god kasket og lidt vand

Pas nu på med at drikke for meget vand, det kan nemlig også slå dig ihjel

Jeg taler af erfaring fra et hike i Grand Canyon

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-07-08 15:07

>Pas nu på med at drikke for meget vand, det kan nemlig også slå dig ihjel

Nu gør du det ikke nemt for mig

>Jeg taler af erfaring fra et hike i Grand Canyon

Hmm hvem skriver så??
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Armand

Dato : 19-07-08 15:17

Stig Nielsen skrev:
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Pas nu på med at drikke for meget vand, det kan nemlig også slå dig ihjel
>

> Jeg taler af erfaring fra et hike i Grand Canyon

- - - - Hvor du døde???

--
Armand.

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-07-08 16:40

> - - - - Hvor du døde???

Nej jeg drak ikke nok

men nok til at jeg begyndte at fryse selvom det var 40 grader

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-07-08 22:07

>men nok til at jeg begyndte at fryse selvom det var 40 grader

Først sveder man så brokker man sig over det og så fryser man og så er
den også gal...

Nå spøg lagt til side: Det kan ikke have været en sjov oplevelse...
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 19-07-08 06:40

Amerikanske lejebiler er som regel under et år gamle, så
sandsynligheden for et driftsstop er ret lille.

Skulle du alligevel være uheldig, er det bare med at sætte sig til at
vente til der kommer en anden bil forbi. Medmindre du kører helt væk
fra asfalteret vej, vil der sjældent gå mere end 10-15 minutter før
der kommer en anden bil - selv på de mest øde strækninger i Nevada.

Ingen grund til at leje dyr sattelit-telefon, der kører hver dag
tusindvis af både amerikanere og turister rundt på de øde strækninger
uden problemer. Og går der noget galt, hjælper man hinanden.

Pizzaman

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 19-07-08 17:10

> Jeg skal til det vestlige usa Califonien, Nevada Arisona, Utah og skal jo
> køre nogle lange stræk gennem ørkenområder.

Det kommer meget an på hvor du triller henne - Kører du på de store veje
mellem f.eks. LA, Las Vegas og op til Salt Lake, så er der rimelig dækning
der... Har prøvet turen med et par teenage tøser der SMS'er 500 - 1000
beskeder i døgnet, og der var ikke noget brok fra dem...

> Jeg har fået at vide man mange steder ikke kan bruge almindelig mobil, men
> hvad gør man så hvis den bil man har lejet går istå på landevejen og der
> er 30 km til nærmeste hus ?

Så må man vente... Men typisk er bilerne ret nye - og hvis du samtidig
sørger for at vælge en ikke-amerikansk bil, så går det nok... God
fornøjelse!!

Mvh
Allan

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 21-07-08 14:12

> Det passer meget godt med mine tanker.
>
> Tag en GSM telefon med - men vær sikker på at det er mindst tri-band og gerne
> quad-band.

Enig. Det er totalt overkill med en sattelit-telefon. En alm. tri-band
telefon og lidt sund fornuft er fuldt tilstrækkeligt.

Pizzaman

Fra : Armand

Dato : 21-07-08 22:59

saruman@ofir.dk skrev:

> Enig. Det er totalt overkill med en sattelit-telefon. En alm. tri-band
> telefon og lidt sund fornuft er fuldt tilstrækkeligt.

Hvis man sætter sig heelt stille i en krog og tænker på hvorledes at det
lykkedes folk overleve uden mobiltelefoni så langt frem som i 80'erne,
så gribes man let af undren og forvirring!

Jég ville overhovedet ikke turde køre én meter i et område hvor jeg ikke
konstant havde mulighed for at tage kontakt til omverdenen - Så hellere
blive hjemme og overlade slige oplevelser til medlemmerne af
eventyrernes klub :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 22:59

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 25-07-08 02:32

> [...]
> Og sikke en masse penge vi kunne spare på alle de komplet overflødige
> brandforsikringer, indboforsikringer, kaskoforsikringer, kondomer,

Jeg synes denne tråd er kørt lidt af sporet. Fakta er, at der hver
eneste dag kører titusindvis af både amerikanere og turister rundt på
selv de mest øde veje i USA. Og de medbringer hverken
sattelittelefoner eller nødraketter. Det er jo ikke en ekspedition ind
i Amazon-junglen vi taler om.

At sammenligne en sattelittelefon-fri køretur på asfalteret vej gennem
Nevada, Utah eller Arizona med ikke at tegne forsikringer eller bruge
vinterdæk er HELT ved siden af.

Pizzaman

Fra : Bjarne

Dato : 25-07-08 11:25

saruman@ofir.dk skrev:

> [...]
>
> At sammenligne en sattelittelefon-fri køretur på asfalteret vej gennem
> Nevada, Utah eller Arizona med ikke at tegne forsikringer eller bruge

Det er tværtimod den eneste relevante sammenligning, fordi det her
handler om en ret lille risiko for en ubehagelig ulempe, som man kan
vælge, om man vil sikre sig imod eller ej.

Det er heldigvis rigtigt, at risikoen ikke er ret stor for et nedbrud 30
km fra nærmeste hus og uden mobildækning, men det lyder ikke specielt
tiltalende, hvis det endelig sker, og der står ingen steder, at turen
kun skal foregå på hovedvejene.

Hvis det var mig, ville jeg måske overveje, om jeg hellere ville give
500 kr mindre for hoteller og lejebil og bruge pengene på en satphone.

Jeg ved ikke, hvor mange af amerikanerne i ørkenene der har en satphone,
men der er mange amerikanere, der dagligt løber risiko for ting, vi ikke
ville drømme om. Mange millioner har f.eks. ingen sygeforsikring
overhovedet.

Bjarne

Fra : stig@abc.de

Dato : 25-07-08 23:42

> [...]
> km fra nærmeste hus og uden mobildækning, men det lyder ikke specielt
> tiltalende, hvis det endelig sker, og der står ingen steder, at turen kun

Det er ikke tilladt at køre væk fra hovedvejene i en lejebil, og jeg vil
give saruman ret, det her er at skyde gråspurve med kanoner.
Det kan godt være at der ikke er en bil i nærheden lige med det samme, men
det kommer der inden for den næste time, uanset hvor man er.

og da turen her jo netop går der hvor alle andre turister kører, så er der
nok ingen problemer

> Hvis det var mig, ville jeg måske overveje, om jeg hellere ville give 500
> kr mindre for hoteller og lejebil og bruge pengene på en satphone.

Jeg har aldrig nogensinde de gange jeg har kørt i usa, og det er snart mange
skænket det en tanke at jeg burde have en satphone