Overvægt på trailer er farligt...
Fra : Martin Bak

Dato : 21-07-08 21:59

Jeg har selv prøvet en gang at have svært ved at få kontrol over en tung
trailer der havde bestemt sig for at danse vals. For mig lykkedes det. Det
gjorde det ikke for denne familiefar:

http://ekstrabladet.dk/112/article1035611.ece

En trailer der er lavet til 375 kg. skal man ikke køre fliser på. Den skal
vel egentlig kun bruges til haveaffald og hente isolering....

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : TP

Dato : 21-07-08 22:15

> En trailer der er lavet til 375 kg. skal man ikke køre fliser på. Den skal
> vel egentlig kun bruges til haveaffald og hente isolering....

"Traileren er bygget til at laste 375 kilo. Det er ___ikke___ afklaret, om
lasten af fliser har resulteret i overlæs. "

Vent nu lige lidt med at drage konklusioner ud af rygter og tanker der
passer godt på en fordom, det har vi alt for meget af i medierne for tiden
(motorcykler, lastbiler etc etc)

Og når det så er sagt - super tragisk uheld :-/

Fra : Martin Bak

Dato : 21-07-08 22:30

"TP" <nope@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Traileren er bygget til at laste 375 kilo. Det er ___ikke___ afklaret, om
> lasten af fliser har resulteret i overlæs. "

Jo-jo, men der står også at:
"Ulykken skete, da familien kom kørende sydpå fra det lokale byggemarked med
en Brenderup-trailer, fyldt med flisesten"

Jeg har kørt nok med trailer til at vide, at hvis man fylder en lille
trailer med fliser, så overskrider man lasteevnen med flere hundrede
procent. Og sådan en lille dims har jo ingen bremser eller noget der kan
hjælpe, hvis det er ved at komme ud af kontrol. Det lyder ganske sandsynligt
at problemet har været for stor vægt/for høj fart. (traileren flipper først
ud når man er lidt oppe i omdrejninger, det kan ske langt før fartgrænsen).
De fleste der er vant til at køre med trailer, er nok også vant til at komme
lidt for meget vægt på. På en trailer med påløbsbremse er problemet ikke så
stort. Men for de små efterløbere er man virkelig på spanden hvis de først
begynder at bevæge sig utilsigtet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-07-08 23:45

Typisk er det vel samme trailer der laves til både 500 / 750 kg. Så
traileren kan sagtens holde til de 750 total kg. Det er jo bare et spørgsmål
om vægtafgift eller ej. Men med et læs fliser / sten løber kiloene
hurtigt... og det er jo fristende at tage hele læsset på en gang. Det kender
vi vel alle til?

Al mulig medfølelse til den stakkels far herfra. Jeg håber at han, på
mirakuløs vis, kommer videre. Dette er vel vore alles værste mareridt der
pludselig bliver virkelighed. Det er glædeligt at han overlevede, men jeg
tror desværre, at der går lang, lang tid, før han har det på samme måde. Om
nogensinde!

/Jasper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:21

>pludselig bliver virkelighed. Det er glædeligt at han overlevede, men jeg
>tror desværre, at der går lang, lang tid, før han har det på samme måde. Om
>nogensinde!

Puha ja.. stakkels mand ikke kun at have mistet familien men
også at være den der er skyld i det (eller ihvertfald føle det
sådan!).

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-07-08 15:06

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> [...]
> trailer med påløbsbremse er problemet ikke så stort. Men for de små
> efterløbere er man virkelig på spanden hvis de først begynder at

Og de fleste reagerer instinktivt forkert og bremser (for) hårdt. Når 500
kg eller mere presser bagpå en lille bil blot vinklet ganske få grader, ja
så er det ikke længere føreren af bilen der bestemmer retningen.

Hvis man kommer i slinger med en efterløber, skal man enten sætte farten op
eller koble ud afhængig af hvilken mulighed situationen byder. En
kontrolleret fod på bremsen kan også gøre det, men det er tilsyneladende
det sværeste.

Og inden nogen får sjove idéer, så stammer mine erfaringer fra lufthavnen,
hvor der ofte trækkes +30 tons efter sådan en lille 3,5 tons fætter:

http://www.tigermfg.com/d/brochures/TC30-60_Cub.pdf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-07-08 09:18

Kent Oldhøj skrev den 22-07-2008 16:05:
> Og inden nogen får sjove idéer, så stammer mine erfaringer fra lufthavnen,
> hvor der ofte trækkes +30 tons efter sådan en lille 3,5 tons fætter:

Sker det tit at sårn en efterløber går i slinger i lufthavnen??

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-07-08 09:56

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote in

> Sker det tit at sårn en efterløber går i slinger i lufthavnen??

Ikke de store tunge cargotræk. Det er erfarne folk der trækker dem. Men man
kan flere gange dagligt observere især tomme træk men også mindre træk der
kommer i slinger.

De senere år er respekten for lange vogntræk faldet markant blandt nye
medarbejdere.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 24-07-08 03:27

On 22 Jul., 15:21, "Martin Johansen [6000]" wrote:

> Puha ja.. stakkels mand   ikke kun at have mistet familien
> men også at være den der er skyld i det (eller ihvertfald føle
> det sådan!).

Han har en søn mere på 8 der ikke var med.
Gu' er det tragisk.
--
Niels

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-08-08 19:59

Han har en søn mere på 8 der ikke var med.
Gu' er det tragisk.
--
Mere end du kan forstille dig!

Stef

Fra : OZ3BTO

Dato : 22-07-08 04:11

> [...]
>
> En trailer der er lavet til 375 kg. skal man ikke køre fliser på. Den skal
> vel egentlig kun bruges til haveaffald og hente isolering....

Trailere uden bremser burde forbydes og biler under 1500kg burde ikk have
lov til atr køre med trailere over 500kg også skulle der trailer kort til
alle der vil vil køre med noget på krogen

Køre selv meget med trailer mest haveaffald og jord dvs. en del tunge læs
Selv med min 4WDer foran en godt læsset trailer med totalvægt på 1500kg ja
så kan det altså godt mærkes

Hvis det er som det ellers ser ud på billederne fra 112siden Århus
http://www.112-aarhus.dk/photogallery.php?album_id=1122
Så er der tale om en af de mindre biler og en 500/750kg´s trailer
Lidt svært at se da det er temlig splittet ad

Sådan en fylder man hurtig 1000kg i når der snakkes div belægningssten..
Taler af erfaring knap1200kg total på en 750kg uden bremser og der var plads
til mere.. Og ja vi læssede en del af igen

Fra : Tom

Dato : 22-07-08 09:59

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selv med min 4WDer foran en godt læsset trailer med totalvægt på 1500kg ja

Tror ikke at mere lovgivning vil ændre ret meget. HVIS der er tale om
overvægt, så er det ene og alene tale om "idioti" fra chauførens side. Men
skal ikke have meget mellem ørene for at regne ud at man ikke bare kan laste
en tailer til kanten uanset hvad indholdet er.

Der er masser af vejledning i den teoriundervisning som man får mht.
trailerkørsel. Men hvis man er ligeglad, så gavner det jo ikke ret meget.
Har selv haft en kollega hvis kone han sendte afsted efter en brændestabel
2.1 m3 med en lille trailer, han grinede bare da jeg spurgte ham om han var
klar over hvad sådan en stabel vejer.
Så det mest tragiske i sagen i går er nok at ham der sansynligvis har læsset
traileren er den som overlever og resten af familen døde. Dermed ikke sagt
at der VAR overlæs men noget kunne tyde på det. Tror mange bilister er FOR
ligeglade med regler, køreteori m.m. man kommer ikke til at overlæsse en
trailer, det er et bevidst valg (IMO).

--
Tom

Fra : OZ3BTO

Dato : 22-07-08 13:25

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligeglade med regler, køreteori m.m. man kommer ikke til at overlæsse en

Netop ved et trailer kort lære man jo en del om hvordan sådan en opføre sig
og hvad der sker ved f.x. overlæs

Fra : Klaus G.

Dato : 22-07-08 14:06

> Netop ved et trailer kort lære man jo en del om hvordan sådan en opføre
> sig
> og hvad der sker ved f.x. overlæs
Må være lidt ala det at tage TruckKort. Man kan jo godt køre trucken inden,
men det vigtige ved at tage kortet er IMO teorien...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:23

On Tue, 22 Jul 2008 15:05:32 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>Må være lidt ala det at tage TruckKort. Man kan jo godt køre trucken inden,
>men det vigtige ved at tage kortet er IMO teorien...

Meget af det man lærer er vel alm. sund fornuft og logik?

Men okay hvis det er det folk mangler så kan jeg godt se det er
nødvendigt med lidt teori inden

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-07-08 10:38

> Meget af det man lærer er vel alm. sund fornuft og logik?
>
> Men okay hvis det er det folk mangler så kan jeg godt se det er
> [...]

Man kan også styre en truck med sundfornuft men på kurset lære man bla. hvad
der sker når det går galt .. Og hvordan dette forhindres

Det samme med trailer kort.. Man får afvide hvordan sådan en djævel opføre
sig hvordan man redder den igen hvis den er ved at smutte

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-07-08 14:50

>Man kan også styre en truck med sundfornuft men på kurset lære man bla. hvad
>der sker når det går galt .. Og hvordan dette forhindres

Mmm.

>Det samme med trailer kort.. Man får afvide hvordan sådan en djævel opføre
>sig hvordan man redder den igen hvis den er ved at smutte

Ja.. teoretisk.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-07-08 15:38

hvad

> Mmm.

> Ja.. teoretisk.
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Nu ved jeg ikke hvordan alle kørelære gør men der hvor jeg tog kortet
prøvede vi nogen af de manøvre man kan bruge til at bringe en trailer under
kontrol samt hvad man ikke skulel gøre .. ialt ca 15-20min på en stor P
plads hvor køreskolen havde hjemme

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-08 16:52

> Må være lidt ala det at tage TruckKort. Man kan jo godt køre trucken
> inden, men det vigtige ved at tage kortet er IMO teorien...

Hvilket jo straks få mig til at tænke på denne lille undervisningsfilm fra
vores sydlige naboer. Se den til ende... -den er underholdende -og lærerig

http://www.youtube.com/watch?v=8mCyv1-vj2M&feature=related

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-07-08 17:23

> Hvilket jo straks få mig til at tænke på denne lille undervisningsfilm
> fra vores sydlige naboer. Se den til ende... -den er underholdende -og
> lærerig

LOL! Overdrivelse fremmer forståelsen

Fra : tp

Dato : 22-07-08 11:18

> Trailere uden bremser burde forbydes og biler under 1500kg burde ikk have
> lov til atr køre med trailere over 500kg også skulle der trailer kort til
> alle der vil vil køre med noget på krogen

?? hvorfor. har en 2000kg trailer og en 1200kg bil og kan ikke forstå at jeg
skal rammes af dine regler
Er dog enig med den med kortet. Så vidt jeg husker, så er der et eu
direktiv danmark skal tilslutte sig senest 2012 der siger at enhver trailer
> 750kg total kræver kørekort. Om ikke andet, så bliver reglerne da
simplere

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:24

On Tue, 22 Jul 2008 12:18:03 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>?? hvorfor. har en 2000kg trailer og en 1200kg bil og kan ikke forstå at jeg
>skal rammes af dine regler

Fordi han selv har en bil der vejer mere end 1500kg.. hehe.

Men ja vi ville også "rammes" hvis det blev en realitet. Kan dog ikke
se hvilke problemer vores 1400kg bil skulle have.

Den tidligere (også 1400kg) lastede 1800kg på krogen og det var intet
problem hverken i acc. eller i fart.

>Er dog enig med den med kortet. Så vidt jeg husker, så er der et eu
>direktiv danmark skal tilslutte sig senest 2012 der siger at enhver trailer
>simplere

Jeg kan (tro det eller lad være) også godt tilslutte mig det - ene og
alene pga. simplere regler.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Evo Light

Dato : 23-07-08 20:51

On Tue, 22 Jul 2008 05:11:06 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

>Trailere uden bremser burde forbydes og biler under 1500kg burde ikk have
>lov til atr køre med trailere over 500kg også skulle der trailer kort til
>alle der vil vil køre med noget på krogen

Dvs at jeg med min gamle bil, en Nissan Almera på 1050 kilo ikke måtte
hjælpe en af mine kolleger med at flytte på trods af at potten faktisk
måtte trække 1300 eller 1600 kilo?

>Køre selv meget med trailer mest haveaffald og jord dvs. en del tunge læs
>Selv med min 4WDer foran en godt læsset trailer med totalvægt på 1500kg ja
>så kan det altså godt mærkes

Kunne også godt mærke den 1500 kilo's flyttetrailer vi havde bagefter
den fornøvnte Nissan. Ikke meget go i en sådan en 1.6'er med sådan en
krabat bagefter. Men skal man egt ALTID have trailerkort bare man
kører med en påhængskøretøj over 750 kilo, eller er reglerne noget
mere gradueret end det?.

>Sådan en fylder man hurtig 1000kg i når der snakkes div belægningssten..
>Taler af erfaring knap1200kg total på en 750kg uden bremser og der var plads
>til mere.. Og ja vi læssede en del af igen

Ligesom folk der ofte henter muld på genbrugspladserne. Mange af dem
kører sq også med overlæs :P
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-07-08 23:27

"Evo Light" <flejac@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere gradueret end det?.

> Ligesom folk der ofte henter muld på genbrugspladserne. Mange af dem

Ja tak jeg har arbejdet på en genbrugsplads og har set de syge læs folk har
kørt hjem .. Ofte bliver vi spurt om vi vil læsse med geden..Når det var mig
der læssede fik de nix mere end hvad traileren var godkendt til.. .Chefen
han læssede bare på 5-700kg muld på en total 500kg´s trailer var hverdags
kost næsten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 23-07-08 17:08

> [...]
> trailer der havde bestemt sig for at danse vals. For mig lykkedes det. Det

Ja vi kommer sgu til at savne dem!

Stef