Kan jeg modificere en lam mondeo 2,5 motor~
Fra : Kim Eichen

Dato : 28-07-08 23:19

Hej gruppe

Jeg købte for en stykke tid siden en Mondeo 2,5 stc. fra 2005. Den er
desværre temmelig lam (ja ja, I behøver ikke at sige at det er klart når det
er en Mondeo)

Jeg kunne godt tænke mig at den fik lidt mere spræl og vil høre jer om I har
nogen gode ideer. Jeg kan forstå at chiptuning ingenting giver, men jeg vil
så i stedet høre; er der nogen dele, der med fordel kan udskiftes med dele
fra en ST220 motor?
Vil det evt. give mening at købe denne motor:
http://cgi.ebay.de/Motor-Mondeo-ST-220_W0QQitemZ120285586667QQihZ002QQcategoryZ61288QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
og montere nogle dele fra den på min motor?

Hvis ikke, hvilke dele kan det så bedst betale sig at montere på min, hvis
jeg blot køber enkeltdelene hos Ford?

Mvh Kim

Fra : Kim Eichen

Dato : 29-07-08 00:30

"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> wrote in message
> [...]
> og montere nogle dele fra den på min motor?
>
> Hvis ikke, hvilke dele kan det så bedst betale sig at montere på min, hvis

Bær over med mig hvis jeg spørger dumt, men vil den være en ide at købe og
montere? (Ford Mondeo V6 St24 Gasflowed Throttlebody ):
http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Mondeo-V6-St24-Gasflowed-Throttlebody_W0QQitemZ280249872895QQcmdZViewItem?hash=item280249872895&_trksid=p3286.m14.l1318

Den er til en Mondeo MK2, men jeg går ud fra at den også passer til min MK3

Mvh Kim

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 05:56

"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Den er til en Mondeo MK2, men jeg går ud fra at den også passer til min

Hvis du modificerer din motor, så den ligner motoren fra en dyrere model
(ST220), får du et problem med SKAT, der kan forlange ny afgift af bilen. Du
skal under alle omstændigheder sørge for at bremser og undervogn svarer til
en kraftigere motor.

Kort sagt: Vil du have en kraftigere bil - så er nemmeste/billigste vej at
sælge den nuværende og købe den version, du gerne vil have.

Fra : eichen

Dato : 29-07-08 01:59

On 29 Jul., 06:56, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> skal under alle omstændigheder sørge for at bremser og undervogn svarer til

Det er ikke planen skifte hele motoren, men i forvejen har den færre
hestekræfter end den er opgive til, så hvor den nu kun har ca. 160 hk
i forhold til de opgivne 170 tænker jeg at hvis jeg kan skifte nogle
dele og opnå 10 - 20 hk ekstra vil jeg altså højest få 10 hk mere end
den er opgivet til, det kan jeg ikke forestille mig skulle være et
problem i forhold til bremser og undervogn.

Sålænge jeg holder mig inden for 20% skulle der vel ikke være
problemer med SKAT.

> Kort sagt: Vil du have en kraftigere bil - så er nemmeste/billigste vej at
> sælge den nuværende og købe den version, du gerne vil have.

Det overvejede jeg også, men prisspringet op til den kraftigere model
var meget voldsomt og jeg forestillede mig ikke at den ville føles så
lam, for den gamle MK2 2,5 jeg havde var markant friskere i det.

- Skjul tekst i anførselstegn -

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 09:27

> [...]
>den er opgivet til, det kan jeg ikke forestille mig skulle være et
>problem i forhold til bremser og undervogn.

Nej - det kan jeg heller ikke forestille mig. Jeg ved dog heller ikke, om
det vil være mærkbart....

>Sålænge jeg holder mig inden for 20% skulle der vel ikke være
>problemer med SKAT.

SKAT er som sådan ikke så interesseret i effektforøgelsen. De interesserer
sig for, om bilen "skifter identitet" - dvs. om den kommer til at ligne en
dyrere model for meget. I så fald vil de have afgiften for den dyrere model.

>Det overvejede jeg også, men prisspringet op til den kraftigere model
>var meget voldsomt og jeg forestillede mig ikke at den ville føles så
>lam, for den gamle MK2 2,5 jeg havde var markant friskere i det.

Hmm - har den nye model "taget for meget på"?

Under alle omstændigheder er der ikke rigtigt nogle lette/billige veje til
flere hk i en sugemotor.

Fra : eichen

Dato : 29-07-08 03:19

On 29 Jul., 10:26, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hmm - har den nye model "taget for meget på"?
>
> Under alle omstændigheder er der ikke rigtigt nogle lette/billige veje til

Jeg har lagt mærke til at der nogle steder skrives at eks. en anden
knast vil forbedre ydelsen, er det en mulighed?

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 13:05

> Jeg har lagt mærke til at der nogle steder skrives at eks. en anden
> knast vil forbedre ydelsen, er det en mulighed?

Ja - med tilhørende justeringer. Problemet er så, at du dermed foretager en
konstruktiv ændring af motoren, hvorfor du skal kunne dokumentere, at bilen
ikke forurener mere end oprindeligt. Der er ingen i DK, der kan lave denne
attest - den skal du have lavet i Sverige eller Tyskland - og det er dyrt
(svjh. min. 20-30.000kr.). Det samme gør sig gældende ved at eftermontere
turbo etc. etc. - du må stort set ikke ændre en skrue idag uden at løbe ind
i ovenstående problematik.

Måske en 2.0TDCI i virkeligheden vil give dig det kraftoverskud, du
efterspørger (jeg har ikke erfaring med motoren - men den har utvivlsomt et
langt større moment end din nuværende - og den kan relativt nemt "skrues
op" - og det kan endda gøres lovligt).

Fra : Kim Eichen

Dato : 29-07-08 17:09

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message

> [...]
> eftermontere turbo etc. etc. - du må stort set ikke ændre en skrue idag
> uden at løbe ind i ovenstående problematik.

I tråden vedrørende Audien foreslås følgende:

> Et par forslag kunne være:
> Skifte knaster
> Skifte udstødning (især til banan manifold)
> Montere "åbent" luftfilter
> Få portet/flowet topstykket
> Øge kompressionen

Er der noget af ovenstående der kan veære en ide at foretage på Mondeoen og
som ikke kræver en ny forureningsattest eller lignende?

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-08 18:57

On Tue, 29 Jul 2008 18:08:58 +0200, "Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk>
wrote:

<...>

>I tråden vedrørende Audien foreslås følgende:

>Er der noget af ovenstående der kan veære en ide at foretage på Mondeoen og
>som ikke kræver en ny forureningsattest eller lignende?

Der fandtes engang et link til en artikel, der var begået af et medlem
af Alfa-klubben. Hans konklusion var helt klar - jo nyere bil, jo mere
er tuning "hold poterne væk"! (der var henvisning til årgange og nye
EU-normer for forurening og dokumentationskrav.) Du kan selvfølgelig
få et værksted til at lave det og justere bilen, så den overholder
normerne - og hvis det ikke er umiddelbart synligt smutter den nok
gennem syn. Men hvis (guderne forbyde det) du skulle blive involveret
i en ulykke og man begynder at endevende din maskine og finder
stumperne og sandsynliggør at den øgede effekt kunne have indflydelse
- så'eh står du i lort til knæene (med hovedet nedad). Det samme gør
sig gældende, hvis du skulle være uheldig og ramme en vågen synsmand,
så køb den bil, du ønsker. Konstruktive ændringer af nyere biler er
næsten en håbløs opgave - selv om enkelte turbo-modeller vist nok kan
slippe forholdsvis nemt om ved det.

--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Brian

Dato : 29-07-08 18:40

KASO wrote:

> [...]
> utvivlsomt et langt større moment end din nuværende - og den kan
> relativt nemt "skrues op" - og det kan endda gøres lovligt).

Er chiptuning ikke ulovligt uden de rette forureningsgodkendelser ?

/Brian

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 20:07

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Er chiptuning ikke ulovligt uden de rette forureningsgodkendelser ?

Jo - men det er muligt at få chip/boxtuning med TÜV-godkendelse - og så skal
bilen blot synes med attesten i hånden.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-08 07:06

> Jeg kunne godt tænke mig at den fik lidt mere spræl og vil høre jer om I
> har nogen gode ideer.

Turbo ?

Fra : jens andersen

Dato : 30-07-08 11:44

"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og montere nogle dele fra den på min motor?
>
> Hvis ikke, hvilke dele kan det så bedst betale sig at montere på min, hvis

En Mondeo 2,5 plejer ikke at være upræget lam. Har
luftmassemåleren en fejl bliver den lettere handlingslammet. Prøv at tage
stikket af luftmassemåleren og lav et par accelleratiosprøver på en
vejstrænkning, hvor du kender bilens opførsel.
Accellerer den bedre med stikket afmonteret, vil den accellerer endnu bedre
med en ny luftmassemåler og stikket monteret.
Hilsen Jens

Fra : eichen

Dato : 30-07-08 08:10

On 30 Jul., 12:43, "jens andersen" <tcp-...@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Accellerer den bedre med stikket afmonteret, vil den accellerer endnu bedre
> med en ny luftmassemåler og stikket monteret.

Jeg har lige ringet til min mekaniker og spurgt om den kunne være
defekt. Han sagde at computerudlæsningen fra bilen her for ganske
nylig ikke meldte om nogen fejl, så han mente ikke det var
sandsynligt. Han sagde så også at hvis jeg pillede stikket af og satte
det på igen ville udlæsningen begynde at melde fejl om dette.

Mvh Kim