Brændstof økonomi
Fra : Kate

Dato : 23-07-08 18:41

Som det vil være nogle bekendt har jeg just købt mig en Hyundai getz
1,5 CDRi. fin lille bil til prisen og jeg er rimeligt godt tilfreds, og
dog........
Den er opgivet til at køre 22km/l ved blandet kørsel.

Jeg kører 80km, hvoraf 40km foregår på motorvej og resten er nogenlunde
ligeligt fordel mellem landevej og bykørsel. jeg kører generelt ca. 80-
90 km/t (90-100 på speedometeret) på landevej og ca. 110-120 km/t på
motorvej (igen 120-130 åpå speedo), bykørsel er meget strengt 50km/t.
dette kalder jeg blandet kørsel, men alligevel får jeg kun "skidtet"
til at ligger på lige knapt 17km/l. Min VW Polo Classic 1,9SDI var
normeret til 19,7 km/l og ved samme type kørsel lå jeg på ca 19 km/l.
derfor er jeg enormt skuffet over Getz'en på dette punkt, men ved ikke
rigtigt hvor jeg skal komme af med mine frustrationer.

Er det virkeligt ok at lyve *så* meget?

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-07-08 18:58

Hej Kate

> [...]
> derfor er jeg enormt skuffet over Getz'en på dette punkt, men ved ikke
> rigtigt hvor jeg skal komme af med mine frustrationer.

Økonomien bliver tit bedre, når motoren først er kørt ordenligt til - det er
min erfaring. Kigger man på spritmonitor.de, kører din bil blandt brugere i
gennemsnit omkring 17 km/l - så det er måske normalt for din bil. Dem der er
bedst ligger dog på 20 km/l.

Mvh
Hans

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-07-08 23:24

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemsnit omkring 17 km/l - så det er måske normalt for din bil. Dem der

Volvo taxaen kørte også noget kortere på literen da den var ny som den gør
nu .. faktisk hele 4km/l

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 16:49

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in

> Volvo taxaen kørte også noget kortere på literen da den var ny
> som den gør nu .. faktisk hele 4km/l

Okay, det er jo ganske meget, synes jeg. Nå, men jeg lader roed falde
på mig og håber at den om ½ årstid kører mere på literen end nu.

Fra : p.jarnbak

Dato : 23-07-08 19:21

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> wrote in message
> [...]
> motorvej (igen 120-130 åpå speedo), bykørsel er meget strengt 50km/t.
> dette kalder jeg blandet kørsel, men alligevel får jeg kun "skidtet"

Prøv at se når bilen har kørt en 20-30000 km,det skulle gerne hjælpe på
forbruget
at den bliver tilkørt.Jeg synes godt nok der er et lidt stort spring mellem
opgivet og aktuelt
forbrug
M.v.h. Palle.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-07-08 19:27

> [...]
> derfor er jeg enormt skuffet over Getz'en på dette punkt, men ved ikke
> rigtigt hvor jeg skal komme af med mine frustrationer.

Jeg så et test af bl.a. Skoda Fabia Greenline i et eller andet motorblad.
Den er opgivet til at kører 24,4 og journalisterne opnåede 18,6. Alligevel
hed overskriften et eller andet med familiens sparegris. Synes godt nok
ikke der er meget sparegris over en "greenline" diesel bil der kører 18,6 i
snit, når min 10 år gamle Civic 1,5Lsi (Benz) ligger på ca. 15-16 km/l ved
blandet kørsel (100km rask kørsel på hovedvej/motorvej hver dag)

Bjarne K.

Fra : TP

Dato : 23-07-08 20:45

<snip>
Min VW Polo Classic 1,9SDI var

Kørestil og kørested min ven
Jeg har lige afhændet min Cordba SDI (stort set samme bil som din) og over
de 100.000km jeg kørte i den, kom den aldrig under 20 (en enkelt autobahn
tur til frankrig undtaget , og 24 var muligt, så det handler jo også om
kørestil. Skal dog siges at jeg max kører 10% by.

> [...]
> snit, når min 10 år gamle Civic 1,5Lsi (Benz) ligger på ca. 15-16 km/l ved
> blandet kørsel (100km rask kørsel på hovedvej/motorvej hver dag)

Igen, det kommer an på kørestil. Og så synes jeg også de testryttere har
rimeligt travlt. De kommer oftest ret langt ned i km/l i forhold til alm.
mennesker i hverdangen

Men jeg har en Greenline Combi (har kun den en lille uge), og jeg er ganske
imponeret - såfremt computeren er til at regne med.
Ved motorvejskørsel 140km/t ligger den rundt 20. på en 40 kms landevejstur
med 80,0 og autopilot gik den 31km/l. og indtil videre siger computeren
24km/snit. Og igen, bilen har kun kørt 1600km så det kan blive bedre.
Klart en rar fornemmelse, og i mine øjne imponerende for en bil der er så
tung og så relativ stor (sammenlignet med ex en lupo)
Eneste sære ved den er at den "mangler" et 3. gear. Det er som om der er
1-2-4-5-6 gear i den. Sagt på en anden måde. Den skal et stykke op i omdr i
2. før man springer til 3.

Mvh TP
BMW R1100RS (EJ økonomisk og bliver ej heller kørt sådan
Skoda Greenline (økonomisk og bliver kørt sådan)

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-07-08 22:28

"TP" <nope@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> 1-2-4-5-6 gear i den. Sagt på en anden måde. Den skal et stykke op i omdr

Ja du har nok ret, med de motorjournalister.
Det lod ikke til at brændstof økonimi var noget de gik særligt meget op i i
artiklen. De kigger normalt mere på hvor hurtige bilerne er fra 0-100.
Men hvis den vitterligt kan køre så langt, så er Skodaen igen kommet med på
min top 3 liste.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-07-08 19:18

> [...]
> 1-2-4-5-6 gear i den. Sagt på en anden måde. Den skal et stykke op i omdr

Kan du forøvrigt lokkes til at lave et nyt indlæg når du har nogle mere
konkrete tal

Bjarne K.

Fra : TP

Dato : 26-07-08 16:09

> Kan du forøvrigt lokkes til at lave et nyt indlæg når du har nogle mere
> konkrete tal

jep, så snart jeg har noget fra tankninger....

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-08 19:32

On 23 Jul 2008 17:41:29 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>derfor er jeg enormt skuffet over Getz'en på dette punkt, men ved ikke
>rigtigt hvor jeg skal komme af med mine frustrationer.

Dit forbrug er ikke uventet i en helt ny bil, når man tænker på de
testforbrugstal FDM kommer med, når de har været ude at teste
"sparegrise". Det bliver lidt bedre med tiden, 20000-30000 km, men 22
km/l skal du nok drømme om.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Kate

Dato : 23-07-08 19:50

Ivan Madsen <> wrote in

> [...]
> testforbrugstal FDM kommer med, når de har været ude at teste
> "sparegrise". Det bliver lidt bedre med tiden, 20000-30000 km, men 22

Nu blev det dig jeg svarer, men tak til svar fra jer andre også.
Må indrømme jeg tænkte lidt på om den mon skulle have en
tilkøringsperiode, den har trods alt kun lige nappet 1700km, så jeres
svar beroliger mig noget. Polo'en var jo kørt godt til da jeg købte
den, havde 196kkm på klokken.

Ivan, den med de 22 må jeg indrømme jeg heller ikke forventer, men dog
tættere på det opgivne end 17km/l. Det er mindre end den Nissan Micra
1.0 fra 1998 jeg solgte til fordel for Polo'en. Det fik jeg ofte op på
18km/l, men ved dog ikke hvad den var opgivet til. Den blev skiftet ud
både fordi den var en benziner og dengang, knapt 2 år siden, var der
forskel på prisen på diesel og benzin, men udskiftningen var også fordi
Micraen var begyndt at ruste lidt for voldsomt. Den var blevet
rustbehandlet minimum3 gange, men det var elendigt udført på forbroen,
som så smuldrede.Samtidig opdagede jeg jo så hvor fedt det var at kunne
overhale da jeg fik Polo'en

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-08 20:00

On 23 Jul 2008 18:50:08 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:
<...>

> [...]
>rustbehandlet minimum3 gange, men det var elendigt udført på forbroen,
>som så smuldrede.Samtidig opdagede jeg jo så hvor fedt det var at kunne

Så må det jo være ekstra fedt nu, Getz'en må jo få Poloen til at ligne
en skildpadde )
Men held og lykke med bilen og prøv evt. et par dage at køre lidt mere
"tilbagelænet og afslappet" og se, hvad der sker med måleren, det
skulle undre mig meget om ikke du kunne klemme et par km mere ud af
hver liter.

Fra : Kate

Dato : 23-07-08 20:35

Ivan Madsen <> wrote in

> Så må det jo være ekstra fedt nu, Getz'en må jo få Poloen til at
> ligne en skildpadde )

hæhæ, jeg syntes nu at polo'en rykkede meget godt når den skulle
men getz'en kan da også, det er jo selvfølgelig prøvet. Bare fordi jeg
er en kvinde på 44, så kan der godt komme en lille "drengerøv" op i mig
i ny og næ

> [...]
> mere "tilbagelænet og afslappet" og se, hvad der sker med måleren,
> det skulle undre mig meget om ikke du kunne klemme et par km mere

Jeg prøver det tilbagelænede, men jeg føler mig lidt for morfaragtig
hvis jeg kører meget langsommere end min normale stil, ja, nærmere
oldefar og løse tænder end morfar og blød hat Jeg må vel øve mig i
min sommerferie, hihi.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-08 19:05

On 23 Jul 2008 19:35:22 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>men getz'en kan da også, det er jo selvfølgelig prøvet. Bare fordi jeg
>er en kvinde på 44, så kan der godt komme en lille "drengerøv" op i mig

Tror ikke jeg har kommentarer her )

> [...]
>hvis jeg kører meget langsommere end min normale stil, ja, nærmere
>oldefar og løse tænder end morfar og blød hat Jeg må vel øve mig i

Jeg føler ikke, jeg kører "blød hat", men ja - jeg kører mere
afslappet end jeg har gjort. Med den sidegevinst, jeg næsten altid har
god bremseafstand, kan klare det meste ved at slippe speederen og
derved få mere ro på min køretur. At en anden sidegevinst så er
optankninger a la 1083 km/42,8 l og 997 km/43 l - bare to indenfor den
seneste måned.
Tro ikke, at jeg ikke følger trafikken, men jeg kan godt leve med, at
de andre får 100-200 m forspring fordi "det åbner sig 1 km eller 2",
de skal alligevel bremse på et tidspunkt. (og ja, det er mig der er i
3. gear når vi krydser fodgængerfeltet på den anden side lyskrydset,
selv om vi holdt HELT STILLE, da vi startede - og hvad sker der ved
det? Intet, jeg følger stadig med)

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 16:46

Ivan Madsen <> wrote in

> Tror ikke jeg har kommentarer her )

Hehe, vidste godt den var på kanten

> [...]
> og derved få mere ro på min køretur. At en anden sidegevinst så er
> optankninger a la 1083 km/42,8 l og 997 km/43 l - bare to indenfor

Jeg sørger nu også for god afstand og kan også "tricket" med at slippe
speederen istedet for at bremse. Heldigvis kører jeg efterhånden meget
sjældent køkørsel eller i myldretid, med flextid kan jeg køre lige på
den rigtige side af myldre trafikken de fleste dage. Jeg er nok bare
lidt utålmodig fordi jeg jo stadig glædes over at have en spritny bil
for første gang i mit liv

Fra : Mogens

Dato : 25-07-08 17:58

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> fordi jeg jo stadig glædes over at have en spritny bil for første gang i
> mit liv

Jep det er sgu lækkert - har oplevet det en del gange i mit 50-årige liv.
Lige nu græmmes jeg over forhnadlerens meddelelse af igår. Jeg skal vente
yderligere noget tid på min nye bil - helt nøjagtigt til uge 43. Så har jeg
dermed ventet knap et halvt år <rolling.eyes>

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:03

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> [...]
> igår. Jeg skal vente yderligere noget tid på min nye bil - helt
> nøjagtigt til uge 43. Så har jeg dermed ventet knap et halvt år

Yikes, jeg tror jeg var gået til hvis jeg havde skullet vente så længe
på en bil. det er jo nærmest som i Rusland førhen, hvor man bestilte et
køleskab og måske var heldig at få det 10 år senere

Fra : Mogens

Dato : 25-07-08 19:42

> Yikes, jeg tror jeg var gået til hvis jeg havde skullet vente så længe
> på en bil. det er jo nærmest som i Rusland førhen, hvor man bestilte et
> køleskab og måske var heldig at få det 10 år senere

Jow, men sådan lød det jo ikke i starten. Det er sgu ringe af dem...

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:49

> "Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Jow, men sådan lød det jo ikke i starten. Det er sgu ringe af
> dem...

Du får forhåbentligt noget kompensation som plaster på såret.

Fra : Mogens

Dato : 25-07-08 20:01

> Du får forhåbentligt noget kompensation som plaster på såret.

Det er der mange, der siger til mig - hvad skal jeg forlange da?

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 20:07

> "Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er der mange, der siger til mig - hvad skal jeg forlange da?

Aner det ikke, men ½ år et da at sidestille med kinesisk vandtortur

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 20:11

On 25 Jul 2008 19:07:27 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

>"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

>Aner det ikke, men ½ år et da at sidestille med kinesisk vandtortur

Noget ekstraudstyr måske? Hvis der er plads til mere )

Fra : Mogens

Dato : 25-07-08 20:12

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Noget ekstraudstyr måske? Hvis der er plads til mere )

Ja, andre har nævnt måtter - enten alm. måtter eller plastskåle til om
vinteren...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-07-08 17:08

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen

> Yikes, jeg tror jeg var gået til hvis jeg havde skullet vente så længe
> på en bil. det er jo nærmest som i Rusland førhen, hvor man bestilte et
> køleskab og måske var heldig at få det 10 år senere

Jeg snakkede med en forhenværende østtysker den anden dag. De betalte
13-14.000 DM for en Trabbi, og skulle vente en 13-14 år, før de fik den!

Så er det sgu bedre at stikke af. Det specielle glas med din duft blev åbnet
og præsenteret for rovhundene - og så var det godnat :)

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Kate

Dato : 29-07-08 21:29

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> "Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg snakkede med en forhenværende østtysker den anden dag. De
> betalte 13-14.000 DM for en Trabbi, og skulle vente en 13-14 år,
> før de fik den!

Damn, og så for en trabi...Ja, man forstår jo godt de ønskede at daffe,
med alle de ting de ikke kunne og måtte.

> Så er det sgu bedre at stikke af. Det specielle glas med din duft
> blev åbnet og præsenteret for rovhundene - og så var det godnat :)

Ahva'?

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 18:54

On 25 Jul 2008 15:46:27 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

<...>

>Hehe, vidste godt den var på kanten

Jow, en stakkels godt gift mand får jo hjerteslag af den slags )

<...>

> [...]
>den rigtige side af myldre trafikken de fleste dage. Jeg er nok bare
>lidt utålmodig fordi jeg jo stadig glædes over at have en spritny bil

Du skal nok også lære Getzen at kende og måske skifte gear lidt før -
men dejligt du er glad for den.

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:07

Ivan Madsen <> wrote in

> Du skal nok også lære Getzen at kende og måske skifte gear lidt før -
> men dejligt du er glad for den.

Ja, der fik du jo så lige nævnt noget andet. Stadig må jeg sammenligne
med Polo'en. Gearskifte. I Polo'en skiftede jeg ca. fra 3 til 4 ved
50km/t, og fra 4 til 5 ved ca 75-80 km/t, gør jeg det samme i Getz'en
så sejtrækker den. Vil det også bedres efterhånden? Der står faktisk i
manualen, som i jo tvang mig til at læse , at det er ved de km-tal
jeg skal skifte. Hvis jeg lader den kører lidt længere ud i gearet, ca
5 km mere, så lyder den meget bedre.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 19:35

On 25 Jul 2008 18:06:39 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>manualen, som i jo tvang mig til at læse , at det er ved de km-tal
>jeg skal skifte. Hvis jeg lader den kører lidt længere ud i gearet, ca

Nu har jeg ikke prøvet en Getz, så skal ikke udtale mig om den. Men
det lyder mystisk, at den ikke skulle kunne klare 5. ved 65-70, hvis
den kan klare 4. ved 50. Så stort et spring er der heller ikke Men
det er småting - held og lykke med den. (at Puntoen gladeligt trækker
4. fra 40 og 5. fra 55-60 er en anden sag)

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:52

Ivan Madsen <> wrote in

> [...]
> heller ikke Men det er småting - held og lykke med den. (at
> Puntoen gladeligt trækker 4. fra 40 og 5. fra 55-60 er en anden

Det undrer mig også at den lyder så anstrengt ved gearskifte der hvor
jeg egentligt regner det for givet. Nå, men jeg vænner mig vel til dens
særheder, som jeg har vænnet mig til de andres særheder. Ved dem har
det bare været gamle brugte øser, så jeg har haft andre forventninger
til dem end til en helt ny bil.
Jeg er nu stadig glad for den selv om jeg stiller alle disse spørgsmål.
Jeg kan vel kun blive klogere

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 20:00

On 25 Jul 2008 18:52:19 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>til dem end til en helt ny bil.
>Jeg er nu stadig glad for den selv om jeg stiller alle disse spørgsmål.

Nye biler har bare andre særheder Fordelen ved en ny bil er at man
kender historien - når den har kørt et års tid er den jo som alle
andre af samme mærke bare med den specielle ting, at man har haft den
fra ny. Jeg har visse problemer med at vi nok bytter Xsaraen væk,
fordi vi har haft den fra ny - til gengæld er vi trætte af at den for
tit holder i Køge og får ny kobling ) Puntoen var kørt til, da jeg
fik den - og første gang den fik fuld spade gled den i koblingen
*suk*. Nå den blev skiftet og nu ruller den - i dag rundede den
184000 (den havde gået 118000 da jeg hentede den).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-08 20:00

> [...]
>hvis jeg kører meget langsommere end min normale stil, ja, nærmere
>oldefar og løse tænder end morfar og blød hat Jeg må vel øve mig i

Hvordan kører du den?

Du skal hurtigt op i fart uden at trykke på speederen (hehe) og køre i
så højt gear som muligt. Skift gear v.2000 rpm eller før.

Og drop de 130 på motorvejen - det koster knaster

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 20:12

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> Hvordan kører du den?
>
> Du skal hurtigt op i fart uden at trykke på speederen (hehe) og
> køre i så højt gear som muligt. Skift gear v.2000 rpm eller før.
>
> Og drop de 130 på motorvejen - det koster knaster

Ja, det gør det jo godt nok, men jeg synes det er en dejlig fart hvis
pladsen er til det .-)
Nej, seriøst så ligger jeg vidst meget tæt på de 110 sådan generelt.
Nogen gange vil jeg bare gerne have lov til at mærke, at den kan køre

Jeg vil prøve at holde lidt mere øje med omdrejningstælleren når jeg
skifter gear, bare sådan for at se hvor jeg egentligt skifter. Jeg har
været vant til at lytte til motoren for at få skiftet rigtigt. Men man
kan jo gøre begge dele, bare for en tid

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-08 20:23

>Ja, det gør det jo godt nok, men jeg synes det er en dejlig fart hvis
>pladsen er til det .-)

Jeg ligger som regel altid med 110. 130 også men ikke så tit.

> [...]
>skifter gear, bare sådan for at se hvor jeg egentligt skifter. Jeg har
>været vant til at lytte til motoren for at få skiftet rigtigt. Men man

Min far er af den gamle skole.. han "lytter også" , men han kører den
altså som en benziner når han kører i vores.. op til 3-4krpm af og til
og kan finde på at køre motorvej i 4.gear (for "den trækker jo fint
der".) Øhm ja.. forbrugsmåleren er så ved at gå over gevind, men okay

Ingen tvivl om motoren lyder som den skal som han kører den, men
økonomisk er det satme ikke

Nu ved jeg ikke hvordan du skifter gear og "tager omdrejninger", men
det er der der er noget at hente - samtidig med at passe på farten.

Vores er opgivet til 21,3 blandet. Sidste tur på 300km var motorvej
110 (130 over en kort strækning), bykørsel 50-80 km/t med mange
lyskryds/trafik samt landevej 80 km/t. Vi var 4 mennesker. Lige over
20 km/l.. det synes jeg er pænt klaret

Normalt ligger vi på 14-16 km/l og det er primært træls bykørsel og
normal motorvej.

Jeg klager ikke, men der skal køres "specielt" (altså anderledes end
mange kører normalt) for at opnå det. Jeg bliver bedre og bedre og på
et tidspunkt så er den "specielle kørestil" nok min "normale".

PS: vores er også en koreaner, dog ikke Getz.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kate

Dato : 27-07-08 21:30

> Nu ved jeg ikke hvordan du skifter gear og "tager omdrejninger", men
> det er der der er noget at hente - samtidig med at passe på farten.

Nu har jeg set lidt på hvornår jeg sifter gear i forhold til
omdrejningstallet og den ligger lige omkring de 2000rpm, men hvis jeg
skifter fra 3 til 4 med 2000 omdrejninger og 45km/t så ryger den ned på
ca 1700 omdr. og lyder ret anstrengt. Venter jeg til ca 55 km/t og lidt
højere omdr. måske 22-2300 så lyder den ikke så anstrengt, men den
kommer ned i 2000rpm.

Iøvrigt tankede jeg i dag, tænkte det var bedst så jeg ikke skal det i
morgen. Jeg undrede mig såre over kun at tanke 32,5L da jeg forventede
at tanke minimum 36-38L. Hvis det holder stik, så har den på denne
tankfuld gået ca. 19,8Km/L og det uden jeg har gjort *meget* for at
køre pænere end jeg plejer. Synes det eneste jeg har gjort, er at
undlade at køre mere end 90Km/t på landevejen og 110Km/t på motorvejen.
Jeg håber det holder stik og ikke fordi den faktisk godt kunne have
taget mere diesel.
Nu har den rundet de 2000km, men der er jo et stykke vej til de
20.000km i taler om for at være sikker på økonomien

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-08 22:17

> [...]
>ca 1700 omdr. og lyder ret anstrengt. Venter jeg til ca 55 km/t og lidt
>højere omdr. måske 22-2300 så lyder den ikke så anstrengt, men den

"Anstregt" er jo relativt. Jeg er meget åben for lave omdrejninger så
der skal noget til før jeg synes det er anstregt

Jeg gad egentlig godt prøve sådan en 1,5 diesel Getz. De gamle snakker
om at udskifte deres benziner nemlig..

> [...]
>undlade at køre mere end 90Km/t på landevejen og 110Km/t på motorvejen.
>Jeg håber det holder stik og ikke fordi den faktisk godt kunne have

Du er nok godt på vej i den rigtige retning.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kate

Dato : 29-07-08 21:27

> "Anstregt" er jo relativt. Jeg er meget åben for lave omdrejninger
> så der skal noget til før jeg synes det er anstregt

Joe, det er det vel. Som nævnt tidligere, så er det muin allerførste
nye bil, så jeg forventer mig måske mere af den end jeg bør

> Jeg gad egentlig godt prøve sådan en 1,5 diesel Getz. De gamle
> snakker om at udskifte deres benziner nemlig..

Alt i alt er jeg altså godt tilfreds. Den passer godt til min brede bag
og jeg synes den kører udmærket.

> Du er nok godt på vej i den rigtige retning.

Hæhæhæ, og det ødelagde jeg så lige ved at få et fartflip igår. 140km/t
så slubrer den i sig når man gør det næsten alle 40km motorvej.

Fra : TP

Dato : 28-07-08 21:11

> [...]
> ca 1700 omdr. og lyder ret anstrengt. Venter jeg til ca 55 km/t og lidt
> højere omdr. måske 22-2300 så lyder den ikke så anstrengt, men den

Nu kender jeg heller ikke sådan en getz ( er det deres egne motorer?), men
jeg synes omdrejningstallet lyder højt i forhold til at det er en disel.
Ryger jeg op på 2000rpm, så er turboen i brug og det kan ses på forbruget

Mvh TP
Greenline 1.4 - kører ok fra knap 1500 rpm, men vil gerne op på 1800 hvis
der skal accelereres.
ex cordoba 1.9 sdi, fandt sig ok i 1300rpm, kom stort set aldrig over 2000.
R1100RS - trækker fra alle rpm :)

Fra : Kate

Dato : 29-07-08 21:31

"TP" <nope@yahoo.com> wrote in

> [...]
> motorer?), men jeg synes omdrejningstallet lyder højt i forhold
> til at det er en disel. Ryger jeg op på 2000rpm, så er turboen i

Hmmm, jeg synes nu også polo'en lå i det leje, men er egentligt ikke
helt sikker fordi jeg ikke gik helt så meget op i det, som jeg gør ved
denne bil.
Det er faktisk helt uvant for mig at interessere mig så meget for en
bil som jeg gør for denne, så jeg må jo bare konstatere at der altså er
noget andet ved at købe en helt ny og ikke brugt, som alle de
foregående biler har været.

Fra : TDN

Dato : 27-07-08 07:52

> [...]
> http://oliwer.dk/doughnut.htm
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

FDM har testet 110 hk. versionen i sportsudgaven med frisk kørsel og den kom
ud med 12,0 km/l contra 22,2 km/l som opgivet. De indrømmer dog også det kan
gøres bedre, men 10,2 km/l under er sgu en del

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/5A5ED1CA-7951-4285-A91E-308DE6ED61BB/0/3435.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-08 09:57

>FDM har testet 110 hk. versionen i sportsudgaven med frisk kørsel og den kom
>ud med 12,0 km/l contra 22,2 km/l som opgivet. De indrømmer dog også det kan
>gøres bedre, men 10,2 km/l under er sgu en del

12km/l kan alle øko-diesellaer komme ned på, inkl. vores. Det er ingen
sag.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : TDN

Dato : 27-07-08 10:18

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> 12km/l kan alle øko-diesellaer komme ned på, inkl. vores. Det er ingen
> sag.
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Det er da for ringe, den dårligste tankfuld jeg har kørt med min Carine E
1.6 116 hk benzin var på 11,99 km/l og jeg kører ikke morfar.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-08 11:32

>Det er da for ringe, den dårligste tankfuld jeg har kørt med min Carine E
>1.6 116 hk benzin var på 11,99 km/l og jeg kører ikke morfar.

Lån mig den og den kommer langt under de 10.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-08 10:25

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> 12km/l kan alle øko-diesellaer komme ned på, inkl. vores. Det er ingen
> sag.

Det tror jeg aligevel ikke at jeg kan rive golfen ned på.

Så skal der eddermanme køres med speederen i bund konstant.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-08 10:50

Den Sun, 27 Jul 2008 11:24:45 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det tror jeg aligevel ikke at jeg kan rive golfen ned på.
>
> Så skal der eddermanme køres med speederen i bund konstant.

Prøv et lavere gear...

130 i 3. gear kan den vel sagtens klare

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-08 11:32

>Det tror jeg aligevel ikke at jeg kan rive golfen ned på.

Sagtens. Den er ikke mere økonomisk end så mange andre.

>Så skal der eddermanme køres med speederen i bund konstant.

Ja - blandet med ren stop'n'go kørsel.

Lån mig den hvis du ikke er overbevist...

Pointen er at man ikke skal tage en sportsmodel med på en bane og så
bagefter brokke sig over det lave forbrug...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-08 12:30

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Pointen er at man ikke skal tage en sportsmodel med på en bane og så
> bagefter brokke sig over det lave forbrug...

Enig.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-07-08 06:13

> 12km/l kan alle øko-diesellaer komme ned på, inkl. vores. Det er ingen
> sag.

Jeg har aldrig været under 16,5 km/l, uanset hvor mange tæsk den har fået -
Pug 207 Hdi 110

Mvh
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-07-08 09:42

>Jeg har aldrig været under 16,5 km/l, uanset hvor mange tæsk den har fået -
>Pug 207 Hdi 110

Den vi prøvekørte kom det.

Så lån mig din, så får den også prøvet det

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 30-07-08 15:24

> Jeg har aldrig været under 16,5 km/l, uanset hvor mange tæsk den har
> fået -
> Pug 207 Hdi 110

Den har vel en stor rækkevidde så selvom den får noget at leve af et stykke
tid hiver fornuftskørslen det alligevel op igen ?

Jeg kan nemt få vores c5 med samme motor under 10km/l på en kortere
strækning, men vi ender alligevel oftest på et snit på 16-17 km/l

Fra : Kate

Dato : 27-07-08 21:32

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> og den kom ud med 12,0 km/l contra 22,2 km/l som opgivet. De
> indrømmer dog også det kan gøres bedre, men 10,2 km/l under er sgu

Det vil jeg sige, det ville da give mig bekymringsrynker om øjnene. Jeg
indrømmer gerne at jeg også gik efter hvor meget der kunne preses ud af
bilen da jeg ledte efter bil. Jeg kører minimum 800km om ugen, så det
bliver hurtigt til temmeligt mange penge på brændstof.

Fra : TP

Dato : 28-07-08 21:13

> [...]
> bilen da jeg ledte efter bil. Jeg kører minimum 800km om ugen, så det
> bliver hurtigt til temmeligt mange penge på brændstof.

Nu vil jeg ikke strø salt i såret, men regn på værditab, så blegner
brændstofforbruget

Men igen : du bestemmer selv i hvilken ende af forbrugsscalaen du vil ligge
i, og udfra hvad du skriver, skal du nok havne i den gode ende...

Fra : Kate

Dato : 29-07-08 21:35

"TP" <nope@yahoo.com> wrote in

> Nu vil jeg ikke strø salt i såret, men regn på værditab, så
> blegner brændstofforbruget

Hæhæhæ, det tror jeg bare jeg vælger at glemme lige nu. Jeg ved jo godt
at den dårligste investering man kan foretage sig, er købet af en bil

> Men igen : du bestemmer selv i hvilken ende af forbrugsscalaen du
> vil ligge i, og udfra hvad du skriver, skal du nok havne i den
> gode ende...

Jeg vil gerne holde et pænt gennemsnit, både fordi det er dyrt, jeg
kører jo temmeligt mange km synes jeg 800km om ugen kun ml arbejde og
hjem, derudover kommer så fritiden, men også fordi jeg ikke gider at
tanke 2X om ugen hvis jeg kan undgå det. det gjorde jeg med min Micra,
det var drøn irriterende pga at den rute jeg kører normalt er der kun 1
tankstation som ikke er en omvej.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 20:13

On Fri, 25 Jul 2008 21:00:17 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvordan kører du den?
>
>Du skal hurtigt op i fart uden at trykke på speederen (hehe) og køre i
>så højt gear som muligt. Skift gear v.2000 rpm eller før.
>
>Og drop de 130 på motorvejen - det koster knaster

Også i den grad - har checket den lille Fnat på det punkt. Og *suk*,
den gik lige under 18 km/l ved den fart ) (noget med 2x65 km med
50+ km 130 motorvej og sammenligning af forbrugstal på computeren før
og efter - gyselig læsning)

Fra : Mogens

Dato : 25-07-08 20:19

> Også i den grad - har checket den lille Fnat på det punkt. Og *suk*,
> den gik lige under 18 km/l ved den fart

Det er da helt ufatteligt, at min '06 P407 SW HDI har en bedre
brændselsøkonomi end mange små biler...

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 20:23

On Fri, 25 Jul 2008 19:19:13 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

>Det er da helt ufatteligt, at min '06 P407 SW HDI har en bedre
>brændselsøkonomi end mange små biler...

Næh egentlig ikke. Den lille Fnat har det klart bedst i området
1300-2200 o/min og der kan 110 liiige nås. Du har lidt flere ponyer at
gøre godt med når vi kommer højere op, men igen - er det tripcomputer
aflæsning eller en hel tank vi snakker om. Jeg kan også aflure
Zafira'en med små 30 km/l ved 130 - men fandme også 2,5 km/l og den
kan ikke komme længere ned )

Fra : Mogens

Dato : 25-07-08 20:25

> [...]
> aflæsning eller en hel tank vi snakker om. Jeg kan også aflure
> Zafira'en med små 30 km/l ved 130 - men fandme også 2,5 km/l og den

Jamen, det er målt på både den ene og anden måde inkl. måling over een måned
(+4.000 km)

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 20:29

On Fri, 25 Jul 2008 19:25:27 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

>Jamen, det er målt på både den ene og anden måde inkl. måling over een måned
>(+4.000 km)

Okay - jeg er ikke i tvivl om, at Fiat'en er dyr, når vi når over 110.
Det har jeg vidst længe, men til gengæld er den utroligt sød ved
tankstationen bare den bliver behandlet ordentlig og ikke får "smæk"
og bliver kørt med max 110 - og især landevejsdagene er gode, så går
den 27+ )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-08 20:27

>Det er da helt ufatteligt, at min '06 P407 SW HDI har en bedre
>brændselsøkonomi end mange små biler...

Det har den heller ikke.. forudsat at du kører en "mange små biler"
ligesådan.

Der kan _ikke_ sammenlignes på tværs af mennesker. Det er de små
forskelle der tæller og blandt mennesker der mange af den slags

Vi kører i snit 16 km/l i vores "mange små biler". .. jeg er sikker på
hvis fx. Klaus Mikkelsen herfra fik den til låns så gik den snildt
over 20km/l. Ligesom han oplever med Golfen.

Kørestil kørestil og kørestil (og geografi).

Hvis jeg _vil_ så kører vi ca. 25 km/l ... meeen.. det er ikke lige
mig. :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-07-08 20:45

On Wed, 23 Jul 2008 19:35:22 +0000, Kate wrote:

> Bare fordi jeg er en
> kvinde på 44, så kan der godt komme en lille "drengerøv" op i mig i ny
> og næ

Kan vi citere dig for den?

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 16:42

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Kan vi citere dig for den?

Hæhæhæ, helst ikke

Fra : Mikael

Dato : 23-07-08 15:14

On 23 Jul., 21:44, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:

> Kan vi citere dig for den?

Hehehehehe......

Mikael

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 28-07-08 14:27

On 23 Jul., 21:45, "TP" <n...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> Klart en rar fornemmelse, og i mine øjne imponerende for en bil der er så
> tung og så relativ stor (sammenlignet med ex en lupo)

Hvis det er samme computer som der blev brugt i Lupo 3L skal du tage
de tal med et vis gran salt. Både FDM og min gamle arbejdskollega
fandt ud af at den viste 10 - 15 % for langt per liter.

Benny