|
| Bolte til alu resp. stålfælge Fra : Rainman |
Dato : 31-07-08 18:13 |
|
Jeg fik 16 bolte med løst til mine stålfælge da jeg købte bilen, og fik
at vide at det er vigtigt at bruge de rigtige bolte afhængigt af om man
bruger alu- eller stålfælgene.
Nu har jeg af en eller anden mystisk årsag (en i familien må være et
rodehoved) kun 4 bolte til alufælgene. Kører p.t. med vinterdæk, men da
jeg formoder at frostfaren nu er ovre vil jeg have monteret alufælgene
igen
Kan jeg bare bruge boltene til stålfælgene?
| |
Niels P Sønderskov (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 31-07-08 20:43 |
|
Rainman skrev:
> Jeg fik 16 bolte med løst til mine stålfælge da jeg købte bilen, og fik
> at vide at det er vigtigt at bruge de rigtige bolte afhængigt af om man
> bruger alu- eller stålfælgene.
>
> Nu har jeg af en eller anden mystisk årsag (en i familien må være et
> rodehoved) kun 4 bolte til alufælgene. Kører p.t. med vinterdæk, men da
> jeg formoder at frostfaren nu er ovre vil jeg have monteret alufælgene
> igen
>
> Kan jeg bare bruge boltene til stålfælgene?
Du er ikke den eneste der er sent på den Men du bør nok skaffe de
rigtigte bolte (møtrikker?) da der formentlig er forskel på vinklen på
den koniske del af dem.
--
Niels
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-07-08 22:06 |
|
Rainman skriver:
>
> Kan jeg bare bruge boltene til stålfælgene?
Det kommer an på om de er ens.
Mine fælge bruger ens bolte, så her er det lige meget.
De forrige gjorde ikke, her var alubassernes bolte koniske og
stålfælgenes runde. Det må man ikke blande sammen......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Niels P Sønderskov (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 01-08-08 09:14 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Rainman skriver:
>> Kan jeg bare bruge boltene til stålfælgene?
>
> Det kommer an på om de er ens.
>
> Mine fælge bruger ens bolte, så her er det lige meget.
>
> De forrige gjorde ikke, her var alubassernes bolte koniske og
> stålfælgenes runde. Det må man ikke blande sammen......
Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes
vha bolte. I hvert fald er det dem der sidder på navet.
--
Niels
| |
Kim Voss Schrader (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 01-08-08 09:29 |
|
Hej!
Niels P Sønderskov wrote:
....
> Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes
> vha bolte. I hvert fald er det dem der sidder på navet.
Bl.a. visse bimmere bruger da hjulbolte. Men "normalen" er møbasser :)
Møbasser er slang for møtrikker
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-08-08 09:41 |
| | |
Møller (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 01-08-08 10:15 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Niels P Sønderskov skriver:
>> Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes
>> vha bolte. I hvert fald er det dem der sidder på navet.
>
> Hvad kalder du så sådan nogle her?
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/hjulbolte.jpg
>
Skruer.
Møller
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-08-08 11:07 |
| | |
Møller (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 01-08-08 13:49 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Møller skriver:
>> Skruer.
>
> Hvordan definerer du så en bolt ?
>
Det er ikke min definition, men DS, ISO, DIN m.v.
En skrue med møtrik.
men som alt andet skrider sproget jo.
så nu bruges "en bolt" for det der retteligt er en skrue.
Ligesom en 6-kantnøgle kaldes for en unbrako, den kunne med lige så stor ret hedde en Inex.
(og så er der de der tror det er en Umbrako. Selv forhandlere så det skal jo gå galt )
Og rustfaststål kaldes for rustfrit stål.
Møller
| |
Rainman (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Rainman |
Dato : 01-08-08 14:14 |
|
Møller wrote:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Møller skriver:
>>> Skruer.
>>
>> Hvordan definerer du så en bolt ?
>>
> Det er ikke min definition, men DS, ISO, DIN m.v.
>
> En skrue med møtrik.
>
> men som alt andet skrider sproget jo.
> så nu bruges "en bolt" for det der retteligt er en skrue.
> Ligesom en 6-kantnøgle kaldes for en unbrako, den kunne med lige så stor
> ret hedde en Inex.
> (og så er der de der tror det er en Umbrako. Selv forhandlere så det
> skal jo gå galt )
> Og rustfaststål kaldes for rustfrit stål.
>
> Møller
>
>
>
>
I vrøvler squ. En bolt er en "skrue" men hvor den i hele længden er lige
tyk, hvor skruen jo spidser ind. En møtrik er den enhed med indvendigt
gevind der kan skrues fast på en bolt.
Købte iøvrigt en håndfuld hos THansen, som sjovt nok kalder dem "Bolt
12x1,25x28 konisk 60". Havde ellers i et svagt øjeblik overvejet at køre
ud til Peugeot, men så havde prisen nok været det 10-dobbelte
| |
Peter Lykkegaard (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 01-08-08 14:50 |
|
"Rainman" skrev
>>
> I vrøvler squ. En bolt er en "skrue" men hvor den i hele længden er lige
> tyk, hvor skruen jo spidser ind.
Njahh der findes fx maskinskruen med alm metrisk gevind
- Peter
| |
Rainman (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Rainman |
Dato : 01-08-08 15:02 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> "Rainman" skrev
>>>
>> I vrøvler squ. En bolt er en "skrue" men hvor den i hele længden er
>> lige tyk, hvor skruen jo spidser ind.
>
> Njahh der findes fx maskinskruen med alm metrisk gevind
>
> - Peter
Så vil mit bud i den fortsatte begrebsudvikling være at en bolt har
metrisk gevind og ind- eller udvendigt 6/4-kantet. Har produktet kærv,
og dermed beregnet til iskruning med skruetrækker, så er det en skrue.
| |
N/A (01-08-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 01-08-08 16:14 |
|
| |
Peter Lykkegaard (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 01-08-08 16:14 |
|
"Møller" skrev
> Du kender vist intet til det )
>
Det materiale du linker til omtaler både bolte og skruer ...
- Peter
| |
N/A (02-08-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 02-08-08 00:56 |
|
| |
Peter Lykkegaard (02-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-08-08 00:56 |
|
"Møller" skrev
> ja, skruer ender i et gevindhuld i en flanke og of bolte har hoved i den
> ene ende og møtrik på gevindet i den anden ende af bolten )
Sjovt jeg kan sagtens bruge 10 mm gennemgående maskinskruer hvor jeg sætter
møtrikker på
Jeg kan også sagtens bruge en øjebolt hvor jeg skruer bolten ned i gevindhul
For slet ikke at snakke om en pindbolt ...
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-08-08 14:23 |
|
Møller skriver:
>
> En skrue med møtrik.
Og piller man møtrikken af en bolt, er det en skrue?
Så når jeg spender mine skruer ind i den specielle møtrik med 5 huller
i, bliver det til bolte
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 01-08-08 14:34 |
|
"Møller" skrev
> Det er ikke min definition, men DS, ISO, DIN m.v.
>
Øh kan du ikke lige tjekke een gang til
Er det standarden normalt eller pågældende genstand?
DIN opererer med betegnelsen "bolt" i mange tilfælde
I flæng kan nævnes: Øjebolt, stålbolt, pasbolt, bolt m/indv 6 kant,
flangebolt, pindbolt
Btw jeg ville kalde omtalte genstand for en hjulbolt, har du en reference
hvor den hedder noget andet?
- Peter
| |
Niels P Sønderskov (02-08-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 02-08-08 13:48 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Møller skriver:
>> Skruer.
>
> Hvordan definerer du så en bolt ?
Den har jeg også undret mig lidt over til tider. Maskinskruer er fx
efter min opfattelse bolte. Måske kan der være en tendens til at mindre
dimensioner bliver til 'skruer'.
Ellers kalder jeg de tilspidsede skruer. Øvrige, der kræver gevind af en
art til indskruning (eller boltning måske) for bolte. Men det kan godt
være det afgørende er en kærv af en art, som én foreslår.
--
Niels
| |
Morten From Sønderga~ (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Morten From Sønderga~ |
Dato : 01-08-08 12:20 |
|
On Fri, 01 Aug 2008 10:41:09 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Niels P Sønderskov skriver:
>>
>> Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes
>> vha bolte. I hvert fald er det dem der sidder på navet.
>
>Hvad kalder du så sådan nogle her?
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/hjulbolte.jpg
Lange møtrikker med udvendigt gevind.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87
| |
Niels P Sønderskov (02-08-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 02-08-08 13:39 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Niels P Sønderskov skriver:
>> Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes
>> vha bolte. I hvert fald er det dem der sidder på navet.
>
> Hvad kalder du så sådan nogle her?
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/hjulbolte.jpg
De virker ret bolt-agtige, men kunne jo skrues i hvad som helst. Men ok,
jeg er bragt ud af vildfarelsen.
--
Niels
| |
alexbo (01-08-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-08-08 09:52 |
|
"Niels P Sønderskov" skrev
> Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes vha
> bolte.
Rundt regnet halvdelen.
http://www.carnut.dk/dk/tabel.html
mvh
Alex Christensen
| |
Niels P Sønderskov (02-08-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 02-08-08 13:37 |
|
alexbo skrev:
> "Niels P Sønderskov" skrev
>
>> Hvorfor kalder I dem 'bolte'? Mig bekendt er der ingen hjul der fæstes vha
>> bolte.
>
> Rundt regnet halvdelen.
>
> http://www.carnut.dk/dk/tabel.html
Det var klogt af mig at tage forbehold. Man går jo ikke og skruer
hjulene af andre folks biler, og nu er jeg så kommet ret langt frem i
livet uden at støde på fænomenet.
Jeg ser fordelen ved møtrikker, men hvad skal bolte gøre godt for?
--
Niels
| |
Peter Lykkegaard (02-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-08-08 13:51 |
|
"Niels P Sønderskov" skrev
> Jeg ser fordelen ved møtrikker, men hvad skal bolte gøre godt for?
>
I princippet er det det samme :)
Hvis man "kun" skal bruge møtrikker så er der sat en pindbolt i flangen
Forskellen er vel af designmæssig natur?
- Peter
| |
Niels P Sønderskov (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 03-08-08 11:44 |
|
Peter Lykkegaard skrev:
> "Niels P Sønderskov" skrev
>
>> Jeg ser fordelen ved møtrikker, men hvad skal bolte gøre godt for?
>>
> I princippet er det det samme :)
> Hvis man "kun" skal bruge møtrikker så er der sat en pindbolt i flangen
>
> Forskellen er vel af designmæssig natur?
Dårligt formuleret spørgsmål. Med hjulmøtrikker har man noget, nemlig
boltene på navet, til at hænge sit hjul på. Men jeg har svært ved at se
fordelen ved at bruge bolte. Har det noget at gøre med en eventuel
fordel ved skivebremser, der jo stort set har fortrængt tromlerne?
--
Niels
| |
Kent Friis (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 03-08-08 11:54 |
|
Den Sun, 03 Aug 2008 12:43:48 +0200 skrev Niels P Sønderskov:
> Peter Lykkegaard skrev:
>> "Niels P Sønderskov" skrev
>>
>>> Jeg ser fordelen ved møtrikker, men hvad skal bolte gøre godt for?
>>>
>> I princippet er det det samme :)
>> Hvis man "kun" skal bruge møtrikker så er der sat en pindbolt i flangen
>>
>> Forskellen er vel af designmæssig natur?
>
> Dårligt formuleret spørgsmål. Med hjulmøtrikker har man noget, nemlig
> boltene på navet, til at hænge sit hjul på. Men jeg har svært ved at se
> fordelen ved at bruge bolte. Har det noget at gøre med en eventuel
> fordel ved skivebremser, der jo stort set har fortrængt tromlerne?
Jeg har skiver hele vejen rundt, og møtrikker til hjulene. Så det er
ikke nogen hindring.
Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
.... for katten.
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-08-08 12:16 |
| | |
Klaus D. Mikkelsen (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-08-08 12:15 |
|
Niels P Sønderskov skriver:
>
> Dårligt formuleret spørgsmål. Med hjulmøtrikker har man noget, nemlig
> boltene på navet, til at hænge sit hjul på.
Hvilke er besværlige at skifte, når man har (haft) fastsiddende
møtrikker.
Det har vi fået fortalt et par gange her i gruppen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
alexbo (03-08-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 03-08-08 12:38 |
|
"Niels P Sønderskov" skrev
> Men jeg har svært ved at se fordelen ved at bruge bolte.
En fordel ved at bruge bolte er at man kan vælge en passende længde afhængig
af tykkelsen på fælgen og evt. spacers.
mvh
Alex Christensen
| |
Niels P Sønderskov (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 03-08-08 12:53 |
|
alexbo skrev:
> En fordel ved at bruge bolte er at man kan vælge en passende længde afhængig
> af tykkelsen på fælgen og evt. spacers.
Godt argument, tak.
--
Niels
| |
Peter Lykkegaard (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 03-08-08 13:03 |
|
"alexbo" skrev
> En fordel ved at bruge bolte er at man kan vælge en passende længde
> afhængig af tykkelsen på fælgen og evt. spacers.
>
Hjulet er vel også nemmere at hænge på, hvis man slipper for at skulle styre
ind over pindboltene?
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-08-08 13:04 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Hjulet er vel også nemmere at hænge på, hvis man slipper for at skulle styre
> ind over pindboltene?
Nej, tvært imod. Når du har løse hjulbolte skal fælgen hænges op på
centerringen og drejes rundt indtil du har et hul med gevind ud for
hullet i fælgen.
Er der fast bolte, skal fælgen kun ramme de 4 (5) bolte og så skal
møtrikkerne spændes ind over.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 03-08-08 13:14 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
>
> Nej, tvært imod. Når du har løse hjulbolte skal fælgen hænges op på
> centerringen og drejes rundt indtil du har et hul med gevind ud for
> hullet i fælgen.
Falder hjulet nemt af centerringen eller er hjulet svært at dreje i den
rette stilling, siden det kan være bøvlet?
- Peter
| |
Brian (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-08-08 13:51 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Falder hjulet nemt af centerringen eller er hjulet svært at dreje i
> den rette stilling, siden det kan være bøvlet?
Nææ, men når man ligger i perlegruset, er det en lidt akavet arbejdsstilling
at løfte et halvtungt hjul.
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-08-08 15:56 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Falder hjulet nemt af centerringen eller er hjulet svært at dreje i den
> rette stilling, siden det kan være bøvlet?
Centerring og fælg er rimeligt stramt. Så kan hjulet være besværligt at
dreje, og dermed er der chancer forat det falder af, da centerringen
ikke er meget mere end et par mm og dække+fælg vejer godt til.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 03-08-08 17:56 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
> Centerring og fælg er rimeligt stramt. Så kan hjulet være besværligt at
> dreje, og dermed er der chancer forat det falder af, da centerringen
> ikke er meget mere end et par mm og dække+fælg vejer godt til.
>
Ok tak, jeg kan forestille mig "underholdningsværdien" :)
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-08-08 19:33 |
| | |
Torben Scheel (06-08-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-08-08 08:56 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Falder hjulet nemt af centerringen eller er hjulet svært at dreje i den
> rette stilling, siden det kan være bøvlet?
>
På min Audi 80 med bolte er det lidt bøvlet - nav og bremseskive kan
dreje i forhold til hinanden, og så der der ofte intet gevind til
bolten, selvom man får sat hjulet ud for bremseskivehullet. Derfor har
Audis teknikere arbejdet over i Ingolstadtbunkeren og opfundet en
plastbolt uden hovede til værktøjssættet. Den iskrues navet når første
hjulbolt er udtaget, og når hjulet så genmonteres knækker man følgelig
plastbolten, og skal til at fjerne resterne af den før man kan sætte
hjulet på
--
vh
Torben
| |
alexbo (03-08-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 03-08-08 14:06 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev i
> Hjulet er vel også nemmere at hænge på, hvis man slipper for at skulle
> styre ind over pindboltene?
Nej tværtimod, med en bolt skal man fange gevindet med bolten, gennem fælg
og
bremseskive, nogle skiver sidder endda løse så de kan dreje sig, så er der
endnu sværere at fange gevindet.
Med en pindbolt hænger man bare hjulet op og sætter møtrikken på.
Nu er det så ikke en pindbolt, en pin(d)bolt har gevind i begge ender, en
navbolt som jeg kalder dem, er en fladhovet fyr der låser sig fast med
stråler når man banker dem i fra bagsiden.
http://www.danspeed.dk/h&r/hrspacer-filer/image011.jpg
Billedet viser et spacersæt med nye navbolte, ved sådan et sæt kan det blive
nødvendigt at skille fortøjet ad for at skifte navboltene, mens man med
hjulbolte blot bruger længere hjulbolte.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter Lykkegaard (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 03-08-08 17:59 |
|
"alexbo" skrev
> Nu er det så ikke en pindbolt, en pin(d)bolt har gevind i begge ender, en
> navbolt som jeg kalder dem, er en fladhovet fyr der låser sig fast med
> stråler når man banker dem i fra bagsiden.
>
Brute force?
> Billedet viser et spacersæt med nye navbolte, ved sådan et sæt kan det
> blive
> nødvendigt at skille fortøjet ad for at skifte navboltene, mens man med
> hjulbolte blot bruger længere hjulbolte.
>
Hvis møtrikken har sat sig så kan man godt skrue pindbolten ud i stedet
Men lidt bøvlet med navbolt når det skal skiftes :)
- Peter
| |
|
|