Tag bussen og spar 100kr pr kilometer
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 02:15

"Kollektiv trafik kan være op mod 100 kroner billigere per kilometer,
når man sammenligner med den private bil.

Det viser beregninger, som trafikselskabet Movia har foretaget,
skriver fpn.dk."
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article542835.ece

Videre fastlår Movia at "Med en bil til cirka 150.000 kr. er den
månedlige besparelse 98 kr./km.".

Ud over en himmelråbende mangel på dokumentation og iøvrigt en
overdreven generalisering så virker det som påstandende er udtænkt i
marketingsafdelingen hvor virkeligheden ik nødvendigvis er den samme
som den er ude i den virkelige verden...

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-08 09:31

Den Wed, 23 Jul 2008 01:14:36 -0700 (PDT) skrev Henrik Stidsen:
> [...]
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article542835.ece
>
> Videre fastlår Movia at "Med en bil til cirka 150.000 kr. er den

Det er da nemt nok. Det kræver bare at man skifter bil for hver
1500 km Så sparer man også service, syn og hvad der ellers er
af små-udgifter på en ny bil.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : SparreZ

Dato : 23-07-08 09:38

Hah! Hvem finder på sådanne undersøgelser?

Tror da ikke at der er nogen idag der har bil, der ikke er klar over at det
er billigere at tage bussen!

Nu har jeg ikke selv bil, men er i "planlægnings-fasen" til min første bil,
som højst sandsynligt bliver en AYGO eller tilsvarende. Jeg er da godt klar
over at en bus er billigere, men i de fleste tilfælde er en bus slet ikke et
alternativ.

Ok, hvis man bor i en stoby som København og tilfældigvis bor i nærheden af
en af de busser der kører hver 10. minut eller sådan noget, kan det da godt
være. Men her i Silkeborg kan jeg ikke tage en bus på arbejde på under 30
min. og mit arbejde er 3,5 km væk. Jeg tager så cyklen i stedet, og det er
fint.

Men det er netop problemet med den offentlige. Den er for dyr og ikke
fleksibel nok.Så kan det jo være ligemeget om man kan spare 100kr ved at
tage bussen, hvis ikke den kan transportere én derhen hvor man har brug
for....

--
Christian

Fra : Carsten

Dato : 23-07-08 09:50

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>"Kollektiv trafik kan være op mod 100 kroner billigere per kilometer,
>når man sammenligner med den private bil.

De kunne lige så godt have skrevet: spar 3.000 om måneden ved at gå på
arbejde istedet for at tage bilen. Sammenligningen mellem kollektiv trafik
og egen bil er helt ude i hampen.

Jeg har boet 10 år i (stor)københavn. Der var det helt godnat at have en bil
(for mig) - ingen tvivl om det. Jeg både boede og arbejdede i
(stor)københavn. Gik jeg ud af min hoveddør så kørte der både busser, s-tog,
metro og (delvis) regionaltog. Det kunne slet ikke betale sig at kigge på
uret. Hvis ikke bussen gik, så gjorde metroen - hvis ikke man gad vente 3
minutter på metroen så tog man s-toget.

Nu er jeg flyttet (tilbage) til jylland (Århus området). Fra jeg sætter mig
ind i bilen om morgenen til jeg er på mit arbejde (20 km væk) tager det ca.
20-25 minutter. Hvis jeg skal tage kollektiv transport på arb. så tager den
1t og 10min fra jeg går hjemmefra til jeg er på arb. Grunden er naturligvis
at bus/tog desværre ikke lige stopper foran min hoveddør og ej heller foran
arbejdets hoveddør. Ydermere afgår bus/tog med så lange intervaller at jeg
er nødt til at passe min gå-tid med det - både når jeg skal til og fra
arbejde.

Tid kan faktisk omregnes til penge. Hvad kunne jeg have lavet i den tid hvor
jeg sad i bussen/toget ? arbejdet - ja måske - i så fald koster en turen til
arbejde ca. 300 kr. Det er vist ikke lige med i regnestykket.

Carsten

Fra : Jens G

Dato : 23-07-08 10:14

On Wed, 23 Jul 2008 10:50:02 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

> [...]
>uret. Hvis ikke bussen gik, så gjorde metroen - hvis ikke man gad vente 3

Det er så ikke alle steder i Storkøbenhavn der er så godt dækket ind.
Jeg bor i Ballerup og arbejder i Herlev, to nabokommuner. Der er 7 km
mellem hjem og arbejde og i bil tager det 10-15 minutter, alt efter
hvor heldigt man rammer lysreguleringerne. Med det offentlige er det
hurtigst mulige 42 minutter.
Hmm, jeg burde nok begynde at cykle :-/

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-07-08 10:34

[...]

________________________________________________-

Med 4 daglige busser er bil eller andet transportmiddel en nødvendighed

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 23-07-08 11:22

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> marketingsafdelingen hvor virkeligheden ik nødvendigvis er den samme
> som den er ude i den virkelige verden...

De glemmer at regne den besparelse med som folk får ved ikke at bruge
*TIMEVIST AF VENTETID PÅ OFFENTLIG TRANSPORT*...

Hvis de endeligt skulle lave noget fornuftigt regnesstykke, så kunne de
sammenligne privatbilisme med taxa-kørsel. Offentlig transport er sgu'
for langsomt ofte - og tid er penge...

Fra : Tom

Dato : 23-07-08 12:01

[...]

Ikke videre troværdig rapport.
Ud over at den sikkert er lavet for en københavner, så tager den næppe højde
for at bilen rent faktisk bruges til meget andet end fragte folk på arbejde.
Hvad med ferieturen til sommerhuset hvor der overhovedet ikke er busser ? Er
der så medregnet udgifter til taxa?

Hvad med os der kører månedlig til containerpladsen med skrald, tror sgu
ikke lige nogen taxamand vil have en trailerfuld skrald smidt ind i sin nye
MB. Er merudgifterne for at få fjernet dette affald medtaget ved
"busregnskaber", det tror jeg næppe.

Når man om skal hente byggematerialer i byggemarkedet (i tyskland) er det så
medregnet som en merudgift når man ikke har bil?. Det fakta at fødevarer er
ca. 20% billigere i tyskland og man derfor sparer voldsomt meget på
budgettet ved at køre i egen bil og hente fødevarer, er dette medregnet ved
buskørselsregnskabet, det tror jeg næppe.

Jeg kunne finde en million andre eksempler, såsom når jeg skal til
modelflyvepladsen med alt udstyr, det klarer man sgu heller ikke lige med
bussen der kører hver 2. time i weekenden hvor jeg bor.
Sådan en rapport burde kun sendes ud til den københavnske befolkning og ikke
helre landet.

L*rte rapport som ligner bestilt arbejde fra Svend Auken eller DSB/HT/Combus
:)

--
Tom

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-08 12:23

Den Wed, 23 Jul 2008 13:01:27 +0200 skrev Tom:

> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> L*rte rapport som ligner bestilt arbejde fra Svend Auken eller DSB/HT/Combus
> :)

I og med at det er et busselskab der har lavet den, tror jeg det er
til sig selv de har lavet den, og ikke til fx DSB

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : alexbo

Dato : 23-07-08 12:35

"Henrik Stidsen" skrev

"Videre fastlår Movia at "Med en bil til cirka 150.000 kr. er den
månedlige besparelse 98 kr./km.".

Ganske imponerende, jeg slog lige Taxapriser op på Google, i Næstved er den
12-15 kr/km.

Jeg har ikke regnet på Movia's tal men de er næppe rigtige.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-07-08 14:26

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Jeg har ikke regnet på Movia's tal men de er næppe rigtige.

I mit tilfælde sparer jeg reelt mindst 60 kr/km. Regnestykket kan snildt
bringes til at vise +100 kr/km.

Uomtvisteligt er det at for en gennemsnitsdansker kan der spares penge ved
at benytte offentlig transport fremfor privatbil. Ofte endda mange penge.

Men mange danskere har også bilen af andre årsager, og det komplicerer
regnestykket en hel del.

Fra : Evo Light

Dato : 23-07-08 21:16

On Wed, 23 Jul 2008 13:34:52 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>månedlige besparelse 98 kr./km.".
>
>Ganske imponerende, jeg slog lige Taxapriser op på Google, i Næstved er den

14,55 i både vejle og fredericia
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-07-08 12:54

On Wed, 23 Jul 2008 11:23:16 +0000, Kent Friis wrote:

bc67-63468b88019b@y21g2000hsf.googlegroups.com...

> I og med at det er et busselskab der har lavet den, tror jeg det er til
> sig selv de har lavet den, og ikke til fx DSB

Og HT er formentlig omtrent lige så interesserede som Kjøbenhavns
Sporveje. Eller Combus for den sags skyld. Svend A. lever da i det mindste
endnu.

Med mindre selvfølgelig at rapporten er bestilt en gang i det foregående
Ã¥rtusind. Kan ikke helt udelukkes.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-07-08 14:34

On Wed, 23 Jul 2008 13:34:52 +0200, alexbo wrote:

> [...]
> den 12-15 kr/km.
>
> Jeg har ikke regnet på Movia's tal men de er næppe rigtige.

Der opereres med nogen spøjse enheder. Det må være 98 kr/km/md. Hvis der
regnes enkeltture er der ca 40 af dem pr måned, dvs. rundt regnet 2.50/km.

Med en halvforslugen bil og lange distancer, fx. Helsinge-KbhC er det
måske ikke helt urealistisk.

For mig koster en dobbelttur (2 x 7,5 km) 25kr med bus+metro på
klippekort, ca. 15 på månedskort og ca. 1 l i benzin. Hvis man medregner
værditab, forrentning, service og undervognsbehandling så bliver det
selvfølgelig en ganske anden historie, især hvis de skulle deles ud på kun
3000 km/år. Nu tager jeg da også normalt cyklen, det er hurtigere...

Fra : Tom

Dato : 23-07-08 16:36

[...]

hehe tror at politikken læser med i gruppen her

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article543081.ece

--
Tom

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-08 18:29

Den Wed, 23 Jul 2008 17:36:27 +0200 skrev Tom:

> hehe tror at politikken læser med i gruppen her
>
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article543081.ece

Og så bliver det pludselig til 2900 han kan spare per måned, dvs.
de har fordelt alle udgifterne over 29 km.

Det kan man jo ikke bare regne om til 100 kroner per kilometer, og
så gange op med hvor mange kilometer man kører når de har indregnet
de faste udgifter. Man køber jo ikke to biler bare fordi man skal
køre 58 km i stedet for 29.

I den oprindelige artikel står der endda "Jo længere afstand der er fra
hjemmet til dit arbejde, jo større er gevinsten for både miljøet og din
pengepung", men det er da det stik modsatte resultat man opnår ved
at regne de faste udgifter per kilometer.

Køber man en bil til 150.000 og kører 1 kilometer i bilens levetid,
er bilens pris alene 150.000 per kilometer. Kører man derimod 150.000
kilometer, er det kun 1 kr. per kilometer.

Om det så er Movia eller Politiken der roder rundt i det, tja...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 23-07-08 18:50

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> marketingsafdelingen hvor virkeligheden ik nødvendigvis er den samme
> som den er ude i den virkelige verden...

Jeg synes da dokumentationen er helt fin:

http://www.moviatrafik.dk/bagomos/Presserum/Pressemeddelelser/aktuelle/Documents/BILAG_Spar100.pdf

For mit eget vedkommende:

Bil - omkostninger og afskrivning pr. år: 60.000,-

Antal kørte kilometer pr. år: 15.000

Pris pr. km: 4,-

Nu bor jeg 7-8 km fra mit arbejde - jeg kan cykle - og der går ca. 8
busafgange i timen, så jeg kan komme fra dør til dør på under 30 minutter.

Lad os antage at jeg er rigtig doven og tager bus hver dag.

Så kan jeg købe periodekort for 330,- kroner om måneden - det giver en
samlet udgift på 3.960,- kroner om året.

Lad os sige at jeg 3 gange om måneden har brug for at komme ud og besøge
folk, køre på genbrugsplads etc. - i snit 150 km pr. gang (de nære ting
klarer jeg med mit periodekort).

Jeg melder mig ind i delebilsklubben (der er station inden for et par
kilometer fra hvor jeg bor). Indmeldelsesgebyret på 2.000,- kr. er
engangsforteelse. Lad os dele den ud over 4 år - og sige 500.- pr. år.

Kontingent pr. år: 2.520.-
Leje af bil (205 kr. pr. døgn): 7.380,-
Kilometerpenge: 16.200,-

Summa summarum: i mit nye bilfrie liv smider jeg 30.560 kr. på transport
pr. år - eller knap 3.000,- kr. efter skat pr. måned.

Besparelse: 2 kroner pr. nuværende kilometer - 42,- kroner pr. kilometer
pr. måned.

Nej - det gælder ikke alle - men vi er da nogle, hvor bilen ikke er en
absolut nødvendighed. Så er der nogle, hvor bilen er en valgt
nødvendighed - og endelig dem, hvor der ikke er noget fornuftigt
alternativ til bilen.

Knus
Regnar

Fra : Kate

Dato : 23-07-08 19:55

Regnar Bang Lyngsø <regnar@lyngsoe.eu> wrote in

> Nu bor jeg 7-8 km fra mit arbejde - jeg kan cykle - og der går ca.
> 8 busafgange i timen, så jeg kan komme fra dør til dør på under 30
> minutter.

Så bor du også centralt. Hvor jeg bor går der tog 1 gang i timen i
dagtimerne, hver anden time aften og weekends, Bus ved jeg slet ikke
hvordan kører, for det kan jeg ikke overskue på Movia's hjemmeside.
Fornyligt havde jeg lovet at arbejde over i en weekend, uheldet ville
at min bil brød sammen så jeg i en uge måtte bruge det offentlige
til/fra arbejde. Det viste sig at om søndagen kom det første tog kl
8.30..... hmmm, ikke brugbart. Okay, jeg bor på andet og arbejder i
Brønshøj, men selv hvis jeg fik arbejde lokalt ville jeg ikke undvære
min bil for der er bare ikke gode nok offentlige transportmidler
herude.

Men det gi'r da sig selv, synes jeg, at bilhold må være væsentligt
dyrere end at bruge bus/tog, men tiden er svær at opgøre i penge for
mit vedkommende.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Kate

Dato : 23-07-08 20:01

Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote in

> Okay, jeg bor på andet og arbejder i
> Brønshøj,

Nå, der fald lige et l af i farten. Jeg bor på landet.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 24-07-08 18:10

>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>"Kollektiv trafik kan være op mod 100 kroner billigere per kilometer,
>når man sammenligner med den private bil.

Jeg tror vi skal have de beregninger med næste gang vi skal søge om
takststigninger.
Vores nuværende takster er jo åbenbart håbløst bagud

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved