Hvilken brugt bil til 50000 kroner??
Fra : Jens Christiansen

Dato : 28-07-08 12:01

Hejsa,

Har lige fået kørekort og skal ud og købe en brugt familiebil til max 50000
kroner.

Jeg har ikke en klap forstand på biler, så jeg vil høre om der er nogen der
kan smide et par
links til det bedste brugtbilstilbud p.t. på bilbasen eller andre steder?

Bilen skal :

- være egnet til en familie med 2 små børn (stort bagagerum)
- være billig at ansvarsforsikre
- være billig i vedligeholdelse
- være til salg et sted som ligger indenfor en radius på 100km fra 3650
Frederikssund
- koste max 50000 kroner

Mange tak på forhånd...

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 12:50

> [...]
> - være billig at ansvarsforsikre
> - være billig i vedligeholdelse
> - være til salg et sted som ligger indenfor en radius på 100km fra 3650

Det kunne være sådan en her

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Mondeo-1,8-Expressive-Plus-st.car-5d_ID697500145.htm

kimila

Fra : Autocadster

Dato : 28-07-08 13:44

kimila kom med følgende:

> Det kunne være sådan en her
>
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Mondeo-1,8-Expressive-Plus-st.car-5d_ID697500145.htm

En mondeo med 172kkm på bagen, er den billig at vedligeholde... næppe

Autocadster / 2620

Fra : Jens Christiansen

Dato : 28-07-08 13:48

> En mondeo med 172kkm på bagen, er den billig at vedligeholde... næppe

Hvad vil du anbefale?

Fra : Autocadster

Dato : 28-07-08 14:35

Jens Christiansen udtrykte præcist:
> Hvad vil du anbefale?

At finde en "Toyota Avensis 1,8 VVTi Sol" fra 1998-2000 det er en max
stabil bil, med plads til 4 personer, og godt baggage rum, den er også
rimelig økonomisk, plus den er billig i stumper

Autocadster / 2620

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 14:56

Autocadster <autocadster@gmail.com> skrev :

>At finde en "Toyota Avensis 1,8 VVTi Sol" fra 1998-2000 det er en max
>stabil bil, med plads til 4 personer, og godt baggage rum, den er også
>rimelig økonomisk, plus den er billig i stumper

Hvilke at de ting, mener du så ikke også gælder mondeo'en ?

--
Jan_stevns

Fra : Autocadster

Dato : 28-07-08 18:20

Følgende er skrevet af jan_stevns:

> Hvilke at de ting, mener du så ikke også gælder mondeo'en ?

Det hele på nær de billige stumper

Autocadster / 2620

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 18:46

Autocadster <autocadster@gmail.com> skrev :

>Det hele på nær de billige stumper

Så nemt slipper du sgu'tte ;)

--
Jan_stevns

Fra : Autocadster

Dato : 28-07-08 21:21

jan_stevns kom med denne ide:

> Så nemt slipper du sgu'tte ;)

Hmm mener da jeg har besvaret dit spørgsmål til fulde

Men okay da, der kan godt side 4 personer i en mondeo, faktisk er det
bedst, det gør det nemmere at skubbe

Autocadster / 2620

Fra : TGJ

Dato : 28-07-08 21:14

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det hele på nær de billige stumper

ROTF!!!!

Fra : Søren Kristensen

Dato : 27-08-08 20:37

> Følgende er skrevet af jan_stevns:

> Det hele på nær de billige stumper
>
> --
> Med venlig hilsen
> Autocadster / 2620

Jeg har også haft Toyota, og magen til oliebrænder.
Næ min Mondeo fra 1997 med 455.000 km på bagen - den er både driftsikker og
billig at vedligeholde.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 19:28

> [...]
> stabil bil, med plads til 4 personer, og godt baggage rum, den er også
> rimelig økonomisk, plus den er billig i stumper

Det kunne være en fin bil, men den findes bare ikke!!
VVTi motorene i Avensis kom først sammen med faceliftet i 2000.
Men ellers er jeg meget enig i at en gammel Avensis, kan være en fin bil.

Mvh Ove

Fra : Autocadster

Dato : 28-07-08 21:04

Ove skrev:

> Det kunne være en fin bil, men den findes bare ikke!!
> VVTi motorene i Avensis kom først sammen med faceliftet i 2000.
> Men ellers er jeg meget enig i at en gammel Avensis, kan være en fin bil.

Ups ja selvfølgelig, det var en tastefejl...

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-07-08 19:54

Autocadster havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> stabil bil, med plads til 4 personer, og godt baggage rum, den er også
> rimelig økonomisk, plus den er billig i stumper

Ja nok bare bortset fra den ikke findes til 50000kr, kom igen...

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Autocadster

Dato : 28-07-08 21:19

Martin Vollert skrev den 28-07-2008:
> Autocadster havde fået den ide at fortælle:

> Ja nok bare bortset fra den ikke findes til 50000kr, kom igen...

Nej den findes slet ikke, heller ikke til over 50kkr. så kom selv igen

Det var et klart fejlskud, har haft for lang en ferie :/

Men så sådan noget her...

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55559052
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55691838

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-07-08 23:24

> [...]
>
> Nej den findes slet ikke, heller ikke til over 50kkr. så kom selv igen
>

> Det var et klart fejlskud, har haft for lang en ferie :/

Ja så har Mondeoen jo både mere plads, er nyere og har flere kræfter samt
køreegenskaber til samme penge.

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-08 00:16

Martin Vollert formulerede spørgsmålet:
> Autocadster havde fået den ide at fortælle:

> Ja så har Mondeoen jo både mere plads, er nyere og har flere kræfter samt
> køreegenskaber til samme penge.

Og er stadigvæk mere ustabil, dyrere i drift... i øvrigt er
køreegenskaberne fine i en carina, ikke så sejlende som en mondeo,
nævnte jeg billigere i drift

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-07-08 01:33

Autocadster havde fået den ide at fortælle:

> Og er stadigvæk mere ustabil, dyrere i drift... i øvrigt er
> køreegenskaberne fine i en carina, ikke så sejlende som en mondeo,
> nævnte jeg billigere i drift

Du snakker jo kun ud fra fordomme fra folk som af en eller anden grund ikke
kan lide Ford uanset hvad, det ser man tydeligt i dit første indlæg.
En Mondeo er bestemt ikke dyrere i drift en en Carina, sliddele som er det
eneste som man behøver at bekymrer sig om er ikke dyrere, og Mhs. til at
starte hver morgen kan jeg kun sige at af de 3 Forder jeg har haft har jeg
kun 1 gang måtte lade bilen stå Pga. fugt i tændingen og det var med en
Taunus fra 81, og en Mondeo sejler bestemt ikke Ifh. til en Toyota som nok
laver de biler som er de mest kedelige at køre i.

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-08 09:52

Martin Vollert skrev:
> Autocadster havde fået den ide at fortælle:

> Du snakker jo kun ud fra fordomme fra folk som af en eller anden grund ikke
> kan lide Ford uanset hvad, det ser man tydeligt i dit første indlæg.

Uha der fik du mig, eller måske NOT... har haft 2 af slagsen og er
absolut IKKE imponeret, da jeg solgte den sidste var jeg på Scaniadam
og prøve en focus, se det var ved at være en seriøs bil, meen ikke helt

> En Mondeo er bestemt ikke dyrere i drift en en Carina, sliddele som er det
> eneste som man behøver at bekymrer sig om er ikke dyrere,

Jo generelt er den dyere, jeg har heller aldrig sagt den var dyere i
stumper.

> Toyota som nok laver de biler som er de mest kedelige at køre i.

Hmm du er jo klart ford mand, det stinker jo langt væk i dine indlæg
(return to sender)

Autocadster / 2620

Fra : KASO

Dato : 28-07-08 13:02

"Jens Christiansen" <jens@zyzinvalid.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> - være billig at ansvarsforsikre
> - være billig i vedligeholdelse
> - være til salg et sted som ligger indenfor en radius på 100km fra 3650

Hvor langt skal den køre pr. dag/år?
(Mao.: hvor meget betyder brændsstoføkonomien?)

Hvor længe regner du med at beholde den?
Skal den beholdes til den skal skrottes, kan det betale sig at gå efter en
"outsider" - en af markedets mindre populære modeller, der derfor har et
uforholdsmæssigt stort værditab. Skal den kunne sælges igen, er det til
gengæld ikke nødvendigvis den bedste plan.

Fra : Jens Christiansen

Dato : 28-07-08 13:07

> Hvor langt skal den køre pr. dag/år?

Tak for svaret. Bilen skal køre omkring 50 km om dagen på hverdage
(arbejde)...og så bliver der vel lidt familieorienteret weekendkørsel

> Hvor længe regner du med at beholde den?

Indtil den skal skrottes / ikke virker mere...

Hvad anbefaler du?

Fra : KASO

Dato : 28-07-08 22:35

> [...]
> (arbejde)...og så bliver der vel lidt familieorienteret weekendkørsel

> Indtil den skal skrottes / ikke virker mere...

En "overset" model.

F.eks. en Nissan Primera, der har ry for samme driftssikkerhed og slidstyrke
som Toyota - men som er mindre populær og derfor holder prisen dårligere. De
er dog ikke godt rustbeskyttet ab fabrik - så gå efter et eksemplar, der har
fået supplerende rustbeskyttelse.

Eksempel:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Nissan-Primera-1,6-Ambition-5d_ID608901311.htm

Alternativt kan en tidlig Scénic findes:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Renault-Scenic-1,6-RN-5d_ID163900810.htm
Check for rust også her. Dejlig praktisk bil med fornuftig sikkerhed og god
plads og komfort. Motorkraften er ikke overvældende, men tilstrækkelig.
Check at centrallås virker og at tandrem er skiftet.

Eller en Carisma:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mitsubishi-Carisma-1,6-GLX-4d_ID755900357.htm
Undgå "GDI"-modellerne - de kan have problemer med med tilsodning, da de
ikke er bygget til at køre i DK.

Citroën Xantia har også fået et godt ry. Jeg har dog lidt dårlige erfaringer
med forgængeren (BX) og hydraulik - det påståes at være løst på de senere
modeller af Xantia....

Peugeot 406 er også fin - men har typisk kørt lidt rigeligt mange km -
f.eks.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Peugeot-406-1,8-SR-4d_ID620900273.htm

Kan du "nøjes" med lillebror (306), er det muligt med en st. car:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Peugeot-306-1,6-GLX-st.car-5d_ID680800451.htm

Generelt er standen vigtigere end mærke/model i denne prisklasse. Det gælder
om at finde et godt vedligeholdt eksemplar - og der kan være mange "nitter"
i prisklassen.

Fra : Jens Christiansen

Dato : 28-07-08 23:28

Guldsvar Mange tak for det...

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-08 00:17

Jens Christiansen har bragt dette til verden:
> Guldsvar Mange tak for det...

Det var så lidt da

Hvem/hvad var dit svar møntet på ?

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-07-08 01:34

Autocadster havde fået den ide at fortælle:
> Jens Christiansen har bragt dette til verden:
>
> Det var så lidt da
>
> Hvem/hvad var dit svar møntet på ?

Ja det må da være KASO's for dit var jo ikke meget værd..

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-08 09:54

Martin Vollert:
> Autocadster havde fået den ide at fortælle:

> Ja det må da være KASO's for dit var jo ikke meget værd..

Uha man skruer charmen på der, hop du ud på din knallert og kom lidt
rundt i det gode vejr volle, eller var det mon polle lol

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 30-07-08 19:31

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-07-08 08:38

"Jens Christiansen" <jensemand@nnnn.mmm> wrote in news:488e47e3$0$15890
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Guldsvar Mange tak for det...

Husk nu at regne på det først... forsikring, brændstof, ejerafgift,
værditab, dæk, service og reparationer - kroner per kilometer er det
væsentlige, ikke indkøbsprisen.

Kun meget få og heldige bilejere kommer under 2 kr/km - og hvor længe er
din familie om at køre 25.000 km?

Mvh. NKJensen

Fra : Jens Christiansen

Dato : 29-07-08 08:55

> Husk nu at regne på det først... forsikring, brændstof, ejerafgift,
> værditab, dæk, service og reparationer - kroner per kilometer er det
> væsentlige, ikke indkøbsprisen.

Ok, men jeg bliver vel nødt til at kigge på hvad jeg har råd til lige nu og
her...
Og det forholder sig sådan at jeg har 50000 kroner til en bil. Jeg har ikke
råd
til at købe en ny bil. Så jeg må tage de udgifter der måtte
komme...hvilket er grunden til at mit spørgsmål udelukkende går på hvilken
bil jeg skal vælge.

> Kun meget få og heldige bilejere kommer under 2 kr/km - og hvor længe er
> din familie om at køre 25.000 km?

Transport til og fra arbejde : 50 km pr. dag

Og så kommer der vel noget fornøjelseskørsel oveni.....

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 09:36

"Niels Kristian Jensen" <nkj@internetDYTgruppen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Husk nu at regne på det først... forsikring, brændstof, ejerafgift,
> værditab, dæk, service og reparationer - kroner per kilometer er det

Du glemte vist at læse det vigtigste: Bilen skal køres til den ikke kan
mere!
Det betyder, at værditabet er meget nemt: Bilen indkøbsprisen i løbet af de
x år den kommer til at køre. En ny bil har tabt de 50.000kr. i løbet af de
første 2 år - en brugt kan nemt køre væsentligt længere tid.

De næste år vil en ny(ere) bil fortsat tabe penge - min. 20.000kr./pr. år,
som man så har "til overs" til at reparere den gl. for. Samtidig skal
investeringen betales - skal du låne f.eks. 150.000kr. oveni de 50.000kr.
for at få en ny, lille bil, skal der også betales renter. Alene renterne vil
her koste 1.000kr. om måneden.

Jeg har meget svært ved at se, at en ny bil kan konkurrere her....

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-07-08 10:07

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> [...]
> Det betyder, at værditabet er meget nemt: Bilen indkøbsprisen i løbet
> af de x år den kommer til at køre. En ny bil har tabt de 50.000kr. i

Ikke alle taber så meget:

http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=182

(Husk at forsikring, finansierings- samt serviceomkostninger er undtaget
fra analysen)

> en brugt kan nemt køre væsentligt længere
> tid.

Eller kortere. Jeg har en skrækhistorie fra mine forældre, der købte en
Ford Mondeo 2,5 V6 automatic fra 1998, 245.000 km til 90.000 kr. Den
kostede ca. det samme i rep på 2 år og blev aldrig til at køre i.

> [...]
> 50.000kr. for at få en ny, lille bil, skal der også betales renter.
> Alene renterne vil her koste 1.000kr. om måneden.

Lidt "flotte" tal - man kan godt have en familie i en Skoda Fabia st.car
til 138.000 kr...

> Jeg har meget svært ved at se, at en ny bil kan konkurrere her....

Alene ansvarsforsikring for en begynder-billist bliver skræmmende dyrt.

Jeg siger bare - igen - at det kan godt betale sig at regne på de næste
par år frem for at stirre sig blind på indkøbsprisen. Det er LANGT fra
den reelle udgift.

Mvh. NKJensen

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 13:29

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Ikke alle taber så meget:
>
> http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=182

Du vil få vanskeligt ved at undgå et værditab på 50.000kr. på de første 2 år
for en rummelig familiebil, som der her efterspørges. En Fabia er imho. alt
for lille.

> (Husk at forsikring, finansierings- samt serviceomkostninger er undtaget
> fra analysen)

Præcis! Netop finansieringsomkostningerne er med til at vælte regnskabet. Du
skal desuden have en dyr kaskoforsikring på en fabriksny bil - en brugt i
denne prisklasse kan nøjes med den lovpligtige.

> Eller kortere. Jeg har en skrækhistorie fra mine forældre, der købte en
> Ford Mondeo 2,5 V6 automatic fra 1998, 245.000 km til 90.000 kr. Den
> kostede ca. det samme i rep på 2 år og blev aldrig til at køre i.

Køber du hos en forhandler, har du 2 års reklamationsret.

Jeg foreslår iøvrigt også biler med et væsentligt lavere km-tal - og biler
med billigere mekanik.

> Lidt "flotte" tal - man kan godt have en familie i en Skoda Fabia st.car
> til 138.000 kr...

Det bliver ikke sjovt. Børn i barnesæder fylder meget - også i længden, da
de ikke kan bøje benene. Selv i Octavia I er det derfor svært at få plads,
hvis forældrene er over normal højde.

De 138.000kr. er iøvrigt for en "model ultraskrab" m. 60 hk motor - og
standardlakering, etc. etc.
En ultraskrabet model er svær at sælge igen - så værditabet vil være
uforholdsmæssigt stort.

> Alene ansvarsforsikring for en begynder-billist bliver skræmmende dyrt.

Så derfor foreslår du en ny bil, hvor en kaskoforsikring oveni er nødvendig?

> Jeg siger bare - igen - at det kan godt betale sig at regne på de næste
> par år frem for at stirre sig blind på indkøbsprisen. Det er LANGT fra
> den reelle udgift.

Helt enig - hvis alternativet er en bil i f.eks. 100-150.000kr.'s klassen,
men ifht. en bil i 50.000kr.'s klassen kan en ny bil på ingen måde
konkurrere.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-08 15:28

> Du vil få vanskeligt ved at undgå et værditab på 50.000kr. på de første 2
> år for en rummelig familiebil, som der her efterspørges. En Fabia er imho.
> alt for lille.

Fabia'en har rigtig meget plads til prisen. Og hvis man vil være billigt
kørende er det meget et spørgmål om at vælge den mindste bil der opfylder
kravene. Et er at afskrivning oftest er større på en større bil, men det er
driftsudgifterne også og måske også forsikringen. Sammenlign bare f.eks en
fabia mod en octavia for at blive i familien....

Jeg siger ikke at fabian vil være stor nok for alle med 2 små børn - vi har
jo selv skiftet den ud med en C5 for at få mere plads. Men økonomisk er en
ny fabia altså ikke så forfærdelig dyr. Vi endte som skrevet før på lige
godt 2kr/km og det var incl renteudgifterne. Tror ikke at man skal regne med
at en ældre mondeo/avensis/ocavia bliver meget billigere end det ...

> Præcis! Netop finansieringsomkostningerne er med til at vælte regnskabet.
> Du skal desuden have en dyr kaskoforsikring på en fabriksny bil - en brugt
> i denne prisklasse kan nøjes med den lovpligtige.

Jens formulering af at have 50000kr til en bil kan jo tolkes som at dem har
han i hånden - eller at han ikke ønsker at gældsætte sig for mere end det.
Hvis det er penge han har i hånden tror jeg stadig på at der er ide i at
købe noget nyere/dyrere trods det at han så skal ud på lånemarkedet.

> Det bliver ikke sjovt.

Det afhænger da meget af brugsmønsteret. Til 50km/dagen behøver det vel ikke
være sjovt hvis det er billigt nok... Der kan nemt kastes en barnevogn i en
fabia hvis man tager kassen af stellet. Men to kommer nok til at knibe...

Og skal børnene begge med i bilen hver dag ? Så ville jeg overveje noget
højt som en berlingo. Det er en meget nemmere at spænde børn fast når man
har en ordenligt arbejdssstilling. Det kan de færreste stationcars tilbyde.
Den kan være dyr i rep og sikkerheden er ringe, men det er ikke uden grund
de (partner, kangoo) kaldes børnecontainere. De er uhyre praktiske for en
børnefamilie ...
Sjælland:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55954377
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54980506

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55510154

Da vi kiggede citroen c5 ville sælgeren hos daværende citroen hobro sælge os
en Berlingo - min kone endte med at blive sur på ham for det var ikke det
hun ville have ...... Primært pga signalværdien og så den ringe passive
sikkerhed.

> Så derfor foreslår du en ny bil, hvor en kaskoforsikring oveni er
> nødvendig?

Yep - Det er derfor jeg foreslå en fabia. Fordi en nybilist der (alm brand /
skoda forsikring) kan få en kasko for det samme som andre selkaber vil have
for en ansvar.

/A

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 20:15

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> er driftsudgifterne også og måske også forsikringen. Sammenlign bare f.eks
> en fabia mod en octavia for at blive i familien....

Omvendt er der en tendens til at nyere biler er dyrere at vedligeholde en
ældre mht. pris på stumper. Til gengæld skulle behovet for stumper også
gerne være minimalt de første år.

> [...]
> regne med at en ældre mondeo/avensis/ocavia bliver meget billigere end det

Specielt Avensis og Octavia er højt prissat på brugtmarkedet. Det er derfor
jeg foreslår nogle af de mere "oversete", hvor du ofte får en nyere bil med
færre km for de samme penge.

> [...]
> at købe noget nyere/dyrere trods det at han så skal ud på lånemarkedet.

Det koster stadig omkring 1.000kr. om måneden alene til renter. Hertil
kommer en højere afskrivning og normalt også dyrere forsikring.

> [...]
> ikke være sjovt hvis det er billigt nok... Der kan nemt kastes en
> barnevogn i en fabia hvis man tager kassen af stellet. Men to kommer nok

Nej - det behøver måske ikke at være sjovt - men hvis det nu kan blive
sjovere for færre penge......

> Og skal børnene begge med i bilen hver dag ? Så ville jeg overveje noget
> højt som en berlingo. Det er en meget nemmere at spænde børn fast når man
> har en ordenligt arbejdssstilling.

Enig! Jeg har også en Scénic med i mine forslag - den har samme fordel og er
mere komfortabel og "rigtig" bil.

> Det kan de færreste stationcars tilbyde. Den kan være dyr i rep og
> sikkerheden er ringe, men det er ikke uden grund de (partner, kangoo)
> kaldes børnecontainere. De er uhyre praktiske for en børnefamilie ...

Berlingo er 4-stjernet i EuroNCAP - og betragteligt større/tungere end en
Fabia. I praksis vil jeg tro, at de byder på sammenlignelig sikkerhed - og
bedre end en gl. Mondeo eller Avensis.

> [...]
> / skoda forsikring) kan få en kasko for det samme som andre selkaber vil

Samme forsikring kan fåes til en brugt bil - det kræver ikke køb af en ny
bil. Det begrænser dog udvalget af mærker - men mange har muligheden idag.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-08 21:03

> Berlingo er 4-stjernet i EuroNCAP - og betragteligt større/tungere end en
> Fabia. I praksis vil jeg tro, at de byder på sammenlignelig sikkerhed - og
> bedre end en gl. Mondeo eller Avensis.

De 4 stjerner er da vist kun for den nye - og ikke for de gamle før modeller
fra 1998-2000 der kan fåes for Jens budget. Uanset så byder de 10 år gamle
biler ikke på samme sikkerhed som man forventer af nye biler idag.

> Samme forsikring kan fåes til en brugt bil - det kræver ikke køb af en ny
> bil. Det begrænser dog udvalget af mærker - men mange har muligheden idag.

Ja ihvertfald hos Skoda - det var årsagen til at køberen af vores brugte
skoda. Vi burde jo have taget den største afskrivning på den så den
formodenligt bliver endnu billigere for ham at køre videre i. Men den gav
han så også 100kkr for...

Men jeg vil holde ved min anbefaling til Jens om at øge budgettet og se
efter en nyere bil... Og så gå efter den mindste/nyeste der kan klare
kravene. Som jeg skrev. hvis begge børn skal ind og ud af autostole flere
gange om dagen så var en gammel familiecontainer nok ikke noget dumt valgt -
den er det mest praktiske til formålet og så kan man nok godt holde ud at
køre 50km/dagen i en. Skal børnene ikke med hele tiden og/eller ikke have
barnevogn med hver dag kan noget mindre praktisk som en stationcar nok gøre
det - og det giver sikkert mere køreglæde... Men jeg ville holde mig fra
sedan modeller. Min hatchback og helst "rigtig" firkantet bagagerum.

En midt 90'er mazda 626 der har fået rustbeskyttelse kan også fåes for langt
under 50000kr (som i under 20000). Vores havde gået 350000km da vi solgte
den (pga rust - aldrig rustbeskyttet) og den nye ejer fik den da synet og
den kørte mindst et par år mere...

Pointe - hvis man vil tage chanden med en gammel bil kan man måske lige så
godt forsøge at finde en billig velholdt en af slagsen og så betragte det
lidt som en lotterikupon.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Mazda-626-1,8-5d.-LX-st.car_ID329405.htm
Men det er en 10år gammel bil til 50000kr også.

Jeg har ikke noget mod gamle biler/mc'er. Udover C5'en der er fra sidste år
har vi en 97'er gulplade fiat og 2 mc fra hendholdsvis 1988 og 1993. Men jeg
vil aldrig anbefale så gamle køretøjer til en der ikke ønsker sorte negle

10år gamle biler er imho stadig ikke for der siger at de har "ikke en klap
forstand på biler". Jeg ved ikke hvad serviceintervallet er på en slut 90'er
mondeo/avensis eller lign. Men ska man f.eks på værkted hver 10000km blot
for olieskift løber det også hurtigt op ...

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-08 21:08

> Men det er en 10år gammel bil til 50000kr også.

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mazda-626-2,0i-GLX-DITD-st.car-5d_ID506300787.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Mazda-626-2,0i-5d.-GLX-st.car_ID322994.htm

Mazda 626 er nok også lidt overskygget af navneskiftet hos mazda hvor
avensis navnet jo har kørt længere. Carina'en ville også være fin hvis den
kunne fåes som stationcar ...

Fra : KASO

Dato : 29-07-08 20:57

> [...]
> modeller fra 1998-2000 der kan fåes for Jens budget. Uanset så byder de 10
> år gamle biler ikke på samme sikkerhed som man forventer af nye biler

Det har du muligvis ret i. Jeg ved ikke, hvor store ændringer der er fra den
opr. til den faceliftede.

Kangoo er også 4-stjernet - ligesom Scénic (der nok er den bedste af de
nævnte).

En Fabia 2007 er iøvrigt også "kun" 4-stjernet - og da det er en mindre bil
end de nævnte, vil jeg ikke tage nogle væddemål på udfaldet af en kollision
mellem dem.

> [...]
>
> Men jeg vil holde ved min anbefaling til Jens om at øge budgettet og se
> efter en nyere bil... Og så gå efter den mindste/nyeste der kan klare

Dét kan der til gengæld være god mening i - hvis muligt. Jeg opponerede også
primært mod at gå efter en fabriksny bil, der vil blive alt for dyr ifht.
budgettet.

Fra : Anders Majland

Dato : 30-07-08 10:40

> Dét kan der til gengæld være god mening i - hvis muligt. Jeg opponerede
> også primært mod at gå efter en fabriksny bil, der vil blive alt for dyr
> ifht. budgettet.

Det er vi så uenige - det er svært at spå om den samlede udgift ved en bil
før man har solgt den igen... Og her har jeg jo postet hvad fabian'en endte
med at koste os. Og det syntes jeg var billigt for en ny bil - og billigere
end jeg ville forvente at en 10år gammel i mondeo/avensis klassen kan holdes
for ... Så måske hellere kigge på endnu ældre billigere biler - Så er der
mere at gøre med til rep ...

Før fabia'en havde vi i 4år en mazda 626 og kørte 100.000km i den. Der var
det ingen afskrivning (fik reelt mere for den end vi havde givet) men til
gengæld ret store udgifter til pladearbejde og nogle ventilløftere. Alm
service lavede jeg selv. Så samlet set landede den nok på mellem 1kr og
1,25kr per km uden at jeg har regnet helt efter.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 30-07-08 13:10

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> ventilløftere. Alm service lavede jeg selv. Så samlet set landede den
> nok på mellem 1kr og 1,25kr per km uden at jeg har regnet helt efter.

Benzin var nok billigt dengang

Fra : Anders Majland

Dato : 30-07-08 13:23

> Benzin var nok billigt dengang

2000 til 2004 så vel omkring 9,5 ?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 28-07-08 14:05

"Jens Christiansen" <jens@zyzinvalid.com> wrote in

> Har lige fået kørekort og skal ud og købe en brugt familiebil til max
> 50000 kroner.

Jeg kan som bilejer gennem mange år sige dig: Biler koster ikke "max XX
kr", biler koster "kr per km".

Penge kan lånes og så skal renterne regnes med i udgiften per kilometer.

Prøv at hente nyeste "MOTOR" (fra FDM), der sammenligner de en del brugte
biler med en ny - og den nyeste er BILLIGST per km!

I dit tilfælde, som ny billist, vil forskellen blive meget stor afhængigt
af forsikring. Der kan du med fordel se efter (bla.) Skoda, Kia og
Mitsubishi som har en meget billig forsikring hvis du køber en helt ny bil
uanset om du er elitebillist eller ej.

Mvh. NKJensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 15:36

> Prøv at hente nyeste "MOTOR" (fra FDM), der sammenligner de en del brugte
> biler med en ny - og den nyeste er BILLIGST per km!

Jeg er ikke medlem og kan derfor ikke hente seneste Motor fra FDM.
Er der nogen som kan opsummere hvorfor den nyeste bil er billigst?
Gerne mere detaljeret end bare "Værksted og stumper til den brugte vogn"

Mvh Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-08 16:43

> Jeg har ikke en klap forstand på biler

Og ikke planer om få det ? Så skal du holde fingrene far 10+ år gamle biler.
Du kan være heldig at der ikke er problemer, men også det modsatte og så kan
rep hurtigt blive dyrt på værkted ...

Så den mindste/billigste nye der er "stor nok" vil nok være et bedre bud

> Er der nogen som kan opsummere hvorfor den nyeste bil er billigst?

Værditabet er kun en smule højere, ejerafgift og brændstof er billiger. Og
som nybilist kan der være meget stor forkel på forsikringen ...

Mener at det stadig er muligt at få kasko på en fabia kombi med lille motor
for ~6000kr for en nybilist i kbh. (Det var årsagen til at køberen af vores
valgte en fabia - han ville hellere have haft en polo til han kom til at
regne på det Prøv at hør nærmeste skoda forhandler om et tilbud på kasko
på en 1,2'er

En fabia er ikke nogen stor familiebil - heller ikke den nye - men der er et
ganske stort bagagerum, og plads nok til 2 autostole på bagsædet ...

Vi købte i efteråret 2004 en ny fabia kombi og solgte den igen i
foråret 2007. Vi kørte 65000km i den. Mit alles 2,05kr/km. Det synes jeg er
billigt for at købe i en ny bil. Og hvrofor skulle den nye fabia blive
dyrere ?

Prøv at regne på det inden du dropper ideen om en ny bil....

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-07-08 19:29

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Skoda-Octavia-1,6-5d.-LX_ID324462.htm

Fra : Geggo

Dato : 29-07-08 10:32

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jens Christiansen" <jens@zyzinvalid.com> skrev i meddelelsen

> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Skoda-Octavia-1,6-5d.-LX_ID324462.htm

Som Autocadster skev i tidligere indlæg er
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55691838
et ok valg.. 1,6 motoren er noget af det meste stabile der er lavet.
men bilen er sefølgelig lidt gammel og man ved jo aldrig hvordan den er
blevet
kørt og vedligeholdt af de forrige ejere ( rustbeskyttelse og garagebil).
Du skal nok gøre op med dig selv hvor meget eller lidt du ønsker at tabe på
bilen...
Jo nyere den er jo mere taber den igennem de første år/årene og jo ældre jo
mindre,
men så også mulighed for mere eller større reparation-omkostninger igennem
tiden..
Min filisofi er at skal man have gammel bil skal man vide hvad man vil have
og man skal selv kunne lave det... ellers kan det blive for dyrt med
værkstedsbesøg( ikke sikkert man kan jo være heldig). ellers købe
en bil der er 2-3 år gammel så det største værditab er taget/undgåes.

Der er altid for eller imod og man kan altid hive uheldige eks. frem
Tag en kender med ud og se bilen som du ønsker. Tag ikke den første og
bedste.
Prøvekør 3-4 stk af samme type for samme biler kan køre med himmelvids
foreskel.
En køre knaldgodt mens en anden vil du overhovedet ikke føle dig hjemme i,
trods samme bilmærke og model..

Ønsker dig good luck
Jacob

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 29-07-08 11:02

"Geggo" <foxcom3REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Du skal nok gøre op med dig selv hvor meget eller lidt du ønsker at tabe

Jeg ville da meget hellere købe en bundsolid Octavia end den Toyota :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-08-08 17:20

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Audi-80-2,3-4d.-E_ID269887.htm

--
vh
Torben - Audi 80 2,3E Avant

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-09-08 03:47

On Jul 28, 1:00 pm, "Jens Christiansen" <j...@zyzinvalid.com> wrote:
> [...]
> - være billig at ansvarsforsikre
> - være billig i vedligeholdelse
> - være til salg et sted som ligger indenfor en radius på 100km fra 3650

Der findes masser af Peugeot 306 HDI stc. i den prisklasse.
De er billige at forsikre, mekanisk gode og motoren holder godt.

Eneste anke (forude de dårlige kommentarer forslaget vil give) er at
det elektriske kan drille lidt, men 306 og 406 er helt klart PSA's
bedste modeller.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-08 12:16

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

[...]

Jeg mener at have hørt, at 306 1,6 benzin havde en svag gearkasse!

Men hvad med ikke ikke alt for veltjent Toyota Carina E stationcar? - Masser
af plads!
Til nød en Corolla Stationcar - generelt også velfungerende.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-08 05:41

On Sep 2, 1:15 pm, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

> Jeg mener at have hørt, at 306 1,6 benzin havde en svag gearkasse!

Det er første gang jeg har hørt det skulle være et problem, men jeg
kender ingen med 306 1,6 benzin.

Jeg har selv haft 3 PSA benzin før denne HDi, og der var skam intet
problem.

> Men hvad med ikke ikke alt for veltjent Toyota Carina E stationcar? - Masser
> af plads!
> Til nød en Corolla Stationcar - generelt også velfungerende.

Også gode bud.