Import af bil og registreringssafgift
Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 22:39

Hej, jeg er ved at købe en bil fra tyskland.
Det er en ren for-sjov-bil-til-sommeren.
Jeg kan derfor vente med at indregistrere den til foråret næste sommer.

Er der noget at spare ved det?
(eksempelvis kan jeg vente til april 2009 istedet for august 2008 - det er
~8 måneder)

Den står i ca. 70.000 i registreringsafgift, hvis jeg kigger på told&skat's
hjemmeside.

Hvordan vurderer de afgiften i forhold til alderen?

Stiger registreringsafgiften hvis jeg får poleret lakken og udbedret små
lakskader og den slags før jeg får bilen vurderet?

Mvh Kim

Fra : Søren

Dato : 20-07-08 09:01

KimT skrev:
> [...]
>
> Er der noget at spare ved det?
> (eksempelvis kan jeg vente til april 2009 istedet for august 2008 - det

Det er yderst begrænset.. og skulle den generelle pris for netop den
bilmodel stige - så vil du skulle betale mere.

> Den står i ca. 70.000 i registreringsafgift, hvis jeg kigger på
> told&skat's hjemmeside.
>
> Hvordan vurderer de afgiften i forhold til alderen?

Afgiften er altid et resultat af den aktuelle handelspris (hos
forhandlere) på markedet for modellen med den givne årgang med det givne
udstyr. Det gælder dog ikke for veteraner.

> Stiger registreringsafgiften hvis jeg får poleret lakken og udbedret små
> lakskader og den slags før jeg får bilen vurderet?

Yes. Hvis du vil have bilen fremvist - skal den fremstå så ringe som muligt.

Fra : Mogens

Dato : 20-07-08 09:17

"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse

> Det er yderst begrænset.. og skulle den generelle pris for netop den
> bilmodel stige - så vil du skulle betale mere.

Præcis - SKAT er netop blevet spurgt på det punkt.
Citat fra http://bilimport.tkrath.dk - forum:
Jeg har selv hentet en Z3 M roadster, og været hele møllen igennem...
Bilpriser passer ikke i forhold til denne bil, og erfaringen er at den
sjældent passer på ældre specialbiler.

Jeg snakkede en hel del med SKAT i forhold til afgiften, idet jeg havde
meget svært ved at acceptere, at den afgift jeg skulle betale, svarede stort
set til den som andre havde betalt for 2 år siden på samme årgang..

Svaret var, at bilen er liebhaveri, og således ikke falder yderligere i
pris.. Dette betyder at der ikke er noget af betydning at spare på afgiften
ved at vente et par år med indregistreringen.

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 09:29

> Afgiften er altid et resultat af den aktuelle handelspris (hos
> forhandlere) på markedet for modellen med den givne årgang med det givne
> udstyr. Det gælder dog ikke for veteraner.

Ok, er der nogen som har nypris mm. for en Mazda MX5, 1998 med 1.8 motor?
Eksempelvis fra bilrevyen eller lign?

Måske er der en hjælpsom sjæl som vil scanne den aktuelle side i bilrevyen
eller lign. og sende den til mig?

dba "a" hideout.dk

Mvh Kim

Fra : Søren

Dato : 21-07-08 11:56

KimT skrev:

> Ok, er der nogen som har nypris mm. for en Mazda MX5, 1998 med 1.8 motor?
> Eksempelvis fra bilrevyen eller lign?

Nyprisen er irrelevant for en ikke-veteran. Det er udelukkende den
aktuelle markedspris der kigges på.

mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 10:36

> Afgiften er altid et resultat af den aktuelle handelspris (hos
> forhandlere) på markedet for modellen med den givne årgang med det givne
> udstyr. Det gælder dog ikke for veteraner.

Vil det sige at jeg skal få beregnet afgiften på et tidsphnkt, hvor en
forhandler har en billig en til salg for at slippe billigst?
(Der er ikke så mange MX5 '98 med 1.8 motor til salg hos forhandlere).
Går told&skat ind på eks. dba.dk og ser hvad prisniveauet er eller hvordan
finder de den aktuelle handelspris?

Mvh Kim

Fra : Søren

Dato : 21-07-08 11:59

KimT skrev:

> Vil det sige at jeg skal få beregnet afgiften på et tidsphnkt, hvor en
> forhandler har en billig en til salg for at slippe billigst?

Det er uden betydning at der lige er en enkelt til en lav pris. Der er
stadig en stor portion vurdering når afgiften fastsættes.

> (Der er ikke så mange MX5 '98 med 1.8 motor til salg hos forhandlere).
> Går told&skat ind på eks. dba.dk og ser hvad prisniveauet er eller
> hvordan finder de den aktuelle handelspris?

De bruger diverse værktøjer til at fastsætte prisen med. Hvis du er
uening med Skat i vurderingen, kan du bruge udskrifter fra f.eks
Bilbasen som dokumentation, men det er ikke givet at det ændrer noget.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 12:33

> [...]

> med Skat i vurderingen, kan du bruge udskrifter fra f.eks Bilbasen som
> dokumentation, men det er ikke givet at det ændrer noget.

Ok, tak for de mange brugbare svar Søren og Mogens!

Mvh Kim