Ambulancer i trafikken.
Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-08 10:03

Jeg sad lige og blev lidt småforarget da jeg kørte rundt på de små
veje heromkring og hører en trafikmelding noget i retning af "den
hurtigtkørende ambulance med en lille baby, der desværre ikke har
politi-eskorte har netop passeret sammenfletningen i Køge, men føler
sig generet af 4-5 biler der følger efter meget tæt på. Man er meget
nervøse inde bagi ambulancen, hvor man arbejder med det lille barn".
Hvad i hele hule osv. tænker folk dog på??? Ja, jeg ved det godt "jeg
skal bare frem" - men jeg skulle lige have luft )

Fra : Søren

Dato : 01-08-08 10:08

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad i hele hule osv. tænker folk dog på??? Ja, jeg ved det godt "jeg
> skal bare frem" - men jeg skulle lige have luft )

Egoismen trives i dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-08-08 10:14

"Ivan Madsen" skrev

> Hvad i hele hule osv. tænker folk dog på???

Jeg vil formode at de bagvedkørende også blinker med det lange lys for at få
ambulancen til at trække ind til højre så man kan overhale ...

Suk :(

- Peter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-08-08 10:19

Hej!

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg vil formode at de bagvedkørende også blinker med det lange lys for
> at få ambulancen til at trække ind til højre så man kan overhale ...

Nej da. De følger efter ambulancen for at komme (lige så) hurtigt frem. De har
ingen interesse i at overhale eller sætte farten ned, hvilket irriterer
ambulance-føreren og de andre folk i den.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-08-08 03:48

On Aug 1, 11:19 am, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> ingen interesse i at overhale eller sætte farten ned, hvilket irriterer
> ambulance-føreren og de andre folk i den.

100% forståeligt, tænk hvis nu ambulancen skal bremse hårdt op fordi
en anden billist ikke har set den og trækker ud. Så har vi ulykken.
Helt klart nogle store idioter som laver det nummer med at følge
efter.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-08 19:43

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> en anden billist ikke har set den og trækker ud. Så har vi ulykken.
> Helt klart nogle store idioter som laver det nummer med at følge

Hvad er der blevet af at man ikke må følge nærmere end 100 m bag et
udrykningskøretøj?

Så engang en brandbil i Århus der havde monteret to 70 watt blå
"spotlys" i øjnhøjde for bilister. De var altså rettet bagud og skiftes
til at lyse under udrykning.

Jeg tror ikke der var ret mange der fulgte tæt efter den brandbil.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-08 21:54

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Hvad er der blevet af at man ikke må følge nærmere end 100 m bag et
> udrykningskøretøj?

Har det nogensinde været andet end en anbefaling fra en eller anden
kørelærer eller lign. ?

Er jo egentlig meget smart.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-08 21:59

On 01 Aug 2008 20:53:49 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

>Har det nogensinde været andet end en anbefaling fra en eller anden
>kørelærer eller lign. ?

Jeg tror faktisk det stod i min gamle teoribog - og gæt lige, hvor den
er henne (jow, rigtigt - i affaldsgudens flammer)
Det var i hvert fald hvad min kørelærer (han er iøvrigt heller ikke i
live mere) fortalte os måbende kommende førere af automobiler.

>Er jo egentlig meget smart.

Når man ser hvad folk kan finde på i forbindelse med udrykning bør der
vist sidde kameraer på alle sider af disse fartøjer, bare for at kunne
konfrontere de værste syndere med deres gøren og laden

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-08 22:55

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> [...]
> Det var i hvert fald hvad min kørelærer (han er iøvrigt heller ikke i
> live mere) fortalte os måbende kommende førere af automobiler.

Kørelærere fortæller nogle gange nogle mærkelige ting. Men det kan da godt
ha været en regel dengang, det er det ik længere. Kan i hvert fald ik finde
noget i FÆL der understøtter det.

Fra : N/A

Dato : 01-08-08 19:43

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 01-08-08 11:02

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Hvad i hele hule osv. tænker folk dog på??? Ja, jeg ved det godt "jeg
> skal bare frem" - men jeg skulle lige have luft )

Hvorfor har ambulancer ikke bagudvendte cam's, så kan de tænde dem når de
føler sig "chikaneret" og aflevere båndet til polisen bagefter.

Så kan de lære det !

Mvh
Jacob

Fra : Klaus G.

Dato : 01-08-08 11:35

> Hvorfor har ambulancer ikke bagudvendte cam's, så kan de tænde dem når de
> føler sig "chikaneret" og aflevere båndet til polisen bagefter.
Fordi det ikke burde være nødvendigt. Men ja, det er det jo så åbenbart :(

> Så kan de lære det !
Nemlig.

Jeg så engang et indlæg, kan ikke huske om det var her eller på et andet
forum, men det var en som spurgte om han godt måtte lægge sig bagved den
politibil, med blå blink, som lige havde overhalet ham, selv om den kørte
160km/t på motorvejen. Det siger måske lidt om lidt begavet folk kan være.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-08-08 11:58

"Klaus G." skrev

> [...]
> 160km/t på motorvejen. Det siger måske lidt om lidt begavet folk kan være.

Når udrykningskøretøjer er passeret må man da gerne bruge venstre spor igen
efter de regler der er beskrevet i FÆL ;-]

- Peter

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-08 16:41

On Fri, 1 Aug 2008 12:57:31 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>"Klaus G." skrev

>Når udrykningskøretøjer er passeret må man da gerne bruge venstre spor igen
>efter de regler der er beskrevet i FÆL ;-]

Når ambulance med evt. eskorte har passeret må man naturligvis benytte
banen som vanligt. Det sker bare temmelig ofte, at en flok
lykkeriddere lige skal med i slipstrømmen og når de så har kørt så tæt
som man rapporterede i dag bliver det fuldstændig "bare for meget".

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-08 14:18

Den Fri, 1 Aug 2008 12:02:16 +0200 skrev Jacob Rungwald:

> "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
>
> Hvorfor har ambulancer ikke bagudvendte cam's, så kan de tænde dem når de
> føler sig "chikaneret" og aflevere båndet til polisen bagefter.

Det tror jeg ikke er nødvendigt. Et par ambulance-folk som vidner og
et registreringsnummer skal nok blive taget alvorligt af politiet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : OZ3BTO

Dato : 01-08-08 16:02

> [...]
> Hvad i hele hule osv. tænker folk dog på??? Ja, jeg ved det godt "jeg
> skal bare frem" - men jeg skulle lige have luft )

Folk tænker for lidt.. Andet er der hvist ikke at sige

HAr selv prøvet et par gange i Vejle hvor en ambulance kommer og vil over
for rødt.. ingen af billisterne der har grønt viger

HAr også prøvet at den er kommet bagfra og vi holder fro rødt lys .. igen
ingen viger så der bliver plads.. OK da blev taxaen også bare kørt frem for
rødt også til højre så ambuen kunne komme til

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-08 20:27

OZ3BTO skrev:
> [...]
> ingen viger så der bliver plads.. OK da blev taxaen også bare kørt frem for
> rødt også til højre så ambuen kunne komme til

Bortset fra det røde har jeg selv lavet den i Århus da jeg kørte taxi,
og at det vat politiet.

To blink med alarm blink så de kunne se at jeg havde set dem og de kunne
styre efter det spor jeg holdt alene i, og så pinden i kælderen på gult,
150 m frem og op på cykelsti så de kunne komme til.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henning

Dato : 03-08-08 08:23

>HAr også prøvet at den er kommet bagfra og vi holder fro rødt lys .. igen
>ingen viger så der bliver plads.. OK da blev taxaen også bare kørt frem for
>rødt også til højre så ambuen kunne komme til
Hvis du holder for rødt og ikke har andre muligheder end at køre ud i
krydset - ja,. så skal du blive holdende! Ambulancen må finde andre
veje.

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 21:39

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Hvis du holder for rødt og ikke har andre muligheder end at køre ud i
> krydset - ja,. så skal du blive holdende! Ambulancen må finde andre
> veje.

Er så ikke så den jeg har lært det ... Lav plads hvis muligt også selvom
det kræver overtrædelse af færdselsloven f.x. køre ud i et rødt lyskryds ind
hvor der er indkørsel forbudt osv . og som taxachauffør i en taxa så
forventer ambulancen/brandbilen sku at jeg snupper det røde lys for at give
plads

Fra : Morten Trab

Dato : 03-08-08 14:45

On 3 Aug., 09:23, Henning < @> wrote:

> Hvis du holder for rødt og ikke har andre muligheder end at køre ud i
> krydset - ja,. så skal du blive holdende! Ambulancen må finde andre
> veje.

Øh nå!
Da jeg tog stort pap fik vi udtrykkeligt skåret ud i pap og indrammet
at var der ikke fri plads til udrykningskøretøjer og der var rødt, så
var det bare ud af vagten og ud i krydset, evt. helt over hvis der
ikke var alternativer...

Et evt. uheld forbundet med udrykningskøretøjer ædes uden spørgsmål og
med fuld dækning af falck, politi, brand eller hvem det nu måtte
være...

Mvh. Morten

Fra : Brian Lassen

Dato : 01-08-08 17:52

Den Fri, 01 Aug 2008 11:02:55 +0200 skrev Ivan Madsen:

> [...]
> inde bagi ambulancen, hvor man arbejder med det lille barn". Hvad i hele
> hule osv. tænker folk dog på??? Ja, jeg ved det godt "jeg skal bare

Det kunne måske også være nogle meget nervøse forældre og pårørende

Sanmann

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-08 19:39

On 01 Aug 2008 16:51:39 GMT, Brian Lassen
<sanmann@fjern.dette.desertstorm.dk> wrote:

>Det kunne måske også være nogle meget nervøse forældre og pårørende

I 4-5 biler med idiotisk lav afstand? Get real!

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-08-08 08:14

> Det kunne måske også være nogle meget nervøse forældre og pårørende

I de fleste tilfælde med sådan noget får man ikke besked om hvornår
ambulancen kører. Netop for at undgå sådanne situationer.

Stef
Been there, done that, go the t-shirt.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-08-08 02:28

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> I de fleste tilfælde med sådan noget får man ikke besked om hvornår
> ambulancen kører. Netop for at undgå sådanne situationer.

Eller også siger Falck-manden - med et smil - inden afgang:
"Du blinker bare hvis du ikke kan følge med".
Det havde jeg nu ikke problemer med
Og det forældrepar jeg havde i taxaen var særdeles glade for at lande på
Rigshospitalet samtidig med deres 8 måneder gamle datter (og det var om
aftenen, så trafikken ind til København var let og spredt).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-08 02:45

On Aug 1, 8:38 pm, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> I 4-5 biler med idiotisk lav afstand? Get real!

Alle fætrene og fætrenes fætre ?