Ikke køresyge men søsyge ?
Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 20-07-08 13:13

Kørte en længere tur på landet sammen med familien.
Opdagede at bilen opførte sig som et skib i søgang.
Godt nok buler sådan en landevej , men det er vel ikke meningen det skal
føles
som en "gyngehest"? Ikke Citroen men Audi ( A6 ) jeg kører.
Hvad er galt , fjedre ,støddæmpere ? Sådan har den ikke gjort før, ( så vidt
jeg husker ) ...

Fra : Klaus G.

Dato : 20-07-08 14:18

> som en "gyngehest"? Ikke Citroen men Audi ( A6 ) jeg kører.
> Hvad er galt , fjedre ,støddæmpere ? Sådan har den ikke gjort før, ( så
> vidt jeg husker ) ...
Defekte støddæmpere kan meget nemt få bilen til at gynge, men jeg har
alligevel aldrig hørt at det skulle kunne ske så akut som du fortæller om
her. Det sker somregl over så mange tusinde km, at man slet ikke opdager det
og når man så skifter så tænker mand "hold da kæft mand, kan min bil køre så
godt". Lidt det samme som når man smider en ny klinge på sin rundsav :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Mikker

Dato : 20-07-08 14:57

Søsyge & køresyge(+ luftsyg) er det samme fænomen.... ;)...bare sjovest i
luften :)....livet starter ved +5 G ;)

hygge

Mikker

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 16:06

Mikker wrote:
> livet starter ved +5 G ;)

Er det når du tonser ind i en betonmur fordi bremserne i din Fiat ikke
virker?

Fra : Mikker

Dato : 20-07-08 17:42

Fiat har aldrig været i stalden ;)...og kommer det heller ikke....:)

Hygge

mikker

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 20-07-08 17:33

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det og når man så skifter så tænker mand "hold da kæft mand, kan min bil
> køre så godt". Lidt det samme som når man smider en ny klinge på sin

Meget lang tid siden jeg har kørt på en gammel bulet landevej.
Så støddæmperne skal undersøges
Hvad er så symptomet på defekte fjedre ?

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-08 17:33

"T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> skrev i en meddelelse
> [...]
> som en "gyngehest"? Ikke Citroen men Audi ( A6 ) jeg kører.
> Hvad er galt , fjedre ,støddæmpere ? Sådan har den ikke gjort før, ( så
Hvor meget vejer din familie? Hvis du er vant til at køre alene i bilen, og
pludselig fylder vognen op, så føles den noget anderledes at køre i. Hvis
det samtidig er blæsende, hvad det jo har været for nylig, og du kører på
mindre veje end du er vant til, så vil oplevelsen blive nogenlunde som du
beskriver.
....Bare et bud.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 20-07-08 11:27

On 20 Jul., 18:33, "T. Uborg Christiansen." <h...@somprut.fut> wrote:

> Meget lang tid siden jeg har kørt på en gammel bulet landevej.
> Så støddæmperne skal undersøges
> Hvad er så symptomet på defekte fjedre ?

Fjedrene er det der bærer bilen oppe. Går en fjeder i stykker vil
bilen måske synke lidt, ellers larmer det som regel.

Støddæmperne er dem der standser fjedrenes egensvingninger (og dermed
den "gyngen" der opstår).

Er du vant til at køre alene i din bil er støddæmperne vant til et
vidst arbejdsområde. Læsser du så bilen tungt, med familie og
oppakning, klemmer du fjedrene sammen og ændrer derved dæmpernes
arbejdsområde.

Jeg gætter på at du har defekte dæmpere.

Klaus

Fra : Tom

Dato : 20-07-08 19:27

> [...]
> som en "gyngehest"? Ikke Citroen men Audi ( A6 ) jeg kører.
> Hvad er galt , fjedre ,støddæmpere ? Sådan har den ikke gjort før, ( så

Fjedre og støddæmpere tror jeg ikke så meget på.

Mit bud skal være at vejen har haft dybe spor efter mange lastbiler, det
prøver at tvinge bilen til at blive i sporene og derved kan man let opleve
sådan en søsyge.
Ellers oplever man det også når man lige har fået nye dæk på bilen, at den
kører ad h. til og sejler fra side til side som en gammel sierra
Kraftig læs på bilen og for lidt lufttryk er også gode bud på dårlig
stabilitet. De fleste folk fylder alt for lidt luft i til at køre med fuldt
læsset bil. Nogle biler skal helt op på noget der ligner 2.8 til 3.0 bar i
baghjulene ved fuld last og høj hastighed, men sjovt nok fylder mange kun
mellem 2.0 og 2.2 bar i dækkene.

Ellers kan en kraftig sidevind jo også få bilen til at ligge dårlig på vejen
og blæsevejr har der jo været meget af de sidste par dage.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 20:27

T. Uborg Christiansen. wrote:
> [...]
> som en "gyngehest"? Ikke Citroen men Audi ( A6 ) jeg kører.
> Hvad er galt , fjedre ,støddæmpere ? Sådan har den ikke gjort før, (

Hvor gammel er bilen??

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 20-07-08 20:32

"Steen" <nothanx> skrev i meddelelsen

> Hvor gammel er bilen??

2002

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 23:59

T. Uborg Christiansen. wrote:
> 2002

Jeg brude nok nærmere have spurgt hvor mange km den har kørt?

Men hvis du går seriøst op i problemet, så ville jeg køre til et FDM-center
som kan teste støddæmperne på en maskine (altså imens de sidder på bilen).
Det kan man sikkert få en fast pris på, som ikke er urimelig dyr.

Mvh Steen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 20-07-08 23:24

On 20 Jul., 18:33, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> mindre veje end du er vant til, så vil oplevelsen blive nogenlunde som du

Et godt bud er at bilen opfører sig markant anderledes med læs på. For
lidt luft i dækkene, halvslappe støddæmpere og trætte bøsninger i
undervognen er det der kan spille ind. Fjedrene virker indtil de
knækker.

MVH Leo